Jump to content

Dags att damma av kassettbandspelaren...


Bebop

Recommended Posts

Då förstår jag bättre vad du menade! Och tittar man på svart-försäljning så är jag rätt övertygad om att det tippar åt att kassettbanden har en betydligt större andel än vad man ser på officiell statistik. 

(Och jag ska sluta stava fel på kassettband! ;) )

Link to comment
Share on other sites

I USA tillverkas fortfarande musikkassetter.

 

Kassettillverkning

 

Reportaget är från 2015 men de är still going strong.

 

National Audio Company

 

Jag laddade ner deras broschyr på hemsidan. Talen är nästintill otroliga, t ex

 

  • Has served the professional recording industry for 45 years!
  • Uses only professional grade cassette shells - 700 tons annually!
  • Loads over 44 million feet (8,333 miles) of cassette tape each day!
  • Loads more than 2,125,915 miles of cassette tape each year!
  • Operates 65 cassette loaders!
Link to comment
Share on other sites

Avdammningen fortsätter... Med hjälp av servicehandbok som finns för många produkter Hifiengine (du måste registrera dig för att kunna ladda ner) så har jag nu fått bort den mekaniska delen med själva bandtransporten och dess mekanikManual.jpg.

 

Jag och mekaniken.jpg

 

Följande bild visar uppspolningshjulen och mellan de sitter ett litet hjul som driver dessa hjul genom att lägga sig mot det ena eller andra hjulet beroende på bandriktning. Problemet var att detta skedde inte. Därmed så gick det inte att spela.

 

bandspolar.jpg

 

Det blev till att vända upp och ner på kittet och ta bort skyddsplattan. Därunder sitter även drivremmen som jag passade på att byta när jag ändå var igång (plus drivremmen till räkneverket). Det övre hjulet är det som driver den lilla trissan på förra bilden. 

 

Byte av rem.jpg

 

Denna tas bort genom att ta bort en låsfjäder men jisses vad det satt. Fettet i den hade omvandlats till rena klistret och jag fick använda våld med hammare och skruvmejsel för att få loss det hela, vilket märks till till höger på själva axelfästet. Men jag fick loss den och kunde rengöra och smörja upp. 

 

Vipptransfer.jpg

 

Dags att sätta ihop den och se om det fungerar och om det är mer som måste göras.

 

Naka 600 itu.jpg

 

Och det visade sig att det finns mer att göra. Snabbspolningen till höger fungerar bara om man håller knappen nertryckt. Dessutom finns det en sk soleonid, en typ av elektromagnet som skall stänga av bandspelaren när bandet är slut. Denna "slår" hela tiden. Någon del av mekaniken har hamnat fel, t ex "stopknappen" så det är bara på det igen. (Tack för tipset @tipo901C som jag träffade under inköpsrunda på Rehifi).

 

Dessutom drar den inte fullt ut när jag snabbspolar. Jag tror jag vet vad det beror på. Så det blir en runda till i "verkstan".

 

En riktig man har två kassettdäck så jag rotade fram det andra som heter Denon DR-M30HX som jag tänkte var lite enklare att fixa. Och det var det också. Den stannade var och varannan minut. Efter att ha plockat isär den och rensat och smörjt den fungerar den igen. Det är en 3-huvudsmaskin med dubbla capstaner som frilägger bandet från kassetten innan den spelar upp. Den har dessutom Dolby C och Dolby HX Pro som var viktigt när det begav sig. Jag tyckte faktiskt att den lät bättre än Nakamichin när jag köpte Denonspelaren. Denon är ca 10 år ynge men Nakamichin ser häftigare ut.

 

den30.jpg

 

Denon innanmäte.jpg

 

Så nu kan jag spela men det krävs också band...

 

Link to comment
Share on other sites

2005, inför en utlandsflytt, packade jag ner alla mina kassettband i en flyttlåda. Dessa har stått i ett par olika förråd sedan dess. Totalt handlar det om ca 500 band med ca 600 jazzkonserter som jag spelat in från radion sedan kassettbandspelarna gjorde entré som hifi-utstyr senare delen av 70-talet. Som jag varit inne på tidigare så är det unika inspelningar från flera jazzfestivaler med jazzens storheter som turnerade då. Inget av detta finns på skiva och vad jag har förstått så har radion rensat ut det mesta av detta från sina arkiv. 

 

Jag är naturligtvis medveten om att kassettbandspelarna inte kan mäta sig mot vare sig rullbandare, cd eller vinyl men de låter betydligt bättre än vad många tror. Jag använde nästan alltid de bästa banden som fanns tillgängliga då (men inga metallband). Jag var också mycket noga med inspelningsnivåerna så att banden inte överstyrdes. Om ni lånar ett öra till många av dessa inspelningar, så tror jag att ni blir förvånade. Men detta handlar om musik i första rummet och i detta fallet blir verktygen mindre intressanta men de måste naturligtvis fungera. 

 

Idag åkte jag till förrådet och hämtade upp lådan.

 

Kassettband.jpg

 

Redan översta lagret innehåller flera intressanta inspelningar som jag tror ni kan läsa ut på bilden... (Wayne Shorter 1990 från Montmartre, Köpenhamn, Lester Bowie Brass Fantasy 1992 från Speppsholmen,  Elvin Jones Jazz Machine 1992 från Pumphuset, Köpenhamn, Lee Ritenour 1990 på Budokhan, Brother Jack McDuff 1990 på Fashing, Michel Pettruciani 1992 Glasgow, Bob Berg & Mike Stern Band 1991, Fashing...

 

Kassettexempel.jpg

 

Det skall bli jättekul att lyssna på dessa band igen. För mig är det en guldgruva. :app::app:

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Bebop said:

Totalt handlar det om ca 500 band med ca 600 jazzkonserter

Radiosända konserter har ofta en speciell aura kring sig. Det är live och det är nerv, närvaro och kontakt.

Fantastiskt.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, MatsT said:

Snyggt skrivet med skrivmaskin

Till de första "hemdatorerna" använde man mest matrisskrivare med papper i löpande bana, umgefär som en telexprinter/-mottagare. Jag började med en begagnad ABC80 i början av 80-talet och den hotade inte skrivmaskinen.

 

800px_COLOURBOX3976055.jpg

 

Jag hade en bibliotekslåda där jag hade mitt skivregister på maskinskrivna A7-kort. Jag inspirerades av Kristianstads stora jazzprofil och skivsamlare "Gullis" som vid sin bortgång hade drygt 20,000 album. Ju större samlingen blev desto fler dubletter köpte han, inte minst under 70-talet då det släpptes många "reissues". Jag ville inte hamna i den fällan. Jag har en liten ådra av "bokhållare" i mina gener.

 

Ca 1985 gick jag över till dBase för skivregistret men jag behöll skrivmaskinen ända till slutet av 90-talet enbart för kassetterna. Idag hade det varit lätt att bygga en mall i Word.

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Bebop said:

Jag tyckte faktiskt att den lät bättre än Nakamichin när jag köpte Denonspelaren. Denon är ca 10 år ynge men Nakamichin ser häftigare ut.

Nu har jag fått igång Nakamichi 600 men den kommer inte in i gemenskapen. De flesta band jag har är inspelade med Dolby C HX Pro. Jag tänkte att det kan bli "tillräckligt" bra med Dolby B, men det håller inte. Jag kör med Denon ett tag tills det kommer in nytt ... en nygammal är under renovering av proffs. @Vinylcalle och @tipo901C har bollen...:33:

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Bebop said:

Som jag varit inne på tidigare så är det unika inspelningar från flera jazzfestivaler med jazzens storheter som turnerade då. Inget av detta finns på skiva och vad jag har förstått så har radion rensat ut det mesta av detta från sina arkiv.

 

Man undrar lite hur det resoneras runt upphovsrätt på dessa inspelningar som ingen verkar vilja ha längre. Det vore en ganska smal sak att göra en svensk variant av HDTT. BCTT (Bebops Casette Tape Transfers) digitaliserar dem och ger ut dem för nedladdning :cool:

 

Bootleg-inspelningar av konserter verkar ju slinka igenom och t o m accepteras av en del ännu levande/aktiva artister.

Link to comment
Share on other sites

:thumbsup::4:

 

Jag blir inte klok på dessa regler. De ges ju ut en massa utgåvor i Europa på märken typ WaxTime. Jag har läst någonstans att i Europa gäller skyddet för fonogram 50 år medan det i USA är 75 år. Amerikanska bolag är tosiga över att det är OK att ge ut dessa titlar i Europa utan ersättning.

 

När man sedan söker lite på nätet hittar jag bl a följande:

 

För upphovspersonen gäller idag i Sverige att verken är skyddade 70 år efter upphovspersonens död och för närstående rättigheter gäller skyddet i 70 år efter det att inspelningen av verket gjordes. Det är detta som anges med ett P i en ring följt av årtal på fonogrammen. I vissa länder är skyddstiden kortare. I USA är skyddstiden 95 år.

 

I Sverige skulle det innebära att fonogram är fritt from 1948 och bakåt. Samtidigt står det ovan: I vissa länder är skyddstiden kortare. Om dessa länder är inom EU så är det i praktiken kortare tid. Många av dessa utgåvor är pressade i bl a Spanien och Rumänien. Där är det kanske 50 år :39:

Link to comment
Share on other sites

 

Min syn på detta är att den som visar intresse för detta ska premieras och uppmuntras att sprida bra musik.

Det är snarast tröttsamt att komma dragande med juridiska påhitt.

Är det bättre att musiken begravs än att någon räknenisse kan tänkas förlora royalties som ändå inte finns?

Glöm det.

Musik ska få spelas för de som uppskattar den och inget av det material som Bebop kan tänkas ha mår dåligt av det.

 

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt Calle

Det finns nånting som heter "Fair Use" som tillämpas i den stora landen Västerut. Borde vara samma sak här i Sverigelandet.

Eftersom SR betalade redan sina rättigheter för att sända dem konserter offentlig och på så sätt gav dem som "gåva" till sina lyssnare(licens/skattebetalande), bebop gör inget fel att vidarebefordra "gåvan" till en annan och eventuell han tar lite betalt för själva kassetten men inte musikinnehållet. Jag är redan spekulant för hans inspelningar med klassiskt/Barock/kyrkoorgel musik.

Mvh

Spiros

PS1. Jag är ingen jurist, jag tänker bara som det borde vara!

PS2: Kanske bebop kan berätta lite om den tekniska delen av inspelningen, tuner, antenn, vilken sändaren och avstånd från den, etc.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, tipo901C said:

Kanske bebop kan berätta lite om den tekniska delen av inspelningen, tuner, antenn, vilken sändaren och avstånd från den, etc.

Det är lite blandad kompott. 

 

Jag började spela in när FM-stereo introducerades i Sverige, vilket var omkring 1978 från Hörbysändaren som jag använde i Kristianstad plus Bornholmssändaren för danska radion. När det diskuterades tuners på 70-80-talet så var det främst Kenwood, Sansui, Accuphase, Tandberg och Yamaha som nämndes i det umgänge jag hade. Mitt märke blev Kenwood som jag hållt mig till hela tiden. Jag har provat ett par Sansui också men hittade inga själ att byta. Kenwood hade väldigt gott rykte för sina radiodelar, inte minst eftersom deras ursprung kommer från radiosidan (kommunikationsradio) i bolaget Trio. (Just Trio heter deras hifi-del i England då Kenwood där var upptaget av en inhemsk tillverkare av köksmaskiner).

 

Min första "riktiga" tuner var en Kenwood KT-6550 som jag köpte 1978. Det var en s k 3-gangad instegsmodell som lät väldigt bra i den priskategorin. Då bodde jag i lägenhet och använde ett vanligt T-kors på väggen.

 

Note:  Samtliga bilder nedan har jag plockat från nätet (av bekvämlighetsskäl).

 

KT-6500.jpg

 

Men det fanns bättre tuners och i samband  med att vi flyttade till vårt första hus 1980 fick jag möjlighet att köpa deras toppmodell vid den tiden var L-07T. Det var en 7-gangad tuner med en hel del nya kretslösningar som jag tror Kenwood var först med. Den lät fantastiskt och blev ett riktigt lyft för mig. Den hade jag haft kvar än idag om den fungerat. Jag hade den ända fram till ca 1997 då jag fick problem med den allt oftare. Mottagningen låste sig s a s och det blev tyst. Om jag slog på den kunde det släppa alternativt att jag fick stänga av den och låta den kallna. Men det är ju ingen hitt när man spelar in. Det var iväg i säkert 3 vändor, bl a hos Kenwoods. Men problem kom tillbaka... Den åkte ut med stor smärta och saknad. 

 

L-07T.jpg

 

Till denna använde jag takantenn typ en sån här.

 

c087b52ad6ef2e8f2f4709ec7fd1ae36.jpg

 

Vid slutet av 90-talet blev det alltmer sällsynt med bra tuners. Det fanns gott om tuners men de lät inget vidare, tyckte jag. Kenwood hade ingen representation längre i Sverige, om jag minns rätt. Jag fick söka mig till Tyskland där det fanns rätt gott om begagnade "riktiga" tuners. Tyska tuner-vänliga tidningar utsåg 5-gangade Kenwood KT-1100 från 1983 som deras sista "stora" tuner. En sådan köpte jag ca 1997 för ca 1,200 kronor. Även denna lät mycket bra och i paritet med L-07T. Eventuella skillnader var små. Men även denna fick ganska snart samma problem som L-07T när den blev varm. Den åkte på tippen. Jag köpte en till plus ett par ytterligare till goda vänner. Den spelade utmärkt fram 2015 sen fick den samma problem som min första KT-1100. Det blev tippen en gång till.

 

cd9a9d32438f8ff8d7476033e855.jpeg

 

Sedan jag flyttade dit jag bor nu 2008 tar jag in signalen från Karlshamnssändaren (Gungvala). Den ligger fågelvägen max ett par mil ifrån där hag bor nu. I samband med att vi flyttade in hade jag hit en firma som mätte upp mottagningen. Jag var inne på att ha en större antenn än jag haft tidigare men han menade att det var "overkill". Det blev istället en sån här som ger mycket stark signal in. Däremot sämre mot danska radion. Vill jag få in Danmark med bra kvalitet måste jag ha en riktad antenn mot Bornholm men det har aldrig blivit av.

 

800011_aq1117.jpg

 

Jag behövde alltså ännu en tuner och det enda jag bestämt mig för var att det skulle vara en Kenwood. Det finns en entusiastsida som heter FM Tuner Info som har mycket information om de flesta radiodelar som getts ut i modern tid. Den har jag konsulterat många gånger plus allmänna sökningar på nätet. Det slutade med att jag köpte en Kenwood KT-1100SD som kom ut 1985. Denna har en s k  varicap quartz synthesizer  mottagning som motsvarar en 5-gangad tuner. Jag vill inte ranka den lika högt som KT-1100 och L-07T men den ligger inte långt efter. En sådan spelar idag i min "finanläggning" till stor belåtenhet.

 

kenwood-kt-1100-d_94698.jpg

 

En annan Kenwood-tuner som också är bra är Kenwoods KT-990D från 1988. Säljaren hade en sådan också så den åkte med i köpet också. Den har i stort sett samma specifikation som KT-1100SD. Den huserar en trappa upp.

 

575642894_1_1000x700_tuner-kenwood-kt-990d-warszawa.jpg

 

För mig är radion fortfarande det bästa sättet att "streama". Jag lyssnar näst intill bara på jazz och klassiskt och Sveriges Radios P2 är en utmärkt kanal för detta. Om inte detta räcker eller jag inte är nöjd med utbudet har jag hyllorna fulla av musik.  Förutom musik så är radion bildande genom reportage och analyser. P1 ger mig nyheter, dokumentärer och bokmagasin (som är ett måste för min fru)... Ett suveränt medie för mig.

Link to comment
Share on other sites

hej bebop och tack för ett utförligt beskrivning.

Kenwood är nånting som vi i gänget har fastnat också, en kompis som var på besök hos mig för ca 8 år sen, tyckte att lyssningen från en 1100SD som dock var mycket kraftigt modifierat, var det bästa återgivningskälla han har hört och kompisen är mycket kompetent på att utvärdera musik. 

Detaljer följer..................

 

Antenn:

 

PK1511.JPG

 

PK1511-.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Hej igen bebop

jag vill förtydliga att den kraftig modifieringen av 1100SD:n har inte gjorts av mig men av en mycket kompetent person som kan ingående det med radio.

Om jag minns rätt vi lyssnade på en Tysk radiostation i perfekt stereo och inte hemma hos mig!

För en perfekt radiomottagning krävs en mycket högkvalitativ signal in till radion. Därför att antennen är A & Ω som man säger! Signalkvalitet är inte bara styrkan, den kan kraftig försämras av diverse störningar som lagras i signalen på väg från sändaren till mottagaren och förstås av reflexer. Därför att jag är lite skeptiskt till rekommendationen att en rundstrålande antenn skulle vara en bra lösning till en som kräver den bästa kvalitet i radiomottagningen.

Jag har själv en PK 15.11 yagi antenn som är riktat permanent till Gladsaxen, 34km från antenn till antenn, mottagningen är totalt brusfritt utan några som helst reflexer eller störningar från närliggande stationer.

Jag känner inte igen din "utur med de Kenwood tuners, normal man har inga problem med dem!

Ang. dolby "C", det är lite speciell med det, det har många problem med kompabilitet mellan olika apparater och är inte ovanligt att man hör pump-effekten tydligt.Men det är bara att prova sig fram!

Mvh

Spiros

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, tipo901C said:

För en perfekt radiomottagning krävs en mycket högkvalitativ signal in till radion. 

Tack för det @tipo901C. Jag tar det till mig. Konsten är kanske att hitta någon som sysslar med detta idag... men jag skall gräva mer kring detta.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, tipo901C said:

jag vill förtydliga att den kraftig modifieringen av 1100SD:n har inte gjorts av mig men av en mycket kompetent person 

Det står en del om hur man kan modifiera både KT-1100SD och andra tuners på http://www.fmtunerinfo.com/DIY.html#KT-1100SD men det är inget jag själv vågar ge mig på.

Link to comment
Share on other sites

för att vara ärlig, det är ingenting för amatörer och Peters beskrivningar på fmtunerinfo är bara instruktiva och inte tekniskt detaljerade.

I grunden en 1100(SD) är en bra tuner som den är, med lite klassisk trixande i nätdelen och audiodelen kan blir något bättre, men detta trixandet hamnar också utanför amatörens området.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-11-10 at 11:42, Bebop said:

 

Men det fanns bättre tuners och i samband  med att vi flyttade till vårt första hus 1980 fick jag möjlighet att köpa deras toppmodell vid den tiden var L-07T. Det var en 7-gangad tuner med en hel del nya kretslösningar som jag tror Kenwood var först med. Den lät fantastiskt och blev ett riktigt lyft för mig. Den hade jag haft kvar än idag om den fungerat. Jag hade den ända fram till ca 1997 då jag fick problem med den allt oftare. Mottagningen låste sig s a s och det blev tyst. Om jag slog på den kunde det släppa alternativt att jag fick stänga av den och låta den kallna. Men det är ju ingen hitt när man spelar in. Det var iväg i säkert 3 vändor, bl a hos Kenwoods. Men problem kom tillbaka... Den åkte ut med stor smärta och saknad. 

 

 

L-07T.jpg

 

 

Denna hamnade sedan i vår gemensamma vän Sista Ordets ägo. Den hade dock som du beskriver vissa bekymmer. Med tiden lyckades den via en omväg hos mig under några år hamna i kompetenta händer tillhörande tipo901C, då hade den nästan slutat fungera helt. Vad jag minns så blev den bra och kunde återvända till Kristianstad trakten :)

 

Mvh Carl

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2018-11-10 at 22:21, tipo901C said:

om du kan installera en yagi antenn skulle vara den bästa lösningen

Tydligen inte så lätt att hitta antenner. Hittar denna från Wittenberg via Conrad Wittenberg har även en större antenn som heter Wittenberg 7-Elemente WB 207 som jag försökte köpa via Conrad men fick ett märkligt svar: 

 

Beklagligtvis vet jag inte om den kommer in i sortimentet då detta styrs från Tyskland.
Vi får tyvärr ej förhandsinformationer om när en ny vara läggs till.Jag får be dig att hålla ett öga på hemsidan.

 

Det är väl det som kallas aktiv shopping - låt kunden göra jobbet så fakturerar vi.:45: Om någon har tips på någon som säljer antenner i Sverige får ni gärna tipsa. Under tidenbsöker jag vidare i Tyskland.

Link to comment
Share on other sites

Går naturligtvis att bygga antenner själv förutsatt att man kan måtten. Tror att R&T eller möjligen Radiobyggboken av Schröder hade ritningar efter vilka jag byggde min egen FM-antenn när jag bodde hemma. Fyrkantsprofil och element i aluminium. Fungerade bra men blev kvar när jag flyttade. Nedledaren gick via en gammal rökkanal från en riven kakelugn. Jag tror inte att privatvärden var informerad om min installation.:39: Monteringen var kanske ett lite väl äventyrligt projekt sett så här i efterhand balanserande på takåsen till ett fyrvånings hyreshus? Men vad gör man inte för att få bra mottagning?:D Fri sikt till Nackamasten.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Det får bli sista utvägen. Jag har hittat 5 elements vilken förstärker med ungefär lika många dB. Någon har också 7-elements i katalogen men kan inte leverera längre. Har även kollat lokala handlare inklusive s k Antenn-specialister men de tycks vara helt fokuserade på paraboler. FM är dött för de flesta. I Tyskland finns några tillverkare och jag har skrivit till de. Winkler Antennenbau i Tyskland har både 8-9 elements antenner i sin katalog. En sådan förstärker ca 9 dB.

 

Wittenberg Antennen har haft 7-elements men tycks bara ha kvar 5-elements.

 

När jag väl fått tag i antennen kommer nästa utmaning; att få den på plats 8-9 meter upp på nocken. Det finns dessbättre hjälpmedel att hyra:

 

resized_c5a73-0978aa5binsanlarinucmasinisaglayanjetpackleronumuzdekiyilsatista1478986850.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hamnade av ren slump på en sida med moderna "Walkmans" på Amazon.de. Det pratas ju om att kassetterna är på väg tillbaka men att utbudet av bärbara spelare är så stort visste jag inte.

 

618zb3PGeEL._SL1000_.jpg

 

Dessutom har Tascam/Teac och Marantz släppt modeller där några är för studiobruk. Intressant. 

 

202mkVII_right_CU_1080.png

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Bebop said:

Hamnade av ren slump på en sida med moderna "Walkmans" på Amazon.de. Det pratas ju om att kassetterna är på väg tillbaka men att utbudet av bärbara spelare är så stort visste jag inte.

 

Jo, det finns hur mycket som helst. Jag har renoverat ett antal original Walkman DD, finns nyproducerade reservdelar på ebay till dem också. :-) Finns inget bättre än att glida runt med rullskridskor och lyssna på Prince!

3b71dc9f16768e9a6c58cb640015d68b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...