Jump to content

Det ständiga sökandet


CMB

Recommended Posts

Har testat olika inkopplingar med Ifi powerstation med kan inte höra någon förbättring snarare tvärtom. Tycker mina pryttlar låter bäst direkt i väggen

 

Mitt streameräventyr fortsätter och har nu en Bartok på prov som låter gudomligt med en känsla att man vill hoppa upp på scen med musikerna och spela


qPkVmJ5.jpg

 

 

Sitter samtidigt och googlar tester på Lumin X1 och msb discrete dac som verkar vara framtidssäkrad med fpga samt påbyggnadsmöjligheter med olika moduler

 

 

z0uuMiN.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nu ”vinylat” ett tag och saknar streamingmöjligheten. Vinyl låter väldigt bra men jag stör mig ohyggligt mycket på skivknaster

 

Måste komma till skott. Någon som testat ovanstående msb discrete eller Lumin x1 och kan komma med input?

Det är dessa två som får tävla mot dCS Bartok

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Om jag skulle upp på den här nivån och nosa på en kombinerad streamer/DAC så skulle jag vilja ställa Lumin X1 mot den väldigt stiliga MSB Discrete (för ungefär samma pengar). Det som är lite jobbigt med den sistnämnda är bara att det var lite för enkelt att höra skillnaden upp mot storebror i kedjan på ett MSB event jag var på i våras(?) och då är frågan om man kommer kunna sitta nöjd i en förlängning, på gott och ont. Risken är att resan inte stannar där och det blir ÄNNU dyrare i slutändan, men samtidigt också trevligt att det FINNS ytterligare nivåer "för framtiden". MSB är även lite väl duktiga på att ta betalt för saker och ting kan jag tycka, medan med Lumin så får man extra-allt med grädde på moset hela tiden. Sen kanske jag trampar någon på tårna nu, men jag tycker mig i alla fall allt som oftast springa på folk som haft en del problem med MSB produkter i olika sammanhang, allt ifrån strul med Renderer modulerna till USB inkompatibilitet, sen verkar MSB dock vara väldigt hjälpsamma och åtgärda dessa, men det är ändå en rejäl premium produkt vi pratar om som inte borde behöva dras med sådana "barnsjukdomar". Ljudmässigt så tycker jag i alla fall personligen det vore väldigt intressant att jämföra just dessa två ... :) 

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, rikard said:

Om jag skulle upp på den här nivån och nosa på en kombinerad streamer/DAC så skulle jag vilja ställa Lumin X1 mot den väldigt stiliga MSB Discrete (för ungefär samma pengar). Det som är lite jobbigt med den sistnämnda är bara att det var lite för enkelt att höra skillnaden upp mot storebror i kedjan på ett MSB event jag var på i våras(?) och då är frågan om man kommer kunna sitta nöjd i en förlängning, på gott och ont. Risken är att resan inte stannar där och det blir ÄNNU dyrare i slutändan, men samtidigt också trevligt att det FINNS ytterligare nivåer "för framtiden". MSB är även lite väl duktiga på att ta betalt för saker och ting kan jag tycka, medan med Lumin så får man extra-allt med grädde på moset hela tiden. Sen kanske jag trampar någon på tårna nu, men jag tycker mig i alla fall allt som oftast springa på folk som haft en del problem med MSB produkter i olika sammanhang, allt ifrån strul med Renderer modulerna till USB inkompatibilitet, sen verkar MSB dock vara väldigt hjälpsamma och åtgärda dessa, men det är ändå en rejäl premium produkt vi pratar om som inte borde behöva dras med sådana "barnsjukdomar". Ljudmässigt så tycker jag i alla fall personligen det vore väldigt intressant att jämföra just dessa två ... :) 

 

Ett kort inspel ifrån min sida är att Lumin erbjuder oerhört prisvärda produkter som utmanar alternativ på betydligt högre nivå än vad prislappen avslöjar. Det gäller även toppmodellen X1 som kostar mindre än instegsmodellerna hos flera av konkurrenterna inklusive dCS och MSB.

 

MSBs produktflora av idag har en helt annan mognad och byggkvalitet än tidigare kan också nämnas, där jag inte har haft några problem alls varken hård- eller mjukvarumässigt med Discrete och Premiere DAC:arna hos mig.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

Link to comment
Share on other sites

Insåg att mitt inlägg kanske kom fram lite väl "Pro-Lumin" vilket inte var meningen, jag tycker ju själv egentligen att det är ganska kul att byta märken och just nu ser jag MSB som ett av de hetare alternativen för mig i framtiden som jag är mer nyfiken på, om jag nu försöker se mig om lite vad som finns. Det var väl egentligen det jag ville säga... Men just nu är jag däremot väldigt nöjd Lumin användare... :) 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Perfect sense said:

Det gäller även toppmodellen X1 som kostar mindre än instegsmodellerna hos flera av konkurrenterna inklusive dCS och MSB.

 

Det stämmer väl inte riktigt då dCS Bartok utan hörlursförstärkare kostar 137k och Lumin X1 139k små skillnader i de stora hela. 

Link to comment
Share on other sites

Ni som hört både dCS och Lumin, vilka ljudmässiga karaktärsdrag skulle ni beskriva respektive produkt med.

I det här fallet Bartok och X1, även om jag misstänker att "stilen" också går igen i deras streamer-lösningar så som Network Bridge och Lumin U1.

 

 

Link to comment
Share on other sites

I den klassen, om man är intresserad av något vackert, som låter lite annorlunda mot flera andra är Brinkmann Nyquist mk2 helt fantastisk. Den låter väldigt likt Brinkmanns skivspelare. Jag vill undvika ordet analogt. Så en bra beskrivning blir flödande, musikaliskt och levande, utan digitala hårda kanter när musiken blir komplicerad, men med en otroligt hög upplösning och rik färgpalett. DAC-modulen är utbytbar, vilket gör den framtidssäkrad. 

 

https://www.brinkmann-audio.de/main.php?prod=nyquist&lang=en

 

White paper:

 

https://www.brinkmann-audio.de/inhalt/en/whitepaper/nyquist.pdf

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Perfect sense said:

 

Ett kort inspel ifrån min sida är att Lumin erbjuder oerhört prisvärda produkter som utmanar alternativ på betydligt högre nivå än vad prislappen avslöjar. Det gäller även toppmodellen X1 som kostar mindre än instegsmodellerna hos flera av konkurrenterna inklusive dCS och MSB.

 

MSBs produktflora av idag har en helt annan mognad och byggkvalitet än tidigare kan också nämnas, där jag inte har haft några problem alls varken hård- eller mjukvarumässigt med Discrete och Premiere DAC:arna hos mig.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

Jag håller inte med!!

Låter som om det skulle varit sämre kvalitet tidigare hos MSB vilket jag kan vittna om att det inte varit. Normala slitage får man alltid räkna med som i drivverk. I synnerhet om man spelar länge och ofta, det gäller samtliga märken kan jag intyga efter haft både ARC, Naim, Esoteric, TEAC, Electrocompaniet,  mfl i familjen. Fördelen med MSB är att allt ligger i moduler som lätt bytes vid behov. I fråga om mjukvara så är det som hos de flesta tillverkare en fråga om uppgradering som sker kontinuerligt även i äldre modeller. Dessutom uppgradering av hårdvara under mycket långa tidsintervall. Vi pratar om 5-10 år. Klockor, DAC-moduler och diverse uppgradering av anslutningar till nya format och program för streaming. Skulle jag byta idag skulle jag tveklöst välja MSB igen pga den unika ljudkvaliteten i kombination med just byggkvalitet.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, calm said:

Jag håller inte med!!

Låter som om det skulle varit sämre kvalitet tidigare hos MSB vilket jag kan vittna om att det inte varit. Normala slitage får man alltid räkna med som i drivverk. I synnerhet om man spelar länge och ofta, det gäller samtliga märken kan jag intyga efter haft både ARC, Naim, Esoteric, TEAC, Electrocompaniet,  mfl i familjen. Fördelen med MSB är att allt ligger i moduler som lätt bytes vid behov. I fråga om mjukvara så är det som hos de flesta tillverkare en fråga om uppgradering som sker kontinuerligt även i äldre modeller. Dessutom uppgradering av hårdvara under mycket långa tidsintervall. Vi pratar om 5-10 år. Klockor, DAC-moduler och diverse uppgradering av anslutningar till nya format och program för streaming. Skulle jag byta idag skulle jag tveklöst välja MSB igen pga den unika ljudkvaliteten i kombination med just byggkvalitet.

 

Calm


För att förtydliga så är det exteriören och chassit jag syftar på snarare än insidan. Här har man lyft sig ordentligt med dagens serie av produkter gentemot tidigare. Modulariteten är som du säger också en stor fördel och styrka.

 

/ Marcus

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Daniel said:

I den klassen, om man är intresserad av något vackert, som låter lite annorlunda mot flera andra är Brinkmann Nyquist mk2 helt fantastisk.

 

Håller med om att den är intressant och jag har läst mycket positivt om den, även om den utseendemässigt inte får några pluspoäng hos mig personligen, men alla tycker som bekant olika... :) De borde droppa 20k i pris och vara med i fighten med de andra på riktigt.

 

Det är intressant med dueller mellan de här riktigt stora giganterna i den här prisklassen, men egentligen tror jag inte några är så mycket "bättre" eller "sämre" än nån annan utan att det handlar nog om väldigt mycket tyckte och smak på den här nivån.

 

Själv är jag dock inte riktigt på den nivån och skulle inte lägga de pengarna på en DAC/streamer idag, det ska ju vara ett "end game" köp, men det är ju väldigt kul att läsa om dem, och inte minst lyssna och för den delen se hur ni andra gör... :)

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Perfect sense said:


För att förtydliga så är det exteriören och chassit jag syftar på snarare än insidan. Här har man lyft sig ordentligt med dagens serie av produkter gentemot tidigare. Modulariteten är som du säger också en stor fördel och styrka.

 

/ Marcus

Håller fortfarande inte med!

Eftersom man i de tidiga modellerna själv kunde bestämma design med kombinationer av olika färger på bl.a. kylflänsar mm.

De gamla modellerna är tunga som bly vilket jag märker varje gång man skall byta till nya kablar t.ex. Det talar för att stabilitet i chassit också då.

De nya sticker inte ut på samma sätt, men dessa är mer strömlinjeformade. 

Men en smaksak vad man fokuserar på ut- eller insida, det är som vid lördagsdansens urval. Det är inte de vackraste som har mesta djupet och ibland måste man också prata i mörker.:D:)

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, calm said:

Håller fortfarande inte med!

Eftersom man i de tidiga modellerna själv kunde bestämma design med kombinationer av olika färger på bl.a. kylflänsar mm.

De gamla modellerna är tunga som bly vilket jag märker varje gång man skall byta till nya kablar t.ex. Det talar för att stabilitet i chassit också då.

De nya sticker inte ut på samma sätt, men dessa är mer strömlinjeformade. 

Men en smaksak vad man fokuserar på ut- eller insida, det är som vid lördagsdansens urval. Det är inte de vackraste som har mesta djupet och ibland måste man också prata i mörker.:D:)

 

Calm

 

 

 

Let's agree to disagree ;). Jag föredrar fortfarande den nya seriens utformning och exteriöra byggkvalitet, så de så :cool:.

 

/ Marcus

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calm said:

Dessutom uppgradering av hårdvara under mycket långa tidsintervall.

Det tycker jag är oerhört viktigt när man kommer upp i de högre prissegmenten. Med det menar jag att s k highend-prylar faller som en sten på second hand-marknaden. Trots detta är det inte alldeles enkelt att göra sig av med prylarna. Då är det bra att tillverkaren erbjuder upgraderingar. Så har jag gjort med mina slutsteg och även med högtalarna som varit ett varv i Danmark. Min cd-spelare har uppgraderats till Signature-version och skall få en överhalning till och få Eclipse-uppgraderingen med ny nätdel, stealthkondensatorer mm (fast det vet inte @Daniel ännu). Även mitt försteg finns nu i en mk II-version efter ca 15 år på marknaden. Audionote erbjuder samma service liksom då MSB. 

 

Ett antal märken medger att växa i det man har, vilket jag tycker är kanon.

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Perfect sense said:

 

Let's agree to disagree ;). Jag föredrar fortfarande den nya seriens utformning och exteriöra byggkvalitet, så de så :cool:.

 

/ Marcus

Tycker att det är stor skillnad mellan begreppen byggkvalitet, design och ytfinish t.ex. Om man brister i byggkvalitet så är det grundläggande frågor om t.ex. materialval och konstruktion som påverkar stabilitet, livslängd etc.Eller klantigt och taffligt utförande.

Design i min värld handlar om i vart fall när det gäller  industridesign om utseende kombinerat med funktion, dvs om man ändå skall göra något med funktion så kan man göra det vackert för ögat och t.ex. ergonomiskt greppbart. T.ex. Sigvard Bernadottes design av Röda Clara. https://sv.wikipedia.org/wiki/Konservöppnare Om den vore byggd i dålig plast så brister det i byggkvalitet.

Ytfinish är något annat och handlar t.ex. om lackeringen på t.ex. ett par Sonus faber-högtalare.

Byggkvalitet och ytfinish  i min värld är mer objektivt bestämda, medan design sitter i betraktarens öga dvs en smaksak. Där kan vi ha olika uppfattningar det respekterar jag och har inga problem med det.

 

Calm

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, calm said:

Tycker att det är stor skillnad mellan begreppen byggkvalitet, design och ytfinish t.ex. Om man brister i byggkvalitet så är det grundläggande frågor om t.ex. materialval och konstruktion som påverkar stabilitet, livslängd etc.Eller klantigt och taffligt utförande.

Design i min värld handlar om i vart fall när det gäller  industridesign om utseende kombinerat med funktion, dvs om man ändå skall göra något med funktion så kan man göra det vackert för ögat och t.ex. ergonomiskt greppbart. T.ex. Sigvard Bernadottes design av Röda Clara. https://sv.wikipedia.org/wiki/Konservöppnare Om den vore byggd i dålig plast så brister det i byggkvalitet.

Ytfinish är något annat och handlar t.ex. om lackeringen på t.ex. ett par Sonus faber-högtalare.

Byggkvalitet och ytfinish  i min värld är mer objektivt bestämda, medan design sitter i betraktarens öga dvs en smaksak. Där kan vi ha olika uppfattningar det respekterar jag och har inga problem med det.

 

Calm

 

 

 

 

Det känns som att vi kanske glider för mycket ifrån ämnet här, men jag menar att chassit hos dagens MSB produkter håller högre byggkvalitet än tidigare. De känns mer raffinerade, förfinade och troligen också mer påkostade. Designen kan i allra högsta grad ses som funktionell där form följer funktion utan onödig utsmyckning. Jag föredrar även den mer renodlade estetiken, men det är (givetvis) en ren smaksak. 

 

/ Marcus

 

 

1012msb.promo_.jpg

 

White-Premier-DAC-Front-with-Powerbase-900px.jpg

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Perfect sense said:

 

Ett kort inspel ifrån min sida är att Lumin erbjuder oerhört prisvärda produkter som utmanar alternativ på betydligt högre nivå än vad prislappen avslöjar. Det gäller även toppmodellen X1 som kostar mindre än instegsmodellerna hos flera av konkurrenterna inklusive dCS och MSB.

 

MSBs produktflora av idag har en helt annan mognad och byggkvalitet än tidigare kan också nämnas, där jag inte har haft några problem alls varken hård- eller mjukvarumässigt med Discrete och Premiere DAC:arna hos mig.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

 

Vi tycker helt klart helt olika om detta om du menar att bygget var tveksamt kvalitetsmässigt för några år sedan. Jag förvånas av det därför att jag upplever totala motsatsen med min MSB -Rigg.

 

Håller med om att designen på MSB förut är en annan än i dag. Designen är mer modern i dag. Lite som The Analogue DAC var då. Fräst ut ett stycke aluminium. 

 

Blandas design, moderniteter och produktionslösning ihop med byggkvalitet tro? 

Gamal prylar som inte designats lika medvetet som annat har inte därmed sämre byggkvalitet. Vad jag ver finns inget samband. Dock kan man ju helt naturligt tycka olik om olika saker designmässigt.

Har MSB haft problem med sin kvalitet på sina produkter?

------------------------------

Det är lätt att göra en modell som kostar mindre än instegsmodellerna från dCS och MSB. Jag har inte testat min MSB med några år på nacken mot nyare modeller. Säkerligen går utvecklingen framåt och priset faller för samma prestanda som förr. Uppenbart och logiskt. Jag skulle faktiskt mer än gärna tycka det var kul med ett test eller få vet om någon testat en gamal MSB eller liknadande mot nya betydligt billigare produkter där en del påstår sig ha samma eller bättre prestanda. Jag ställer gärna upp om någon vill komma med tex Lumin X1 eller annan toppenhet till mitt system och testa mot min MSB för att se var den snabba digitalutvecklingen är nu. Om någon redan testat så vore det kul att höra om. 

 

Vem har lyft en enhet  som tex en DAC, Drive eller nätdel från MSB? De är tunga, mycket tyngre än de ser ut och stenhårda och stabila. Mycket väl ihopsatta. Inga klena delar någon stans i bygget. 

Jag vill inte verka snarstucken bara för att jag har MSB. Jag bryr mig egentligen inte om vad folk tycker i denna fråga, men jag tycker verkligen helt annorlunda om de tidigare MSB i så fall. Det kan vara värt att få fram.  

 

The Analog DAC var ju fräst i ett stycke aluminium och var så "hård" man kan tänka sig. (Jag valde till slut en annan serie, men även den är gediget tung och stabil med bra finish). Jag har inte haft några missöden alls med driften och spelandet med MSB. Klockrent hela tiden. Plugg and play från den dag jag köpte den tills i dag. 

Möjligen har det en mer spännande design numera om man har den smaken. 

Om man bara sett MSB på demos eller bara på bild så kanske deras design ser klen ut på de äldre modellerna. Den fällan gick jag själv i innan jag började använda en. 

 

För mig får man tycka annorlunda, helt ok med mig,  men jag håller inte med.

 

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Apexorca said:

 

Vi tycker helt klart helt olika om detta om du menar att bygget var tveksamt kvalitetsmässigt för några år sedan. Jag förvånas därför att jag upplever totala motsatsen med min MSB -Rigg.

 

Håller med om att designen på MSB förut är en annan än i dag. Designen är mer modern i dag. Lite som The Analogue DAC var då. Fräst ut ett stycke aluminium. 

 

Blandas design, moderniteter och produktionslösning ihop med byggkvalitet tro? 

Gamal prylar som inte designats lika medvetet som annat har inte därmed sämre byggkvalitet. Vad jag ver finns inget samband. Dock kan man ju helt naturligt tycka olik om olika saker designmässigt.

Har MSB haft problem med sin kvalitet på sina produkter?

------------------------------

Det är lätt att göra en modell som kostar mindre än instegsmodellerna från dCS och MSB. Jag har inte testat min MSB med några år på nacken mot nyare modeller. Säkerligen går utvecklingen framåt och priset faller för samma prestanda som förr. Uppenbart och logiskt. Jag skulle faktiskt mer än gärna tycka det var kul med ett test eller få vet om någon testat en gamal MSB eller liknadande mot nya betydligt billigare produkter där en del påstår sig ha samma eller bättre prestanda. Jag ställer gärna upp om någon vill komma med tex Lumin X1 eller annan toppenhet fi mitt system mot min MSB för att se var den snabba digitalutvecklingen är nu. Om någon redan testat så vore det kul att höra om. 

 

Vem har lyft en enhet i en som tex en DAC, Drive eller nätdel från MSB? De är tunga, mycket tyngre än de ser ut och stenhårda och stabila. Mycket väl ihopsatta. Inga klena delar någon stans i bygget. 

Jag vill inte verka snarstucken bara för att jag har MSB. Jag bryr mig egentligen inte om vad folk tycker i denna fråga, men jag tycker verkligen helt annorlunda om de tidigare MSB i så fall. Det kan vara värt att få fram.  

 

The Analog DAC var ju fräst i ett stycke aluminium och var så "hård" man kan tänka sig. (Jag valde till slut en annan serie, men även den är gediget tung och stabil med bra finish). Jag har inte haft några missöden alls med driften och spelandet med MSB. Klockrent hela tiden. Plugg and play från den dag jag köpte den tills i dag. 

Möjligen har det en mer spännande design numera om man har den smaken. 

Om man bara sett MSB på demos eller bara på bild så kanske deras design ser klen ut på de äldre modellerna. Den fällan gick jag själv i innan jag började använda en. 

 

För mig får man tycka annorlunda, helt ok med mig,  men jag håller inte med.

 

 

 

 

 

Mycket välskrivet och helt i enlighet med mitt sätt att se på begreppet "byggkvalitet" till skillnad mot design som i mina ögon handlar mer om yta. Jag reagerade första gången på MSB:s design eftersom den var så annorlunda, jämfört med dåtidens fyrkantiga lådor. Jag kan i viss mån förstå den eftersom bolaget dessförinnan mest riktade sig till professionella användare, där funktion och prestanda är i centrum. Men designen fungerar i sitt sammanhang med samverkan med funktion så som det skall vara. Om man avser att "stacka" enheterna ovanpå varandra så är de gjorda för detta med sina "gummiavväxlingar" i hörnen som passar in med spikesen. I början vid introduktionen till konsumentmarknaden så var det lite amatörmässigt med instruktionsböcker med handritade bilder som såg ut att vara gjorda av något barn. Sammantaget var allt detta inriktat på att prestera något utöver det vanliga i ljudväg vilket jag slogs av direkt. Sedan har säkert konkurrenterna kommit ikapp, men då var det stor skillnad.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Perfect sense said:

 

Det känns som att vi kanske glider för mycket ifrån ämnet här, men jag menar att chassit hos dagens MSB produkter håller högre byggkvalitet än tidigare. De känns mer raffinerade, förfinade och troligen också mer påkostade. Designen kan i allra högsta grad ses som funktionell där form följer funktion utan onödig utsmyckning. Jag föredrar även den mer renodlade estetiken, men det är (givetvis) en ren smaksak. 

 

/ Marcus

 

 

1012msb.promo_.jpg

 

White-Premier-DAC-Front-with-Powerbase-900px.jpg

Jag kan bara konstatera att vi är oense om begreppet byggkvalitet som för mig betyder så mycket mer än utseendet. Alltifrån komponentval, elektroniska kretslösningar till funktionell konstruktion i alla relevanta detaljer och egentligen också vad som levereras lyssningsbart. Jag är övertygad att detta gäller även de nya modellerna.

Tycker att Apex beskrivning är mycket samstämmig med  min egen uppfattning.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla inlägg. Kul att läsa om era upplevelser och tankar. 
 

Har själv hittills bara haft hemma dCS Bartok som jag tyckte var helt enastående. 
Vad som är viktigast för mig är ljudet, kvaliteten och uppdraderingsmöjligheter då jag gärna vill sitta still i båten några år framöver

 

Är det bara jag som känner sig dum om man lånar hem dessa ”dyra” maskiner från snälla återförsäljare och sen pga märkesutbudet inte köper av dom?

 

Finns ett flertal snälla och hjälpsamma återförsäljare som vill skicka och låna ut sina produkter vilket jag tycker är fantastiskt i denna djungel. 
 

Jag skall iaf innan beslut denna gången testa MSB och Lumin X1 i mitt system


 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...