Jump to content

MC Pickup - Aesthetix demagnetizer?


shaft

Recommended Posts

Hej!

Har läst en del på nätet om Aesthetix demagnetizer som är en batteridriven avmagnetiserare för Moving Coil pickuper. Jag ser att de kostar ca $200 och uppåt, vilket känns som man inte vill helt satsa i blindo. Är det någon som har erfarenhet och kanske positiva erfarenheter av att avmagnetisera sina MC Pickuper? Sitter själv på en Audio Technica M33 som jag tycker kanske lät lite piggare i början.

Om någon i Stockholmsområdet (Vasastan) sitter på en och vill komma förbi eller tillfälligt låna ut så vore det toppen. /Anders

 

aesmcdemag.jpg

 

 

Edit: Flyttade bild hit och tog bort den andra tråden som var en oavsiktlig dublett //Calle

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Bebop said:

Aesthetix distribueras av Stylus Audio. Ett pm till @Daniel kanske kan hjälpa.

 

Yes. Det är ingen voodoo. Hoppas jag. ;-) Funkar gör den i vilket fall. Jag använde kretsen tidigare när jag hade ett Aesthetix Rhea, som har inbyggd demag, via fjärrkontroll. Oerhört enkelt. Demagnetizern måste man koppla in manuellt. Vet inte om vi har någon hemma för tillfället. Annars kan vi beställa hem en, som kan få testas. Det brinner för närvarande i Moorpark Kaliforninen där Aesthetix har fabriken. Jag pratade precis med dem och än så länge mår alla bra, som tur är. Hoppas de får ordning på elden snart.

 

Det finns några tester där ute för den nyfikne. 

 

https://theaudiophileman.com/aesthetix-abcd-1-demagnetizer/

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Daniel said:

 

Yes. Det är ingen voodoo. Hoppas jag. ;-) Funkar gör den i vilket fall. Jag använde kretsen tidigare när jag hade ett Aesthetix Rhea, som har inbyggd demag, via fjärrkontroll. Oerhört enkelt. Demagnetizern måste man koppla in manuellt. Vet inte om vi har någon hemma för tillfället. Annars kan vi beställa hem en, som kan få testas. Det brinner för närvarande i Moorpark Kaliforninen där Aesthetix har fabriken. Jag pratade precis med dem och än så länge mår alla bra, som tur är. Hoppas de får ordning på elden snart.

 

Det finns några tester där ute för den nyfikne. 

 

https://theaudiophileman.com/aesthetix-abcd-1-demagnetizer/

Hej! Tack Daniel för inlägg. Nej jag tror inte det är Vodoo egentligen....;-) 

 

Var intresserad om några av vännerna här på forumet hade testat själva. Har läst en del tester också yes. 

 

Vad ligger riktpriset på i Sverige?

 

Och Ja hemskt med de här bränderna i Kalifornien. Det får ens egna eventuella avspelningsproblem att verka futtiga i jämförelse....

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

:o Jag hoppas det inte är magneten... 

 

Fick ett SMS från en kompis som skrev att hans riaa från Air Tight har en inbyggd degauss-funktion som är till för att ta bort lagrad magnetism i pickupen. Om det handlar om magnetiseringsminnet (det vi diskuterade under bias-avsnittet i kalibreringstråden för bandspelare) som gör att det kan ligga kvar rester i spolen, ja då kan jag kanske greppa vad det handlar om.

 

Enligt honom fungerar det - resultatet blir en renare och öppnare återgivning :)

Link to comment
Share on other sites

On 2018-11-14 at 14:06, shaft said:

Hej! Tack Daniel för inlägg. Nej jag tror inte det är Vodoo egentligen....;-) 

 

Var intresserad om några av vännerna här på forumet hade testat själva. Har läst en del tester också yes. 

 

Vad ligger riktpriset på i Sverige?

 

Och Ja hemskt med de här bränderna i Kalifornien. Det får ens egna eventuella avspelningsproblem att verka futtiga i jämförelse....

 

Hej. Riktpris är ca 2600:- ja,  deras bränder blir rätt allvarliga. Och Trump är väl också att betrakta so. En alkvarlig skogsbrand. ??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...