Jump to content

P-pan

Recommended Posts

Sockerhaltiga godsaker är dessvärre rödlistade för dagen så jag får nog be någon annan att sätta betyget denna gång.

Tvivlar för övrigt inte en sekund på att det smakade ypperligt gott :)

 

Nu var det ju mest för att föra tankarna till Danmark som wienerbröden kom på tal...

 

SmakaPåBaraDSC_3977_9159_003329.JPG

Link to comment
Share on other sites

Till raden av Danmarks redan välrenommerade högtalartillverkare kan vi nu också lägga till Borresen Acoustics (Länk) .

Dansk design och kvalité har vi ju varit bortskämda med i åratal och Borresen's högtalare känns inte som något undantag...

 

... snarare tvärtom.

 

SmakaPåBaraDSC_3968_9150_003327.JPG

 

SmakaPåBaraDSC_3978_9160_003330.JPG

 

De små "luft-gälarna" på sidan får mig att tänka i banor som att dessa lätt skulle passa i en formel1-bil av bättre sort.

Om man tagit fasta på detta vid formgivningen av högtalaren, som rätt och slätt kallas 01, ska jag låta vara osagt men likheten med

avluftning på sidorna av en snabbare sportbil är rätt slående.

För just avluftning är ju huvudsyftet även i dessa små "snabb-spelande" stativare :)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, P-pan said:

Till raden av Danmarks redan välrenommerade högtalartillverkare kan vi nu också lägga till Borresen Acoustics (Länk) .

Dansk design och kvalité har vi ju varit bortskämda med i åratal och Borresen's högtalare känns inte som något undantag...

 

... snarare tvärtom.

 

SmakaPåBaraDSC_3968_9150_003327.JPG

 

SmakaPåBaraDSC_3978_9160_003330.JPG

 

De små "luft-gälarna" på sidan får mig att tänka i banor som att dessa lätt skulle passa i en formel1-bil av bättre sort.

Om man tagit fasta på detta vid formgivningen av högtalaren, som rätt och slätt kallas 01, ska jag låta vara osagt men likheten med

avluftning på sidorna av en snabbare sportbil är rätt slående.

För just avluftning är ju huvudsyftet även i dessa små "snabb-spelande" stativare :)

 

 

 

 

Börresen har en konkret inspirationskälla gällande "gälarna" eller luftintagen för banddiskanten...

 

maxresdefault.jpg

Link to comment
Share on other sites

Med nya högtalare brukar det ju också komma nya innovationer och förbättringar... eller är allt som vanligt när det gäller högtalare :39: ?

Jag är som bekant ganska ointresserad av den tekniska biten men jag ska ändå försöka ge lite hintar om vad som fått sig en

"finslipning" sett till det tekniska i högtalarelementen (detta kan mycket väl bli tvunget att justeras).

 

"Gälar" var vi ju inne på och orsaken till dessa är denna helt nya banddiskant...

 

SmakaPåBaraDSC_3989_9171_003335.JPG

 

Folien i dessa är väldigt tunn och framtagen speciellt med tanke på Börresens krav.

Nu minns jag inte exakt vad den väger men vi prata väldigt små vikter vilket ökar elementets

rörelsesnabbhet med god marginal från tidigare konstruktioner.

 

SmakaPåBaraDSC_3990_9172_003336.JPG

 

Luftningen som ändå måste till passerar naturligtvis de små hålen, som syns på bilden ovan,

och vidare ut genom lufthålen på kabinettets sidor.

 

SmakaPåBaraDSC_3988_9170_003334.JPG

 

Nästa del, korg + magnetkonstruktion, är helt utan järn - även magneten som består av väldigt kraftiga neodym-magneter - vilket också ska bidra till mindre störningar och bättre rörelseförmåga.

 

SmakaPåBaraDSC_3993_9175_003337.JPG

 

Konen är uppbyggd i ett kompositmaterial, något tunnare ute i kanterna men väldigt styvt och framförallt lätt, som ser till att det 

sista i kedjan gör signal till luftvåg och vips så har vi fått välljud.

 

SmakaPåBaraDSC_3995_9177_003338.JPG

 

Jepp... så går det till liksom... eller något åt det hållet... på ett lite ungefär.

 

Vill ni veta mer får ni kolla med Michael Börresen direkt för han är både el och maskiningenjör till yrket så han har lite bättre känsla för hur det s.a.s hänger ihop än vad jag lyckades snappa upp...:26:

 

Just det ja, det fanns ett litet trix till...

 

SmakaPåBaraDSC_3999_9181_003339.JPG

 

Man bygger ju naturligtvis in lite av sina redan befintliga produkter när man ändå håller på - Darkz vibrationsfötter.

För att vara på den riktigt säkra sidan så finns dessa att även sätta under stativets fötter mot golvet.

Finns att få i olika modeller mot en viss prisjustering av den totala investeringskostnaden.

 

Jag vet att här ligger många nya patent och lurar och att den totala konstruktionen är rest från grunden så jag hoppas jag inte 

har skojat allt för mycket med tanke på mitt tekniska oförstånd :unsure:

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, P-pan said:

Sockerhaltiga godsaker är dessvärre rödlistade för dagen så jag får nog be någon annan att sätta betyget denna gång.

Tvivlar för övrigt inte en sekund på att det smakade ypperligt gott :)

Smakade som att vara mer av den nyttigare sorten.Gott!

Link to comment
Share on other sites

Tack @P-pan för att vi får hänga med på demo på annan ort. Pratades det något om vad som skiljer Raidho och Börrensen åt konstruktionsmässigt eller när det gäller ljudideal (voicing)?

Kan tänka mig att det är en del nytt som ser dagens ljus när teamet får lite friare tyglar.

 

Det är verkligen något visst med dansk audio - också när det gäller konstruktörerna....:sherlok: (Flemming från Gryphon till höger)

mixbild.jpg.134dc79a27d693750c65c0dc66e7afda.jpg

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Även om det kanske inte riktigt är i enlighet med mitt ljudideal, så kan jag inte annat än imponeras av ljudet i Börresens högtalare. Fick en kort lyssning i Göteborg. Ljudet kristallklart som en fjällbäck och precist som en Salvelinus alpinas ryggfena (fjällröding) som klyver det.:tongue:

Danskarna imponerar på många sätt, men hifi och högtalare är definitivt deras hemmaarena.:thumbsup::)

Och så bakar de wienerbröd med chokolade. :D:)

 

 

Calm

 

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bigblue said:

Tack @P-pan för att vi får hänga med på demo på annan ort. Pratades det något om vad som skiljer Raidho och Börrensen åt konstruktionsmässigt eller när det gäller ljudideal (voicing)?

Kan tänka mig att det är en del nytt som ser dagens ljus när teamet får lite friare tyglar.

 

 

Om jag får ta mig friheten att länka ut ifrån P-pans fina reportage så ger denna artikel ifrån mitt besök hos danskarna nyligen kanske en del svar: https://perfect-sense.se/artiklar/alla-goda-ting-ar-tre-ett-besok-hos-borresen-acoustics-i-danmark

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, bigblue said:

Tack @P-pan för att vi får hänga med på demo på annan ort. Pratades det något om vad som skiljer Raidho och Börrensen åt konstruktionsmässigt eller när det gäller ljudideal (voicing)?

Kan tänka mig att det är en del nytt som ser dagens ljus när teamet får lite friare tyglar.

 

Det är verkligen något visst med dansk audio - också när det gäller konstruktörerna....:sherlok: (Flemming från Gryphon till höger)

mixbild.jpg.134dc79a27d693750c65c0dc66e7afda.jpg

 

 

 

Jag håller med om att danska ljudprodukter ofta är positivt speciella. :)

Ägde själv en simplare Densen-rigg för ganska längesedan och kan fortfarande

sakna designen! :tongue:

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-10-30 at 17:19, P-pan said:

SmakaPåBaraDSC_3983_9165_003331 (kopia).jpg

 

Hösten demos har börjat betas av och just denna

bokning gav dessutom tillfälle till att bita i mer än bara kakor.

Hade jag fått önska något mer på fatet så skulle det antagligen

ha varit ett par fin-fina wienerbröd av danskt ursprung...

 

:tongue:

 

Kanske nästa gång... ?

 

...;)

Tack för att vi får följa med på detta intressanta reportage med

högklassiga bilder och inspirerande text! :)

 

Mvh Anders

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, limpansson said:

Jag håller med om att danska ljudprodukter ofta är positivt speciella. :)

Ägde själv en simplare Densen-rigg för ganska längesedan och kan fortfarande

sakna designen! :tongue:

 

Själv kan jag minnas min första lite bättre anläggning som bar namnet Thule.

Kanske inte så mycket för designen som för det enorma ljudlyft jag tyckte mig få jämfört med vad jag hade innan (spelade via en gammal Technics receiver av mindre modell).

Densen har alltid haft fin "diskret" design på sina produkter...:thumbsup:

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, bigblue said:

Tack @P-pan för att vi får hänga med på demo på annan ort. Pratades det något om vad som skiljer Raidho och Börrensen åt konstruktionsmässigt eller när det gäller ljudideal (voicing)?

Kan tänka mig att det är en del nytt som ser dagens ljus när teamet får lite friare tyglar.

 

Fria tyglar och en budget modell större skulle jag tro är helt livsavgörande för gänget bakom Aavik, Ansuz och Börresen Acoustics.

Vi pratade nog inte så mycket om skillnader/likheter de två tillverkarna emellan, inte som jag uppfattade i alla fall.

Men att det finns likheter i framförandet tycker jag mig lätt kunna urskilja.

Det vi kallar svärta är klart bland det bästa jag hört från båda dessa högtalartillverkare men...

då spelar ju elektronik, kablar och annat, i det fallet, en långt mycket större roll kan jag tycka.

I fallet Raidho/Börresen så har jag vid varje lyssningstillfälle hittills alltid fått ljudet serverat från samma-lika elektronik/tillverkare (se ovan) och jag tycker nog skillnaderna ( i mitt minne) är små.

Här krävs med all säkerhet en test sida vid sida för att få lite bättre koll och jag skulle tro att jag skulle gilla Börresen bättre för de är snyggare ;)

 

SmakaPåBaraDSC_3975_9157_003332.JPG

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, calm said:

Danskarna imponerar på många sätt

Kan bara instämma. Jag jobbar på ett danskt ljudbolag och syftet i framtagandet nya produkter är glasklar. Jag upplever danskarna i sin företagssamhet att köra sitt "race".
De darrar mycket sällan med anledning av vad konkurrenterna tycker och gör.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-11-01 at 07:58, YYZ said:

De darrar mycket sällan med anledning av vad konkurrenterna tycker och gör.

 

Mmmm... lite så som jag tycker att de får till sitt ljud också :)

 

Vi fick prov även på den större modellen 02...

 

SmakaPåBaraDSC_3980_9162_003340.JPG

 

Att få några Hz ytterligare i de lägre registren blir man säkert bara glad av men det är 

trots allt en ganska liten högtalare så någon avgrundsdjup basåtergivning ska man nog

inte förvänta sig.

Däremot spelar både 01:an och nolltvåan med en otrolig detaljåtergivning och rumskänsla

som går utanpå det mesta av vad jag tidigare har hört.

Att betänka i sammanhanget är ju att det man upplever är det gemensamma samspelet,

från minsta snöre till största membranyta, när vi pratar om den totala upplevelsen...

 

SmakaPåBaraDSC_4024_9202_003343.JPG

 

På Finite-bänken skymtar en annan del av medhjälpen till det "totala" ...

Aavik C-150 försteg + det rykande färska slutsteget P-150.

 

SmakaPåBaraDSC_3970_9152_003344.JPG

 

Och vad gör egentligen Ansuz's olika "kryddburkar" + diverse modeller av kablar då det gäller slutknorren... ?

 

SmakaPåBaraDSC_3972_9154_003345.JPG

 

Ansuz produkter imponerar stort på samtliga av mina mer emotionella punkter men kanske lite mindre sett till de mer ekonomiska :NailBiting:

Oavsett så är hela sättningen en otroligt trevlig bekantskap att få sig musik serverad via... :thumbsup:

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-10-30 at 19:04, P-pan said:

Dansk design och kvalité har vi ju varit bortskämda med i åratal

Det lilla landet rakt över sundet har en enastående historik vad gäller hifi.

Ortofon, Brüel & Kjær, Dynaudio, Bang & Olufsen, Lyngdorf, Densen, Lyrec, Gryphon, Mörch, Jamo, Dali, Peak, Tact, Scanspeak och jag har säkert glömt ett gäng.
De har både utbildning och forskning på en annan nivå än Sverige tycker jag. Exvis är akustik en fakultet inom elektroteknik. Bara det ger en signal att akustik inte främst handlar om bullerdämpning (som i övriga Norden) utan om välljud eller läran om ljud i positiv bemärkelse. I Sverige handlar det mer om läran om oljud.
 

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, calle_jr said:

I Sverige handlar det mer om läran om oljud.

 

 

Socialstyrelsen rekommenderar... två Rockwool-skivor per kvm ?... :D

Lite som att - varför spara pengar till en skröplig pension i.s.t.f att leva loppan medans du är frisk ?

Mer hifi medans öronen fungerar helt enkelt :cool:

 

Men vi har ju i alla fall Svanå Miljöteknik att falla tillbaka på... och en handfull till antar jag... ;)

 

Oavsett liknelser så förstår jag vad du menar och jag kan bara hålla med.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, P-pan said:

en handfull till antar jag

Det finns många. Säkert dubbelt så många som i Danmark. Men överlag är utgångspunkten att ljudisolera vill jag påstå. Om du ska bygga någon form av musikrum och frågar en svensk akustiker så börjar man med ljudisoleringen. Väldigt ofta förbises vilken klang rummet ska ha vilket jag tycker borde vara #1. Vad spelar det för roll att ha 65dB ljudisolering om det låter skit i rummet? Som exempel kanske det ger betydligt mer att få 12m2 större rum i stället för 1m tjocka väggar. Det är tom viktigare att du inte kan förnimma vad som pågår i rummet intill än ljudmiljön i det rum du befinner dig. Den viktigaste ljudisoleringen i min mening är installationsbuller i ett rum, men där brukar man inte vara så noga och metoderna för hantering av installationsbuller är spretiga. Och vi kan fråga @octavia rs hur ofta han får krav på el-installationer relaterat till musikverksamhet, exvis att separera AV från övriga förbrukare. Eller ens krav på polaritet i vägguttag? 

Jag är medveten om att jag kategoriserar, men jag tycker tendensen är tydlig - svensk akustik handlar till 90% om ljudisolering.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Och vi kan fråga @octavia rs hur ofta han får krav på el-installationer relaterat till musikverksamhet, exvis att separera AV från övriga förbrukare. Eller ens krav på polaritet i vägguttag? 

 

Nu gör jag ju sällan vanliga villa/lägenhets jobb men även om jag gjorde 10 villor om året så skulle knappast någon av dem frångå vad som står i Svensk standard och normala Svensson är mest intresserad av alla möjliga LED belysningar man kan klämma in. Av de villor jag gjort har jag faktisk dragit separat matningar till de platser där de var tänkt att man skulle kunna ha sina tv platser då de går fort och lätt att lägga matningar i plattan och jag skulle ju ändå dra både nätverk och koax dit men det var inget krav ifrån kund utan mer fria tyglar under byggprocessen (löpande jobb).

 

Jag har aldrig sett krav på polaritet i uttag, givetvis kopplar man ju L-L och N-N men sen kan de ju monteras åt vilket håll som helst. Jag försöker dock ha N till vänster/uppåt då de stämmer överens med Elkos uttag när de är monterad på "rätt håll" så att säga.

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Och vi kan fråga @octavia rs hur ofta han får krav på el-installationer relaterat till musikverksamhet, exvis att separera AV från övriga förbrukare. 

 

Jag som är mer nischad åt ROT-jobb har under de 8 år jag jobbat med detta fått frågan en gång om separat matning.

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Glömde kalla på @JWE i hastigheten. Men han svarade ju ändå :app:

 

4 hours ago, octavia rs said:

Nu gör jag ju sällan vanliga villa/lägenhets jobb

Jag menar generellt, alla typer av lokaler där man använder förstärkt ljud; aulor, konferenssalar, skolor, foajéer, större mötesrum, studios, film, multimedia, restauranger, spelställen...

 

Link to comment
Share on other sites

Då så...

 

Kaffet och kakorna tog slut till sist och så även denna lilla rapportering.

Jag kan bara konstatera att Danmark antagligen tagit fasta på mina egna ljudideal och gör allt för att snärja mig i "fällan".

Hur jag ska lyckas slingra mig ur vette tusan :dry:

Ett enkelt avslöjande inför den Panska regeringen om vad jag önskar mig i julklapp skulle ju antagligen ha en överjävligt

upplösande effekt på det hela men jag tror jag försöker hitta en bättre lösning... på lite längre sikt ;)

 

SmakaPåBaraDSC_3973_9155_003346.JPG

 

Synergin i vad dessa produkter gör för ett samlat musikaliskt återskapande imponerar stort på undertecknad.

Detaljer och "micro-information" i vad som kommer ur högtalarna är säkert inte för alla men jag har personligen

väldigt svårt att ducka  och hålla för öronen för den otroligt fina närvarokänslan som återskapas :thumbsup:

Man vill ju vara så nära "där"... som det nu bara går... ?

 

Stort Tack till Fritz på Ansuz, Christian från Audioactive och Marcus på Perfect Sense.

Och naturligtvis ett x-tra stort tack till Mrs. Perfect Bakery

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...