Jump to content

Det ständiga sökandet

Recommended Posts

3 hours ago, CMB said:

Har tidigare lyssnat lite på Lumin S1:an och den var ett riktigt haksläpp. Den är ju dubbelt upp i pris gentemot T2 så det är ju ingen rättvis jämförelse.

T2 har ett nyare och bättre DAC chip än S1, samt DSD512 istället för DSD128. S1 har dock Lundahl output transformatorer vilket möjligtvis motiverar prisskillnaden något, men jag håller nog ändå T2 som prisvärd i jämförelse. Vet inte hur inspelad demo exemplaret du lånat är, Lumin rekommenderar 24x7 inspelning och jag skulle nog vilja säga att jag tycker min T2 "blommat ut" ännu mer med tiden.

• Replies 254
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hon sa inget igår men när jag kom hem idag så var soffan tillbaka. Det betyder nog att det inte var så uppskattat?

Kaffe och Hifi verkar ju på något sätt höra ihop. Många av mina Hifivänner har en Espressomaskin i hemmet. Undrade precis hur det kommer sig?  

Nu förstår jag vad olika underlag påverkar vinylsnurran. Måste vara hifivärldens billigaste tweak. Funkar det inte så har man ju iaf en skärbräda.  

Posted Images

24 minutes ago, rikard said:

T2 har ett nyare och bättre DAC chip än S1, samt DSD512 istället för DSD128. S1 har dock Lundahl output transformatorer vilket möjligtvis motiverar prisskillnaden något, men jag håller nog ändå T2 som prisvärd i jämförelse. Vet inte hur inspelad demo exemplaret du lånat är, Lumin rekommenderar 24x7 inspelning och jag skulle nog vilja säga att jag tycker min T2 "blommat ut" ännu mer med tiden.

Jadu jag vet inte hur inspelad den är?

Jag har googlat hur mycket som helst på dessa spelare. S1 eller X1 som den nya heter hade jag köpt olyssnad om plånboken inte sprungit och gömt sig

Det är troligtvis strömförsörjningen som är svagaste länken förutom Lundahl som du nämnde

T2

V0Sk7ol.jpg

S1

NtkuUgo.png

x1

TpiWGz4.jpg

8 hours ago, CMB said:

Jag har googlat hur mycket som helst på dessa spelare. S1 eller X1 som den nya heter hade jag köpt olyssnad om plånboken inte sprungit och gömt sig

Det är troligtvis strömförsörjningen som är svagaste länken förutom Lundahl som du nämnde

Samma här med X1. Med S1 kan jag inte låta bli att tänka att den trots allt har 5 år på nacken, och även om man skulle hitta en begagnad till överkomligt pris idag så blir den inte nyare för var dag som går och vem vet när det dessutom dyker upp en S2. Är dock övertygad om att S1 fortfarande håller måttet och är en grym streamer, men för egen del vill jag inte bli sittandes med äldre grejer som tappar för mycket i värde.

Strömförsörjningen kunde varit LPS så hade alla varit nöjda, jag vill dock tro att SMPS utvecklingen kommit en bra bit på vägen och att det inte längre är så svart eller vitt. Jag kan säga så mycket iaf att Luminen svarande rejält på strömkabel uppgradering vilket jag ser som positivt. Och skulle SMPS fortfarande ge ifrån sig något oväsen så litar jag på att min Ansuz strömdistributör tar hand om det.. :) 

1 hour ago, octavia rs said:

Det finns ju färdiga kit ifrån Sbooster till T2 om man vill ta bort SMPS och få en extern linjär nätdel.

rikard för 2 år sedan hade slagit till på en sådan direkt, idag värdesätter jag enkelhet och minimalism på ett annat sätt. jag gillar att antalet boxar är få, mindre antal kablar och prydlighet i hyllan. Jag har tidigare gjort stora ansträngningar för att eliminera alla SMPS i mitt system med hjälp av bla HDPlex LPS och SOtM batterier osv och försöker nästan hålla tillbaka lite nu. Jag har en kompis som precis köpt en Sbooster till sin T2, ska försöka grilla honom lite om den.

9 hours ago, CMB said:

Jadu jag vet inte hur inspelad den är?

Denna enhet är vårt demo-exemplar och väl inspelad.

S1 är som sagt en äldre modell numera inom ett snabbrörligt segment. Vissa av de analoga delarna är av högre kvalitet än hos T2 men denna har å andra sidan en modernare digitalsektion med ett nyare DAC chip. Skillnaden dessa två emellan är mindre än den mellan T2 och X1 som är betydligt större.

Sbooster är en värdefull och prisvärd uppgradering om än något klumpig om man vill undvika en extern låda mellan vägguttag och huvudenhet. Den går dock att gömma undan många gånger.

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Edited by Perfect sense
54 minutes ago, rikard said:

rikard för 2 år sedan hade slagit till på en sådan direkt, idag värdesätter jag enkelhet och minimalism på ett annat sätt. jag gillar att antalet boxar är få, mindre antal kablar och prydlighet i hyllan. Jag har tidigare gjort stora ansträngningar för att eliminera alla SMPS i mitt system med hjälp av bla HDPlex LPS och SOtM batterier osv och försöker nästan hålla tillbaka lite nu. Jag har en kompis som precis köpt en Sbooster till sin T2, ska försöka grilla honom lite om den.

Jag har själv gjort typ samma och gjort av med min spaghetti lösning med SOtM och Paul Hynes produkter och ersatt med en dCS Network bridge skönt att ha allt i en låda (förutom dac då men jag värderar min TAD väldigt högt så en ren streamer var bäst för mig).

Det är ju så att en välbyggd SMPS stör väldigt lite både magnetiskt och baklänges på AC och framlänges på DC (kolla på Aavik de är fulla av SMPS och jag tror inte Börresen skulle göra så om det inte fungerar). Tyvärr finns det fullt av dåliga SMPS konstruktioner så de får ju delvis dåligt ryckte av det.

Nej, men det är inte lätt med alla dessa val. På ett sätt vill man ju alltid sträcka sig så långt man kan och gärna lite till, för att känna att man inte behöver uppgradera igen 2 veckor senare.

Om resten av anläggningen förtjänar X1/Bartok nivå så kanske det ÄR där det ska sluta... eller så är T2 en helt "okej" nivå i en produktkategori som trots allt fortsätter att utvecklas i ganska rask takt i jämförelse med mycket annat.

Om du inte blir nöjd med X1 så kan jag köpa den billigt av dig sen... ;) 

10 hours ago, CMB said:

Bad dottern switcha mellan dSC & Lumin och hade 6 rätt av 10 så det är ju slumpen med andra ord

Svårt och förrädiskt att utvärdera.

Även om man skulle få 10/10 så kan en mindre förändring kullkasta det. Tex byte av musik, format eller en kabel.

56 minutes ago, calle_jr said:

Även om man skulle få 10/10 så kan en mindre förändring kullkasta det. Tex byte av musik, format eller en kabel.

För att inte tala om ens egna psykiska och fysiska påverkan. Jag kan själv ibland uppleva när jag testar nått över några dagar/veckor att jag troligtvis själv påverkar resultatatet mest. 

I helgen satt jag och jämförde Roon och dCS Mosaic med samma låt via Qobuz de var inte lätt att höra skillnad om de nu ens fanns någon :blush:

13 hours ago, CMB said:

Efter en dags lyssnande blir man ju tokig.

Bad dottern switcha mellan dSC & Lumin och hade 6 rätt av 10 så det är ju slumpen med andra ord

Googlar och läser tester på X1 och Bartok. Vart skall detta sluta?

obPRi6f.jpg

Jag tror inte den metodiken du använder nu är framkomlig. Lyssna på den ena ett antal dagar med olika musik och byt sedan. Därefter switchar du tillbaka.

2 hours ago, sprudel said:

Jag tror inte den metodiken du använder nu är framkomlig. Lyssna på den ena ett antal dagar med olika musik och byt sedan. Därefter switchar du tillbaka.

Jag fick även ett tips att testa med hörlurar vilket jag skall sysselsätta mig med ikväll?

5 hours ago, octavia rs said:

För att inte tala om ens egna psykiska och fysiska påverkan. Jag kan själv ibland uppleva när jag testar nått över några dagar/veckor att jag troligtvis själv påverkar resultatatet mest. 

I helgen satt jag och jämförde Roon och dCS Mosaic med samma låt via Qobuz de var inte lätt att höra skillnad om de nu ens fanns någon :blush:

Jo så är det absolut. Då jag även spelar gitarr så vet jag detta hur dagsformen spelar in. 

Kan ena dagen ha världens feeling och nästa dag känner man att något saknas och man spelar mycket sämre fast man sitter i samma rum och spelar på samma instrument?

2 minutes ago, AlfaGTV said:

Använder du DACen i Lumin när du jämfört dCS+Burmester? Eller är det rena streamer-jämförelser? (För jag tror, ganska övertygad, att du kan plocka digital ut från Lumin)

Jag har än så länge bara testat dCS-Burmester via Transparent coax & Lumin via XLR.

(Skall se om jag kan låna andra XLR kablar kör just nu på Transparent Ultra)

Lumin har Bnc coax så jag måste åka och köpa en adapter innan jag kan testa dom som rena streamer enheter

Om man inte vill använda DAC:en i Lumin så skulle jag satsa på en U1 Mini / U1 som är renodlade transporter istället. Som jag ser det så är lite hela grejen med Lumin att använda en integrerad helhet med DAC och streamer i ett. Självklart är det skillnad på DAC och DAC, men jag har ändå ersatt en av de absolut bästa DAC:ar jag nånsin hört (fullt bestyckad rörbaserad LampizatOr Golden Atlantic) med ett retail pris som ligger väldigt nära Lumin S1 bara för DAC:en. Jag har inte ångrat mig och ibland kan jag nästan känna att DAC:ar får snudd på oproportionerligt med uppmärksamhet och fokus.

Edited by rikard
5 minutes ago, rikard said:

Jag har inte ångrat mig och ibland kan jag nästan känna att DAC:ar får snudd på oproportionerligt med uppmärksamhet och fokus.

Jag både håller med och ändå inte! :) För visst är det relativt små skillnader mellan två välbyggda DACar samtidigt som jag kan uppleva att transporterna är ändå mera likaljudande...

Under helgens övningar spelade vi digitalt via Nagra HD DAC, matad med Aries G1. Jag skiftade en stund till en Raspberry Pi2B med en Sabre ES9038Q2M DAC och jo, det är skillnad, men... Lovar att priset på dessa båda streamer/DAC-kombinationer skiljer sig mera! :) 

3 minutes ago, AlfaGTV said:

Under helgens övningar spelade vi digitalt via Nagra HD DAC, matad med Aries G1. Jag skiftade en stund till en Raspberry Pi2B med en Sabre ES9038Q2M DAC och jo, det är skillnad, men... Lovar att priset på dessa båda streamer/DAC-kombinationer skiljer sig mera!

Absolut, men kanske inte en helt rättvis jämförelse och jag är glad att ni hörde skillnad... :) hehe..

9 hours ago, octavia rs said:

För att inte tala om ens egna psykiska och fysiska påverkan.

Precis. Personligen lyssnar jag på olika sätt när jag utvärderar jämfört med avkoppling.

Vid utvärdering hamnar man lätt i att lyssna efter fel och brister.

Vid avkoppling lyssnar man för att få en upplevelse och inlevelse.

Om man ska jämföra två apparater blir det lätt att man slinter över i utvärderingsmode.

2 hours ago, calle_jr said:

Precis. Personligen lyssnar jag på olika sätt när jag utvärderar jämfört med avkoppling.

Vid utvärdering hamnar man lätt i att lyssna efter fel och brister.

Vid avkoppling lyssnar man för att få en upplevelse och inlevelse.

Om man ska jämföra två apparater blir det lätt att man slinter över i utvärderingsmode.

Precis, jag håller helt med. Därav så anser jag i likhet med det som har sagts redan att man bör kombinera aktiv analys och direkta jämförelser (A/B) med mer avslappnad musiklyssning över tid när man utvärderar en ny produkt hemma.

/ Marcu

18 hours ago, rikard said:

DAC:ar får snudd på oproportionerligt med uppmärksamhet och fokus.

Det ligger mycket i detta. För ett antal år sedan fick jag på huden då jag skrev att jag kunde inte höra skillnad på min första separata DAC (PUC 2) och den som fanns i Audio Research CD5. Jag körde dessa parallellt med samma musik i samma volym. Det ledde till att fler tester gjordes hos andra med i stort sett samma upplevelse. Hur det hade utlöpt idag vet jag inte. Jag har inte kvar PUC 2:an men den men den finns fortfarande att köpa och den används fortfarande i studiosammanhang. Det är också AD omvandlare. Den klarar dock inte DSD, vilket är viktigt för mig då jag konverterar allt till DSD innan signalen går till dacen.

Det viktigaste är naturligtvis hur det låter men för egen del finns det en del hygienfaktorer som jag kikar på oavsett hur lite eller mycket det påverkar ljudet. Exempel:

• Eftersom DSD är viktigt för mig vill jag ha en DAC som kan ta emot och behandla DSD utan att först konvertera den till PCM och därefter göra DA-omvandlingen. 
  • Jag vill ha en DAC med chip som är symetriskt uppbyggd och kan köras balanserat då jag menar att det blir en mer stabil lösning
  • Jag vill att den skall ha en bra analogdel med en "ordentlig" och kraftfull nätdel som jag tror är viktigare för återgivningen än själva dac-chipet.
  • Jag är också intresserad av DSP-steget, framför allt när man kör USB. Hur har de löst gränsnittet mellan USB och DSP för att undvika att det förs över icke önskvärda effekter typ brus från USB-kedjan? En smart lösning är att galvaniskt skilja USB-kopplingen till DSP genom optisk överföring av den digitala informationen som är fallet i den DAC jag har.
  • Den skall ga en egen klocka och inte förlita sig på källans dito.

Oavsett om detta hörs eller inte eller på vilket sätt det skiljer i avlyssningen så tillför det mig en känsla av att jag har ett ordentligt och genomtänkt bygge. Då menar jag att de har säkert tänkt till även på hur det låter. 

Jag tycker personligen inte att de är så mycket svårare eller tar längre tid att göra det snyggt ifrån början @CMB @byZan men sen är jag kanske lite miljöskadad av mitt jobb :D

Om man nu ska separera sina kablar som @triomio skriver så är det ju ofta ett steg att försöka styra upp det hela. Sen vet jag egentligen inte hur mycket en strömkabel bakom ett rack stör där det inte passerar stora strömmar. Eftersom jag tillbringar mycket av min arbetstid på tunga industrier så är det ofta man får ta hänsyn till avstånd mellan olika kablar men då kan det ju handla om frekvensstyrda motorer på flera hundra ampere. Oftast är det 30cm mellan tex motorkablar och signalkablar men de är väldigt sällan som det uppstår problem där allt är blandat i en enda röra vad jag upplever men visst det kan ju uppstå problem.

Om sen min installation är överkurs eller inte de får nog var och en avgöra :blush:

20 minutes ago, octavia rs said:

Om man nu ska separera sina kablar som @triomio skriver så är det ju ofta ett steg att försöka styra upp det hela. Sen vet jag egentligen inte hur mycket en strömkabel bakom ett rack stör där det inte passerar stora strömmar. Eftersom jag tillbringar mycket av min arbetstid på tunga industrier så är det ofta man får ta hänsyn till avstånd mellan olika kablar men då kan det ju handla om frekvensstyrda motorer på flera hundra ampere. Oftast är det 30cm mellan tex motorkablar och signalkablar men de är väldigt sällan som det uppstår problem där allt är blandat i en enda röra vad jag upplever men visst det kan ju uppstå problem.

Att det fungerar i industrin beror nog mest på att man många gånger använder sig av strömsignaler i storleksordningen 4-20 mA istället för spänning, vilka inte är lika känsliga för störningar.

Din kabeldragning är jäkligt snygg att betrakta. Synd bara att du gömmer undan den i ett skåp ;)

Edited by triomio

@triomio jo jag vet det jag har inte sysslat med annat de senaste 20 åren men jag har en hel del gamla anläggningar där man även kör mycket 0-10V på styr till frekvensomformare och styrkort för magnetmatare, mycket lite problem där med men en strömsignal är ju betydligt mindre känslig för variationer.

Vad jag mer var ute efter är tex i mitt fall så när jag mätte min anläggning när den spelade sådär lagom högt så drog den typ 0,5A totalt och där kan ju knappast bli mycket störningar runt en kabel av det sen är det ju oftast inga längder man pratar om bakom ett rack de är kanske typ 0,5-1m som kablarna kan ligga bredvid varandra inte att man drar iväg 100m på en kabelstege bredvid en kabel de går ett par hundra ampere i.

Strunt samma vi ska inte gräva ner oss i detta jag har valt att styra upp mitt rack och kablar så de ser vettigt ut och försökt hålla isär de någorlunda sen om de gör någon som helst skillnad de vet jag inte.