Jump to content

Högupplöst nedladdningsbar musik, tips & "Svarta listan"


string

Recommended Posts

Startar denna tråd i hopp om att vi ska kunna utbyta tips på njutbar musik. Meningen är att hitta guldkornen från olika hemsidor, där högupplösta filer kan köpas. En länk och en bild, mer behövs inte. Sen ligger det i betraktarens öron om man själv vill tanka ner. Detta öppnar ju också upp för ny musik/kompositörer, som man annars aldrig skulle lyssnat på.

 

I den här tråden ska vi dessutom varna för produktioner som är riktiga "stolpskott" typ denna: http://www.hdtracks.com/bridge-over-troubled-water-236370

 

Vi får se om denna tråd blir en succé eller den tynar bort........

Link to comment
Share on other sites

Okej, jag som mest gnäller över de höga priserna på filer börjar då... ;)

Om man gillar välinspelad musik som ändå håller ganska hög musikalisk kvalitet tycker jag denna var väl värd sitt pris på HdTracks.com;

TK3UxsB.png

Innehåller både lite nyare inspelningar och gamla audiofilklassiker som Isn't she lovely med Livingston Taylor och Spanish Harlem med Rebecca Pidgeon. Faktiskt en bifogad PDF med lite info också, om än sparsamt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
10 hours ago, string said:

Senast nedladdat - ypperlig kvalitet, både performance och ljudmässigt:

 

...

 

96kHz/24-bit FLAC, Harmonia Mundi, HMC 902183.84 
http://www.eclassical.com/harmonia-mundi/beethoven-complete-works-for-violoncello-and-piano.html

3.jpg

 

96kHz/24-bit FLAC, Chandos CHSA 5134 
https://www.chandos.net/products/catalogue/CHAN 5134

4.jpg

 

.....

 

96kHz/24-bit FLAC, BIS 2424
http://www.eclassical.com/conductors/blomstedt-herbert/bis2424.html

7.jpg

 

:tongue:

 

Mycket fina album!

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, string said:

Skulle tänka mig fler av dessa och i synnerhet den sista. Hur är kvaliteten på den ? Upplever konserthuskänslan i själva inspelningen på CD, men måste vara ännu bättre både musikaliskt och akustistiskt i högupplöst. Mixningen sätter jag ett frågetecken för med pianot förflyttat i ljudbilden, men Bobo tyckte det lät bättre så på en fråga jag ställde vid releasekonserten på Fasching.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, calm said:

Skulle tänka mig fler av dessa och i synnerhet den sista. Hur är kvaliteten på den ? Upplever konserthuskänslan i själva inspelningen på CD, men måste vara ännu bättre både musikaliskt och akustistiskt i högupplöst. Mixningen sätter jag ett frågetecken för med pianot förflyttat i ljudbilden, men Bobo tyckte det lät bättre så på en fråga jag ställde vid releasekonserten på Fasching.

 

Calm

Intressant, det där med pianot. Jag kände också att mixningen lät konstig - men eftersom du frågat Bobo, så vet vi nu att detta var en medveten ljudbild, som önskades för denna produktion. Förövrigt är det ju en härlig platta!

 

Det här med högupplöst kontra CD. Jag vet inte. Jag har själv inte CDn, så jag kan inte jämföra. Om inte någon "glad" ljudtekniker har skruvat alltför mycket på rattarna, vid CDns tillkomst, borde man inte höra någon egentlig skillnad. Men blotta vetskapen att köpa en CD av en inspelning i 96k, när nu högupplöst fil på 96k finns tillgänglig, det gör jag inte. Är man nörd så är man. :thumbsup: 

Sedan har jag på sistone blivit lite bekväm av mig; varför springa på stan efter en CD eller beställa hem (fraktkostnader och väntetid), när man kan få filen till sin dator, nästan omgående....  Ser bara fördelar med detta medium. :41:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, string said:

Det här med högupplöst kontra CD. Jag vet inte. Jag har själv inte CDn, så jag kan inte jämföra. Om inte någon "glad" ljudtekniker har skruvat alltför mycket på rattarna, vid CDns tillkomst, borde man inte höra någon egentlig skillnad.

Jag delar denna bild. Just ECM köper jag som cd och rippar dem. Jag kan faktiskt inte höra skillnad mellan deras CD och högupplösta filer.

 

@calle_jr har den tesen att bolag som ger ut dsd eller högupplöst pcm är sannolikt mer måna om ljudet. Jag tror det ligger en del i det. Calle_jr spelade en Naxos-cd med Beethoven-sonater. Det är en av de bästa pianoinspelningar jag hört på länge och då avser jag själva ljudet. Tolkningen lät också bra. (Vad var det för album, Calle?) Just Naxos har överraskat flera gånger. Mina gamla fördomar om det bolaget har jag lagt åt sidan. De låter bra redan på cd men kan också laddas ner i studiokvalitet.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, string said:

Intressant, det där med pianot. Jag kände också att mixningen lät konstig - men eftersom du frågat Bobo, så vet vi nu att detta var en medveten ljudbild, som önskades för denna produktion. Förövrigt är det ju en härlig platta!

 

Det här med högupplöst kontra CD. Jag vet inte. Jag har själv inte CDn, så jag kan inte jämföra. Om inte någon "glad" ljudtekniker har skruvat alltför mycket på rattarna, vid CDns tillkomst, borde man inte höra någon egentlig skillnad. Men blotta vetskapen att köpa en CD av en inspelning i 96k, när nu högupplöst fil på 96k finns tillgänglig, det gör jag inte. Är man nörd så är man. :thumbsup: 

Sedan har jag på sistone blivit lite bekväm av mig; varför springa på stan efter en CD eller beställa hem (fraktkostnader och väntetid), när man kan få filen till sin dator, nästan omgående....  Ser bara fördelar med detta medium. :41:

Det roliga är om man lyssnar på min vanliga testskiva War Orphans så har man precis samma mixning. Trummor till vänster, pianot i mitten och basen till höger. Alltså en mixning som producent och trion uppenbarligen gillar. Det stör mig lite mot att jag ofta vill ha en scenbild utifrån hur det brukar se ut framför mig. Diana Krall hade en konstig placering av flygeln längst till höger på scen spelandes med ryggen mot medmusikanterna, på Konserthuset i Sthlm för några år sedan,  men det är nog den enda gången jag upplevt detta på en konsert. Även klassisk musik spelas med flygel till vänster i orkestern och då strömmar tonerna ut via reflexen i det uppfällda locket. Ibland kan man se att man monterat av locket också, men det är också ovanligt.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Bebop said:

en Naxos-cd med Beethoven-sonater. 

Det var Boris Giltburg, en rysk israel. Sonater 8, 22 och 32.

Han kan upplevas lite oslipad när han är helt oackompanerad, men han har en djävulsk kontroll och ett kraftfullt anslag. Han är ingen novis, och han är mycket begåvad. Andra som gjort dessa får det att framstå mer tralligt, melodiöst och romantiskt, exvis Rubinstein och Kissin. Speciellt #32 som är min favorit.

Giltburg fokuserar på dramatiken och kraften. Han spelar mer som Argerich eller Backhaus, men med bra inspelning på Naxos :)

 

45B28076-0D2A-4809-B349-42129BDBEF9B.jpeg

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Native DSD växer och har förhandlat till sig katalogen från 2L.

Jag vet egentligen inte om jag tycker det är bra.

Tidigare har deras sacd sålts för 159:-.

Nu blir Native DSD antagligen exklusiva och säljer nedladdningsfilerna till nysläppet "LUX" för 27€.

Jag tror det var därför man fick detta meddelande från en av butikerna:

 

IMG_4313.PNG

 

Det är spekulationer, och kanske någon vet mer?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Sedan i början på januari har Johan Helmich Roman klingat ur högtalarna. Sambon är med i oratoriekören VOX, och den 20 januari var det så äntligen dags att framföra ”Then Svenska Messan”, i en fullsatt Nacka kyrka.


Jag blev lite nyfiken på Roman, denne ”Svenska musiken fader”, och letade runt lite bland nedladdningsbara alster. Otvivelaktigt så är ju hans ”Drottningholmsmusiken, Music for a Royal Wedding” det mest kända verket och det finns en otrolig mängd inspelningar. Att kunna provlyssna och jämföra är ju därför ett måste. Vilket många siter som säljer nedladdningsbar musik ger möjlighet till. 


Smaken är som bekant individuell, men jag fastnade för nedanstående utgåva. Friskt och luftigt spelat, man spelar engagerat och tar ut ”svängarna”. Man blir glad av att höra denna inspelning – till skillnad från vissa andra, som låter mest ”träliga”. 


Länk: https://www.prestomusic.com/classical/products/7988321--roman-drottningholmsmusiken-music-for-a-royal-wedding-beri-2

 

roman.jpg

Edited by string
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Musikrevyn i P2 är en guldgruva, om man vill hitta lysningsvärd musik.. Oftast är det ju nya inspelningar som presenteras och nagelfars, i jämförelse med äldre utgåvor. Förutom att utvalda stycken spelas, brukar den duktiga panelen frikostigt dela med sig av sin kunskap runt komposition och kompositör. 

 

Idag gick reprisen på Musikrevyn (från i söndags) och först ut var Schubert & Berwald: Chamber Music, med Anima Eterna Brugge, Jos van Immerseel. Panelen gav den en  "total-femma" och själv kunde jag inte annat än att hålla med, en helt fantastisk platta. 

 

Och givetvis kunde man hitta den som nedladdningsbar fil: 

https://www.prestomusic.com/classical/products/8607207--schubert-berwald-chamber-music

 

3.jpg

 

Rekommenderas vart, om man gillar kammarmusik! 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...