Sign in to follow this  
calle_jr

Allmänt lack

Recommended Posts

 

Untitled-1.jpg

 

 

Såhär på fredagskvällen ska man ju inte sura till. Tvärtom :unsure:

Men dessa logistikfirmor får mig att undra hur det är ställt. Och det blir knappast bättre, snarare sämre.

De cirklar ständigt runt här i området med stora i princip tomma fordon och undrar varför ingen öppnar en vardag kl 11. Jättekonstigt.

De är totalt missanpassade i sina tjänster i förhållande till marknaden.

Den smala lyckan för Fedex, DHL, UPS, Schenker osv är att allihop är nästan lika missanpassade vad gäller privatmarknaden.

 

Jag fick nyss ett meddelande att jag hade gjort en "leveransbegäran". På mig låter det som att jag hade bett företaget om en tjänst.

Jag svarade till dem igår torsdag:

 

Quote

 

Hej,

 

Ni kallar det för “leveransbegäran” men vad har jag att välja på?

Jag hade ingen aning om när ni skulle komma. Det stod inget i tracking och jag har kontrollerat varje dag.

Jag satt inte hemma mån-tis-ons och vaktade utifall ni skulle dyka upp.

Nästa vecka reser jag tis-ons och på torsdagen hotar ni med att varorna skickas tillbaka till leverantören.

Då återstår måndag i ert urval eftersom fre-lör-sön var strukna av er.

 

Innebär det att jag ska ta ledigt från jobb och sitta och vakta hela måndagen om det kan dyka upp ett paket annars skickar ni tillbaka det?

 

//Calle

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Känns tyvärr ganska bekant.:dead: Om jag kan styra och det inte gäller stora leveranser så försöker jag styra till lokala utlämningsställen det finns tre sådana i närheten.

 

Post Nord är nog värst i synnerhet på utlandspaket som "försvinner" under flera veckor i moms och förtullning. Senast tog det tre veckor sedan paketet landat i omlastning i Sverige tills det kom fram.

 

Logistikföretagen verkar ha pippi på att ringa samma dag och är man inte på plats så får man i sämsta fall hämta på någon terminal ute i spenaten.

 

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Det är perfekt när posten går direkt till ett utlämningsställe.

Jag har sju stycken inom 1km radie och hälften av dem har öppet alla dagar till kl 23.

De flesta bolagen kör runt här i området några gånger, och så hamnar det ändå till slut på ett utlämningsställe eller på ett logistikcentrum i spenaten som du säger @calm.

Problemet är att det oftast varken går att välja eller se vilken leveransmetod det blir.

 

Kanske finns det någon som vet hur de olika bolagen arbetar?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, calle_jr said:

 

Problemet är att det oftast varken går att välja eller se vilken leveransmetod det blir.

 

 

@calle_jr ...

Har du fått någon avisering per brev/avi om att leveransen försökts utföras... typ "lapp" i brevlådan/sms ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mina senaste erfarenheter är en underleverantör till TNT som ringer på morgonen samma dag och planerar in leverans eller hämtning under samma dag, om möjligt! Kudos! Fungerar strålande, är i tid och flexibel!

Å andra sidan väntade jag ett paket från en kille i söder-Stockholm, han beställde frakt och lämnade in paketet förra måndagen... Det hämtades upp av leverantören Schenker denna måndag... Och jag fick det igår... Så pass? :shocked:

 

Men å tredje sidan fick min sambo ett samtal från speditör förra veckan, som skulle leverera en soffa;

- Hej, jag heter xxx och ringer från DHL. Jag har en leverans till Leveransgatan 14... Hur hittar jag dit?

- Jaa... Var ringer du ifrån? - frågar min sambo

- … DHL?

 

:24:

Edited by AlfaGTV

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minutes ago, AlfaGTV said:

- Jaa... Var ringer du ifrån? - frågar min sambo

 

Hon hade antagligen lika bra kunnat fått svaret ... mobilen :unsure:

 

Oavsett så skulle vi antagligen kunna dra detta i en sträckbänk längre än vad vi någonsin dragit något annat ämne.

Det gäller att ha lite insikt i varje yrkesgrupps vardag för att förstå arbetsförhållandena antar jag.

Som på många andra ställen inom samhället så är det antagligen pengar, konkurrens och vinstintressen som styr... tyvärr.

Service, kvalité, lönsamhet och hastighet hör sällan ihop brukar jag säga... allra helst inom yrken där det lätt blir proppar p.g.a av att

det är svårt att hitta rätt "hen" eller ens någon som vill ta sig an uppgiften/jobbet och som dessutom har kunnandet och stresströskeln 

till att utföra jobbet med precision och kvalité...

 

"Brasan" är härmed tänd antar jag ... ? :NailBiting:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om möjlighet finns hämtar jag direkt från terminalen, lite jobbigt att som egenföretagare se till att vara hemma halva dagen. 

Tror inte leverantören är så sugen på att betala den fakturan :cool:

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, AlfaGTV said:

Mina senaste erfarenheter är en underleverantör till TNT som ringer på morgonen samma dag och planerar in leverans eller hämtning under samma dag, om möjligt! Kudos!

 

Bring har fungerat väldigt bra då de kommer mellan 18.00 och 22.00, man ser även i deras app var bilen är och hur många paket de är som ska lämnas innan.

 

Oftast uppstår ju dessa problem med paket ifrån utlandet som skickas med företagspaket då de körs ut under dagtid. När jag beställt ifrån Franska Audiophonics så kom de med Postnord under dagtid utan avisering och sen fick man hämta de dagen efter på utlämningsställe vilket fungerat ok. Nu skickar de däremot med TNT och den chauffören som kör där jag bor ringer i god tid och jag bokar om så de lämnar på mitt jobb utan problem. 

 

Ta i trä så har jag haft väldigt lite problem med paket både som jag skickat och fått skickat till mig kan ju dock tänka mig att de är mer problem i större städer än på landet eller så har jag bara haft tur.

Edited by octavia rs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan finnas skäl att kika i apparna till respektive firma om sådan finns. T.ex. så om jag minns rätt så går det att ändra utlämningsadress i appen om man registrerat sig för MyUPS eller om det var MyDHL, typ men det går inte att ändra adress annars. Och har jag kunnat ändra ifrån hemadressen till kontoret och då har vem som helst hos oss kunnat ta emot paketet, möjligen skall det inte gå till så om det är strikt men det funkar ju perfekt för min del. Så kanske även andra leverantörer har samma service via appen men inte via deras hemsida.

 

/Harryup

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Harryup said:

Och har jag kunnat ändra ifrån hemadressen till kontoret och då har vem som helst hos oss kunnat ta emot paketet

Ok.

För mig är problemet att om jag inte vet vilken dag de kommer så vet jag inte var jag är.

Men jag har inte trott att det duger med att vem som helst tar emot.

 

Det var lustigt, för Calle Norlén tog upp just detta idag i Spanarna. Spola 31min in i programmet:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det gäller att vara noga vid beställningen och skriva in sitt mobilnummer, så brukar det ordna sig. De gånger jag har fått leverans så har jag alltid fått SMS, där jag via svarsalternativ kunnat styra vilken dag budfirman kommer. 


Däremot brukar budfirmorna vara väldigt svävande med när på dagen de kommer. Det brukar heta: ”Under dagen”, eller mellan 07:00-22:00. Man önskar att de kunde vara lite mer precisa. För man kan ge sig f:n på att de ringer på just när man sprungit ner på snabbköpet eller pizzerian.

 

En helt annan erfarenhet av budfirmorna fick jag för några veckor sedan. Jag skulle skicka ner min Accuphase till Tyskland, en ganska tung pjäs på 30 kilo. Alla budfirmor, utom UPS, fick jag nobben av. Som privatperson får man inte skicka tyngre grejor än 20 kilo! Öhh..varför då? UPS hade däremot en övre gräns på 70 kilo, hämtning vid dörren samt ganska humant prispåslag om man ville försäkra godset.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, string said:

De gånger jag har fått leverans så har jag alltid fått SMS, där jag via svarsalternativ kunnat styra vilken dag budfirman kommer. 

Så fungerar det även hos mig i Blekinge men endast med DHL. De andra bara dyker upp och är vi inte hemma så ligger en lapp att vi jan hämta på bensinmacken. Det är m a o ingen entydig bild. Det kanske fungerar bättre på landsbygden där det krävs mer samordning mellan bolagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 hours ago, string said:

Det gäller att vara noga vid beställningen och skriva in sitt mobilnummer, så brukar det ordna sig. De gånger jag har fått leverans så har jag alltid fått SMS, där jag via svarsalternativ kunnat styra vilken dag budfirman kommer

Samtliga bolag skickar sms numera, men de agerar olika.

Samtliga bolag kör runt i bostadsområdena med sina lastbilar och är förvånade att de inte kan leverera.

UPS och Schenker lämnar en avi till utlämningsställe. Det är bra men varför gör de inte det direkt?

Fedex skickar ett SMS att man ska logga in på hemsidan och boka en "ny tid". Innebär sällan mindre än en veckas försenad leverans helt i onödan. Värdelöst system.

DHL brukar ringa och boka en tid och plats medan de är ute och kör. Det är det bästa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this