Jump to content

Anslutning av hifi till internet


Bebop

Recommended Posts

De av er som känner mig lite vet att jag inte alls lockas av streaming via internet. Jag är en sån där gamling som vill ha mitt fysiska media. Jag har dock tagit ett stort :unsure: kliv framåt så att jag numer accepterar att köpa och ladda ner högupplösta filer. Men att lyssna på andras musik/filer via internet känns väldigt främmande för mig. Nya generationer har andra värderingar och så brukar det vara. Inget konstigt i det.

 

Däremot blev jag väldigt förvånad när jag läste senaste numret av engelska HiFi News där deras medarbetare Barry Fox i en lång artikel berättar hur dåligt ställt det är med standard och anmodar branschen att Keep it simple. "Alla" CD-spelares basfunktion är densamma liksom skivspelare. Det går att byta mellan olika märken hur som helst. Pickuper har standardfästen men avviker lite elektriskt men inte för de stora massorna där de flesta pickuper ligger väldigt nära vad gäller vikt, utspänning och belastningskrav.

 

I min enfald trodde jag att koppla upp sig på nätet följer en standard som alla tillverkare "bekänner" sig till. Så är det tydligen inte. Några exempel.

 

  • Denon har ett eget nätverkssystem för access till internet som kallas HEOS
  • Marantz är på väg att anamma samma system
  • Yamaha har ett system som heter MusiCast
  • Onkyo/Pioneer har ett annat system utan särskilt namn
  • Vilka standarder har alla andra system och hur kompatibla med varandra är de :question:
     

I marknadsföringen skrivs bara: The system also has built-in Wi-Fi for connecting to the internet or I can use the Ethernet socket. Barry Fox skriver: It assumes I already know all the basics of the internet and networking, which I don't. In short, there is no native compatibility between HEOS, MusiCast and the Onkyo/Pioneer systems. Or to put it simply, you can't mix and match components from the different brands. 

 

Om man önskar ansluta Sonos, måste man köpa en särskild box, a Sonos Connect box för £350 osv. Och med 5G lanseras nya standarder, bl a från Amazon och Google.

 

Kan detta verkligen bli framtiden? Jag frågar mig hur mycket handlarna känner till av detta. Om jag t ex vill byta en Pioneer mot en Denon,  får jag då reda på att övriga Pioneer produkter inte kan "tala" med Denons produkter i detta avseende. :39: Det är inte utan att tankarna tar en tillbaka till striderna kring VHS, Beta, Video2000. HiFi News ondgör sig också över skribenter i framför allt dagspressen som prisar dessa system men tvivlar på om de någonsin provat att ansluta systemen och har förstått hur komplext det blivit.

 

För de mest invigda är naturligtvis inte detta ett problem, men hur skall det gå för "massorna" som jag tror förväntar sig att olika märken följer samma standard, dvs jag gör som jag brukar.

 

Slutklämmen är rätt intressant:

 

I wonder what would have happened if online access had arrived first and physical media like CD's, and radio broadcasting, had then been invented...

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att både du och Barry missförstår (eller jag er). Att ansluta en enskild enhet från Sonos, Pioneer eller Marantz till ditt lokala nätverk är inte alls ett bekymmer. Alla nätverksanslutna hifi-komponenter bygger på vanlig ordinär ethernet-standard, eller trådlös standard 802.1x om det är antenn som gäller.

 

Vad som kan bli ett bekymmer dock är om du t.ex. skaffar en Bluesound Vault, med inbyggd cd-rippare och hårddisk. Denna sköter allt på egen hand och tillhandahåller ett gränssnitt som är åtkomligt från en handhållen enhet som t.ex. en smartphone eller en platta. Det finns även programvara till PC och Mac om man har en sådan lätt tillgänglig i lyssningsrummet. Du tycker kanske att Bluesound Vaulten verkar smidig och låter rätt okej och bestämmer dig för att köpa en trådlös högtalare till köket som kan dela musikbibliotek med Vault'en. Det är här kompatibiliteten blir en fråga. Du kan t.ex. inte köpa en Sonos Play 3, för den kan inte prata med samma app som styr Bluesound. (Inte heller en Dynaudio, Onlyo eller nåt annat) Du måste välja en produkt ur Bluesounds sortiment...

 

Eller så väljer du Roon och kan per definition sända musik till enheter som är kompatibla med Sonos, Squeezebox, ChromeCast, Airplay eller kan utrustas med en liten mjukvara som kallas Roon Bridge, vilket gör enheten kompatibel. (Om den inte redan från start fått tillägget Roon Ready)

 

Alla system har proprietära appar för styrning och kontroll, och alla har sina egenheter och möjligheter.

 

Det finns dock system som pratar standardiserade protokoll och det är de som kan prata UPnP/DLNA/OpenHome. Här är det dock inte klockrent att alla t.ex. stödjer gapless playback vilket känns som A & O för dig som lyssnar till mycket klassiskt. (Tror jag?)

Auralics produkter är OpenHome-kompatibla men deras bra styrapp finns bara för iOS. Kör du Win/Android får du använda en tredjepartsapp som t.ex. BubbleUPnP.

 

Det här är en djungel, alternativen är obegränsade nästan och det är ytterst sällan tillverkarna har helt klart för sig vad som gäller, kompatibla produkter och tänkta användarfall. Min erfarenhet av handlarbranschen är att de inbillar sig att CD ska göra comeback och att de inte behöver läsa in sig på detta. Nejdå, så illa är det inte, för alla. Men du ska inte bara kunna ljud och musik idag, du ska även vara utvecklare, nätverkstekniker och elektriker! 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle också vilja tona ner "problemet" litegrann, även om jag förstår att det kanske kan verka som en djungel. Men alla dessa möjligheter bidrar också till utveckling och förbättringar, men man kan ibland behöva vägledning i vilken riktning man ska gå. Precis som AlfaGTV skriver så finns det sedan långt tillbaka vissa standards som många tillverkare stödjer, men dessa kommer också med olika begränsningar och därför väljer en del att bygga sina egna gränssnitt för en bättre användarupplevelse. För oss som hänger på den här typen av forum så finns det för mig bara ett alternativ som är så mycket bättre än allt annat idag och det är Roon, där står man på en stabil grund och kan använda sig av en mängd olika protokoll och uppspelare, de har också lyckats göra det "krångliga" väldigt enkelt och användarvänligt.

 

Det är väl dock frågan om vi tillhör den stora massan egentligen, där tror jag snarare man bör välja något som är kompatibelt med Spotify Connect (som blivit en väl accepterad standard bland stora "mainstream" tillverkare) eller Sonos.

 

Däremot bör man kanske vara försiktig med dessa tillverkare som låser in sig i sina egna gränssnitt och inte har stöd för något annat, de som du nämner ovan är väl bra exempel.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, AlfaGTV said:

Jag tror att både du och Barry missförstår (eller jag er). Att ansluta en enskild enhet från Sonos, Pioneer eller Marantz till ditt lokala nätverk är inte alls ett bekymmer.

Så kan det vara. Jag är långt ifrån någon expert på området, men Barry Fox har jag visst förtroende för. Han skiver inte om lokala nätverk utan om "connecting your hi-fi to internet".

 

Han säger lite utmanande att förr hade hifi-branschen inom sig ett uttryck de kallade KISS (Keep It Simple, Stupid) men idag har man anammat IT-industrins LICK (Leave It Complicated) och lägger till; ...launching userunfriendly hi-fi with an unhelpful mix of ignorance and PR gloss. Det är en rätt kraftig markering från en av UK mest ansedda tekniska skribenter. Skulle förvåna mig storligen om han är helt ute och cyklar. Fortsättning följer kanske...

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, rikard said:

Men alla dessa möjligheter bidrar också till utveckling och förbättringar, men man kan ibland behöva vägledning i vilken riktning man ska gå.

Det signalera till mig att sitta still i båten och vänta medan de bestämmer sig. Själv är jag hur nöjd som helst med laptop med padda, laptop och rippade filer, JRiver och försklassig DAC eller CD/LP.

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Bebop said:

Så kan det vara. Jag är långt ifrån någon expert på området, men Barry Fox har jag visst förtroende för. Han skiver inte om lokala nätverk utan om "connecting your hi-fi to internet

Och det kan nog vara en del av förvirringen runt detta, något som jag ser som självklart är inte alls glasklart för någon annan.

 

För mig är det t.ex. helt självklart att jag har ett lokalt, väl fungerande, nätverk med möjlighet att ansluta apparater både via kabel eller trådlöst. Att detta nätverk har en automatisk tilldelning av adresser och tillåter enheterna att kommunicera med varandra och mot Internet via en router/gateway är givet. Så är det säkert inte för alla och envar, inser jag. Men det lokala nätverket skall vara skyddat, genom att ha en egen uppsättning adresser och gärna en modern router med intrångsskydd. Många routrar från internetleverantörer är undermåliga både funktions- och säkerhetsmässigt och bör omedelbart bytas ut mot något bättre.

 

Men med de givna förutsättningarna är det synnerligen enkelt att ansluta en apparat och möjliggöra att den kan strömma musik från Internetradiokanaler, Tidal eller Spotify. Har du musik tillgänglig på ditt lokala nätverk är den också möjlig att spela upp, oavsett "grunka".

 

Vad Barry verkar uttrycka är frustration över att man inte kan ha en Sonos styrapp i sin mobil och styra t.ex. sin Marantz-streamer med, men det är som @rikard är inne på, upp till konsumenten att välja något som antingen stödjer öppna standarder eller något som är proprietärt, vilket definitivt har sina fördelar i vissa fall.

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Bebop said:

Det signalera till mig att sitta still i båten och vänta medan de bestämmer sig. Själv är jag hur nöjd som helst med laptop med padda, laptop och rippade filer, JRiver och försklassig DAC eller CD/LP.

Jag håller helt klart med dig!

Det verkar för mig otroligt rörigt och förvirrande att få till bästa möjliga ljud

via dator. Trots alla kunniga inlägg på forumet. :77:

 

Jag har dock ändå, sedan kanske 1 år, datorn inkopplad till stereon via billig

usb-kabel. :)

 

För mig känns det framöver kanske mer intressant att satsa på en hyfsad vinylrigg.

Tyvärr är också det en hel vetenskap men på ett mer förståeligt plan. :)

 

All hjälp jag någonsin kan behöva finns, trots allt, tillgänglig på detta forum

vilket känns som en stor trygghet! :)

 

Mvh Anders

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

För de jag känner som är totalt ointresserade av hifi och antagligen även för den stora massan är det Spotify Connect som gäller och flertalet av de märken du räknar upp @Bebop stödjer just detta vilket gör att du styr musiken till flera enheter med samma app man har alltså flera olika sätt att streama till den (många tillverkare envisas med att göra helt värdelösa GUI och UPnP/DLNA lösningar när det finns färdiga lösningar med bra gränssnitt och funktioner). Sen är det ju faktiskt många som fysiskt kopplar sin telefon till stereon och spelar via den.

 

Annars väljer man som jag och många fler om man har både lokal musik och Tidal att skaffa Roon och produkter som är Roon Ready tex. vilket knyter ihop allt till ett. Roon har med åren fått med sig otroligt många tillverkare och Roon Ready processen innebär alltid att produkten ska till Roon för att testas så att funktionen är som den ska alltså att det inte kommer ut några halvmesyrer på marknaden.

 

Nucleus_POS_grande.png.d43d46f001407dce737788a0f1f5f8bb.png

 

images.jpeg.729e32ddd328c2225e47def12205d2b6.jpeg

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bara för att ni som är entusiastiska till "modern musikuppspelning" ska förstå hur stort motstånd en del kan ha mot det redovisar jag en del av min uppfattning här. Jag ska bara tillägga att jag inte har något som helst emot att spela musik-filer men det ska för mig helst ske genom laddning av filen i en stationär apparat som man bara behöver trycka på några knappar för att få igång musiken med.

 

1. Jag har provat Roon lite grann när folk sätter en padda i händerna på mig och tycker att jag kan leta upp något lämpligt. Jag tycker Roon är väldigt trist och det förvånar kanske en och annan eftersom det är ett populärt program. Jag har jobbat med databaser tidigare och när SQL kom tappade jag lusten för sådant, all struktur som kan hjälpa försvann och sorteringen är i princip "lägg allt i en hög och leta".

2. Jag vill inte använda padda eller telefon för att manövrera bland filer, en vanlig fjärrkontroll med start, stopp och hoppa till nästa räcker för mig och om det kniper kan jag vara utan fjärrkontrollen också. Det ska givetvis gå att få igång spelning även när batterierna tar slut.

3. Jag tycker inte om spellistor och de flesta användargränssnitt för fil-spelning verkar upplagda främst för att göra just listor, sorteringsfunktionerna som erbjuds är primitiva och ger oöverskådlig samling av musik.

4. Jag har ett drag av samlare och vill gärna ha min egen musiksamling och särskiljer gärna strömningstjänsterna från normal musikspelning.

 

Som sagt - en del är verkligen motsträviga!  :D

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, octavia rs said:

Annars väljer man som jag och många fler om man har både lokal musik och Tidal att skaffa Roon och produkter som är Roon Ready tex. vilket knyter ihop allt till ett. 

Det innebär att t ex Marantz, Yamaha och Pioneer är ute ur leken. 

 

Roon är säkert en utmärkt produkt med flera funktioner som lockar många. Jag har ingen erfarenhet själv av Roon men jag har sett hur den katalogiserar musik och det tilltalar mig inte. Boven i det dramat är väl metadatan som är under all kritik många gånger, framför allt på klassisk musik. Jag fyller den "metadata" jag tycker är logisk så att jag följer samma struktur på alla album så att jag kan söka t ex på kompositör, dirigent, orkester eller solist. 

 

Om jag förstått Roon riktigt så är det ett utmärkt streamingverktyg. Själv är jag helt ointresserad av detta vare sig det heter Tidal eller Spotify. Om man som jag enbart "streamar" från min egna filer ser jag ingen större nytta med att byta till Roon.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Bebop said:

Det innebär att t ex Marantz, Yamaha och Pioneer är ute ur leken. 

 

Beror ju på hur man menar men är det en maskin med inbyggd streaming så ja, annars vill det till någon extern maskin via USB men då tappar man ju lite av poängen (även om de är så jag förser min TAD spelare via usb dac ifrån min SOtM som är en Roon Ready endpoint).

 

23 minutes ago, Bebop said:

Boven i det dramat är väl metadatan som är under all kritik många gånger, framför allt på klassisk musik. Jag fyller den "metadata" jag tycker är logisk så att jag följer samma struktur på alla album så att jag kan söka t ex på kompositör, dirigent, orkester eller solist. 

 

Jag har ingen större erfarenhet av just klassisk musik hur den beter sig via Roons egna metadata tjänst men jag vet att där finns missnöje. Man kan själv välja vad den ska använda.

 

The "Data Source" column gives insight into where the data comes from.

  • Roon - Roon's metadata service
  • File - Tags from your media file
  • Edit - Metadata edits performed in Roon

https://kb.roonlabs.com/Metadata_Model

 

27 minutes ago, Bebop said:

Om jag förstått Roon riktigt så är det ett utmärkt streamingverktyg.

 

Roon är ett utmärk verktyg om man har både Tidal (Qobuz kan tillkomma framöver) och lokala filer för att bara använda Tidal hade jag inte skaffat Roon.

 

28 minutes ago, Bebop said:

Själv är jag helt ointresserad av detta vare sig det heter Tidal eller Spotify. Om man som jag enbart "streamar" från min egna filer ser jag ingen större nytta med att byta till Roon.

 

Jag tror de flesta förstår att du inte är intresserad av streamingtjänster.

 

Nej Roon är inte för alla, jag tror inte det finns en universal lösning för alla eftersom vi har skapat våra egna sätt att använda och lyssna på vår musik oavsett om den består av band, vinyl, cd, lokala filer eller streaming ifrån olika tjänster.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Jag fyller den "metadata" jag tycker är logisk så att jag följer samma struktur på alla album så att jag kan söka t ex på kompositör, dirigent, orkester eller solist. 

 

Just klassiskt är knepigt att tagga. Har du redogjort i någon tråd för hur du taggar din musik i detalj? 

Link to comment
Share on other sites

Nej men det är ganska enkelt.

 

För klassiskt lägger jag in kompositör för varje spår. Ibland finns det med i metadatan men ingen enhetlig form. Det kan vara t ex "Mozart", "W.A. Mozart" eller "Wolfgang Amadeus Mozart". I just hans fall har jag valt att alltid använda "W.A. Mozart". Annars får man ju tre olika bibliotek.

 

För konserter använder jag solist som första namn, för symfonier använder jag dirigent. Jag har funderat på ett fält även på orkester men har lag det åt sidan då jag antingen söker på dirigent, solist eller kompositör. Om jag inte hittar albumbilder över 500 pixlar scannar jag och lägger jag upp egna.

 

 

För jazz säger metadatan t ex "John Scofield Quartet". Jag plockar bort "Quartet" och använder bara hans namn och katalogiserar den som "jazz", inte som metadatan ibland säger typ "modern jazz" eller "contemporary jazz". Årtalet ändrar jag (vid behov) till inspelningsår.

 

Det jag vill ha är enhetlighet. Om jag söker en klassisk platta kommer jag nästan alltid ihåg solist, dirigent eller kompositör så det är de parametrarna jag vill kunna söka på. Då får jag ju upp alla albumbilder och då brukar det bli rätt.

 

Om det är flera artister lägger jag dem under "Classical" eller "Jazz" och sedan "Various Artists". Funktionen "Multiple Artists" använder jag inte. 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Taxmannen said:

Hur namnger du ett album som detta?

 

front.jpg.6aed844586dfbf4ed0acbfb3c30a11cd.jpg

 

Roligt exempel och den här typen av album har jag problem med när det gäller fysiska skivor. Ska man sortera alla Living Stereo för sig eller ska man gå på dirigent, pianist eller kompositör. Just det här exemplet lämpar sig bättre för taggning för då är det åtminstone lätt att leta upp t.ex Tchaikovsky Piano Concert No.1.

 

Ibland är faktiskt moderna metoder bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inget bekymmer med att man har olika preferenser när det gäller metadata och varken jag eller någon annan har något att vinna på att sälja in Roon, annat än ökat kundunderlag.

Jag hävdar att man kan ordna in sitt musikmaterial som man föredrar,  i många sammanhang. Det är dock som @Bebop är inne på, man ska vara konsekvent. Där har Roon fortfarande en bit att gå, men både sökmöjligheterna som @MatsT är inne på och importinställningarna är riktigt bra, men kräver engagemang och påläsning.

Förresten, vilken musikspelar app tillåter uppspelning av det du känner för med ett fåtal knapptryck med ett musikbibliotek på 10.000 album eller Tidals miljontals album? Jorå, inga problem med en sticka med 5 album på, men det är en annan sak i realiteten.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Taxmannen said:

Nu kanske tråden blir helt off-topic

Nej då @Taxmannen, metadata har samband med internet... :65:

 

Den lägger jag in som Van Cliburn under "Artist". Söker jag på honom får jag upp följande bild:

 

Cliburn.jpg

 

Men jag kan också söka på Tchaikovsky och då får jag upp följande och då dyker albumet upp här:

 

Tchaikovsky.jpg

 

Eller söker jag på Rachmaninov och då dyker albumet upp här:

 

Rachmaninov.jpg

 

En sak jag glömde nämna är att man måste också bestämma sig för vilken stavning man vill ha. Just Rachmaninov stavas ibland Rachmaninoff. Jag använder den första. Även Tchaikovsky har olika stavning. 

 

Som ni ser på följande bild så har varje spår kompositören vilken jag sedan lagt upp som sökbegrepp längst uppe till vänster. I rullgardinen som jag visar kan man även lägga in t ex "conductor" och "orchestra" som man också kan få med i sökrutan till uppe till vänster. Det ligger på göra-listan men jag har inte fått tummarna ur.

 

Beträffande stavning av kompositören så har jag Rachmaninov i databasen som kompositör men i albumtiteln använder jag albumets stavning som också framgår nedan.

 

Cliburn 2.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, AlfaGTV said:

Förresten, vilken musikspelar app tillåter uppspelning av det du känner för med ett fåtal knapptryck med ett musikbibliotek på 10.000 album

 

Det är ganska enkelt faktiskt. Jag använder biblioteksstrukturen på hårddisken för navigation, bara att dela in i avdelningar och sedan efter artist och under det album när det gäller det mesta. Klassisk musik är knepigare och jag jobbar på att hitta lämpliga strukturer.

 

Strömningstjänsterna använder jag som de är i den mån jag alls använder dem och det blir inte så mycket pga sorterings-omöjligheterna.

 

9 hours ago, Bebop said:

En sak jag glömde nämna är att man måste också bestämma sig för vilken stavning man vill ha. Just Rachmaninov stavas ibland Rachmaninoff. Jag använder den första. Även Tchaikovsky har olika stavning. 

 

Det gäller att hålla ordning på taggarna om det ska bli bra! Jag har en del album som hamnat ganska tokigt när jag använt original-taggarna för mycket. Att bara stoppa in en CD och rippa utan att kolla upp taggarna är riskabelt och jag har inte riktigt tid att rätta till alla taggar så att det blir perfekt.

Link to comment
Share on other sites

 

Jag tycker det är synd att var och en ska hålla på med taggning och underhålla sina bibliotek. Ett evighetsjobb som aldrig blir bra.

Man borde göra ett gränssnitt mot Discogs.

Tchaikovsky har hundratals olika stavningar på olika utgåvor, och enbart sammanslagningen av dessa hundratals till en artist är ju värt att fixa ett API.

Så att även om det står Petar Iljič Čajkovski i taggen så kommer man till samma kompositör.

 

R-3345037-1326968341.jpeg.jpg

 

En annan sak som väldigt lätt försvinner i musikdatabaser är att skilja på utgåvor. I en del musikdatabaser gör man inte ens skillnad på dirigent eller orkester. Inspelningar av samma verk blandas i en enda röra.

 

 

image.png

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är intressant att läsa kommentarer från "den motsträviga sidan", och Roon är på inget sätt perfekt eller passar för alla. Det som förvånar mig lite är dock att att det jag gillar med Roon är just hur det INTE känns som att jag använder en dator i musiklyssnandet, programvara som JRiver är betydligt mer komplext och ger mer intrycket av att man fortfarande håller på och administrerar filer på en dator, något som jag vill lägga bakom mig. Jag brukar även jämföra lite med metadatans intåg, i "begynnelsen" när MP3 filer började dyka upp och man kunde börja lyssna på musik via datorn på riktigt så var metadata oftast extremt bristfällig eller helt frånvarande, då organiserade man sina musikbibliotek i folder strukturer på hårddisken och döpte filerna lämpligt. Med metadata (ID3 taggar) så fick vi först bättre information av vad det var vi lyssnade på, men sedan började det användas även för organisering. Många minns säkert iTunes som lite föregångare där man började basera folderstrukturen på hpårddisken efter metadatan i filerna. Till en början var det många som blev upprörda för iTunes förstörde den ordning på hårddisken som de hade spenderat sjukt mycket tid på.  I grund och botten handlade det dock om att släppa kontrollen litegrann, och låta datorn göra jobbet åt dig. Det hela resulterade i betydligt trevligare användargränssnitt där man istället för långa listor med låtar i musikprogrammen faktiskt kunde börja separera album för sig.

 

Klassisk musik är komplext på alla sätt när det kommer till hur det ska visas och presenteras, man även här tycker jag Roon är överlägset allt annat jag sett. Ta nedanstående album som exempel, jag kan inte riktigt se hur jag skulle vilja ha det annorlunda idag, det är enkelt att urskilja olika stycken och partier. Sen håller jag med om att sökfunktionen är minst sagt bristfällig och det är inte alltid så lätt att hitta dit man vill. jag hoppas på förbättringar inom det området.

 

BigbD3s7qq9rZcCd42drdWcEzCq1KJ-zdPshna2D

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, calle_jr said:

Jag tycker det är synd att var och en ska hålla på med taggning och underhålla sina bibliotek. Ett evighetsjobb som aldrig blir bra.

Man borde göra ett gränssnitt mot Discogs.

Tchaikovsky har hundratals olika stavningar på olika utgåvor, och enbart sammanslagningen av dessa hundratals till en artist är ju värt att fixa ett API.

Så att även om det står Petar Iljič Čajkovski i taggen så kommer man till samma kompositör.

 

 

Det är precis det här som Roon gör så snyggt, den hämtar all metadata från en extern databas. Tyvärr är det inte Discogs utan Rovi (anses vara ledande metadata tjänst), som verkar licensiera mycket av sin metadata ifrån AllMusic. Och det är väl vad det handlar om just licensiering och rättigheter. Discogs skulle vara min personliga preferens också då den förmodligen är det mest kompletta och korrekta metadatan för alla olika utgåvor som finns. Men ingenting är felfritt, så inte heller Discogs. Det är dock svårt att uppnå 100% perfekt metadata, även i sina egna bibliotek om man underhåller dem manuellt tvingas man ibland till att välja eller prioritera sitt upplägg.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, rikard said:

Det är precis det här som Roon gör så snyggt, den hämtar all metadata från en extern databas.

Häpp, det visste jag inte.

 

8 minutes ago, rikard said:

som verkar licensiera mycket av sin metadata ifrån AllMusic

Allmusic hämtar sin metadata från Discogs :cool: 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, calle_jr said:

Allmusic hämtar sin metadata från Discogs :cool: 

 

Det är möjligt, men problemen uppstår väl då olika utgåvor kan skilja sig åt i tracklist och innehåll, vilket är något som Discogs hanterar men inte AllMusic.

 

Roon försöker att automatiskt matcha dina skivor med vad den hittar i den här databasen, ibland blir det fel såklart, men vanligtvis så blir det rätt och väldigt bra. Ibland lyckas den inte matcha på egen hand och då finns det en liten "Unidentified" länk att trycka på där man kan få hjälpa Roon på traven att identifiera vad det är för konstig skiva man har. Ibland vill man ändra något liten som att prioritera den egna metadatan i något sammanhang, eller ett annat omslag osv, och här har man full kontroll. Min filosofi är dock att försöka ändra så lite som möjligt, om det inte är uppenbara fel, eller som exemplet med omslag där det kan skilja sig åt veroende på vilken utgåva man har osv.

 

Hur som helst, det känns som det lätt blir Roon propaganda och försök till övertygelse hur bra Roon är i sådana här diskussioner och det var kanske inte avsikten med tråden egentligen.

 

Det är inte helt enkelt med datoriserad musik, det finns för mycket möjligheter att vara alla till lags helt enkelt, på gott och ont. Jag tror dock att det är svårt att kämpa emot utvecklingen och det är oftast roligare att vara med på tåget än att sitta bredvid. En nackdel med Roon är ju att det kostar en slant att ta det tåget, både vad gäller licens för mjukvaran men även att man kanske behöver investera i en server och någon uppspelare och klient. Det är ju en startsträcka och investeringar som behöver göras såklart.  Men de som är intresserade och vill ha hjälp ombord behöver nog inte vara rädda för att ropa på hjälp i det här forumet då jag är övertygad om att förstklassig undsättning och assistans skulle komma omgående från alla håll och kanter.

Edited by rikard
stavfel
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, rikard said:

Det är precis det här som Roon gör så snyggt, den hämtar all metadata från en extern databas.

 

Exakt och "crowdsourcing" av metadata som Discogs är givetvis vägen att gå. Jag höll tidigare på precis som Bebop och grejade med taggar för att få det precis som jag ville, och det var också det som krävdes av Conductor (Aurender) och iPeng (Slimdevices/Squeezebox) så det tog ganska lång tid för mig att "våga släppa sargen" och låta Roon ta hand om metadatahanteringen. Det är mycket som fortfarande inte är perfekt och kanske då främst inom området klassisk musik, men man har alla möjligheter att till och med använda helt egen metadata fullt ut, men det är bättre att försöka hitta en bättre matchning av albumet i databasen, eller ändra små detaljer man stör sig på. Man skall också vara medveten om att metadata precis som i Discogs uppdateras kontinuerligt så det blir hela tiden bättre.

 

Det viktigaste jag tycker att man skall ta med sig om man inte använder Roon idag är att det knappast räcker inte att testa det någon dag för att få en full överblick. Det tar lång tid att förstå alla möjligheter med användargränssnittet och hur man skall hantera t ex felaktig matchning av album. Jag använde själv Roon parallellt med Conductor flera månader innan jag kände mig helt tillfreds med bytet. Att det i slutändan säkerligen ändå inte passar alla är självklart helt ok :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, calle_jr said:

 Jag tycker det är synd att var och en ska hålla på med taggning och underhålla sina bibliotek. Ett evighetsjobb som aldrig blir bra.

Vi har nog olika definitioner och erfarenheter på vad som är "jobbigt".

 

Vari ligger det "svettiga" med att lägga in en CD (eller fil) för rippning och kolla vad som står i taggen och eventuell korrigera det efter egen struktur? Det tar max en, möjligen två minuter och sen är det OK. Vilken utgåva det är kommer ju med automatik som en kombination med bild och innehåll. Om bild saknas eller är dålig tar det ytterligare några minuter men det är kanske 1 på 10 eller 1 på 20.

 

Problemet med metadata/taggar har inte så mycket med Roon eller JRiver att göra. Det handlar mer om avsaknad av standard. Det är ju likadant med hur man katalogisera vinyl i hyllan och om man har en databas i t ex Excel. Det har jag också. Där framgår även var albumen är pressade, var och nör jag köpte den och vad jag gav för den. Det klarar i vart vare sig Roon eller JRiver.

 

54 minutes ago, rikard said:

Sen håller jag med om att sökfunktionen är minst sagt bristfällig och det är inte alltid så lätt att hitta dit man vill. jag hoppas på förbättringar inom det området.

Det låter inte så överlägset i min värld. Först och främst måste man ju hitta albumet utan större ansträgningar. När man väl hittat det är det ju bara att trycka på "Play".

 

Jag lockas inte av tanken "att man inte skall behöva göra något". Fan, det är ju min hobby. Jag lever för musik, för deras verk, musikhistoria och läser en hel del om musik också. Det är "jättejobbigt". Att katalogisera och hålla i ordning är också en del av detta. Det är ju också jobbigt. Det vill jag inte ha påprackat av någon annan hur det skall göras, däremot kan jag inspireras. 

 

Jag tror det är betydligt "jobbigare" att bygga egen elektronik, bygga egna vingar, modda allt man kan komma på. Det finns ju integrerade förstärkare som innehåller allt man behöver... ? 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

1 hour ago, rikard said:

Jag tycker det är intressant att läsa kommentarer från "den motsträviga sidan"

 

Skojigt att se! Jag som tillhör den sidan är inte ute efter att omvända någon utan vill bara belysa ett annat synsätt. Förhoppningsvis ger det bättre användargränssnitt i framtiden om man kommer med konstruktiv kritik men tyvärr (?) är det nog inte vi som tillhör minoriteter som styr så mycket.

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, MatsT said:

Skojigt att se! Jag som tillhör den sidan är inte ute efter att omvända någon utan vill bara belysa ett annat synsätt. Förhoppningsvis ger det bättre användargränssnitt i framtiden om man kommer med konstruktiv kritik men tyvärr (?) är det nog inte vi som tillhör minoriteter som styr så mycket.

 

Nää, man ska passa sig för att både pracka på andra och att bli påprackad saker och ting... de beslut man tar bör vara ens egna... :) När man gillar nånting väldigt mycket är det svårt att inte ryckas med och man vill att alla ska se samma sak som man själv. Men var och en bör upptäcka saker i sin egen takt och när man är redo för det. För mig kom Roon som ett svar på något som jag aktivt sökte efter och saknade.

 

Spotify hade i juni 83 miljoner betalande användare, det ger kanske lite perspektiv på hur mycket vi som valt "alternativa" vägar att gå i livet har att säga till om....

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Det låter inte så överlägset i min värld. Först och främst måste man ju hitta albumet utan större ansträgningar. När man väl hittat det är det ju bara att trycka på "Play".

 

Man hittar ju albumen så riktigt så illa är det inte, men jag förväntar mig mer av en sökmotor idag. T.ex om man inte vet exakt vad en artist eller album heter så förväntar jag mig att fuzzy sökning resulterar i närmare resultat med vad man förväntade sig. Det finns en massa tekniker för sådan närliggande matchning idag. Men jag är övertygad om att Roon fortsätter utvecklas i en bra riktning.

 

1 hour ago, Bebop said:

Jag lockas inte av tanken "att man inte skall behöva göra något". Fan, det är ju min hobby. Jag lever för musik, för deras verk, musikhistoria och läser en hel del om musik också. Det är "jättejobbigt". Att katalogisera och hålla i ordning är också en del av detta. Det är ju också jobbigt. Det vill jag inte ha påprackat av någon annan hur det skall göras, däremot kan jag inspireras. 

 

Du har en poäng med hobbyn, och jag har också spenderat massor med tid på att underhålla mitt musikbibliotek genom åren, det fanns alltid något att pilla med. Och det gör det fortfarande till viss del med Roon om man primärt använder sig av lokala filer, det är mest ett lite annat sätt att göra det på. En observation jag gjort för egen del är dock att Tidal integrerar så bra med Roon att det blir allt färre och färre lokala filer för min del, och med det också mindre administration och pill. Det är dock inget jag saknar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...