Jump to content

Vi tar det en gång till...


P-pan

Recommended Posts

29 minutes ago, calm said:

Högteknologiskt förstärkarteknik onekligen och möjlighet att uppgradera tycks vara tidens melodi

 

Calm

 

Den där är väldigt svår att inte tycka om... Den finns väl i svart utförande också :unsure:

Det som inte riktigt finns än är kompabiliteten med Roon.

Men alla "Roonis'ar" kan vara lugna för det ligger s.a.s i loppet... Vilken dag som helst så... :app:

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Taxmannen said:

Lösningen med en flyttbar vikt framför tonarmsbasen har jag nog aldrig noterat förut. Påverkar man det effektiva massan för armen, eller vad är tanken - någon som vet?

 

 

Den lösningen finns också på SG-1 TPA Tonearm   https://vertereacoustics.com/tonearms/vertere-sg1-tpa-tonearm/

 

 

Arm/Cartridge Resonance Frequency & Fine Tracking Weight Adjustment 

An adjustable and de-coupled stainless ring allowed to move along the arm tube provides fine tracking weight adjustment.

The relative position of this ring and of the main counterweight can also be used to alter the arm/cartridge resonance frequency and optimise play back performance.

 

Alltså som gamla sortens balansvågar med en "grovvikt" och en "finvikt" fast sittande på olika sidor om pivoten. Vill minnas att så såg det ut också på min Unamco T1. Först ställde man in armen i våg och därefter flyttade man den lilla vikten till önskat nåltryck.

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Om vi nu skall gå över till Boeneckehögtalarna så minns jag att jag blev imponerad över den stora ljudscenen som presenterades första gången jag kom i kontakt med märker 2015 på mässan i München. Här W8.

 

DSCF1706.jpg.343d3457678545cdc2194b7f8e64eb5a.jpg

 

I ett förhållandevis stort rum presterade de en välbalanserad tonbild från bas till diskant med en högtalare som upplevdes som relativt liten och smärt. Det var ljud som kändes stabilt och välartikulerat i ett kabinett av solitt material i skiktlimmat trä. En upplevelse jag minns att jag gillade.

 

Calm 

Link to comment
Share on other sites

Söndagens högtalare från Boenecke var dessa W11, alltså en större högtalare än den som jag hörde i München.

 

P1110786.thumb.jpg.87ee55dc1ee06cfd9da694b166605724.jpgP1110806.thumb.jpg.319130baa0cf9f8585e31f95e57570db.jpg

 

Som synes rejäla basar som kan regleras i styrka genom en bygelkoppling på baksidan. 10 " baselement som går ner till 27 Hz.

 

P1110827.jpg.ac201c06a1d9dea8c26357108f12d9de.jpg

 

Baksidan innehåller ett diskantelement som ökar intrycket av luftighet och skapar en bättre ambiens.

 

Högtalaren har en relativt låg verkningsgrad på 89 dB, men CH-precisionförstärkaren hade inga problem att driva den trots att impedansen sjunker ner till 2 ohm.

 

Man ser på bilden konstruktionen med stavlimmat trä som fräses ut med de unika "labyrintgångarna" innanför skalet. Högtalaren känns riktigt homogen och stabil i sin konstruktion och vilar på två ställbara fötter på "utriggare" bak och en osynlig fram. En snygg skapelse tycker jag.

 

 

Calm 

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Den förhållandevis lilla högtalaren, strax över metern hög och 16 cm bred i fronten, hade inga problem att fylla rummet med kraft och pondus.

 

P1110793.jpg.79533baaacafb981cfc67b584c3d89bf.jpg

 

Så här blev den totala uppställningen. Jag satt något till höger om mittlinjen men kunde ändå höra hela utbredningen i ljudbilden och den rumslig känslan i inspelningarna.

Basmässigt blev den något mer "överkokt" när jag flyttade mig bakåt, men den placeringen sammanfaller sannolikt med en nod. I främre raden inga som helst problem med tonbalansen, som tvärtom var utmärkt. Fick med digital signalkälla höra två nummer som imponerade, dels Suzanne Vega med en liveversion av Luka, dels ett klassiskt solopianostycke som inte lämnade något övrigt att önska. Både kropp och sträng utmärkt beskrivna.

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

Den digitala signalkällan var denna.

 

P1110822.jpg.55d1c359a0658d4d0d4d6687eaf096a1.jpg

 

Vet inte vad det var för enhet eftersom CH-Precisions burkar är lika som bär. Kan vara D1 SACD/CD Drive  men som sagt osäker? Vi fick höra lite olika format och mycket välljudande alster, t.ex. den tidigare nämnda livelåten med Suzanne Vega. Då blev det näst intill magiskt.


Calm

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, calm said:

Den digitala signalkällan var denna.

 

P1110822.jpg.55d1c359a0658d4d0d4d6687eaf096a1.jpg

 

Vet inte vad det var för enhet eftersom CH-Precisions burkar är lika som bär. Kan vara D1 SACD/CD Drive  men som sagt osäker? Vi fick höra lite olika format och mycket välljudande alster, t.ex. den tidigare nämnda livelåten med Suzanne Vega. Då blev det näst intill magiskt.


Calm

 

Helt korrekt. D1 = CD/SACD transport alternativt CD-spelare med kompletterande DAC-kort.

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, rikard said:

Marcus (@Perfect sense), vet du om de tittar på att inkludera ordentligt Roon Ready stöd till ethernet modulen eller om de tänker nöja sig med att bara stödja UPnP?

 

Ja - Roon Endpoint stöd är på gång ??

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

Det är fasen inte lätt att hänga med i tempot här när "ledighetsproffset" skruvar upp tempot.

Men jag får väl komplettera lite i efterhand.

Elektroniken är ju bekant och likt Calm så var jag på plats vid förra demon då Stenheim stod för högtaleriet.

Den dynamik vi fick oss till livs den gången nådde vi inte riktigt nu senast men att CH-Precision besitter riktigt

höga kvalitéer då det kommer till ljudåtergivning är inget man försöker sopa under mattan.

 

GroovyDSC_4159_9337_003388.JPG

 

Cd-spelaren/transporten ? ser ju ut att ha ett inbyggt försteg (volymratten) men så är ju inte fallet.

En fiffig design för att slippa traditionella knappar för styrningen är vad det är helt enkelt...

 

GroovyDSC_4113_9291_003373.JPG

 

Skit samma om den nu inte finns i svart, dessa burkar skulle kunna få ta plats i mitt rack när som... punkt.

En otroligt silkeslen och upplöst återgivning möter lyssnaren och ju finare källmaterial de matas med ju bättre

blir också upplevelsen naturligtvis... och lite tvärtom också förstås.

En live-upptagning av Pink Floyds - Money gav faktiskt prov på det.

Men sådana inspelningar har ni väl i alla fall inte i biblioteket antar jag.

Jag tänker inte gå in på de olika tekniska lösningarna jag heller,som Loris Stehlé hos CH-Precision redogjorde om,

men att det är lite av en Schweizisk armékniv borde kanske inte förvåna någon.

 

GroovyDSC_4151_9329_003385.JPG

 

Tillsätt endast lite Toblerone och en väl bryggd kopp kaffe och du kan sitta lugnt och lyssna en bra stund...

 

...kanske rentutav en hel ålders höst :) 

 

 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, P-pan said:

Det är fasen inte lätt att hänga med i tempot här när "ledighetsproffset" skruvar upp tempot.

 

 

 

 

Tillsätt endast lite Toblerone och en väl bryggd kopp kaffe och du kan sitta lugnt och lyssna en bra stund...

 

...kanske rentutav en hel ålders höst :) 

 

 

Tempot verkar nästan som pensionärsdito. "Det kör ihop sig som pensionären sa; En post på söndag och en post på tisdag och dessutom i samma vecka".:D:)

 

Åpropå lugnt så känner man nästan St.Bernhardshunden komma lufsande med cognacstunnan under hakan, så är lyssningsstunden komplett!:cool:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Åpropå lugnt så känner man nästan St.Bernhardshunden komma lufsande med cognacstunnan under hakan, så är lyssningsstunden komplett!:cool:

 

Är det rätt sort i tunnan då ?

 

GroovyDSC_4162_9340_003391.JPG

 

Appropå rätt sort... @Audionet ... skivan i bakgrunden kan nog vara något för dig som svängt mot countryhållet.

Singer-song-känslan får man på köpet ;)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Lite bilder från mig också:

 

P1110802.jpg.74718560ba1b51cb9b1591091f547224.jpgP1110828.jpg.9bae76582ee4bf23e3b54982806ecfd1.jpg1994015923_P1110818(1).thumb.jpg.5121dd2d2752d9b3d25f38104f663275.jpg

 

Det bjöds inte bara på musikaliska, utan även kulinariska upplevelser av rang. Hembakade pepparkakor! Samma färg som högtalarkonerna.

 

Om man skall sammanfatta ljudintrycken så tycker jag att den digitala delen presterade på samma toppnivå som förra året. Är genuint imponerad av CH-Precisons sätt att leverera upplöst med en smula värme som inte skadar i sammanhanget. Toppnivå i mina öron!:tongue:

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, figge said:

Lådan på bild 2 och bakom strömfördelaren på sista bilden?

Det är styrenheten till skivspelaren MG-1 https://vertereacoustics.com/record-player-and-turntable/record-player-mg-1-magic-groove/

Här stabiliseras frekvensen som styr AC-motorn. Genom att digitalt framställa denna frekvens så kan precisionen bli mycket hög. Genom enkel knapptryckning kan man också ändra hastigheten mellan 45/33.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Apexorca said:

Tack för reportaget. Det är full fart hos @Perfect sense uppenbarligen.

Det ser ut att vara trä även i membran mm. Påverkas inte det av klimatet så att karaktären kan ändras vid tex olika luftfuktighet?

Bra fråga som man säger. Ingen särskild fördjupning vad gäller högtalaren denna gång eftersom CH-Precision och Vertere var huvudnumren. Men alla membran borde väl påverkas av värme och fukt? Möjligen med undantag för rena metallkoner som sannolikt inte påverkas av fuktighet i vart fall. Såg väl ut som om trämembranen var lackade på något sätt. Marcus kanske vet?

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Om man skulle göra en sammanfattande bedömning av anläggningen som sådan så tycker jag att det var en mycket trevlig och lite avslappnad ljudbild som presenterades utan skarpa kanter, men naturligtvis i tidens anda välupplöst och transparent. Lite åt det holografiska hållet med inte alltför utmejslade instrument utan hållet på en rimlig nivå med mycket luft och lätthet, men med kraft och pondus. Med en digital ljudkälla och förstärkeri i prisklass norr om 300 kkr/st så blir det exklusivt så det förslår. Prismässigt ligger då skivspelarna på en betydligt lägre nivå och det vore konstigt om inte det skulle få genomslag. Pickuperna från AudioTechnica ligger också vad jag kan se i det lägre segmentet prismässigt, utan att veta exakt vilka modeller som användes. Så i relation mellan analog/digital var kanske jämförelsen lite orättvis till den digitalas fördel. Men det spelades många intressanta och rara vinyler som var roliga att lyssna på. Michael Fremers paroll om att varje analog spelare slår ut alla digitala källor, kanske inte riktigt stämmer i alla lägen. Men så har CH-Precision extremt högteknologiska produkter. Kablarna från Vertere är värda ett särskilt kapitel och mycket intressanta och filosofin bakom dessa som Touraj utvecklade. Högtalarna som ligger prismässigt strax under 200 kkr om man pratar om W11:n i SE+ versionen. Vet inte om fötterna ingår? Men mycket homogent och kontrollerat ljud. Så sammantaget en mycket positiv lyssning.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...