Jump to content

Sylomer, SD-kuddar ellet vad...


KSM

Recommended Posts

Hej,

 

Mitt absolut första inlägg på detta forum...

Håller på att trixa med olika underlag till min AMG Giro och testar fn 1 alt 2 granitskivor (á ca 23 kg stycket) med urgamla SD-kuddar under. Hittills upplever jag nog att dubbla skivor ger något bättre resultat. En enkel skiva ger någon form av ”instabilitet” som jag inte kan sätta fingret på, kanske för att resonansen i skivan är tydligare då? Under hela härligheten har jag ett Solid Tech Hybrid.

 

- Hur som helst så har jag uppmärksammat att fler av er använder Sylomer för dylika konfigurationer... har någon av er jämfört med SD-kuddar?

 

Med vänlig hälsning,

/Stefan

Link to comment
Share on other sites

Sylomeren har som alla vibrationsisolatorer (gummifötter eller fjädrar) ett belastningsområde där dom isolerar vibrationer till eller från något som bäst. Som bäst är när det som står ovanpå är "instabilt" vid en lätt dutt. Vid för låg belastning har vibrationsisolatorn inte börjat fungera som en stöt- /vibrationsupptagande fjäder ännu, utan håller bara emot, -en stum förbindning och vibrationer förmedlas då vidare. Vid för hög belastning har fjädern tryckts ihop så den bottnar, -också en stum förbindning och vibrationer förmedlas vidare. Om det är "vinglig" är det alltså ett tecken på att vibrationsisolatorn har en OK belastning och är inom ett område där den har en vibrationsisolerande fjädrande funktion. 

 

ps: Sonic Designs SD-kuddar är tillverkade av Getzners Sylomer-material. Olika area, hårdhet och tjocklek beroende på vilken belastning dom skal utsättas för.

Edited by Adhoc
Link to comment
Share on other sites

 

Hej Stefan,

 

Precis som nämnts hänger det ihop med kuddarnas styvhet.

Alla elastiska material avisolerar över sin resonansfrekvens som är beroende på styvheten i materialet och den massa som vilar på dem.

Jag har själv fått bäst resultat med styvare kuddar vilka samtidigt kräver högre massa för att ge bra avisolering.

Det kan säkert vara samma effekt som du upplever med dubbla skivor, men jag föredrar Getzner Sylodyn.

 

Man finner mer detaljerade förklaringar om man studerar det dynamiska beteendet mer ingående, exvis kritisk dämpning.

Läs gärna här: https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12192-vinylspelare-huvudartikel/&do=findComment&comment=210498

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar,

 

Så calle_jr och Adhoc,  mao så kör jag redan med Sylodyn i form av SD-kuddar :-)

Har funderat lite på vad som är bästa avvägningen, för mjukt gör ju att det blir lite av en balansakt att få svarven i våg och för hårt ger kanske för hög resonansfrekvens. 

Har nu satt 4st (avser max 28 kg enl datablad) under 1 platta (tot 35 kg inkl Giro) och 8st under 2 plattor (tot 58 kg)... men kuddarna är ju avsedda för högtalare primärt som ev kräver en stummare koppling, så jag är inte säker på om det är tillräckligt ”svajigt”. Nåväl då funderar jag inte ytterligare kring Sylodyn eller SD-kuddar. Får fortsätta att testa. Tack så länge.

 

Taxmannen, tack för det... ska se vad jag kan göra ang ev presentation. 

Link to comment
Share on other sites

Sticker in ett Välkommen! Och, trevlig spelare givetvis, säger jag som spelar på "syrran".

Nu är väl Viella lite tyngre utgår jag ifrån, men jag har valt en HRS-plattform och det upplever jag fungera alldeles utmärkt. (Till en kostnad givetvis) Det är ingen tvekan om att du kan ordna en likvärdig avisolering med sylodyn/SD-kuddar och massiga plattformar.

Även jag ser gärna en presentation av din anläggning och lite om vad du lyssnar till?

Link to comment
Share on other sites

Välkommen KSM. Jag har en Brinkmann Bardo som står på 26 kg granit som i sin tur vilar på 4 Sylodynfötter. Jag började med SD och tyckte att det lät ok. Men när jag hittade rätt kombo med Sylodyn fick jag en bättre struktur i basen. På vägen dit testade jag med 3 olika hårdheter på Sylodyn. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AlfaGTV said:

Sticker in ett Välkommen! Och, trevlig spelare givetvis, säger jag som spelar på "syrran".

Nu är väl Viella lite tyngre utgår jag ifrån, men jag har valt en HRS-plattform och det upplever jag fungera alldeles utmärkt. (Till en kostnad givetvis) Det är ingen tvekan om att du kan ordna en likvärdig avisolering med sylodyn/SD-kuddar och massiga plattformar.

Även jag ser gärna en presentation av din anläggning och lite om vad du lyssnar till?

 

Tack för det, jaha så du kör med Viella... verkligen fin svarv. HRS-plattformen har jag sett nämnas tillsammans med AMG ett flertal tillfällen, har dock inte haft möjlighet att utforska resultatet personligen. De drar iväg rätt bra i pris vad jag förstår. Vad upplever du som största förtjänsten med den?

 

2 hours ago, bigblue said:

Välkommen KSM. Jag har en Brinkmann Bardo som står på 26 kg granit som i sin tur vilar på 4 Sylodynfötter. Jag började med SD och tyckte att det lät ok. Men när jag hittade rätt kombo med Sylodyn fick jag en bättre struktur i basen. På vägen dit testade jag med 3 olika hårdheter på Sylodyn. 

 

Tackar. Jaså du har passerat SD-kuddstadiet ;-)

Låter intressant. Blev det hårdare eller mjukare Sylodyn jämfört med kuddarna?

 

2 hours ago, calle_jr said:

Jodå. Tvärtom.

Jag är inte helt insatt i SD-sortimentet, men de jag sett är betydligt mjukare än de Sylodyn jag föredrar.

Jag använder själv Sylodyn ND:

 

DSC_1750.JPG

 

 

 

Hur mycket belastar du med då?

Link to comment
Share on other sites

Välkommen KSM!

Det finns mycket expertis som kan räkna på detta så att det blir rätt. Jag använde Christian Berner AB i Mölnlycke. De hjälpte mig att ta fram förslag. 

Jag är amatör på Sylodynområdet, men jag har testat en hel del olika sätt att ställa HiFi-apparater och resultatet är inte så svårt att höra sig till. 

Min erfarenhet av Sylodyn är god, jag använder det under flera prylar i anläggningen men under skivspelaren är det viktigt att det blir rätt, kanske extra viktigt. När någon som kan räknat klart  på vad du skall använda så blir det öronen som får trimma till det på slutet. Hos mig blev det bra med något styvare Sylomerkuddar än det kalkylerade förslaget. 

 

Jag har testat mycket och det jag kommit fram till som en generellt bra lösning är att ha en HiFi-apparat stående på rätt tung sten via hård koppling. Stenen isoleras från underlager med någon mjuk dämpande koppling likt Sylomer. HRS är också bra. 

Det jag vinner på detta är att jag har kvar snärt och driv i musiken. Har man bara mjuk koppling kan det blir slöare återgivning. Med hård koppling mot tung sten innan det dämpas får man det bästa av 2 världar. Snärt dynamik och driv i musiken samtidigt som man isolerar från vibrationer.

 

Lita på dina öron.

 

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, KSM said:

De drar iväg rätt bra i pris vad jag förstår. Vad upplever du som största förtjänsten med den?

Ja, de är dyra. I mitt fall så följde den med spelaren vid begagnatköp. Perfect Sense listar den som avses för Viella till 35Tkr, inte för den tveksamme... Begagnatmarknaden i Europa kan säkert tillhandahålla en liknande för en bråkdel av det.

 

Eftersom det är spikes undertill på både Giro o Viella så är de ju tänkta att stå på hårt underlag. Olämpligt att ställa direkt på rack med trähyllor alltså. Och helt ärligt skulle jag använda min specialbeställda 30mm Nero Azzoluto-skiva med mjuk koppling under denna om jag inte hade HRS'en. Men, du undrade vad jag ser som största förtjänsten med den, och det är enkelt; Jag kan inte märka någon stomburen återkoppling alls via HRS-plattformen! (Den i sin tur står på ett enkelt Solid Tech Duo-rack.) Så funktionen uppfattar jag som mycket god, men har inte jämfört med andra lösningar.

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, KSM said:

Tackar. Jaså du har passerat SD-kuddstadiet ;-)

Låter intressant. Blev det hårdare eller mjukare Sylodyn jämfört med kuddarna?

 

SD kuddarna var mjukare än de Sylodyn jag har under graniten idag. Det är möjligt att man skulle kunna uppnå samma "giftemål" också med SD genom att sätta fler kuddar som tar upp vikten. Men Sylodyn-materialet är betydligt styvare. Det kostar en 1000-lapp att beställa en omgång Sylodyn från Christian Berner. Det blir många tusenlappar billigare än HRS. 

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, AlfaGTV said:

Ja, de är dyra. I mitt fall så följde den med spelaren vid begagnatköp. Perfect Sense listar den som avses för Viella till 35Tkr, inte för den tveksamme... Begagnatmarknaden i Europa kan säkert tillhandahålla en liknande för en bråkdel av det.

 

Eftersom det är spikes undertill på både Giro o Viella så är de ju tänkta att stå på hårt underlag. Olämpligt att ställa direkt på rack med trähyllor alltså. Och helt ärligt skulle jag använda min specialbeställda 30mm Nero Azzoluto-skiva med mjuk koppling under denna om jag inte hade HRS'en. Men, du undrade vad jag ser som största förtjänsten med den, och det är enkelt; Jag kan inte märka någon stomburen återkoppling alls via HRS-plattformen! (Den i sin tur står på ett enkelt Solid Tech Duo-rack.) Så funktionen uppfattar jag som mycket god, men har inte jämfört med andra lösningar.

 

Ja, HRS-plattformarna är kostsamma. De är dock anpassade och optimerade för Giro och Viella och en lösning för den som vill ha något av det bästa utan att vilja lägga tid och energi på eget experimenterande kort och gott.

 

Rent allmänt så tror jag på en tung, solid bas (möbel eller rack) som fundament varpå man sedan kan experimentera med fötter och plattformar. Det ger mycket frihet utan att det blir för komplext. Jag håller själv på att undersöka alternativ för en väl tilltagen bänk för 12 enheter till vårt showroom här i Stockholm just nu. Det lutar åt en solid grundkonstruktion med hyllplan i granit. Man kan sedan jobba vidare med fötter mot golvet, liksom med fötter och plattformar under elektroniken efter behov, där olika enheter också kan få olika lösningar.

 

/ Marcus

 

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

 

Verkligen trevlig ton på detta forum, inget man normalt upplever när man ”delar med sig” av synpunkter och åsikter på nätet. Tack för det!!

För det mest får man ruskigt mycket stryk om man skulle våga påstå att man litar på sina öron tex :sign_prohibition:

 

39 minutes ago, Apexorca said:

Välkommen KSM!

Det finns mycket expertis som kan räkna på detta så att det blir rätt. Jag använde Christian Berner AB i Mölnlycke. De hjälpte mig att ta fram förslag. 

Jag är amatör på Sylodynområdet, men jag har testat en hel del olika sätt att ställa HiFi-apparater och resultatet är inte så svårt att höra sig till. 

Min erfarenhet av Sylodyn är god, jag använder det under flera prylar i anläggningen men under skivspelaren är det viktigt att det blir rätt, kanske extra viktigt. När någon som kan räknat klart  på vad du skall använda så blir det öronen som får trimma till det på slutet. Hos mig blev det bra med något styvare Sylomerkuddar än det kalkylerade förslaget. 

 

Jag har testat mycket och det jag kommit fram till som en generellt bra lösning är att ha en HiFi-apparat stående på rätt tung sten via hård koppling. Stenen isoleras från underlager med någon mjuk dämpande koppling likt Sylomer. HRS är också bra. 

Det jag vinner på detta är att jag har kvar snärt och driv i musiken. Har man bara mjuk koppling kan det blir slöare återgivning. Med hård koppling mot tung sten innan det dämpas får man det bästa av 2 världar. Snärt dynamik och driv i musiken samtidigt som man isolerar från vibrationer.

 

Lita på dina öron.

 

 

Tack, tack. 

Ja, Giro har spikes så den hamnar direkt på stenen och den mjuka kopplingen under stenen mot racket. Med bara en sten tycker jag att basen blir aningens ”tjongig”. Troligen är det stunsen och dynamiken som blir lite bättre när jag lägger på en sten till... 46kg sten totalt. Kanske skulle prova med en något hårdare koppling och bara en sten innan jag bestämmer mig.

Jo, jag litar på mina öron! ;-)

Christian Berner... har de någon återförsäljare eller försäljning till privatpersoner? Svårt att hitta något på nätet.

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Perfect sense said:

 

Ja, HRS-plattformarna är kostsamma. De är dock anpassade och optimerade för Giro och Viella och en lösning för den som vill ha något av det bästa utan att vilja lägga tid och energi på eget experimenterande kort och gott.

 

Rent allmänt så tror jag på en tung, solid bas (möbel eller rack) som fundament varpå man sedan kan experimentera med fötter och plattformar. Det ger mycket frihet utan att det blir för komplext. Jag håller själv på att undersöka alternativ för en väl tilltagen bänk för 12 enheter till vårt showroom här i Stockholm just nu. Det lutar åt en solid grundkonstruktion med hyllplan i granit. Man kan sedan jobba vidare med fötter mot golvet, liksom med fötter och plattformar under elektroniken efter behov, där olika enheter också kan få olika lösningar.

 

/ Marcus

 

 

Har också kommit fram till att vikten på racket och underlaget spelar stor roll. DAC och streamer mår tex mycket bättre med en granitskiva under, hård koppling till stenen och mjukare under stenen. Störst skillnad verkar det dock bli med lite lättare prylar. Exempelvis tycker jag att slutsteget på 45kg mår bättre av rätt fötter istället för en tung sten.

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, KSM said:

 

Christian Berner... har de någon återförsäljare eller försäljning till privatpersoner? Svårt att hitta något på nätet.

 

Jag ringde växeln. Förklarade vad jag ville och blev kopplad till en man som kunde detta. Förklarade noga vad jag ville och han hjälpte mig gratis! 

Just denna man har slutat där men det finns fler.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, KSM said:

 

Christian Berner... har de någon återförsäljare eller försäljning till privatpersoner? Svårt att hitta något på nätet.

 

När jag beställde uppgav man att det endast var företag som kunde beställa. Minsta "batch" var på 1000 kr. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, KSM said:

Hur mycket belastar du med då?

Kommer inte ihåg exakt, men ca 75kg tror jag.

Hur som helst, man anpassar storleken på Sylodyn och väger in en formfaktor.

Om du är intresserad kan jag beräkna lämplig dimension om du tar reda på vad AMG Giro väger totalt. När jag säger "lämplig" så är det vad jag tycker. Inte säkert att du tycker likadant.

Jag tycker inte man ska gå på Christian Berners rekommendationer eftersom de räknar på att maximera avisolering. I vårt fall (när det handlar om välljud) så är det även andra faktorer som spelar in.

 

Link to comment
Share on other sites

@KSM

 

Välkommen till Euphonia!

Såg denna tråd lite sent och drog mig till minnes att Kunzes i Stockholm säljer Sylomer Pads. Var där i ett helt annat ärende och fick syn på dem. Finns i plattor om 100x100x25 och i alla de färger. Kommer inte ihåg exakt vad de kostade, men tror inte att de är särskilt billiga. Vet ej heller om de besitter särskild expertkunskap i ämnet vibrationsdämpning, men har försäljning till privatpersoner och är trevliga och tillmötesgående om man besöker dem. Så om du bor i närheten av Stockholm definitivt värt ett besök. Verkar också ha näthandel, men lite konfunderad om de finns tillgängliga över den.

 

https://www.kuntze.se/produkt/sylomer-pad/

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Ni som har granit i er setup, dämpar ni generellt skivorna med något, tex bitumen, eller får de klinga fritt?

De har ju en rätt rejäl klang. Har själv undrat om det har någon faktisk påverkan på ljudet... låter ju rimligt att de skulle kunna påverka.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-11-04 at 11:50, KSM said:

Hej,

 

Mitt absolut första inlägg på detta forum...

Håller på att trixa med olika underlag till min AMG Giro och testar fn 1 alt 2 granitskivor (á ca 23 kg stycket) med urgamla SD-kuddar under. Hittills upplever jag nog att dubbla skivor ger något bättre resultat. En enkel skiva ger någon form av ”instabilitet” som jag inte kan sätta fingret på, kanske för att resonansen i skivan är tydligare då? Under hela härligheten har jag ett Solid Tech Hybrid.

 

- Hur som helst så har jag uppmärksammat att fler av er använder Sylomer för dylika konfigurationer... har någon av er jämfört med SD-kuddar?

 

Med vänlig hälsning,

/Stefan

Hej! Intressant första inlägg. :) Välkommen!

 

Mvh Anders

Link to comment
Share on other sites

Jag hade sten skiva i mitt tidiga rack och det dämpade jag med Bitumen inköpt på Biltema. Jag satt den i mitten på undersidan med ca 15 cm fritt på alla sidor (total täckning ca 70 %).  Det blev näst intill helt dött. Min granitplatta vägde 40 kg och skivspelaren ca 15 kg @calle_jr räknade ut att jag behövde 4 bitar mintgrön sylomer 25×25x50 mm. Det blev mycket bra. Hellre något under- än överdämpat.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, KSM said:

Ni som har granit i er setup, dämpar ni generellt skivorna med något, tex bitumen, eller får de klinga fritt?

De har ju en rätt rejäl klang. Har själv undrat om det har någon faktisk påverkan på ljudet... låter ju rimligt att de skulle kunna påverka.

 

Under den stenskiva (Nero Assoluto) som ståt närmast under min Brinkmann Balance har jag 5st HRS Nimbus. En under lagret/tyngdpunkten på spelaren och 4 st en bit in från respektive hörn. Det dämpar stenens klang. 

Därunder har jag ytterligare sten av Diabas som dämpas. Kommer inte ihåg excakt men det är ca 115kg totalt inkl skivpelaren. För varje sten jag lassade på blev det bättre och till slut kunde hela familjen hoppa jämfota bredvid utan att något märktes på på ljudet.

Jag brukar testa med "knacktestet". Det är praktiskt och jag tycker det funkar ganska bra. Släpp ner nålen på en vinylplatta som inte snurrar och höj upp till normal lyssningsvolym. Knacka med knogarna/fingrarna närmast under  under det som du anser vara understa delen plattformen för din skivspelare. Tex på racket. Låter det i högtalarna har du mer jobb att göra.

 

Så här ser det ut där hela vinylriggen vilar på fjädrar._49U9511.jpg

 

 

Anpassade Sylodyn genom att skära ut de dimensioner som jag fick hjälp att räkna ut.

 

_49U9701_1.jpg

 

_49U9876.jpg

 

_49U9880.jpg

 

_49U9894.jpg

 

_49U9892.jpg

 

Jag tycker det funkar bra. Effekten är god. Det dämpar inte bort dynamik. Det låter piggt och snärtigt och är inte känsligt för vibrationer utifrån. 

Utan dessa underst blir det aningen hårdare ljud på ett negativt sätt. Men det krävdes att jag byggde på med ca 80 kg sten för att det skulle bli så.

Mycket vikt är bra under skivspelare tycker jag generellt. 

 

Hoppas detta kan inspirera till lite ideer som passar din rigg.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Imponerande ”trave” Apexorca! Har du provat att lägga stenarna dikt mot varann utan Nimbus?

Vid mitt lilla försök med dubbla stenar (46kg) så hade jag bitar av 1,5mm dammduk (ren gummi) mellan, verkar funka skapligt men jag har inte testat med några fötter.

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, KSM said:

Imponerande ”trave” Apexorca! Har du provat att lägga stenarna dikt mot varann utan Nimbus?

 

 

Nej jag har inte det. Brinkmann har en anpassad plattform från HRS som har Nero Assoluto i de dimensioner jag har och en snygg metallram Där det står HRS Brinkmann och fötter liknande HRS Nimbus under. Jag har gjort en liknande konstruktion och den bör betraktas som en del av spelaren som jag inte vill skiljas från. Därför ser jag det som att vinylspelaren börjar börjar nedifrån med HRS Nimbus. Allt under den är mitt eget mekande. HRS själva säger att det räcker med mitt översta kit , men jag tycker det blir bättre med det understa ockå.

 

Nimbus har jag testat under annat också, men företrädesvis med en sten av Diabas ovanför och det är toppen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 2018-11-04 at 22:06, KSM said:

Oj, det vore ju en fantastiskt hjälp om du skulle kunna räkna på det calle_jr!

Giro inkl 1 sten ca 34kg och med 2 stenar så hamnar jag på totalt ca 57kg

Hej KSM.

Hemskt ledsen att jag helt glömt av detta.

Men nu blev jag påmind när jag kollade efter en annan grej :)

 

Här nedan ser man avisoleringen med två lite styvare typer av Sylodyn.

Med två stenskivor och 4st 25x25x25mm Sylodyn ND får du lägsta resonansfrekvens 12Hz.
Om du gör likadan Sylodyn NE höjs resonansfrekvensen till 17Hz.
 

image.png

 

Även om resonanfrekvensen höjs och du får något mindre avisolering, så skulle jag inte bli förvånad om du klangmässigt kommer föredra Sylodyn NE. Men du kommer nog att tycka båda fungerar bra. Som du ser så ligger NE lite inom audiobandet innan den börjar avisolera. Det är inte optimalt om du spelar mycket lågbas.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...