Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
2 hours ago, shaft said:

Nu skall jag inte paja denna fina tråd helt med ovidkommande information. Steely Dan och Fagen ligger mig varmt om hjärtat och jag håller till stor del med dig om vad du skriver. Gaucho är analogt inspelad och har IMO en mjukare framtoning än Nightfly på de media jag hört den på. Nightfly brukar alltid låta bra i de flesta sammanhang (CD, Vinyl etc) , medan Gaucho behöver mer för att blomma ut. Helst en bra vinylrigg. AJA tillhör också favoriterna och jag håller den minst lika högt som ovanstående skivor. Ljudet är däremot lite mer problematiskt att få till högklassiska återutgivningar på i min erfarenhet (jag har inte hört alla) och jag plockar helst fram mina tidiga US pressningar när jag vill "finlyssna" på AJA. De låter naturligt. 

Inga som helst problem! Tvärtom roligt att diskutera musik, musikteknologi och media. Precis den titeln hade den universitetskurs som jag läste i våras. Där gjordes en del djupgående analyser i ämnet. Däremot kom vi egentligen inte in på att jämföra olika inspelningar som sådana, det låg lite utanför denna kurs på grundnivå. Egentligen ligger forskningen på området ganska nära det praktiska yrkesområdet som omfattar all omvandling rent praktiskt till ljudande dokumentationer av olika slag och dess historia. Ett annat ämne är att omvandla terminologin på området till en enhetlig nomenklatur för att kunna fördjupa och skapa en gemensam begreppsapparat. Forskningsområdet är ganska ungt och har koncentrerats till universiteten i Uppsala, Stockholm, Göteborg samt högskolan i Dalarna.

När det gäller Gaucho så blir det ganska naturligt att tycka att, eftersom den är analogt inspelad, så låter den bäst att spela så. Jag har den både på CD och på vinyl. Bara en av varje och inga särskilt extrabearbetade versioner är jag rädd. Spelade vinylen idag på båda mina puppor och tycker nog att DaVincin låter bäst och ger mest rättvisa åt musiken. Men jag tycker nog att R2R som jag minns den var ett strå bättre och mer öppen och dynamisk med mera framträdande beat som jag tycker är skivans styrka rent musikaliskt. AJA har jag precis som du skriver lite svårare att få till rent avspelningsmässigt och musikaliskt. Även där har jag den på både vinyl och CD, inga speciella versioner. Skall se om jag kan komma över en bra US-pressning alternativt på band, det vore roligt. 

PS letade rätt på min AJA som är utgiven i USA på ABC Records 1977. Antar att den finns otaliga versioner o pressningar?

Calm

Edited by calm
tillägg i text.
Posted

Skall försöka mig på att knyta ihop säcken och sammanfatta mina intryck av lyssningen med Absolare Passion Integrated Amplifier. Men först ett litet avslutande test på band med Lars Erstrand på vibrafon i Body and Soul, ur Lars Erstrand and Four Brothers. Opus 3 tape. Vibrafon liksom flöjt ger en del fingervisning om hur olika komponenter hanterar energirika diskantoktaver eller övertoner i det området. Har spelat stycket ett antal gånger nu och kan det ganska bra vid det här laget. En fantastisk inspelning i alla avseenden.Både vad gäller pianot, saxen, basen, trummorna och inte minst vibrafonen. Här blir vibrafonen något energisk i mina öron jämfört med ASR:n som tangerar gränsen redan, men i båda fallen väl beskriven både musikaliskt och tekniskt. Det får avsluta denna mycket intressanta test, som i tid sträcker sig över 14 dagar.

Återkommer med avslutning och sammanfattning......... stay tuned.

Calm

Posted
6 hours ago, shaft said:

nightflyDR.JPG

Medan vi väntar på den spännande upplösningen fortsätter jag den lilla utvikningen runt det här med dynamic range :)

Jag blir nyfiken på ursprunget till sammanställningen ovan. Min CD är från '82 och ser ut att vara en tysklandspress (GEMA/BIEM 93696-2, Spine: 7599 23696-2 2893 021 03). Jag har aldrig tyckt att den presterat ens i närheten med mina vinylpressar, men kan det stämma att den skulle vara så mycket sämre än t ex den som är #5 från slutet i listan ovan, alltså en CD från 82 dom har DR på 16? Jag fattar ingenting. I mitt fall är det roon som "räknat ut" DR. Vet du hur det är gjort i tabellen ovan? Är det någon speciell programvara?

Posted
2 hours ago, calm said:

Skall försöka mig på att knyta ihop säcken och sammanfatta mina intryck av lyssningen med Absolare Passion Integrated Amplifier. Men först ett litet avslutande test på band med Lars Erstrand på vibrafon i Body and Soul, ur Lars Erstrand and Four Brothers. Opus 3 tape. Vibrafon liksom flöjt ger en del fingervisning om hur olika komponenter hanterar energirika diskantoktaver eller övertoner i det området. Har spelat stycket ett antal gånger nu och kan det ganska bra vid det här laget. En fantastisk inspelning i alla avseenden.Både vad gäller pianot, saxen, basen, trummorna och inte minst vibrafonen. Här blir vibrafonen något energisk i mina öron jämfört med ASR:n som tangerar gränsen redan, men i båda fallen väl beskriven både musikaliskt och tekniskt. Det får avsluta denna mycket intressanta test, som i tid sträcker sig över 14 dagar.

Återkommer med avslutning och sammanfattning......... stay tuned.

Calm

Vibrafon är ett svårt instrument att få till bra på stereo tycker jag. Ofta har jag märkt att det har med akustiken att göra . Hård reflexer avslöjas. Jag får det i min TV och sätter därför upp dämp-plattor där när jag spelar starkare och det är tex Vibrafon med. Då blir det mycket bättre. Energin du känner kommer troligen av akustiken och kan säkert kontrolleras är min gissning. Jag tror inte att det är distorsion från anläggningen i detta fall.

Posted
6 minutes ago, Apexorca said:

Vibrafon är ett svårt instrument att få till bra på stereo tycker jag. Ofta har jag märkt att det har med akustiken att göra . Hård reflexer avslöjas. Jag får det i min TV och sätter därför upp dämp-plattor där när jag spelar starkare och det är tex Vibrafon med. Då blir det mycket bättre. Energin du känner kommer troligen av akustiken och kan säkert kontrolleras är min gissning. Jag tror inte att det är distorsion från anläggningen i detta fall.

Nej jag tror inte att det är reflexionen det handlar om. Jag har inte så mycket hårda ytor utöver glasbordet som jag har framför sofforna. Jag har testat att lägga en filt över utan nämnvärd förändring i upplevd hårdhet. Andra hårda ytor är diffuserade med 10 diffusorer av varierande slag, samt diverse absorption i form av mattor, möbler och textilier. Kan det möjligen handla om samma fenomen som i basen dvs transientförmågan som är betydligt bättre än ASR:n som kan upplevas som lite återhållen i relation till Absolaren.

Calm

Posted

Om vi går till en utvärdering så kan jag sammanfatta på följande sätt:

Utseende, design och byggkvalitet.

Det råder inget som helst tvivel om att detta är en högkvalitativ produkt utifrån både design, utseende och byggkvalitet. Det verkar som man har en inställning att bygga något som inte innefattar vare sig återhållsamhet i fråga om komponenter eller utförande. Höljet andas exklusivitet och hantverk. Man kan få utförande i olika kombinationer enligt den här uppställningen. http://www.absolare.com/leatheroptions.html Jag utgår från att detta även gäller den integrerade modellen.

Komponentval finns  två varianter som omfattar både kondensatorer och val av rör. Skillnaden mellan modellen Passion och Signatur är just detta. Vet inte om den enklare modellen kan uppgraderas till Signature eller om den måste bytas  till den bättre.

Anslutningarna på baksidan som i detta fall var XLR var precisa och väl fungerande.

Apparaten regleras med hjälp av två enkla rattar helt i svart. Displayen i svart. Enkelt inget lull ull, utan less is more. Enkel fjärr med volym upp och ner.

Konfigurationen i form av att apparaten sträcker sig i djupled kan vålla problem om man som i mitt fall har en relativ grund rack. Men samma form som t.ex. Tenor.

Ljudmässig kvalitet.

Apparaten har en större upplösning än vad jag förväntade mig i relation till intrycket från München då de separata delarna demades. Detta har både för och nackdelar. Fördelarna är att det är ett kristallklart ljud utan tillstymmelse till distorsion eller hårdhet, men klart en presentation som mycket liknar andra förstärkarkonstruktioner av modernt slag dvs välupplöst och transparant. Nackdelen är att det kan bli i diskantrik musik lite för mycket av det goda på bekostnad av integration mellan klanger som omfattar flera instrument samtidigt. Pregnansen i ljudbilden är utmärkt, det råder inget tvivel om var instrument är placerade i sid- eller djupled. Fronten framflyttad i relation till baffellinjen men med bibehållet  totalt djup. Inga tonala egenheter i förhållande till bas, mellanregister och diskant utan väl balanserad. Mellanregister och diskant med något värmeinnehåll, inget kliniskt eller metalliskt.Vilket ger utmärkta egenskaper för bl.a. sång. Transientförmåga och dynamik snabb och rapp. Kraften kontrollerad med en känsla av styrka och exakthet. Effekten kan dock bli som i mitt rum att basen sätter igång resonanser pga av detta. Harmoni och klang bra vid t.ex pianomusik.

Detta är utan tvekan en fantastisk förstärkare som platsar i varje utvecklat och transparant system och med kraften av en hybridkonstruktions möjlighet att driva i princip vilken högtalare som helst. Och är säkerligen en våt dröm för det allra stora flertalet. Kvaliteten leder naturligtvis till ett högt pris, men kanske inte avgörande högre än om man satsat på en bra för- och slutstegscombo, men då får man lägga till för kablar. Man får kvalitet för pengarna onekligen.

Slutsatser för egen del.

Om jag väger alla de uppräknade kvaliteter och fördelarna mot mitt eget ljudideal som kan synas som lite udda i sammanhanget, så måste jag ställa mig frågan är detta svarar mot detta i alla sina delar eller finns faktorer som jag tycker avviker från detta? Jag skulle säga att i princip på alla parametrar stämmer med den,  men upplösningen och transparensen gör den lite för forward för min egen del. Det innebär ingen kvalitetsskillnad utan snarare en fråga om tycke och smak, där min egen preferens kanske är udda och annorlunda. Jag skulle utan tvekan kunna rekommendera denna till i princip alla som vill ha god valuta för pengarna och kvalitet ut i fingerspetsarna. Hoppas att denna min slutsats inte avskräcker er i ert letande efter den ultimata förstärkaren. Enda sättet för att få reda på hur det ligger till är att prova i det egna systemet! Vilket kan rekommenderas. Jag vill tacka Marcus för att han så generöst ville ge mig möjligheten att få testa min dröm och den lever nog fortfarande kvar, men med annat mål i sikte.

Än en gång tack och bock. Hoppas att ni tycker att det har varit kul att följa med på resan.

Calm

Posted

Tack för att du delar med dig av detta. Lärorikt.

Jag hänger med på allt och förstår dina analyser. Det enda jag tycker är konstigt är att samtidigt som basen blir stramare oh snabbare så bumlar den i ditt rum. 

Var effekten samma på lägre volym?

Tror du det är Absolares Karaktär? Att basen sticker ut och även diskanten?

Posted

Jag måste ge dig en eloge till den systematik du lägger upp när du testar. Det är alltid lätt att sätta sådant åt sidan och förföras av förutfattade meningar baserat på "annat". 

ASR får många andras ögon att tåras och det med goda skäl. Samtidigt kan det vara knepigt att bara byta en pryl. Hela din anläggning är ju avvägd med samma metodik med komponenter som spela väl tillsammans. Att bara byta en "burk" är inte alltid så lätt. Själv har jag valt att hålla mig så lång möjligt inom samma tillverkare inom elektronik och kablar. Jag tycker oftast det blir rätt. Det går säkert att hitta andra kombinationer som är lika bra eller t o m bättre. Men jag är inte så road av att testa på det sättet. Numer har jag satt ner foten.

Tack för att vi fick följa med. En del musiktips blev det också.

Posted
29 minutes ago, Apexorca said:

Tack för att du delar med dig av detta. Lärorikt.

Jag hänger med på allt och förstår dina analyser. Det enda jag tycker är konstigt är att samtidigt som basen blir stramare oh snabbare så bumlar den i ditt rum. 

Var effekten samma på lägre volym?

Tror du det är Absolares Karaktär? Att basen sticker ut och även diskanten?

Jag blev en smula brydd, men det har med den extremt goda transientförmågan att göra. Endast med ganska stark volym.

Hade jag haft bättre tid på mig så hade jag tweakat mer i fråga om att testa olika kablar fötter, flytta högtalare etc. Jag är övertygad att detta går att tämja.Men upplösningen är vad den är.

Calm

Posted
3 hours ago, Taxmannen said:

I mitt fall är det roon som "räknat ut" DR. Vet du hur det är gjort i tabellen ovan? Är det någon speciell programvara?

Roon räknar ut DR enligt R128 men dessa siffror avviker mot dem i tabellen.

Så de är inte direkt jämförbara. 

Jag tror programmet "masvis" ger jämförbara siffror med tabellen.

Posted
8 hours ago, Bebop said:

Jag måste ge dig en eloge till den systematik du lägger upp när du testar. Det är alltid lätt att sätta sådant åt sidan och förföras av förutfattade meningar baserat på "annat". 

ASR får många andras ögon att tåras och det med goda skäl. Samtidigt kan det vara knepigt att bara byta en pryl. Hela din anläggning är ju avvägd med samma metodik med komponenter som spela väl tillsammans. Att bara byta en "burk" är inte alltid så lätt. Själv har jag valt att hålla mig så lång möjligt inom samma tillverkare inom elektronik och kablar. Jag tycker oftast det blir rätt. Det går säkert att hitta andra kombinationer som är lika bra eller t o m bättre. Men jag är inte så road av att testa på det sättet. Numer har jag satt ner foten.

Tack för att vi fick följa med. En del musiktips blev det också.

Alltid kul att få del av andras erfarenheter, så detta reportage kan ses lite som att ge tillbaka. När det gäller mitt eget sätt att välja produkter så grundar sig det ofta på vad jag upplever på mässor och hos andra. Utgångspunkten är att göra lite "cherrypicking" i bemärkelsen välja den bästa produkten i varje del men inte enligt principen att dyrast är bäst. Snarare tvärt om kanske att hitta de oupptäckta pärlorna som ligger utanför storproducenternas ibland prishissade produkter. ASR är ett gott exempel på denna typ av produkt om än ganska välkänd vid det här laget så inte så vida spridd. Kanske på grund av sina omfattande antal burkar, men en fantastisk förstärkare som mer appellerar till rörvänner och andra som kanske inte hoppat på "upplösningståget". Ett annat exempel är kablar från Bibacord som liten och ganska okänd småskalig tillverkare. Likaså Ktêman som är en innovativ produkt från en hängiven högtalarbyggare med speciell känsla för ljud som det låter i verkligheten.  Alla sådana producenter gör mycket för att konstruera produkter med passion för musik och ljud. Tycker att Absolare tillhör denna krets även om i detta fall inte blev helt i min smak, men onekligen en extraordinär produkt. Detta letande efter ljudupplevelser har en del tålamodsprövande inslag och devisen att man aldrig skall stressa i processen är nog så sann.

Calm

Posted

Mycket trevlig läsning, seriöst dokumenterat med musik som du använde dig av vid utvärderingen. Jag har följt med och lyssnat på samma musik i den utsträckning jag har tillgång och det höjde verkligen känslan av en delad upplevelse. Eloge till dig för detta.:)

Själv känner jag mig klar med min setup i form av högtaleri, slutsteg, försteg och det är enbart frontend som är intressant för eventuella nya inslag, streamer i första hand. Enligt mitt eget tycke har jag aldrig lyssnat på något bättre än det som presenteras här hemma just nu, men vet ju av erfarenhet att det sannolikt kan bli bättre ändå.

Posted
17 hours ago, calm said:

Inga som helst problem! Tvärtom roligt att diskutera musik, musikteknologi och media. Precis den titeln hade den universitetskurs som jag läste i våras. Där gjordes en del djupgående analyser i ämnet. Däremot kom vi egentligen inte in på att jämföra olika inspelningar som sådana, det låg lite utanför denna kurs på grundnivå. Egentligen ligger forskningen på området ganska nära det praktiska yrkesområdet som omfattar all omvandling rent praktiskt till ljudande dokumentationer av olika slag och dess historia. Ett annat ämne är att omvandla terminologin på området till en enhetlig nomenklatur för att kunna fördjupa och skapa en gemensam begreppsapparat. Forskningsområdet är ganska ungt och har koncentrerats till universiteten i Uppsala, Stockholm, Göteborg samt högskolan i Dalarna.

När det gäller Gaucho så blir det ganska naturligt att tycka att, eftersom den är analogt inspelad, så låter den bäst att spela så. Jag har den både på CD och på vinyl. Bara en av varje och inga särskilt extrabearbetade versioner är jag rädd. Spelade vinylen idag på båda mina puppor och tycker nog att DaVincin låter bäst och ger mest rättvisa åt musiken. Men jag tycker nog att R2R som jag minns den var ett strå bättre och mer öppen och dynamisk med mera framträdande beat som jag tycker är skivans styrka rent musikaliskt. AJA har jag precis som du skriver lite svårare att få till rent avspelningsmässigt och musikaliskt. Även där har jag den på både vinyl och CD, inga speciella versioner. Skall se om jag kan komma över en bra US-pressning alternativt på band, det vore roligt. 

PS letade rätt på min AJA som är utgiven i USA på ABC Records 1977. Antar att den finns otaliga versioner o pressningar?

Calm

Trevligt!

Gällande AJA så skall det på originalpressen stå AB-1006 i deadwax på sid A. Då är den förstapress. Vissa har AA-1006 men de är senare. (Har med priset på skivan att göra då priset först var "AB" och sedan "AA".

Eller som M Fremer säger: If you're a fan of Aja you should try to track down an original (ABC AB-1006). It beats the Cisco and especially the thuddy Mobile Fidelity from way back when. There are two catalog numbers here: AA-1006 and AB-1006. AA is actually a later catalog number but both editions were mastered by Bernie Grundman (though you won't see "BG" in the inner groove area) 
Read more at https://www.analogplanet.com/content/steely-dan-steal#QLc1ULeo19Syl27C.99

Posted
1 hour ago, shaft said:

Trevligt!

Gällande AJA så skall det på originalpressen stå AB-1006 i deadwax på sid A. Då är den förstapress. Vissa har AA-1006 men de är senare. (Har med priset på skivan att göra då priset först var "AB" och sedan "AA".

Eller som M Fremer säger: If you're a fan of Aja you should try to track down an original (ABC AB-1006). It beats the Cisco and especially the thuddy Mobile Fidelity from way back when. There are two catalog numbers here: AA-1006 and AB-1006. AA is actually a later catalog number but both editions were mastered by Bernie Grundman (though you won't see "BG" in the inner groove area) 
Read more at https://www.analogplanet.com/content/steely-dan-steal#QLc1ULeo19Syl27C.99

Tack för länken till Analog Planet!

Kollade min Aja och det står AB-1006 på den men sedan (RE 3) vad det nu innebär. Låter som reissue 3 vilket verkar innebära återrutgivning eller möjligen reprint. Då kan den väl knappast räknas som original?

Calm

Posted

Det var lite med sorg i hjärtat som jag återlämnade Absolaren till Marcus på Perfect Sense, men det innebär inte att frågan är slutligen löst. Kanske bara början på början om man skulle travestera Churchill.

Å andra sidan sitter jag inte i sjön, snarare tvärt om, jag måste i så fall hitta något som är bättre än ASR:n utifrån min ljudfilosofi. ASR:n som konstruktion har funnits i många år och det är väl snarast ett bevis på att den håller även idag, om än med några uppdateringar under åren varav jag tagit del av den senaste. Lite nya OP-förstärkare, kondingar och motstånd, vilka gav lite ytterligare lyft i diskantområdet. Den har varit föremål för en mängd recensioner under åren varav Harry Persons är den mest hängivna, då han måste kalla in hela sitt gäng av audiobuddies till The SeaCliff för en lyssning. Han menade att detta ljud var något exceptionellt som han aldrig hört tidigare. Senast skrev Art Dudley om ASR i Stereophiles agustinumer i år om han gärna skulle äga en om han hade plats. 

Minns min första bekantskap med denna när jag fick en extra lyssning av Larry på PL-Audio tidigt en söndagmorgon det år då hifi-mässan i Stockholm höll till på Lärarhögskolan. Det var ett oförglömlig lyssning och jag var helt fast. Samma känsla som i München 2015 med Absolare.

Jag samlar lite på den typen av upplevelser som inte är så svåra att återkalla som när jag hörde ett system med dubbla ASR:er kopplade till ett par Nola Grand Reference på Lyrics i NYC. Nästan så att man kan återkalla känslan av ståpäls.

Calm

Posted (edited)

I rollen som representant för Absolare och Echole i Skandinavien så vill jag passa på att kommentera ett par saker.

För det första så vill jag tacka Calm för en fantastiskt ambitiös, läsvärd och lärorik presentation av hur produkterna presterade i det specifika systemet och rummet med dess unika förutsättningar. Imponerande. Vi befinner oss nu på en nivå där alla detaljer räknas. Ett rör, en kabel, en justering av högtalarplacering - allt påverkar presentationen och de personliga intrycken.

Några tankar och kommentarer gällande konstruktionen:

Utseende, design och byggkvalitet.

Calm: Det råder inget som helst tvivel om att detta är en högkvalitativ produkt utifrån både design, utseende och byggkvalitet. Det verkar som man har en inställning att bygga något som inte innefattar vare sig återhållsamhet i fråga om komponenter eller utförande. Höljet andas exklusivitet och hantverk. Man kan få utförande i olika kombinationer enligt den här uppställningen. http://www.absolare.com/leatheroptions.html Jag utgår från att detta även gäller den integrerade modellen.

Marcus: Helt korrekt. Som kund så kan du välja valfri finish och färg på både skinn och (sy)tråd.

Calm: Komponentval finns  två varianter som omfattar både kondensatorer och val av rör. Skillnaden mellan modellen Passion och Signatur är just detta. Vet inte om den enklare modellen kan uppgraderas till Signature eller om den måste bytas  till den bättre.

Marcus: Skillnaderna mellan versionerna ligger i hur strömförsörjningen är uppbyggd, nivån på de interna komponenterna inkl. trafo och kondensatorer (ifrån Mundorf och Duelund) samt internkablaget. Grundmodellen (som testas här) har Echole Passion internkablage där Signature-versionen använder Echole Signature. En uppgradering ifrån grundmodellen till Signature-version är fullt möjlig.

Calm: Anslutningarna på baksidan som i detta fall var XLR var precisa och väl fungerande.

Marcus: Förstärkaren kan fås med RCA och/eller XLR-anslutningar, allt efter behov.

Tack igen Calm för ditt intresse och ditt engagemang!

/ Marcus

Edited by Perfect sense
Posted
23 minutes ago, calm said:

Samma känsla som i München 2015 med Absolare.

Då intrycken ifrån München under senare år har varit uppe ett par gånger så väljer jag att kort kommentera även detta. 

2015 så spelade man (som vanligt) mycket vinyl med MSB som digital källa. Högtalarna var även de (som vanligt) ifrån Rockport. Om man bortser ifrån rummets påverkan så var kanske den stora och avgörande skillnaden att man använde sig att sina SET 845 monoblock. Även om ambitionen med hybridlösningarna ifrån Absolare är att komma så nära triodernas magi och musikalitet som möjligt så når man inte riktigt ända fram trots allt. Det är också ett system på nästa nivå där försteget tillsammans med SET 845 monoblocken ligger i en prisklass som är åtminstone tre gånger högre (+nödvändigt kablage). 

/ Marcus

Posted
1 hour ago, calm said:

Tack för länken till Analog Planet!

Kollade min Aja och det står AB-1006 på den men sedan (RE 3) vad det nu innebär. Låter som reissue 3 vilket verkar innebära återrutgivning eller möjligen reprint. Då kan den väl knappast räknas som original?

Calm

Nej jag tror den är bra ändå om jag fattar det rätt. Jag tror alla AB-1006 har den. Hur låter den?

Posted
Just now, shaft said:

Nej jag tror den är bra ändå om jag fattar det rätt. Jag tror alla AB-1006 har den. Hur låter den?

Jag kan tycka att den är lite lam i sin framtoning. Samma upplägg och grundbeat men inte samma stuns som Gaucho eller Nightfly. Men fullt njutbar ändå. Jag gav en hundring för den för några år sedan och den fyller väl sin plats i en skivsamling. Men jag har lättare att ta till mig de övriga som enligt min mening är lite mer komplexa rent musikaliskt, men också tekniskt.

Calm

Posted
49 minutes ago, calm said:

Det var lite med sorg i hjärtat som jag återlämnade Absolaren till Marcus på Perfect Sense, men det innebär inte att frågan är slutligen löst. Kanske bara början på början om man skulle travestera Churchill.

Å andra sidan sitter jag inte i sjön, snarare tvärt om, jag måste i så fall hitta något som är bättre än ASR:n utifrån min ljudfilosofi. ASR:n som konstruktion har funnits i många år och det är väl snarast ett bevis på att den håller även idag, om än med några uppdateringar under åren varav jag tagit del av den senaste. Lite nya OP-förstärkare, kondingar och motstånd, vilka gav lite ytterligare lyft i diskantområdet. Den har varit föremål för en mängd recensioner under åren varav Harry Persons är den mest hängivna, då han måste kalla in hela sitt gäng av audiobuddies till The SeaCliff för en lyssning. Han menade att detta ljud var något exceptionellt som han aldrig hört tidigare. Senast skrev Art Dudley om ASR i Stereophiles agustinumer i år om han gärna skulle äga en om han hade plats. 

Minns min första bekantskap med denna när jag fick en extra lyssning av Larry på PL-Audio tidigt en söndagmorgon det år då hifi-mässan i Stockholm höll till på Lärarhögskolan. Det var ett oförglömlig lyssning och jag var helt fast. Samma känsla som i München 2015 med Absolare.

Jag samlar lite på den typen av upplevelser som inte är så svåra att återkalla som när jag hörde ett system med dubbla ASR:er kopplade till ett par Nola Grand Reference på Lyrics i NYC. Nästan så att man kan återkalla känslan av ståpäls.

Calm

Jag har lyssnat på ASR i min egen anläggning via lån av en vän som hade den. En enklare variant än din med enbart ett batterikomplement. Mitt intryck av rumsinformationen den förmedlade kvarstår som något av det mest illusoriska jag upplevt. Man kunde nästan höra bakväggen i inspelningslokalen. Märkvärdig upplevelse var det och en mycket förnämlig musikförmedlare. Den föll dock igenom på brister i dynamiken, avsaknad av kraft på något sätt men musik spelade den som få andra och det är väl här man får fundera på vad man är ute efter.  Man behöver ju inte interpolera tillvaron till ytterligheter som ställs mot varandra ifråga om musikalitet och teknisk briljans. Det finns schatteringar även i dessa aspekter. Tänker att det är i den häraden du befinner dig nu, på en skala av det ovan och kanske funderar du på en liten sidledes förflyttning?:)

Posted
12 minutes ago, Perfect sense said:

Då intrycken ifrån München under senare år har varit uppe ett par gånger så väljer jag att kort kommentera även detta. 

2015 så spelade man (som vanligt) mycket vinyl med MSB som digital källa. Högtalarna var även de (som vanligt) ifrån Rockport. Om man bortser ifrån rummets påverkan så var kanske den stora och avgörande skillnaden att man använde sig att sina SET 845 monoblock. Även om ambitionen med hybridlösningarna ifrån Absolare är att komma så nära triodernas magi och musikalitet som möjligt så når man inte riktigt ända fram trots allt. Det är också ett system på nästa nivå där försteget tillsammans med SET 845 monoblocken ligger i en prisklass som är åtminstone tre gånger högre (+nödvändigt kablage). 

/ Marcus

Självklart är det skillnad mellan denna anläggning och den förstärkare jag nyss provat. Det tror jag alla har förstått. Vad jag har försökt skildra är en ögonblicksbild av en produkt som intresserat mig utifrån en ljudbild jag gillade och snarast sök likheter mellan dessa utifrån grundläggande ljudfilosofi. Då är det inte konstigt att en omsorgsfullt uppställd top of the line anläggning, låter annorlunda än en som stand alone utgör en bråkdel prismässigt vad den andra kostar. Så är det nog generellt i hifi-världen. Och dessutom uppställd i ett "främmande" system vars interaktion med övriga delar är svårförutsagt.

Många gånger "spiller" innovationer från toppnivån nedåt i modellkedjan så och här och ljudmässigt. Mycket släktskap mellan modellerna, men samtidigt kan inte ingångsrör mäta sig med en helt genomgående rörkonstruktion. 

Så än en gång för att understryka att den testade produkten i mitt system är en topprodukt som skulle passa alla som gillar lite mer esoteriskt och upplöst ljud, så bra är den. Alltså ingen skugga över den, tvärtom.

Calm

Posted
2 minutes ago, calm said:

Självklart är det skillnad mellan denna anläggning och den förstärkare jag nyss provat. Det tror jag alla har förstått. Vad jag har försökt skildra är en ögonblicksbild av en produkt som intresserat mig utifrån en ljudbild jag gillade och snarast sök likheter mellan dessa utifrån grundläggande ljudfilosofi. Då är det inte konstigt att en omsorgsfullt uppställd top of the line anläggning, låter annorlunda än en som stand alone utgör en bråkdel prismässigt vad den andra kostar. Så är det nog generellt i hifi-världen. Och dessutom uppställd i ett "främmande" system vars interaktion med övriga delar är svårförutsagt.

Många gånger "spiller" innovationer från toppnivån nedåt i modellkedjan så och här och ljudmässigt. Mycket släktskap mellan modellerna, men samtidigt kan inte ingångsrör mäta sig med en helt genomgående rörkonstruktion. 

Så än en gång för att understryka att den testade produkten i mitt system är en topprodukt som skulle passa alla som gillar lite mer esoteriskt och upplöst ljud, så bra är den. Alltså ingen skugga över den, tvärtom.

Calm

Instämmer :)

Posted

Att få ha förmånen att lyssna till en produkt under en längre tid är kanske inte alla förunnat men jag anser att det är nödvändigt om man ska få chansen att bli helt säker på en rättvis bedömning genom sina öron. 

Angående Absolare så har jag Signatur-modellen och har inte jämfört dessa mot varandra, trots detta så känner jag igen det mesta i dina iakttagelser och trots olika förutsättningar. Synd att du inte kom över i somras för då hade du kunnat höra om det fanns några eventuella skillnader och vad de isf var som skilde de åt. Klart är att det går att tweaka så att man löser en del av de saker man uppfattar som mindre bra, men inte allt och då kanske man ska behålla det man har och kanske bara sitt still i båten? Eller lära sig att nonchalera det där lilla felet och fortsätta att njuta av musik.

Oavsett allt prat runtomkring så ska du ha ett STORT tack för den ambitiösa redogörelsen:thumbsup:

/byZan

Posted
1 hour ago, byZan said:

Att få ha förmånen att lyssna till en produkt under en längre tid är kanske inte alla förunnat men jag anser att det är nödvändigt om man ska få chansen att bli helt säker på en rättvis bedömning genom sina öron. 

Angående Absolare så har jag Signatur-modellen och har inte jämfört dessa mot varandra, trots detta så känner jag igen det mesta i dina iakttagelser och trots olika förutsättningar. Synd att du inte kom över i somras för då hade du kunnat höra om det fanns några eventuella skillnader och vad de isf var som skilde de åt. Klart är att det går att tweaka så att man löser en del av de saker man uppfattar som mindre bra, men inte allt och då kanske man ska behålla det man har och kanske bara sitt still i båten? Eller lära sig att nonchalera det där lilla felet och fortsätta att njuta av musik.

Oavsett allt prat runtomkring så ska du ha ett STORT tack för den ambitiösa redogörelsen:thumbsup:

/byZan

Jag uppfattar inte att det fanns något fel på Absolaren, tvärt om. Det basproblem som jag upplevde var helt relaterat till mitt rum och inget annat eftersom jag inte hört det i de demos som Marcus har kört. Och att mer pregnans i botten får lite olika effekter beroende på vad rummet har för grundproblem. Vet inte vilken modell han haft, din eller den jag lånade? När det gäller den andra delen så upplever jag inte hög upplösning som ett problem, utan snarare ett annat förhållningssätt och karaktär. Där blir det snarare en smakfråga där inget är rätt eller fel.

Ja tråkigt att jag inte kunde vara med i somras, men det kanske går flera tåg? Vore kul att lyssna på Absolaren i ett annat set up. Är övertygad att det låter outstanding!:tongue:

Calm

Posted
6 minutes ago, calm said:

Jag uppfattar inte att det fanns något fel på Absolaren, tvärt om. Det basproblem som jag upplevde var helt relaterat till mitt rum och inget annat eftersom jag inte hört det i de demos som Marcus har kört. Och att mer pregnans i botten får lite olika effekter beroende på vad rummet har för grundproblem. Vet inte vilken modell han haft, din eller den jag lånade? När det gäller den andra delen så upplever jag inte hög upplösning som ett problem, utan snarare ett annat förhållningssätt och karaktär. Där blir det snarare en smakfråga där inget är rätt eller fel.

Jag menade inte fel på Absolaren, utan det "lilla felet” var tänkt så som att det ev. kunde fixas med diverse tweaks och med tanke på att du skrev "Hade jag haft bättre tid på mig så hade jag tweakat mer i fråga om att testa olika kablar fötter, flytta högtalare etc. Jag är övertygad att detta går att tämja"

20 minutes ago, calm said:

Ja tråkigt att jag inte kunde vara med i somras, men det kanske går flera tåg? Vore kul att lyssna på Absolaren i ett annat set up. Är övertygad att det låter outstanding!:tongue:

Det är bara att du säger till så låser jag upp dörren;)

/byZan

Posted
10 hours ago, calm said:

Alltid kul att få del av andras erfarenheter, så detta reportage kan ses lite som att ge tillbaka. När det gäller mitt eget sätt att välja produkter så grundar sig det ofta på vad jag upplever på mässor och hos andra.

Calm

Härligt! Så tycker jag också. :)

Posted

Måste tacka Shaft för tips om skiva och hänvisningen till Michael Framers kommentarer kring Steely Dan, Greatest Hits AK-1107/2.  Fick tag på den idag på "Nostalgipalatset" på St:Eriksgatan i Stockholm för det facila priset 125 kr. Ett fynd! Utmärkt US pressning och om man inte har S.D. på vinyl tidigare så en utmärkt skiva!

Calm

Posted (edited)

Kanske en allmän betraktelse som inte har med just detta test att göra. Men hur mycket man skall tillåta sig tweaka en produkt för att uppnå ett önskvärt ljud? Min övertygelse är att varje produkt har en tänkt grundklang och ljudkaraktär som man bör tweaka sig fram till utan att göra våld på dess egenskaper. Till exempel skulle jag nog avstå att förse min ASR med andra nätkablar än de som medföljer apparaten, har dock testat andra som inte passade. Däremot har jag förstärkt den mörkholografiska grundkaraktären med Stillpoints fötter och därmed tagit bort i någon mån påverkan i diskanten. ASR levererar med spikes som jag kört med i många år innan jag testade Stillpointsen och vann en uns mera klarhet i toppen. Ingen karaktärsförändring, mer en karaktärsförstärkning. På samma sätt testade jag olika digitalkablar till min MSB och kom fram till att den medföljande var den som gav bäst resultat. Vidare har jag laborerat med olika interconnect varav en mer upplösande Bibacord valdes bort av både av mig och Fredrik som alltför "naken" och hård i ljudet.

Hur resonerar ni?

Calm

Edited by calm