tipo901C Posted October 25, 2018 Posted October 25, 2018 eller rätt sagt om gummit till ett mellanhjul. Efter 64½ år i tjänsten, grammofonens mellanhjul måste renoveras. Det finns en del eftermarknads ersättare men det visade sig att de passar inte 100% Jag tänkte att försöka göra ett eget hjul, metallbiten jag kan ordna i en mekanisk verkstad, men hur fixar man gummit? O-ringar är uteslutande. Jag har en verkstad som kan fixa gummiringen, men han undrar vad är det för egenskaper i gummit jag vill ha. Det ska vara förstås mjukt men inte allt för mycket för att inte deformeras med den starka motor(30Watt) Ska kunna svarvas vid tillverkningen utan att smälta Motor-pulley är i mässing och skivtallriken i duraluminium Mvh Spiros Quote
calle_jr Posted October 26, 2018 Posted October 26, 2018 Inte enkelt, men det borde vara ok även om man inte hittar exakt samma gummi. Om det trasiga gummit finns kvar kan man trycka en nål i det och uppskatta vilken intryckning det blir för en viss kraft. Be mannen på verkstaden hitta ett gummi med samma hårdhet, eller lite mjukare eftersom det gamla gummit har hårdnat. Har man tur finns det en verkstad som kan göra shoreprov med lastmätning. Om det inte kostar så mycket kan du kanske välja tre olika 60, 80 och 100 Shore, och testa vilket som funkar bäst, dvs tystast och inte ger svaj. Quote
minoman Posted October 26, 2018 Posted October 26, 2018 Svalander (www.svalander.se) erbjuder renovering av mellanhjul. Quote
tipo901C Posted October 26, 2018 Author Posted October 26, 2018 Tack för svaret Calle Ska skicka vidare informationen. #3, tack men jag tror att jag ställer högre krav än en enkelt regummering, oljelager måste tillverkas från början också eftersom det är sliten. Mvh Spiros Quote
Recommended Posts