Jump to content

Internetbedrägeri


Govinda

Recommended Posts

Hej alla

Tänkte berätta en tråkig historia jag har blivit utsatt för bedrägeri på internet jag  har blivit bestulen på 25.000 kr för en hifivara som aldrig kom fram 

Jag tyckte att jag kände mig okej i affären men tyvärr så blir dom bara bättre och bättre på att lura folk på internet.

Tyvärr så kommer problemen att växa ännu mer i framtiden det är väl därför som jag sätter ut den här texten så att ni andra kan vara extra varsamma i framtiden om ni ska handla på internet.

Man känner sig väldigt kränkt och man tappar sugen på det som har varit ens stora hobby

 

Var försiktiga det finns ingen vara som är värd att riskera pengar för!

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt!
Jag har skickat kablar flera gånger och ibland som rena brev. I efterhand så har det ju varit sjukt riskfyllt, det hade ju dels kunnat försvinna genom en oärlig hantering av postpersonalen (vilket tyvärr visats hända men det är kanske större sannolikhet med mobiltelefoner eller övrig mindre elektronik), och dels hade ju rent krasst en köpare kunnat hävda att brevet inte kommit fram och anmält bedrägeri, och då står ord mot ord.

Nu för tiden skickar jag endast rek. spårbart vid mindre värden och annars Blocketpaketet. Det är smidigt och tryggt.

Hoppas det löser sig för dig!

Edited by Svanteborg
Link to comment
Share on other sites

Tråkigt! Men du är tyvärr inte den ende (har egen erfarenhet av att drabbas av bedrägerier) och definitivt inte den siste, men vad gör man? De är raffinerad de där och säkert svåra att komma åt? Hoppas verkligen att detta med bedrägerier inte eskalerar, fast jag tror att det blir tvärt om:(

 

/byZan

Edited by byZan
glömt ord
Link to comment
Share on other sites

Har läst i amerikanska trådar hur uppfinningsrikedomen tyvärr blomstrar bland bedragarna. 

Ett klassikt knep som är svårt att reda ut som säljare är när du skickar din vara och "tjuven" packar upp de dyrbara produkterna och ersätter dem med något skräp från tippen. Dessa tar han kort på och hävdar att du som säljare blåst honom. Han tar hjälp av PayPal eller liknande som har "buyers protection". 

Du blir då inte bara av med dina grejer - du blir dessutom skyldig att återbetala hela beloppet. En sk loose - loose.

Jag har skickat paket både inrikes och utrikes utan problem hittills. Men det är alltid "pengar på kontot först" som gäller. 

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att höra. 

 

Själv säljer jag ingenting begagnat. Senast jag sålde något var en enda pryl för typ 10 år sedan. Det var senast jag sålde något begagnat och under hela min livstid har jag inte köpt en enda pryl begagnat och varit väldigt noga online. Vill du göra affärer så kan du använda tex Avast Secure Browser. Den stänger ute eventuella virus och spion program som kan ligga o ruva i datorn. Den låser ute datorn från webbläsaren kan man säga. Den kan jag rekommendera. Den är gratis dessutom. Är bara o Googla på namnet. Första träffen på Google ska det vara och klicka aldrig på första träffen där det står "Annons" för det kan vara en falsk sida som utger sig för att vara den riktiga. Sen såg jag ett intressant föredrag på SVT där en konstapel berättade om olika bedrägeri metoder och han nämnde något i stil med att: "Vi frågar aldrig efter bank-uppgifter osv när vi ringer, och det gör inte någon seriös!... Dom har vi redan så det behöver vi aldrig fråga efter!" Så det var ju lite kul sagt nästan... Där ser man! :)  Även om det är tragiskt att folk blir bestulna på sina besparingar o annat... Väldigt tråkigt...

 

Det jag skrev där kan ju vara något att minnas... :)

 

Mvh

Edited by Hifi_Perrra
Link to comment
Share on other sites

Inte för att det är ett dugg rätt o göra så men det finns ju lika många galningar som det finns genom snälla typer på detta klot hehe... En del har ju det till och med som yrke att hålla på med sånt där. Var ju nån kille som dom hade anställt i USA hos nån biltillverkare som hade varit skurk innan som satt o listade ut kryphål i bilarnas inbyggda telefon system o radio o sånt bara för att täppa till dom så ingen skulle kunna köra iväg med fordonen i fall det skulle inträffa något. Han bytte ju sida bara för att han hade kunskapen och kände att han ville göra goda gärningar istället för dom onda. Sen fick han väl bra betalt också kan tänkas hehe :cool:

Link to comment
Share on other sites

On 2018-11-13 at 17:48, byZan said:

Tråkigt! Men du är tyvärr inte den ende (har egen erfarenhet av att drabbas av bedrägerier) och definitivt inte den siste, men vad gör man? De är raffinerad de där och säkert svåra att komma? Hoppas verkligen att detta med bedrägerier inte eskalerar, fast jag tror att det blir tvärt om:(

 

/byZan

 

Jättetråkigt att bli blåst... :unsure:

Jag tror, precis som byZan att det tyvärr inte blir bättre... :dead:

 

Mvh

 

Anders

Link to comment
Share on other sites

Jag är nog dessvärre inne på samma tanke som ByZan att i takt med internethandeln ökar så ökar också risken för att bli lurad. I all typ av handel så bygger den på någon form av förtroende mellan köpare och säljare där det alltid finns en risk för bedrägligt beteende. I de flesta fall går det att försäkra sig mot den risken i vanlig handel med hjälp av kreditkort typ Visa, Mastercard etc. Har själv råkat ut för en utebliven möbelleverans pga säljarens konkurs. Människorna bakom detta företag hade tydligen en räcka av liknande bolag och satt detta i system. Med hjälp av e-mailkorrespondens och annan dokumentation, kunde jag redovisa mina försök på krav på leverans och blev därför helt täckt av Visa för min förlust. Vissa hemförsäkringar täcker vad jag förstår även för uteblivna leveranser. Antar att man först måste göra polisanmälan, men värt ett försök om inte självrisken äter upp ersättningen.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2018-11-28 at 22:32, Govinda said:

 

Det kändes som en seriös annons. Att man gör sig såpass mycket omak med bilder och annat om man har för avsikt att blåsa någon. Återigen, hoppas det löser sig!

 

En sak jag saknar på handelsplatser som blocket, hifitorget med flera är ett vettigt betygssystem likt det som tradera, ebay, och discogs har. Det gör det myckaet enklare att ställa extra krav på nya säljare/köpare utan historik eller sådana med negativ feedback.

Link to comment
Share on other sites

Jag gör inga affärer alls med privatpersoner. Därför kan man va lugn. Vill jag bli av med nåt så byter jag in det eller så säljer jag det via en butik, även om det sistnämnda aldrig har hänt i mitt fall. Jag köper aldrig begagnat heller privat. Däremot budar jag hem en del på auktion, fast inte hifi. Sen köper jag en del begagnat i hifi-butik och demo ex som man rear ut, även demo ex av lurar fast till nypris på tex Hifiklubben om jag inte orkar vänta. Jag kan även ibland tänka mig att handla kantstötta grejor i hifi butik för jag brukar ändå kunna fixa det på egen hand sen ändå. Även om jag helst föredrar hela grejor om jag går in i en butik. Många vill ju ha jätte pråliga grejor utan en enda repa, men många vill ju inte lösa ut det i butiken om det är skadat... Men sånt bryr inte jag mig om särskilt. Mina prylar ska användas. Dessa är inga musée föremål. Har jag betalat för det så kör jag slut på det. Sen ger jag bort det eller byter in det. Men mina ML Theos körde jag på möbel polish på så då blev lacken dassig så dessa åkte ut på grund av det... Men just dom såg förjäkliga ut efter förvandlingen... gav 66k för dom och 7 månader senare bytte jag in dom för 19k tror jag det var. Ville inte ha dom... Bara jag blev av med dom så var jag nöjd... Hur som helst! Ger man sig inte in i det så slipper man det helt enkelt... Nästan så Fantomen kunde ha sagt det bättre själv...

Link to comment
Share on other sites

Tjaa, det finns som sagt några sätt o bli av med bedrägerier. Både gamla o nya. Även om dom förr i tiden var råare så gjorde folket på den tiden nästan aldrig om misstagen oftast, för dom fick helt enkelt sätta livet till väldigt ofta, eller att straffen generellt sätt helt enkelt var mycket grymmare än dagens straff som enligt mig väldigt ofta är mesigt tilltagna. Bor man tex i USA och andra länder så kan man ju få 100 år i fängelse eller mer i vissa fall... Det är väl ändå hyffsat kan jag tycka om man har betett sig väldigt eller oerhört illa...

Edited by Hifi_Perrra
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag blev också bedragen via internet. Förlorade 40 Kkr. Ajajaj det gjorde ont. Köparna var hos mig och gjorde en banköverföring, som jag fotograferade, så jag har kontouppgifter och info om personen (namn, adress mm). Dessutom hade vi ett kontrakt som vi båda skrev på. Men det kom inga pengar och polisen verkar inte göra något... det var den tråkigaste historien jag varit med om med hifi. Inga högtalare kvar alltså. Klart att jag var medveten om att det fanns en liten risk, som jag tog men tyckte det var ganska magstarkt.

 

Min fru köpte en bil för ungefär samma pengar och säljaren gjorde som jag -- lät henne köra hem utan att betala i förskott, snällt men givetvis betalade hon :-)  /Hermes

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...