Jump to content

Smakar fortfarande bra... ?


P-pan

Recommended Posts

Så högtalarna för dagen som Marcus visade.

 

P1110537.thumb.jpg.ec054c5c15b274552428147d2ae1bd49.jpg

 

 

 

Verity Audio jag tror att modellen heter Parcifal men var lite ouppmärksam när han nämnde namnet, men dessa känns igen från tidigare lyssningar.

 

P1110523.thumb.jpg.838448e5543133a5a6140417aa2526ec.jpg

 

Singlematade som sig bör, sannolikt med Ansuz högtalarkablar.

 

Och så hela setupen!

 

P1110528.jpg.6d316a9da2db0bf957fdf5cfb15949a4.jpg

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, calm said:

Så högtalarna för dagen som Marcus visade.

 

P1110537.thumb.jpg.ec054c5c15b274552428147d2ae1bd49.jpg

 

 

 

Verity Audio jag tror att modellen heter Parcifal men var lite ouppmärksam när han nämnde namnet, men dessa känns igen från tidigare lyssningar.

 

 

Helt riktigt - Parsifal Anniversary till och med om man ska vara noga: http://www.verityaudio.com/en/loudspeakers/main-line/parsifal

Link to comment
Share on other sites

Så lite detaljer vad gäller dac:arna.

 

P1110544.jpg.9fb85f7a2d926373449ea73cfc18ec8a.jpg

 

Chassiet i fräst aluminium i egen tillverkning. Helt i tidens anda made in US.

 

P1110521.jpg.45be39acc382edeca223b47cac0b4000.jpg

 

Så är de extriört lika som bär med lite rundade hörn och lite böjd front.

 

Uppbyggnaden något olika och den något enklare modellen naturligtvis med lite mindre faciliteter.

 

Jämförelsen för den tekniskt intresserade finns här:  http://www.msbtechnology.com/dacs/

 

Men det som nämndes var bl.a. volymkontrollen som har lite olika standard beroende på modell.

 

Helt digital i Discrete, men analog/digital i Premier. Man kan genom volymkontrollen koppla direkt till ett slutsteg men som i detta fall med förstegsdel i Ypsilonförstärkaren, välja low eller high output för optimal utstyrning.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Vi började lyssna på instegsmodellen med det enklare nätaggregatet. Jag kan konstatera att MSB har gjort en ljudmässing resa som går i likhet med andra märken mot högre upplösning och transparens. Många gånger kan det med den utgångspunkten vara svårt att balansera diskantljudet på ett harmoniskt sätt. Lätt att det blir antingen metalliskt ljud eller ringningstendenser eller lite rått ljud i toppen. Nu kan man inte döma efter korta lyssningsintryck med mindre än att man kan konstatera enskilda komponenters inverkan. Allt i från källmaterial med inspelning, kablar, elektronik och högtalare, men det togs ett rejält skutt redan vid byte av nätaggregatet i riktning mot mer lugn och harmoni i toppen. Mot slutet av den sejouren spelades ett stycke piano med Hiromi där det kanske saknades lite pianokropp och diskantharmoni om man skall vara ytterligt petig. Bra men hört MSB leverera ännu bättre. När nästa skifte gjordes till den dyrare modellen, så föll det hela på plats och jag kunde njuta i fulla muggar till samma pianostycke. Kraft, dynamik, upplösning, transparens. kropp och sträng och harmonisk diskant, precis så som jag vill att ett piano skall återges. Det lät verkligen trovärdigt!:tongue::thumbsup:

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, calm said:

När nästa skifte gjordes till den dyrare modellen, så föll det hela på plats och jag kunde njuta i fulla muggar till samma pianostycke. Kraft, dynamik, upplösning, transparens. kropp och sträng och harmonisk diskant, precis så som jag vill att ett piano skall återges. Det lät verkligen trovärdigt!:tongue::thumbsup:

 

 

Var det med den enkla nätdelen eller den bättre "full size"?

Link to comment
Share on other sites

Tack alla inblandade för ett trevligt och informativt reportage :thumbsup:

 

6 hours ago, Perfect sense said:

Men dCS och MSB har lite olika karaktär i allmänhet ska sägas.

 

Det vore intressant om du kunde utveckla det resonemanget lite. Jag har hört båda fabrikaten, men aldrig samtidigt och/eller under kontrollerade/likartade förhållanden så det vore väldigt spännande att höra mer om dina tankar!

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, octavia rs said:

 

Var det med den enkla nätdelen eller den bättre "full size"?

Det var med den bättre full size. Det är ganska intressant detta med PSU:er att de kan ha en så stor inverkan på ljudet. Även att förse dem med andra fötter kan ha en avgörande effekt på ljudkvaliteten. Själv kör jag med Stillpoints under mina MSB-delar och har separerat PSU:n från övriga delar. Annars känns det naturligt att "stacka" dem på varandra som gjorts här. Antar att de har samma "isolerande" gummiinfästning på spikesen som mina. Där sitter spikesen ingjutna i en fjädrande gummiinfästning i varje hörn. 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Taxmannen said:

Tack alla inblandade för ett trevligt och informativt reportage :thumbsup:

 

 

Det vore intressant om du kunde utveckla det resonemanget lite. Jag har hört båda fabrikaten, men aldrig samtidigt och/eller under kontrollerade/likartade förhållanden så det vore väldigt spännande att höra mer om dina tankar!

 

Jag har själv inte jämfört den allra senaste generationen DAC:ar ifrån dCS här, men har en del erfarenhet med äldre Purcell och Scarlatti. Jag har även hört Vivaldi inte minst ett antal gånger i olika sammanhang. Det blir därmed något godtyckligt där jag även är en part i målet givetvis. Med det sagt så har jag hittills aldrig hört en DAC vid sidan av APL DSD-MR (400.000 kr) som låter lika organisk och oansträngd som nya MSB Premiere DAC (allra särskilt). Ofta tvingas man att kompromissa en hel del åt endera hållet även på den här nivån för att antingen prioritera maximal upplösning, transparens och dynamik alternativt en mer naturlig, flödande, lugnare och mer klangrik presentation. MSB lyckas att balansera dessa kvaliteter på ett sällsynt fint sätt. Presentationen är både innerlig och berörande samtidigt som den är avslöjande och dramatisk. Ungefär så.

 

/ Marcus, Perfect sense

Link to comment
Share on other sites

Om man skall kategorisera MSB vs andra märken som jag hört inklusive dCS så har i mina öron det funnits en skillnad som jag skulle beteckna som "analog känsla- eller värme" i MSB som i vart fall fick mig att fastna för märket ursprungligen. Det beskrev också Leif som en aha-upplevelse första gången han stötte på märket. Jag tror att han nämnde CES-mässan.  dCS som jag då för ett antal år sedan också lyssnade till hade då en för mig  mer metallisk avslutning i toppen, men som i den senare mega- modellen Vivaldi hade förvandlats till ett mjukare  och mer organiskt ljud. Mycket mer harmoniskt avslut i toppen enligt min syn på saken. Men den skillnaden har uppenbarligen jämnats ut så tillvida att MSB har gått mer åt det upplösta hållet om man får gå på de intryck jag haft på senare år i bl. Selectmodellen. Klockorna har förfinats till ytterligheter i en strävan efter perfektion och jag har för länge sedan tappat räkning på vilka klockfrekvenser som nu är aktuella. Femto någonting....

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

När man ändå är inne på PSU:er och strömkvalitet genom Ansuz-grejorna så är jag numera mycket mer övertygad om ingående strömkvalitets betydelse för det ljudmässiga slutresultatet. Såg två strömgenererande nyheter på hyllan hos Marcus.

 

P1110531.jpg.eb4819c5b46065a3c3de3e142f451324.jpg

 

PSAudios nya P15 och......

 

P1110534.jpg.fdb08ddd2a74b0405f89d5d5e9142e90.jpg

 

P20. Två rejäla block för nyskapande av den "perfekta sinusvågen". Är själv övertygad om att detta är rätt väg att gå för att skapa ett stabilt grundfundament i systemet. Skulle spara mycket tid, kraft och pengar om man började här.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, P-pan said:

Jaha, det ser inte ut att vara särskilt mycket kvar att redogöra för efter Calm's och andras eminenta skrivande här :thumbsup:

Lite bilder har jag kvar så det kan jag åtminstone bjuda på...

 

 

 Bry dig inte om det. Bara kul med dina intryck också. Ta dem också.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, P-pan said:

 

Rullbands-stegad digitalomvandlare... :shocked:

Ställer inte magnetismen i den konverteringen till med en på tok för stor signalförvrängning egentligen :NailBiting:

 

... :4:

 

Det bästa från två världar... ?

R2R kan också utläsas Resistor to Resistor.

Link to comment
Share on other sites

Motstånd och motstånd... ska det inte var så friktionsfritt som möjligt för att låta bra... ;)

 

Nä, vi släpper det där... jag försökte bara vara lite rolig som du säkert förstod :)

 

Jag ska försöka lägga lite energi på att skriva ihop något som kan liknas vid ett mer emotionellt intryck av söndagens event i stället...

 

straxt tbx.

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Taxmannen said:

 

I beg to differ :)

 

Med rätt grejer och en vettig strategi så vill jag nog påstå att MTBF → ∞ :closedeyes: 

 

 

Hehe... Det skulle gå att tjäna rätt mycket pengar på det. Du får börja konsulta. Jag vet att Marten brukar få till det. Men med min erfarenhet är det ett undantag.

Jag var nyligen på 2 olika demos hos butiker. På båda ställen avbröts demon pga problem som var svåra att avhjälpta tillika svåra att hitta orsak till. Tro mig det var fina prylar. Med hjälp från åhörare och ffa lite "stänga av och sätta på taktik" så blev det ljud till slut.

Det är verkligen synd att det är så om det går att få till bra. Varför är det så svårt att få digitala grejer och strategi att funka?

CD undantaget. Det är ju klockrent, MTBF → ∞.

 

 

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Apexorca said:

Ta dem också...

 

Kommer här.

 

Shifts var ju inne på det här med "för mig" okänd elektronik/rum/ musik etc. och det kan jag bara hålla med om.

Verity's högtalare, oavsett modell, har jag aldrig hört ge ifrån sig en så pass markerad diskant som på vissa utav låtarna som spelades.

Hur mycket och var i kedjan denna, faktiskt lite metalliska klang, uppstod blir nog en match nr:2 att försöka reda ut.

In med en annan högtalare + en aningens mer romantisk kombination av försteg och förstärkning så kommer kompotten att trilla ut med

en helt annat klang/färgning.

Ypsilon-förstärkaren är nog lite för neutral i sammanhanget för att passa min smak till 100%... trots det otroligt fina rena ljud den bidrar till.

Jag har sedan några år haft MSB's Analog-dac här hemma och jag känner nästan inte igen någonting av vad den presterar jämfört med

vad jag hörde denna demo.

De nya dacarna från MSB verkar vara mycket mer detaljrika och upplösta än vad min gamla "brunte" någonsin kan bli.

Kan så vara att trender sprider sig, som Calm varit inne på, men som sagt... en annan kombination av övrig elektronik och ljudet blir något helt annat.

Detaljer och utmejslade micro-detaljer ligger på en helt annan nivå i den kombination vi fick höra hos Perfect Sense... än vad jag får mig till livs hemma... MSB's nya dacar's förtjänst till stor del antar jag ?

Absolut toppklass sett till denna aspekt och vid bytet av psu så blev där också mer av den varan + ett sorts lugn som jag tycker mig märka lite av när man växlar ner från cd till vinyl :app:

För att återgå till högtalarna så var dessa ställda med hyffsad kraftig toe-in vilket jag antar var anledningen till att sweet-spot var väldigt smal.

Flyttade man till stolen hö/vä därom så försvann det en del av både kanalseparation och instrumentplacering.

Med en annan vinkling av högtalarna hade vi säkert gått miste om något annat så... den personliga smaken råder... som vanligt.

Så länge jag satt "mitt i prick" trivdes jag något överjävligt bra när det spelades en blues-låt med ZZ-top.

Allt i ljudbilden föll på plats och det var en klockren scen-information som träffade det ljudligare sinnet... :thumbsup:

Sen att dessa krispigt fräscht bubblande champagne-burkar från MSB är snygga att se på gör ju inte ont det heller...

Att åka hem från en sådan här demo med bytestankar i sinnet får man helt enkelt räkna med :cool:

 

... och jo, jag tror jag vet hur jag skulle "slipa kanterna" för att få bort de små graderna av metall :closedeyes:

 

Kakor mkIIDSC_4083_9261_003364.JPG

 

Kakor mkIIDSC_4063_9241_003357.JPG

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, Apexorca said:

Jag vet att Marten brukar få till det. Men med min erfarenhet är det ett undantag.

Jag var nyligen på 2 olika demos hos butiker. På båda ställen avbröts demon pga problem som var svåra att avhjälpta tillika svåra att hitta orsak till. Tro mig det var fina prylar. Med hjälp från åhörare och ffa lite "stänga av och sätta på taktik" så blev det ljud till slut.

 

Självklart ville jag provocera lite, men jag kan kanske ha en viss förståelse för att det kan spöka hos handlare där många prylar passerar revy. Den största boven brukar ändå vara strategin snarare än prislappen på prylarna och då är nog användning av DHCP (dynamisk tilldelning av nätverksadresser) och trådlösa nätverk de största bovarna - båda är stora no-no i dessa sammanhang i min mattebok, förutom då till bärbar utrustning som telefoner, paddor, laptops mm - resten skall vara anslutet med nätverkskabel och ha statiska/fasta adresser.

 

Hur som helst, I hemmiljö tycker jag nog ändå att de flesta brukar få till det och att det är stabilt - men andra kanske har andra erfarenheter?

 

Jag hade själv rätt mycket stök hemma med nätverket och då främst det trådlösa. Trots en massa meckande och komplettering/byte av nätverksutrustning blev det aldrig helt bra och när jag fruktlöst försökte få stabilitet i nätverkskopplingen mellan mina två bostäder så gav jag i somras till slut upp och rev allting och började om från början med nätverksprylar av ett och samma fabrikat. Peppar, peppar har det fungerat klockrent sen dess. Jag kanske tar och startar en tråd runt "en nätverksresa"!

 

55 minutes ago, Apexorca said:

CD undantaget. Det är ju klockrent, MTBF → ∞.

 

Jag har säkert nämnt det förut, men jag minns väl när jag skaffade en ny dac för ett antal år sen. Den spelade såpass bra med digitalafiler jämfört med CD-spelarens inbyggda dac att jag valde att även använda den även de få gånger jag ville lyssna på en CD och det fungerade utan problem. Ända tills jag fick för mig att slänga i en SACD som en besökare hade med sig. Då blev det helt tyst - ridå! Det tog ett bra tag innan jag kom på att den CD-spelaren inte skickar ut signalen från SACD till digitalutgången, så visst kan det strula även med fysiska media :blush: 

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, P-pan said:

 

 

 

... och jo, jag tror jag vet hur jag skulle "slipa kanterna" för att få bort de små graderna av metall :closedeyes:

 

 

 

Var allt inspelat?

Och ja... den beskrivning på MSN och Verity har jag aldrig hört förut. Aldrig heller upplevt själv trots mängder med demos etc. Hård i diskanten??? Det är ju normalt deras bästa gren.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Taxmannen said:

 

I beg to differ :)

 

Med rätt grejer och en vettig strategi så vill jag nog påstå att MTBF → ∞ :closedeyes: 

 

 

Så är det säkert :thumbsup:. Men jag måste erkänna att jag drar öronen åt mig något, när man stolt meddelar att den digitala kedjan "funkar".

För mig i alla fall, är det det en indikation på att så inte alltid är fallet. 

Det är ju knappast en kommentar man hör så ofta på t ex en vinyl-demo. 

Jag är dock väldigt nyfiken på tekniken och skulle gärna se den hemma i mitt system.

Själv vill jag dock vänta tills pålitligheten är så hög att man inte blir "glatt överraskad" när det funkar. 

Också för oss andra som ännu inte lyckats pricka in rätt strategi. :NailBiting:

 

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...