Jump to content

Engelholm Audio information åh youtube (Filter, 3 nov 2019)


Engelholm Audio

Recommended Posts

Jag använder mer åh mer youtube och Facebook (visst e jag nyskapande)! Därför tänkte jag ha en tråd hör på Euphonia för att kunna delge länkar för er som inte är på Facebook eller YT. 

 

Kvällen till ära kommer ett nytt klipp. 

 

 

Edited by Engelholm Audio
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Engelholm Audio said:

 Därför tänkte jag ha en tråd hör på Euphonia för att kunna delge länkar för er som inte är på Facebook eller YT. 

 

 

 

 

Jättetrevligt att du tänker på oss! :D

Ska bli spännande att se slutresultatet men också intressant

 att få lite inblick i tillverkningen. :thumbsup:

 

Mvh

 

Anders

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, limpansson said:

 

Jättetrevligt att du tänker på oss! :D

Ska bli spännande att se slutresultatet men också intressant

 att få lite inblick i tillverkningen. :thumbsup:

 

Mvh

 

Anders

Jag känner mig generös på det sättet... ;)

Tillverkningen och filmen är ju ganska rå, så att säga. Hoppas det kan vara ett värdefullt tillskott till de blanka, tillrättalagda filmerna/reklamen.

 

13 hours ago, octavia rs said:

Kul initiativ, alltid trevligt att få se byggen invändigt och inte bara den färdiga produkten. Väcker klart minnen ifrån tiden när man tävlade i SASCA (Swedish Auto Sound Challenge Association) och byggde lådor, dörrsidor mm. till bilar.

Ohh...jag har också meckat billjud. Gjorde mer ont än hemmahögtalare. Mins fortfarande hur sönderrivna mina armar var efter att ha dragit ström under bilmattor och liknande.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Det ska nog gå med traditionella diskanter också. Belisma är ju en dome diskant. 

 

Nya elipticor från Scan speak är också intressant. 

 

Många AE-konstruktioner använder ju större mellanregister än 8 tum och då börjar det bli utmanande att hitta diskant som klarar tillräckligt låg delning. Där e tpl150 och andra hornkonstruktioner av intresse. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 2019-01-02 at 19:26, Engelholm Audio said:

Många AE-konstruktioner använder ju större mellanregister än 8 tum och då börjar det bli utmanande att hitta diskant som klarar tillräckligt låg delning. Där e tpl150 och andra hornkonstruktioner av intresse. 

 

Man ser ju en hel del byggen med diskant direkt mot 15" bas ifrån AE även andra fabrikat på basar.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

Nya baselement har äntligen nått mig, hela vägen från USA. Känslan är grymt bra och jag tror på detta som en sån där ultimat konstruktion. Inspelning och sen provmontering för att under december kunna tjuvlyssna lite. Tankarna på mellanregister och diskant är många...men vad ska man välja? :) Tills dess bjussar jag på kortfilm...

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 8 months later...

 

Icke-hifi som blir till hifi med enkla medel! I detta fallet till mig själv. Men! :)

Med Engelholm Audio kan du som kund skräddarsy lösningar, stora som små, till hifirummet, köket, sommarstugan, eller vart som helst. Som kund ges du möjlighet att styra precis hur många eller få detaljer som du vill. Form, storlek, färg, kvaliteter, material, etc - du bestämmer!

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 months later...
Engelholm Audio erbjuder produkter och tjänster inom 3 kategorier. Högtalarservice är en av kategorierna och kan börja med en oskyldig kontakt (sms, mess, mail,...) med en problembeskrivning. Kategorin spänner på bredden med
  • renovering av äldre högtalare, nya filter, förbättrade filter, etc
    • Bild från 30 år gamla Mission 760i som fick nya kondingar (från bipolära kondingar med 50% fel värden till nya mkt-kondingar) och finare motstånd
  • konsultation, mätning, projektering, prototyping, design av högtalare, för privatpersoner och företag
  • kundunika högtalare enligt din beställning, t.ex
    • genomskinliga högtalare till köket
    • högtalare, vars lådor är byggda av mormors gamla bords-skiva
    • inbyggda högtalare, studio
    • stativare med senaste teknologin från favorit-högtalarelementillverkaren
    • med mera...

 

renovering.png

mission760 renovering 4_small.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
"Det är inte alltid teorierna stämmer med verkligheten", "teori och praktik går inte alltid ihop" - visst hör vi det sägas? Både av privatpersoner men också företag/tillverkare (har jag gjort det hoppas jag att det var i min ungdom 🙂 ).
 
Dagens tanke är kring just detta.
 
Först - det är SUPERBRA att testa, verifiera och ifrågasätter saker. Att utmana.
Andra - det är jättedumt att påstå att teorin är fel när man i själva verket blandat äpplen med strutsägg. (Strutsägg istället för päron för ibland påstår jag vi blandar mer vilt än äpplen/päron.)
 
Jag resonerar lite såhär:
Teorierna kring hifi (högtalare, förstärkare, etc) är många och de har nått en mognadsgrad som nog kan anses inte falsifieras av vem som helst. Tar vi exemplet högtalarelement med tillhörande specning, thiel&small parametrar, baslåda-avstämning, impedans Re och Zmin, etc och lägger till passiva filter etc - det är verifierat och bekräftat många gånger om. Bland annat av folk som inte bara är otroligt duktiga, utan också ser det som sin uppgift att hitta fel, att falsifiera. "Kalle-kula i skogen" med 53 minuters Youtube-utbildning har en enormt liten sannolikhet att hitta fel - men självklart finns chansen.
Men...om jag nu tar in allt detta kända, "sanna", simulerar t.ex. en basreflexlåda med ett givet baselement, bygger en låda med rätt volym, rätt portlängd och -diameter, etc för att sen mäta bara för att se att simuleringen och verkligen inte stämmer? Stämmer verkligen teorierna då?
Givet att du inte (1 på miljarden) hittat "nått nytt" så stämmer teorierna. Alltså, "hitta nått nytt" som att skriva om alla teori-böcker inom ämnet.
Mer troligt är, att teorierna du använt, baseras på avgränsade modeller med givna ramar och antaganden. Återvänder vi till basreflexlådan-exemplet så finns flera möjliga variationer som "påverkar verkligheten":
  • T&S parametrarna är småsignals-parametrar. Är dina tester med högre signal, så kommer variationer.
  • lådans beskaffenhet, Q värde på låda/material, etc
  • portens beskaffenhet, Q värde, placering, etc
  • "fluffet "(dämpmaterial) finns i massor varianter (undvek ordet "kvaliteter" där...) och vad din simulation antagit och vad du använt kan skilja sig
  • din basreflex-konstruktion har ett passivt filter med ett seriemotstånd med 0.3 ohm Rdc vilket påverkar T&S parametrarna ovan vilket skjuter simuleringen sidled.
Sist men inte minst, så ska mätteknik och "mät-artefakter" inte föraktas.
 
Förenklat kanske man kan säga att man ska vara försiktig med att dra ett likhetstecken mellan en "smal teori" och den "breda verkligheten"?
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Engelholm Audio said:

att sen mäta bara för att se att simuleringen och verkligen inte stämmer? Stämmer verkligen teorierna då?

Well, man måste vara medveten om att simuleringar är just det, simuleringar!

Men simuleringar ger oftast en bra utgångspunkt som man trimmar med mätningar och lyssningar på det färdiga resultatet.

5 hours ago, Engelholm Audio said:

Återvänder vi till basreflexlådan-exemplet så finns flera möjliga variationer som "påverkar verkligheten":

Jag vill gärna utöka din lista med: Rummet!

Hur många har ett akustikreglerat rum? Denna parameter är, enligt min åsikt, den största enskilda komponenten som har en otrolig inverkan på slutresultatet.

5 hours ago, Engelholm Audio said:

din basreflex-konstruktion har ett passivt filter med ett seriemotstånd med 0.3 ohm Rdc vilket påverkar T&S parametrarna ovan vilket skjuter simuleringen sidled.

Det är därför jag förespråkar aktiv delning/EQ/drivning då elementet ändrar parametrar hela tiden p.g.a. ålder, material, luftfuktighet m.m.

Med ett aktivt system så kan man kompensera för lådan, rummet, ålderskrämpor m.m. som är näst intill omöjligt med ett passivt filter.  

Link to comment
Share on other sites

 

En stor del av kunskap och erfarenhet ligger i hur man kan idealisera. Att se hur långt man kan förenkla verkligheten utan att modellen blir för grov.

Jag är förundrad (på en nästan religiös nivå) över hur fina idealiseringar man trots allt kan göra inom akustik trots att det är så komplext.

 

Det finns möjligen ett ämne som är svårare än akustik och det är brand.

Det finns ju de som faktiskt håller på att simulera hur tex en byggnad kommer brinna ner, hur varmt det blir, hur folk kommer försöka ta sig ut och hur räddningstjänsten kommer kunna ta sig in och släcka.

Mind blowing.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...