Sign in to follow this  
calle_jr

Har inte du heller fått någon AK4490EQ?

Recommended Posts

48 minutes ago, AlfaGTV said:

Vad händer när streaming upphör att locka intresse från artister, bolag och åhörare ?

Även här tillhör jag "dåtidens vänner". Jag prenummererar bl a på musiktidningar, nyhetsbrev från skivbolag och nerladdnings-/nätbutiker för CD/LP. På många av dem kan man lyssna 15-20 sekunder per låt.  Sedan får jag tips av likasinnade, t ex här på Euphonia. Därefter slår jag till. Jag har hittat massor av musik den vägen och det fylls på alltjämt.

Masterbandskopior är en annan grej. Det är mer en material- konstsport. Hur dyrt kan man vända på. En ny dac för 100,000 eller 25 masterband av noga utvalda mästerverk. Lite som att köpa en oljemålning snarare än en litografi. Vilket val är dyrast?

25 minutes ago, AlfaGTV said:

Hur ska vi upprätthålla musikintresset då?

Genom att köpa skivor, vilket jag vet att du gör.

Att använda streaming för att söka efter ny musik känns bra, men jag tycker man ser mer och mer av superfina hifisystem där man enbart spelar Spotify.
Jag tycker att det känns fel av en hel rad skäl men antar att min åsikt har gått fram så jag behöver inte älta mer om det :)

Raderat inlägg: Leder förmodligen bara till osämja om jag låter det stå kvar här. Jag kände att jag uttryckte mig fel helt enkelt. Mitt fel.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Mvh Per

Edited by Hifi_Perrra

Jag tillhör nog en av de mest konservativa på detta forum. Har inte en enda nedladdad låt, köper papperstidningar, läser böcker, men känner mig modern då jag ökar i digital information från diverse sighter. Köper fysiska musikmedier i affär, LP, CD och utrustningsdetaljer begagnat. Köper fortfarande mycket i CD som bara sjunker i pris. Går gärna på demos för att vidga referenser, men har grejor hemma som inte bytts på många år. Gillar att tweaka.  Gillar att gå på livekonserter så ofta det går. Har sett många av de stora rock- och jazzlegenderna live. Gillar att läsa musik- och teknikhistoria. Fattar nada vad gäller datafikonspråk och svär varje gång datorn låser sig. Använder mobilen som telefon inte som dator. Deltar inte i sociala medier utöver detta. Det är fråga om jag tillhör en utdöende släkte eller hoppas på en renässans för mitt omoderna beteende? Vem vet ? För 10 år sedan var LP:n och bandspelartekniken död, nu är CD:n snart död? Vad är nästa steg? Att vi slutar att träffas IRL?    :question::39::D:)

Calm

12 hours ago, calle_jr said:

Genom att köpa skivor, vilket jag vet att du gör.

Att använda streaming för att söka efter ny musik känns bra, men jag tycker man ser mer och mer av superfina hifisystem där man enbart spelar Spotify.
Jag tycker att det känns fel av en hel rad skäl men antar att min åsikt har gått fram så jag behöver inte älta mer om det :)

Jag tycker diskussionen är bra, det finns utrymme för tyckande och tänkande åt alla håll. :)  Känner dock lite som dig, min poäng är framlagd, jag skall inte tjata ytterligare.

12 hours ago, Bebop said:

...

En ny dac för 100,000 eller 25 masterband av noga utvalda mästerverk. Lite som att köpa en oljemålning snarare än en litografi. Vilket val är dyrast?

Det var en knepig analogi, jag förstår inte riktigt hur du menade? Jag ser en bra DAC som en prenumeration på de bästa konsertsalarna i världen, inklusive resor. Varje kväll kan jag uppleva en konsert eller framträdande från vilken arena eller scen som helst.

Det kräver ju ett media dock och det kan vara en inköpt CD eller en stream från Qobuz. Investeringen i en god DAC gör ju upplevelsen lite mera intensiv och "äkta"

Liknelsen med masterbandkopior var mera ett ifrågasättande från min sida om nyttan och poängen med att åter betala upphovsmännen (vilka de nu är) för en alternativ version av en inspelning som förmodligen redan utgivits på både LP, CD, kassett och vad det kan vara.

Jag skulle för övrigt ha svårt att sitta nöjd med 25 inspelningar som troligen är över 50 år gamla redan.

För övrigt har den här tråden tagit många oväntade kringelikrokar! Jag uppfattade den ursprungligen som en presentation av erfarenheter kring en specifik DAC och konstruktörens val av lösningar. Det halkade in på musikformat och vidare in på streamingens vara och inte vara och även produktionsteknik och ekonomiska aspekter för de stora bolagen! Man tröttnar liksom inte på Euphonia! ;)

2 minutes ago, AlfaGTV said:

Jag ser en bra DAC som en prenumeration på de bästa konsertsalarna i världen, inklusive resor.

Samma här. 

3 minutes ago, AlfaGTV said:

Jag skulle för övrigt ha svårt att sitta nöjd med 25 inspelningar som troligen är över 50 år gamla redan.

Inte jag heller. Jag har hyllorna fyllda av andra inspelningar på andra media.

5 minutes ago, AlfaGTV said:

För övrigt har den här tråden tagit många oväntade kringelikrokar! 

En DAC är ju inte enbart teknik. Det handlar också om musik och då är det lätt att beröra även närliggande områden beroende på hur vi värderar olika saker. Vi håller ju en god ton och då kan man prata om det mesta.

F ö tycker jag som du och @calle_jr varit inne på. Vi har gjort tydligt olika infallsvinklar och åsikter kring musikdistribution. Skall bli intressant att läsa vidare om @calle_jr digitala resa.

10 hours ago, calm said:

Ytterligare ett inlägg i debatten om DSD contra PCM

Man kan med rätta vara lite avigt inställd till dsd pga hur upplägget med licenser har hanterats för sacd. Men det har ju inte med formatets tekniska kvaliteter att göra.

Den analoga domänen kommer man aldrig ifrån vid akustiska inspelningar, och jag kan tänka mig att dsd gifter sig bättre med analog elektronik. I reproduktionsledet är det flera av delkomponenternas protokoll och uppbyggnad som avgör tycker jag. Om man har bestämt sig för exvis spdif och ett pcm-baserat chip så är jag tveksam att man kommer förorda dsd. Men med hdmi/usb-gränssnitt och dsd-chip behöver det inte ske någon transkodning.

Jag är generellt sett lite skeptisk till en icke bitperfekt strömning av dsd. DoP kan dock säkert fungera bra. Jag vet inte.

Konklusioner

Eller man kanske hellre skulle kalla det minneslapp, för dessa två apparater är större än vad jag kan konkludera med ett par rader. 

Det som klangmässigt låter bäst är dsd64 och dsd128 från usb-minne respektive originalskivor via hdmi från Oppo. Jag är positivt överraskad och ser med ny tillförsikt fram emot högupplösta musikinköp som verkar bli bättre och bättre. Eftersom digital uppspelning innefattar ganska många olika format för min del (cd, sacd, bluray, dvd, flac, dsd, mpeg4 tv, mkv, avi mm) så är mångsidighet och enkelhet jätteviktiga. Det är nog en svår kombination om man är kräsen. Jag tycker att Bryston har lanserat ett par oerhört genomtänkta produkter med BDP-3 och BDA-3. De står på egna ben var och en för sig, men blir än kraftfullare tillsammans. För min del är det minsann inte enkelt att hitta någon konkurrent i rimlig prisklass om man ska beakta de format som jag vill kunna använda.

Denna testövning har fått mig att grubbla över varför vi har valt en så stark restriktion mellan begreppen digitalt och analogt? Det finns idag inte någon större skiljelinje inom hifi än dessa två begrepp - det är det första som kommer upp, möjligen efter högtalare. För mig ligger dsd-avkodning mycket närmare metodiken för avkodning av analoga format. Signalen skapas utifrån en relativ storhet per tidsenhet, precis som med LP eller rullband. Det kan vara detta som tilltalar mig med dsd, men jag är medveten om att många skulle kalla det påhitt. Motsvarigheten till pcm skulle kunna vara att man kontinuerligt ändrade varvtalet på skivtallriken, och man kan ju bara frukta hur det skulle fungera :unsure:

R-7553318-1443886466-9916.jpeg.jpg.....R-7987030-1489535659-8323.jpeg.jpg.....R-12334353-1534963979-5849.jpeg.jpg.....R-10620950-1501095674-4487.jpeg.jpg.....R-11551855-1518363608-3972.jpeg.jpg

Kan faktiskt hålla med Calle_jr att dsd, vinyl och rullband har en liknande grundkaraktär. En sort inbyggd harmoni tycker jag som inte stör musikupplevelsen utan tvärt om lyfter den. Om det består i tidsaspekten eller vad kan man spekulera i.

Intressant reportage!

Calm

On 2018-12-01 at 19:43, calle_jr said:

Bandcamp tycker jag verkar vara hållbart, men har de en strömningstjänst?

Jag kan nu meddela att Bandcamp gärna strömmar till ett flertal av dina enheter. Eftersom jag följer Vestbo Trio, My Brightest Diamond och Trentemøller bl.a. så har jag köpt en del alster av dem via Bandcamp. Jag kompletterade nu med några album i download-form och det är enkelt att strömma de album du köpt, och även provsmaka andra artister och album om man vill. Rimliga priser på nedladdningar också, vill jag hävda.

Vestbo Trio släpper ny platta, Gentlemen... i Januari, som för min del är beställd på vinyl. (Då ingår download och streaming)

Och givetvis, tack för presentationen av Bryston! Lärorikt! :)

8 hours ago, AlfaGTV said:

det är enkelt att strömma de album du köpt

Det där är ju en jättebra idé.

På så sätt antar jag att de får lite mer än 3.5 öre.

Jag gillar Bandcamp. De kör sitt eget race tycker jag, och de har sanslöst många intressanta band.