Jump to content

DSD vs FLAC, hur tänker ni?


string

Recommended Posts

Tanken med den här tråden är inte att jämföra de båda formaten. Det har dessutom redan skrivits spaltmeter om detta och att jämföra dessa är som att jämföra äpple vs päron – båda formaten har sina fördelar och tillkortakommande.

 

Nej, syftet med tråden är mer på ett ”filosofiskt” plan. Ponera att samma musikverk finns utgivna i båda formaten. Låt oss ta: ”Kenny Burrell ‎– Midnight Blue”. Den finns utgiven på ”highdeftapetransfers.com” som DSD256 och på ”hdtracks.com” som FLAC 192/24. Rent spontant, vad väljer ni och varför? Är det hur streaming-siterna har överfört utgåvan till resp. format som fäller avgörandet eller något annat?

Är mycket medveten om att viss musik bara återfinns i ett speciellt format, och då är ju valet enkelt – men om ni har valet mellan ”hö-tapparna”……?

 

Utveckla gärna!
 

Link to comment
Share on other sites

För egen del väljer jag DSD om det verkar troligt att musiken inte gått omvägen över PCM eftersom då sannolikheten är större att filerna inte är förvanskade i den digitala domänen - alltså det HDTT kallat för "PureDSD". Med det sagt är min uppfattning att PCM/FLAC har förutsättningar att spela lika bra så formatet är i sig självt som vanligt inte avgörande, utan det handlar om processen fram till färdig fil och den processen är det inte alltid så enkelt att få information om. 

 

Så, i just det exemplet du tog upp valde jag DSD från HDTT just för att det är en PureDSD.

Jag valde för övrigt DSD128 på grund av att det är max vad mina dacar klarar av när jag spelar via Roon över nätverket.

Link to comment
Share on other sites

Jag resonerar som @Taxmannen När det inte är Pure DSD så tolkar jag HDTT att det är PCM-filer som konverterats till DSD. Det kan jag göra själv och det behöver jag inte betala extra för. Pure DSD är ju konverterat direkt från analogt till DSD (enligt vad de säger på sin hemsida.

 

Skivbolaget BIS säljer ju sin musik som SACD-plattor. Men när man läser på deras hemsidor så spelar de in all musik i PCM 24/96 och konverterar sedan till DSD för SACD. I det fallet tycker jag det är att föredra nerladdade filer som säljs som PCM 24/96. Jag kan inte påstå att det låter annorlunda men ur ett strikt principiellt övervägande känns det galet att konvertera både åt det ena eller andra hållet. Möjligen har jag fel där eftersom t ex dCS, Marantz (största modellen) och PS Audio konverterar allt till DSD innan de tar jt den analoga signalen. Fördelen lär vara att de får enklare processer utan t ex filter.

 

De flesta bolag som spelar in idag gör det via PCM men det finns några undantag, framför allt inom klassisk musik där de inte har samma behov av mixning efteråt. Det gör de vid inspelningen. DSD's största potential ligger i att föra över gamla analoga band direkt till DSD (Pure DSD). Annars tycker jag det "räcker" med max PCM 24/96. Jag gar några 24/192 också men jag kan inte höra några uppenbara skillnader.

 

FLAC är inget format i sammanhanget. Det är bara ett komprimeringsformat för att få ner filstorlekarna. Jag kör FLAC 3. Det finns de som hävdar att det påverkar ljudet. Jag har provat både WAV och FLAC av samma album. Jag kan inte höra någon som helst skillnad. Min tes är att om det hörs skillnad så är det något fel i kedjan. Men ämnet är känsligt och har skapat många hetska debatter. Var och en får följa sin övertygelse.

Link to comment
Share on other sites

Tack @Taxmannen och @Bebop, det var precis denna typ av resonemang som jag var ute efter. Speciellt det faktum att PureDSD faktiskt är analogt -> DSD, utan att gå via PCM (om man nu ska lita på vad HDTT skriver på hemsidan). Intressant också det här med BIS, har man tur att hitta nedladdningsbara filer 96/24 så är dessa alltså att föredra mot att gå och köpa CDn. 

 

Har på skoj laddat ner "Bridge Over Troubled Water" i 192/24 och "Back to Black" (Winehouse) i 96/24 från HD Tracks och båda lät ganska skrikiga. I och för sig är denna typ av musik kanske inte representativ för audiofiler, men "Bridge Over Troubled Water" borde låtit bättre än vad den gjorde. Tror inte att min DAC är problemet, OPPO UDP-205 ska utan problem klara denna sampling.

Edited by string
Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, string said:

Intressant också det här med BIS, har man tur att hitta nedladdningsbara filer 96/24 så är dessa alltså att föredra mot att gå och köpa CDn. 

Jag köper mina BIS-filer (även Harmonia Mundi, BR Klassik ... de har många etiketter men ingen pop o rock) här http://www.eclassical.com (svensk site som opererar internationellt). De kallar sin studiokvalitet FLAC 24. Det innebär att det kan vara 24/48, 88 eller 96 beroende av hur bolagen spelat in och hur filerna levererats. Så här skriver de:

 

Original Sample Rate
What we call "Original sample rate" is the PCM sample rate of the highest bit rate files we receive from the labels. The highest bit rate download we offer will have the same sample rate. We ask the labels to give us the highest meaningful quality in which they have the recording. If they didn't convert rates during the postproduction, this will be the sample rate in which the album was recorded. But we cannot know each label's signal chain for each album. We trust them that they don't deliver upsampled recordings (contact our support if you think you found a "black sheep"). Should they send sample rates lower than the original, they obviously have no other choice (at present). Even there, we can't know whether a higher version maybe exists.

We understand that the above may be considered inaccurate for DSD recordings. Of course, there the "original sample rate" was 2.8224 MHz. And some people will definitely want to have the "better" DSD originals, no PCM conversions. But since we decided to only deal with PCM files at eClassical (up to now), we write what you will get when you buy the album. Unless looking up each album manually, we won't even know whether it has been DSD once - or maybe just some tracks of it?  That information rests with the labels.  Therefore, should it be essential for you to know whether a 88.2 or 96 kHz album originates from a DSD recording, we must ask you to check this with the respective label or read in the enclosed booklet. This is what our term "original" means in detail. We hope you understand that we don't have the possibilities to "legally bindingly" inform you about the production process of every album we sell, since we don't have access to each label's modus operandi for each specific record. 

 

Fair enough. De har valt sin strategi och sedan är det upp till oss...:)

 

 

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, string said:

Har på skoj laddat ner "Bridge Over Troubled Water"

Om jag inte minns fel så är det en av många inspelningar där man inte har kvar användbara masterband. Det mesta är idag övert till digitala medier och bolag som Columbia började med det för länge sedan, säkert 15-20 år sedan. Mycket av det som idag betecknas som remastrar är gjort från digital källa. Frågan är hur bra dessa ursprungsöverföringar till digitala media är? Det vet vi inte så mycket om. Men det finns de som kan göra underverk av dessa. Mobile Fidelity och Music on Vinyl brukar göra bra ifrån sig.

Link to comment
Share on other sites

För egen del är jag inte intresserad av att betala summorna som highrez-bolagen tycker sig kunna ta ut för en kopia på en fil. Sällan ingår ens en pdf med information om inspelningen. :( Och det handlar inte alls om att jag inte anser att artisten ska ha betalt, men rim o reson i förhållande till varan är klädsamt.

 

Nä, jag väljer att köpa det fysiska mediat, och då väljer jag SACD om det finns tillgängligt, för att sedan rippa denna till DSD-filer. Men visst har @Taxmannen helt rätt i sitt resonemang, även om jag har svårt att engagera mig i en fils stamtavla. Helst köper jag nog vinylen, ffa om den inkluderar en lossless download.

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Bebop said:

Om jag inte minns fel så är det en av många inspelningar där man inte har kvar användbara masterband. Det mesta är idag övert till digitala medier och bolag som Columbia började med det för länge sedan, säkert 15-20 år sedan. Mycket av det som idag betecknas som remastrar är gjort från digital källa. Frågan är hur bra dessa ursprungsöverföringar till digitala media är? Det vet vi inte så mycket om. Men det finns de som kan göra underverk av dessa. Mobile Fidelity och Music on Vinyl brukar göra bra ifrån sig.

Ok, då vet jag att denna inspelning inte gör PCM-mediet rättvisa. Typiskt att jag skulle plocka just det albumet. :angry: Nåväl, jag ska testa lite BIS från "eClassical" - tack för tipset! :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, AlfaGTV said:

För egen del är jag inte intresserad av att betala summorna som highrez-bolagen tycker sig kunna ta ut för en kopia på en fil

Så tänker jag också normalt sett men allt mindre när det gäller klassisk musik. Mitt favoritbolag Harmonia Mundi har inga SACD utan där får man "nöja sig" med cd eller studiofiler i PCM 24/xx. Skillnaden är så pass stor att där tycker jag filerna är prisvärda. SACD har jag inte tillgång till så det innebär också att jag köper högupplösta PCM-filer. Typiskt är nerladdningsbara filer från eClassic mellan 30-50:- billigare än att köpa en cd (inklusive frakt) och pdf-inlaga. Men då är det ju trots allt ca 5 gånger högre upplösning. 

Link to comment
Share on other sites

De har lite jazz, bl a ACT, se här men ingen ECM. eClassical har fokus på det de heter. Utöver ACT är det mest ganska okända etiketter med jazz och allt är inte heller 24/xx. ECM finns på Qobuz men där är hires-filer dyra och än värre, Qobus är inte tillgängliga i Sverige. Däremot på highresaudio.com som också har ECM. Men dessa kostar 21 EUR mot 159:- för CD hos t ex Ginza. ECM är så pass bra på CD så där håller jag mig till 16/44.1. ECM-vinylen kostar ca 260:- men jag i ECM's fall märker jag ingen större skillnad mellan cd o vinyl.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AlfaGTV said:

Helst köper jag nog vinylen, ffa om den inkluderar en lossless download.

 

Helt enig i detta men precis som @Bebop är inne på så tycker jag att just klassisk musik ofta gör sig bättre digitalt och det som (åter) ges ut idag på vinyl i den genren levereras sällan med lossless downloads. Prisnivån kan såklart diskuteras, men just HDTT brukar ha kampanjer med jämna mellanrum. Jag köpte för övrigt ett par album i går på deras Halloween Sale och sparade 20%.

 

32329394_Skrmavbild2018-11-01kl_16_29_43.png.705721c690445cda83a2ede2b398522c.png

 

 

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Taxmannen said:

just klassisk musik ofta gör sig bättre digitalt

HDtracks.de  har en bra klassisk katalog med en hel del DSD 64 och även högupplöst pcm. Skivbolaget Pentaton kan jag varmt rekommendera. Det är resterna av gamla Philips klassiska gäng som startade eget. Om jag kommer ihåg rätt spelar de in en del plattor i DSD. Denna är en klassiker. Bra musik, tolkning och utmärkt ljud med Julia Fischer.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Taxmannen said:

Jag köpte för övrigt ett par album i går på deras Halloween Sale och sparade 20%.

Då vann jag för jag köpte 5 album. Kul att de släpper allt mer klassiska jazzalbum från bl a Impulse!, Contemporary, Verve, Riverside och Blue Note på Pure DSD från masterband. En riktig svensk/amerikansk klassiker är denna (omslagen är i de flesta fall annorlunda än originalen av rättighetsskäl om jag förstått rätt). 

 

Monica-Zetterlund-_-Bill-Evans-_-Waltz-For-Debbie-cover_large.png

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Bebop said:

Då vann jag för jag köpte 5 album. Kul att de släpper allt mer klassiska jazzalbum från bl a Impulse!, Contemporary, Verve, Riverside och Blue Note på Pure DSD från masterband. En riktig svensk/amerikansk klassiker är denna (omslagen är i de flesta fall annorlunda än originalen av rättighetsskäl om jag förstått rätt). 

 

Monica-Zetterlund-_-Bill-Evans-_-Waltz-For-Debbie-cover_large.png

 

Waltz for Debby med MZ var det andra albumet jag köpte :D

 

 

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips med hur man ska tänka och vilka fällor man kan gå i, när man laddar ner filer. Som med allting annat så gäller den gamla devisen att "Allt är inte guld som glimmar". Vad gäller PCM så verkar ju siten eClassics vara ett föredöme och speciellt skivbolaget BIS, lägger ju alla kort på bordet! 

Laddade just ner :

amadeus.jpg

och nu snackar vi kvalitet!

Link to comment
Share on other sites

För de klassiskt intresserade måste jag också lyfta fram engelska Hyperion som ger ut oerhört fina album som nästan alltid belönas med 4 eller 5 stjärnor i de klassiska magasinet. Ett par av deras två största dragplåster är cellisten Steven Isserlis och pianisten Angela Hewitt. Det här Dvorak-albumet har rankats som en av de största tolkningarna av Dvoraks cellokonsert "ever". Fantastisk musik. De är rätt prisvärda också för 24/96 - £13,50 En del album finns också som 24/192. PCM 16/44.1 brukar kosta kring £ 9

 

Steven Isserlis - Dvorak

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

För de klassiskt intresserade måste jag också lyfta fram engelska Hyperion som ger ut oerhört fina album som nästan alltid belönas med 4 eller 5 stjärnor i de klassiska magasinet. Ett par av deras två största dragplåster är cellisten Steven Isserlis och pianisten Angela Hewitt. Det här Dvorak-albumet har rankats som en av de största tolkningarna av Dvoraks cellokonsert "ever". Fantastisk musik. De är rätt prisvärda också för 24/96 - £13,50 En del album finns också som 24/192. PCM 16/44.1 brukar kosta kring £ 9

 

Steven Isserlis - Dvorak

 

 

Alla sådana här tips är otroligt värdefulla och välkomna - speciellt om man som jag håller på att bygga upp ett filbibliotek i DSD och PCM. Jag har själv många "vanliga" CD från Hyperion, alla av hög kvalitet - performence som ljudtekniskt. Men att kunna tanka ner filer från deras hemsida, med dessutom högre bitrate, var ytterligare "grädde på moset". Tackar för tipset om sidan. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Jag har också svårt att hitta rätt i djungeln med nedladdningar. Jag är definitivt intresserad av att tanka hem filer med bra teknisk kvalitet men framförallt bra musikalisk kvalitet.

 

Min erfarenhet av högupplösta filer är inte så positiv än, inte för att jag inte hör att det kan bli bra utan för att det ofta är dåliga masters som anpassats efter rådande smak. Skivbolag som distribuerar sin egen musik i fil-format är nog mer problemfria än de som satsar på återutgivning av gamla klassiker.

 

För mig vore det väldigt intressant med lite lotsning (som redan pågår i den här tråden) i form av tips och erfarenheter.

 

Ibland saknar jag de gamla skivbutikerna där man kunde få provlyssna i lurar eller bås men det finns förstås fördelar med distribution av filer också.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MatsT said:

Skivbolag som distribuerar sin egen musik i fil-format är nog mer problemfria än de som satsar på återutgivning av gamla klassiker.

Kanske är det så även om jag inte vill generalisera så långt.

 

High Definition Tape Transfer arbetar med äldre inspelningar från masterbandkopior. Men vi vet inget om de halvtumsmastrar eller kopior av dessa de har tillgång till eller om det är kopior av vinylmastrar. Det är m a o svårt att bedömma kvaliteten gentemot banden. De har inspelningar från början av 50-talet fram till ca 1970. Många av dem är riktiga klassiker. Helst vill jag ha dessa på LP men dels är de svåra att få tag på och om man hittar dem är de antingen dyra eller i dålig kondition. Jag är nöjd med deras utgåvor, framför allt musiken.

 

Om det är bäst ljud och bra musik av nyinspelad  klassisk musik man är ute efter då finns det jättemycket att välja på. Skivbolagen BIS, Hyperion, BR Klassik, Harmonia Mundi, Decca, Nãive, Alpha gör en sällan besviken när det gäller ljudet. Sedan är det bara att hitta den musik man tror sig gilla. De flesta finns som nerladdningar från eClassic, HDTracks.de eller High Resolution eller via deras hemsidor. Om inte så kan man ju köpa CD'n. 

 

Så var hittar man då tipsen? Engelska tidningarna Grammophon eller BBC Classical har massor av recensioner varje månad uppdelade i olika grupperingar typ, orkestrar, konserter, småsättningar... (dessutom intressanta artiklar om kompositörer, musiker och verk). Om man inte är beredd att prenumerera på en tidning så hittar man deras bästa tips i följande länk från Naxos som också innehåller deras argument.

 

Det ges ut flera hundra klassiska titlar var månad (de flesta listas i varje nummer av Grammophone sorterade i kompositörsordning) och någon form av utsortering får man ju göra. Ett annat tips är att lista sig på nyhetsbrev. Man måste vara aktiv om man skall hitta "det bästa". Med jazz är det lite enklare, tycker jag. De flesta musiksiter typ Ginza, Amazon och JPC har en sökfunktion för "New Releases" och där går jag mer på artist, medmusiker och skivbolag. Där nöjer jag mig med att köpa CD'n. Någon gång har jag köpt vinylutgåvan men ser ingen fördel med det vare sig prismässigt eller kvalitetsmässigt. Annorlunda kan det vara med t ex rock, pop, soul där cd'na oftare har mer komprimerat ljud än jazz och klassiskt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...