Jump to content

Kan nätdoktorn komma? En resa i ström och spänning.


calm

Recommended Posts

Idag i vår digitaliserade värld kan man i princip få tillgång till vilka tjänster som helst bara genom att lyfta mobilen och knappa.

 

Som detta:

 

Trygg vård 
direkt i mobilen

  • Träffa läkare eller psykolog via video
  • Endast några minuters väntetid
  • Få hjälp med diagnos, recept eller remiss

 

Räck ut tungan mot kameran och du får hjälp med ditt problem, utan tidsspillan!:thumbsup::D:)
 
Calm
Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, byZan said:

 

Du har väl mobil och då är det väl inga problem, eller?:Thinking:;)

 

/byZan

Detta började redan i unga år då mobilen möjligen hette kommunikationsradio och var en helt publik företeelse med mängder av tjuvlyssnare. Frågan är om kommunikationen är så mycket säkrare idag med hackers och trollabriker? Inte om man vill ha helt förtroliga och sekreta samtal. Fråga Frau Merkel, hon vet. :D

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

I begynnelsen var kampen mellan två giganter och genier upprinnelsen till denna tråd. Den ena hette Thomas Alva Edison och den andra hette Nikola Tesla. Först arbetande tillsammans och sannolikt goda vänner och partners. Sedermera konkurrenter och bittra fiender. Lite som Goliat och Davids kamp, där så småningom David tar hem spelet.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Taxmannen said:

 

Han förespråkade väl likström in i döden vill jag minnas. Man undrar hur världen hade sett ut om han hade vunnit kampen!

Nej där minns du nog fel. Det var precis tvärt om.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla

 

Det var Edison som fick bita i gräset och som var den större av dem rent kommersiellt, med sina uppfinningar, glödlampan, fonografen etc. Varav många idéer kanske inte var helt tagna ur eget huvud. https://sv.wikipedia.org/wiki/Strömkriget Men Tesla var nog den mer geniala av de båda, men på gränsen till det galna och dog utfattig, som det brukar bli när omvärldens  bristande förståelse och kommersiella krafter får råda.

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Vad har nu detta med tråden att göra?

Jo uppväxt i den sista statsdelen i Stockholm som lämnade likströmmen och sannolikt i den sista fastigheten som bytte helt till växelström. Ända till 1974 fanns denna kvar. https://sv.wikipedia.org/wiki/Östermalmsstationen.

Redan då satte strömmen käppar i hjulet för ett spirande hifi-intresse hos en liten pilt. Allt fick omformas från lik- till växelström, med våldsamma störningsproblem på kuppen. Det var en likströmsmotor med växelströmsgenerator i andra ändan som svarade för elförsörjningen till den första förstärkaren och skivspelaren. Upptäckte dock att det fanns växelström i källaren och i trappbelysningen varför den snabbt tjuvkopplades,  tills portvakten hittade kopplingen och allt fick börja på ruta ett igen.

Då började intresset för ren ström att vakna och insikten av dess betydelse och det har hängt i under alla dessa år.

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, calm said:

Upptäckte dock att det fanns växelström i källaren och i trappbelysningen varför den snabbt tjuvkopplades,  tills portvakten hittade kopplingen och allt fick börja på ruta ett igen.

Då började intresset för ren ström att vakna och insikten av dess betydelse och det har hängt i under alla dessa år.

 

:cool::)

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Apropå störningar så "infekterades" hela huset av gnistbildningen under kolborstarna på min omformare och en ilsken granne vars TV-bild fick vandrande störningsband och kulsprutesmattrande ljud tillkallade "störningsjouren" på dåvarande Televerket. Som tydligen också var städpersonal i etern. Det kom en liten gubbe med en verktygslåda i handen och någon form av mätare som snabbt detekterade störningskällan till vår lägenhet. Hade förväntat mig en utskällning men istället kopplade han vad jag minns in kondensatorer, drosslar och lite motstånd till ett litet filter. Vips var störningarna borta och kopparbanden på kollektorn putsade och fina och jag tror att han till och med gav mig nya kolborstar.:77: Det var min första strömrening!:41:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, calm said:

Jag har länge brottats med tankar, idéer och tvivel som kräver handfasta råd, diagnos och behandling.:39::Praying:

 

Calm

 

 

Kul tråd med mycket humor! :) Det ska bli intressant att se vad doktorn ordinerar!

Något receptfritt kanske... :clown: Vaccin finns väl inte för dessa krämpor... :D

 

Link to comment
Share on other sites

När jag flyttade hemifrån var det som en dröm att ha fri tillgång till växelström som var förhållandevis bra och inte som ett första steg omvandlad från likström med tillhörande störningsproblematik. Innan dess var nästa lösning  en oscillerande omformare som på rent mekanisk väg skapade en konstlad växelström, sannolikt en  svårt deformerad sådan. Andra problem syntes vara större med rörbrus i den första egna förstärkaren en Philips 2x2 watts  som sådan. http://www.tube-classics.de/TC/GermanTubeHifi/Integamps/Philips 9016/AG9016.htm. Två högtalare byggdes utifrån en ritning i Radio & Television om jag minns rätt, med basreflexöppning.

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Jag skall inte trötta er med en genomgång av alla förstärkare som passerat revy eller annan elektronik som funnits i mitt system. Men det är egentligen två produkter som utmärkt sig vad gäller just att arbeta med ström och strömförsörjning. Som en ambition att ta hänsyn till vilken strömkvalitet som förmås att levereras via separata PSU:er. Den ena är den integrerade hybridförstärkaren Musical Fidelity KW 500 med separat PSU och Naim och dess CD-spelare med utbyggbar nätförsörjning genom de Naim Nait XS power supply. I båda fallen kunde jag konstatera att en skillnad i ljudkvalitet uppstod, hur och var dessa PSU:er placerades och att de faktiskt hade en särskild bäring på just strömförsörjningen som sådan. Jag påstår inte att andra tillverkare negligerade frågan, men jag upplevde en särskild svärta och djup i deras presentationer.

 

Jag experimenterade en del med olika kabeldimensioner i anslutningarna till dessa och insåg att det gjorde skillnad i hur dessa kablar kunde förändra. En dedikerad lina byggdes med en 2,5 kvmm:s kabel och här kunde en tydlig dynamikförbättring höras. Den lever kvar än i dag.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Rolig läsning, jag hade ingen aning om att det fanns DC-matade hus så sent i Sverige. Måste ha varit besvärligt när alla apparater gjordes för en annan standard.

 

Att sedan allt ska bli DC i alla fall i apparaterna är ju nästan lite komiskt men det har säkert med omvandlingsmöjligheterna att göra. Omvandling av DC måste gå via växelspänning på något vis medan växelspänning kan omvandlas tämligen enkelt i en transformator. Distribution med liten effektförlust kan också ske med högspänningsledningar så att växelströmsmatningen vann till slut är ganska logiskt.

 

Nu ska jag vara tyst och fortsätta att följa din resa.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, MatsT said:

Rolig läsning, jag hade ingen aning om att det fanns DC-matade hus så sent i Sverige. Måste ha varit besvärligt när alla apparater gjordes för en annan standard.

 

Att sedan allt ska bli DC i alla fall i apparaterna är ju nästan lite komiskt men det har säkert med omvandlingsmöjligheterna att göra. Omvandling av DC måste gå via växelspänning på något vis medan växelspänning kan omvandlas tämligen enkelt i en transformator. Distribution med liten effektförlust kan också ske med högspänningsledningar så att växelströmsmatningen vann till slut är ganska logiskt.

 

Nu ska jag vara tyst och fortsätta att följa din resa.

Roligt med alla inlägg och kommentarer och fortsätt mer än gärna!

Vad jag förstår av vad jag läst om kampen mellan Edison och Tesla så var det just avstånden mellan elstationerna som fällde avgörandet mellan AC/DC. Men om man tittar på t.ex. kablar till öar som Gotland så är den nuvarande av likströmstyp. Den nya förbindelsen verkar dock bli en växelströmsdito. https://www.helagotland.se/samhalle/nya-elkabeln-till-on-forsenas-12306263.aspx . 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Apropå likströmsapparater så hade jag och min bror en tågbana som vi fått av vår far som i sin tur hade haft den som barn. Lok och vagnar var av rejäl storlek, 30-40 cm i längd och en spårvidd på 7-10 cm. Den drevs direkt från likströmsnätet via ett litet "ställverk" av fasta motstånd via en arm som man kunde röra mellan mässingsknappar i en halvcirkel dit motstånden var kopplade. Fanns också två lampor som lyste olika starkt beroende på vilket motstånd som var inkopplat. Problemet var att när man körde tåget på full fart så låg det nästan 220 volt i rälsen och om man glömde sig vid urspårning och inte stängde av strömmen så fick man rejäla "kyssar".:shocked: Man levde farligt som barn på den tiden och idag skulle det definitivt vara förbjudet att sälja sådana leksaker.:dead: Kanske bra att tåget såldes av den anledningen vid övergången till växelström i huset.:)

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MatsT said:

Att sedan allt ska bli DC i alla fall i apparaterna är ju nästan lite komiskt men det har säkert med omvandlingsmöjligheterna att göra. Omvandling av DC måste gå via växelspänning på något vis medan växelspänning kan omvandlas tämligen enkelt i en transformator. Distribution med liten effektförlust kan också ske med högspänningsledningar så att växelströmsmatningen vann till slut är ganska logiskt

 

Högspänd DC används ofta idag vid överföring av mycket stora energier över långa distanser. HVDC är högspänd likström som används för att överföra stora mängder energi över långa avstånd med små förluster. HVDC har ett flertalfördelar gentemot HVAC. De störstafördelarna med HVDC är att tekniken klarar att hantera högre effekter och att förlusterna vid likström är mindre än de förluster som växelström har.

 

Det diskuteras ofta idag att det är onödigt med AC när mycket av prylarna i hem går på DC. Även när solceller installeras skulle det vara fördelaktigt att inte behöva omvandla till AC. Läste i senaste elinstallatören (bransch tidning) om en bostadsrättsförening med flerbostadshus intill varandra där de byggt ett eget likstömsnät som kopplade ihop solceller, batterier så att alla husen fick nytta av samma kraft.

Link to comment
Share on other sites

Jag bodde på fler adresser i flerbostadshus utan större nätrelaterade problem och elektroniken varierade, men tyckte att det lät hyfsat bra utan någon särskild åtgärd för nätrening. Den näst senaste adressen var ett flerbostadshus i sex våningar som var helt nytt då vi flyttade in där 1980. För första gången märkte jag skillnaden på strömkvaliteten jämfört med trettiotalskåken som vi kom från. Allt lät mer avslappnat och rent jämfört med tidigare. Hade också en kombo då som också lät mycket bra med Electrocompaniets integrerad förstärkare och ett par KEF-högtalare i  någon mörkröd rotfaner. Mycket designmässigt snygg anläggning. Svart akryl med mässingsbeslag i förstärkaren. När vi flyttade vidare till där vi bor nu, så var det en påtaglig försämring både vad gäller akustiken och nätkvaliteten. Huset är ett niovåningshus med fyra våningsplan med kontor och ytterligare källarplan med diverse bilverkstäder och annat, byggt i början av 1960-talet, med ett föråldrat elsystem utan jordade vägguttag annat än i köket. Dock var jorden dragen till apparatdosan så det var lätt att byta. 

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

Det första steget var att dra fram en "dedicated line" om 2,5 kvmm som gav bättre utgångsläge för den första nätreningsutrustningen i form av NordOst Thor. Den kompletterades med fyra Finite Elements Cerapuc och lite nätkabel från NordOst och nya nätkontakter från Furutech. Detta var fundamentet för den stora investeringen i form av ett förstärkarbyte till ASR Emitter II Exklusive som genom sitt omfattande PSU-paket i form av inte mindre än tre separata. Två konventionella och ett batteri PSU till förstegsdelen. Här kom det ett rejält lyft i form av det karaktäristiska mörkholografiska ljudet. När sedan nästa lyft kom i form av MSB-kombon hade jag en e-mail konversation med Larry som rekommenderade satsning på det bästa nätaggregatet. MSB har lite samma filosofi som ASR om strömtillförselns betydelse för slutresultatet.

En ytterligare komplettering skedde nu med NordOst Quantum 4X.

En annat projekt var också att bygga en helt ny motorstyrning till Clearaudion med hjälp av lite delar från Phoenix Electronics med styrning och varvtalskontroll.

 

Så här kunde det slutat om inte en gnagande känsla att det fanns ytterligare förbättringspotential infann sig. Den kom sig av att det lät olika beroende på när på dygnet jag spelade och vilken veckodag som var aktuell. Bättre i helgerna än vardag. Detta måste undersökas vidare.

 

Inspirerad av tråden "Det smutsiga nätet" förstod jag att först måste man få visshet hur det ser ut.

 

Därför:

 

- Anamnes

 

- Diagnos

 

-Behandling

 

och nu är vi framme vid startpunkten för denna tråd och de funderingar som detta har lett till.:39::)

 

Calm

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, calm said:

Därför:

 

- Anamnes

 

- Diagnos

 

-Behandling

 

och nu är vi framme vid startpunkten för denna tråd och de funderingar som detta har lett till.:39::)

 

 

Det här ser jag fram emot :) 

 

Hoppas att vi får se mätningar över en tidsperiod hur ström/spänning påverkas och vilka störningar du har. 

Link to comment
Share on other sites

Anamnesen får anses vara avklarad genom min historia.

 

Dags för diagnosen!

 

Skall man göra en riktig diagnos så måste man anpassa den efter de uppvisade symptomen som i mitt fall var svaga, men möjligen förnimbara.

 

För en korrekt diagnos kanske det inte räcker med öronen enbart.

 

Dags för ett diagnosinstrument!:thumbsup:

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

Efter att skannat marknaden efter ett lämpligt analysinstrument kunde jag konstatera att de professionella hade en prislapp som översteg vad jag var beredd att betala. Det blev en lite annorlunda lösning och kanske med lite avkall på alla funktioner.P1100111.thumb.jpg.a58e4e35861523456040958f2b25d02b.jpg

 

Det kom ett paket!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Här labbas det med nätfilter och annat minsann :thumbsup:

Ska bli riktigt intressant att få se vad du kommit fram till.

Och snart skriver vi den 12:e månaden på året vilket får mig att misstänka att här redan står en tidig julklapp ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...