Jump to content

Engelholm Audio information åh youtube (Filter, 3 nov 2019)

Engelholm Audio
 Share

Recommended Posts

On 2021-07-06 at 21:26, Amatören said:

Well, man måste vara medveten om att simuleringar är just det, simuleringar!

Men simuleringar ger oftast en bra utgångspunkt som man trimmar med mätningar och lyssningar på det färdiga resultatet.

Japp - och extremt ofta stämmer den för vad den är men det är inte alltid vi verifierar den för vad den är...och det är här jag reagerar och skriver av mig lite kring "det är inte alltid det stämmer överens". :)

On 2021-07-06 at 21:26, Amatören said:

Jag vill gärna utöka din lista med: Rummet!

Hur många har ett akustikreglerat rum? Denna parameter är, enligt min åsikt, den största enskilda komponenten som har en otrolig inverkan på slutresultatet.

Självklart en stor och avgörande parameter...men jag tänker på simuleringar under högtalarkonstruktion där det finns t.ex. närfältsmätningar samt t.ex. impedansmätningar som är VÄLDIGT rums-o-påverkade. Ändå raljeras det ibland att "teorierna inte stämmer".

• 3 months later...

EnmA 15H kommer ur ett kundprojekt! Med referens till Jokk8 och arbetet med element ur PA världen, så fick jag förtroendet att bygga en rejäl 2-vägskonstruktion med 15" bas/mellanregister på 99 dB's känslighet och ett 1.4" horn med herre-jösses-känslighet. Målet va solklart - skapa en tvåvägare med passivt filter, med ett Engelholm Audio sound, som så bra som möjligt ska stå på egna ben.

Sagt och gjort!

EnmA 15H levererar direktkoppling till inspelningen, på ett inom hifivärlden, ovanligt sätt. Ögat tror inte örat, eftersom detaljer och 3D är ruggigt bra.

På ena bilden ser vi en underbar matchning, med Engelholm Audio Lok (  @Simon76 sub i ett tidigt test/prototype-stadie)! Bildens proportioner lurar ögat, btw.

Känsligheten är verklig. Volymratten på Devialet hamna 8-12 dB lägre än för "normala högtalare"...men vill man är det ju bara att fortsätta vrida upp! :)

emna 2 personer.jpg

enma och lok.jpg

Det där går jag igång på! Jag skrev lite i min tråd om Totaldac som stoltserade med sina nya högtalare:

image.jpeg.59dab6c6fc57460f38302c91cb5ba0d8.jpeg

Inte helt lika(säkert inte lika alls för en konstruktör) men i min värld talar de till samma ställe i hjärnan. Stora element. Horndiskant(?) och lättdrivet.

Behövs subben?

On 2021-10-22 at 10:23, lindvall said:

Det där såg väldigt intressant ut! :-) 

Absolut - lite sådär lagom halvgalet! :)

On 2021-10-22 at 10:52, j_bloom said:

Inte helt lika(säkert inte lika alls för en konstruktör) men i min värld talar de till samma ställe i hjärnan. Stora element. Horndiskant(?) och lättdrivet.

Likheterna kan säkert påstås vara större/fler än olikheterna.