Jump to content

Att leva en dröm och dö nyfiken eller.... Ett test av Absolares Passion Integrated Amplifier.


calm

Recommended Posts

1 hour ago, calm said:

Vet inte vilken modell han haft, din eller den jag lånade? När det gäller den andra delen så upplever jag inte hög upplösning som ett problem, utan snarare ett annat förhållningssätt och karaktär. Där blir det snarare en smakfråga där inget är rätt eller fel.

Ja tråkigt att jag inte kunde vara med i somras, men det kanske går flera tåg? Vore kul att lyssna på Absolaren i ett annat set up. Är övertygad att det låter outstanding!:tongue:

 

Calm

 

Den enhet som vi har haft här tidigare för demonstration är av Signature-version.

 

/ Marcus

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har samma erfarenheter som du med MSB's digtal-kabel. Den var bäst av alla jag testat. 

Jag har haft mycket på test som inte tagit ljudet åt det håll jag ville trots att jag kanske trott det innan. 

 

Jag har slagit ett slag för detta flera gånger tidigare. Man bör ju älska musik för det första. Men en viktig del i att utveckla sitt system till vältrimmat och i harmoni är att ha en tydlig målbild. Alltså att veta om vilket ljudideal man vill ha. För att få detta krävs erfarenhet av att lyssna på musik. Gärna både live och från olika system i olika rum och i olika konstellationer.  Testa aldrig något utan att veta vad du egentligen vill förbättra. Jag tror inte det blir bra och man kan ryckas med av nyhetens behag och egenskaper som kanske bara ändrar utan att förbättra. 

 

 

När jag lyssnar runt på andra system, och hittar egenskaper jag gillar så finns det med i målbilden när jag testar nya produkter. Om ett testobjekt inte tar ljudet och musiken åt det håll jag tycker är en förbättring så blir den inte kvar.

Jag har testat mycket i mitt eget system genom åren och lyssnat runt på mängder av olika system. Med tiden har det blivit lättare att höra skillnader och veta vad jag egentligen tycker är bättre och inte bara annorlunda. 

Ibland händer oväntade förbättringar med egenskaper jag inte kunnat förutse som jag gillar. Ett exempel. En stor sådan positiv upplevelse var när jag bytte min tonarmskabel. 

 

 @calm. Du har visat att det kan bli grymt bra med en massa olika märken på produkter. Jag har också en viss blandning, men just kablar tror jag på att använda ett märke. Jag tycker jag kommit längre på det viset. Men det finns många sätt och det är öronen som skall bestämma tycker jag.

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calm said:

Hur resonerar ni?

Som jag tidigare nämnt i din tråd försöker jag hålla mig till samma tillverkare så långt möjligt inom t ex elektronik och kablar. Jag säger inte att det är bäst men det brukar vara bra. Någonstans köper jag någons tanke och ideal. Jag utgår t ex ifrån att VTL i mitt fall , samtrimmat sina försteg, slutsteg och phonosteg till en enhet som skall fungera väl. De beskriver också hur de gjort och vilka referensplattor de använt, skivspelare, kablar och högtalare...

 

Om jag också faller för detta känns det färdigt för mig. Jag lockas inte av att blanda.

 

Ett annat exempel är t ex min skivspelare från Simon Yorke där jag följde rekommendationer från Audiogon och Micke Fremer som hade samma skivspelare som sin referens innan han bytte till Continuum. Det ledde till att jag köpte en Koetsu pickup och ett par mycket välansedda kablar från Cardas som skulle spela särdeles väl med både Simon Yorke och Koetsu. Jag tyckte dock att det blev lite väl hopklämt. Bra men inte vad jag sökte. Med Lyra Kleos blev det betydligt bättre men ändå saknades det något. Nästa pickup blev en Ortofon Windfeld och det lät nästan identiskt med Lyra Kleos.

 

Utnivån på Windfeld är ganska låg (0,3 uV) så jag köpte Ortofons transformator som de använder för att "trimma" sitt ljud (ST80 SE). Nu blev det helt annat ljud, framför allt släppte ljudet loss mer och lät mer dynamiskt. Jag frågade Ortofon vilka kablar de använde. Det föga överraskande svaret var "våra egna" som därmed inköptes. Det blev bingo igen. Nu fick jag mer detaljer och friskare ljud. Så nu har jag Ortofonkablar från skivspelaren till trafon och från trafon till phonosteget. Även här tycker jag det fungerat bäst att följa Ortofons råd. Dessutom till en tredjedel av kostnaden för Cardas.

 

Överallt annars sitter det Transparent utom till högtalarna där jag haft Dynaudios egna men det ändrade eliots "elektronikprofessorkompis" som ville testa en annan lösning med kablar han tillverkat med samma grundmaterial som Cardas använder. På frågan vad han gjort fick jag svaret "jag har förbättrat dem". Och bra låter de. Här har jag alltså gjort ett avsteg. Ett annat är CD/dacen som inte finns i VTL's sortiment. Aesthetix ligger dock nära VTL i "tänket". Jag testade och föll direkt för Romulus. Den är dessutom rörbestyckad och jag gissar att det betyder en del för den ljudsignatur jag söker.

 

Så har jag resonerat mig fram...

Link to comment
Share on other sites

Jag har tweakat en hel del i jakten på det ljud jag vill få fram för egen del. Det har varit ett tålamodsprövande arbete enligt principen Trial and Error. Har inte helt förutsättningen att göra förutsägelser om utfall men försöker resonera logiskt utifrån allmänna principer om vad som borde fungera. När det gäller kablar har jag nog testat en del under åren och mödosamt kommit fram till min nuvarande setup. En blandning av märken och utförande som jag tycker låter bäst. Har redan nämnt digitala delen så den tar jag inte upp. Däremot fötterna under MSB:n som numera är Stillpoints Ultra Mini istället för Cerapuc som jag hade tidigare. Tycker jag fått bättre och klarare ljud men med bibehållen "analog" karaktär. Ett byte i rätt riktning. Likaså under ASR:n där nästa storlek av Stillpoints fått ersätta ASR:s egna spikes. Den holografiska effekten var tydlig i det bytet.

Skivspelaren har jag jobbat mest med av allt och tycker att jag nu fått till det ganska bra. Hela nätdelen har jag byggt utifrån Phoenix Roadrunner varvtalsmätare och tuchometer kompletterat med nätaggregat av medicingrade. Efter motorbyte nyligen så har jag äntligen fått det hela att fungera utmärkt både vad gäller precision och minskad störning. En plastaxel i Clearaudiomotorn hade tydligen kroknat och skapade oljud, nu bytt mot en metallaxel istället. En ny stepup från Ear MC4 gör att jag numera kan ha två picuper inkopplade samtidigt eftersom primärlindningarna är separata medan sekundärlindningen är gemensam och går via en silverkabel till  ASR Riaat. Phonokablarna är tyvärr löda i respektive tonarm så här blir det Clearaudios egna kablar, men med extra skärmning med en extra nätstrumpa över kabeln för att ta bort en del RFI. Silverkabeln från stepupen till riaat är från Wireworld. Från riaat till förstärkaren går en Jorma kopparkabel som jag funnit ger lite bättre rondör och klang än en silverkabel. Stepupen står på Clearaudios fötter vilket också bidrar till ökad klarhet ljudmässigt. Just stepupen bidrar till minskat brus genom att förstärkningen som annars skulle skett i riaat nu kan ske på en lägre nivå i denna tack vare att stepupen först förstärker signalen. Genomgående tycker jag att anpassade fötter under all elektronik bidrar till minskade microvibrationer. Speciellt under nätrenare och nätaggregat.  

Högtalarkablarna är en egen innovation genom att jag blandar Yter och Audience i en dubbel single koppling, dvs båda kablarna är anslutna gemensamt till en utgång på förstärkarsidan och en på högtalarsidan. Högtalarna har inte uttag för biwiring. Sammantaget tycker jag att dessa åtgärder har bidragit till förbättringar. Nätkablarna är ett kapitel för sig men det återkommer jag till. Där är ett nytt projekt på gång.

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Angående kablar så var jag länge övertygad och förespråkare för att man skulle hålla sig inom samma märke, men är numera inte lika övertygad om att det måste vara så. Kanske iofs bra om man har samma typ/märke för vänster respektive höger kanal;)

Min erfarenhet efter att ha lyssnat på ett flertal system som har varit uppkopplade med samma kabelmärke (har även haft så själv) så har det har låtit bra. Har även lyssnat på system som haft olika kabelmärken (har så själv idag) och det har också låtit bra. Så det är inte lätt att veta vad som är det bästa om det nu finns något som är bäst? Det måste väl vara omöjligt att lyssna på alla kombinationer av kablar om man ska få veta vad som passar en själv bäst? Tänk om man byter ut en eller två apparater och skulle behöva börja om med kabeltester, puh, orkar inte ens tänka på det. Trial and error är det som gäller om man vill försöka förbättra, själv sitter jag nöjd för tillfället med de kablar jag har.

 

/byZan

Edited by byZan
Rättade (min engelska gillades inte av min lärare heller)
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte om "ordmärkare" men ibland kan jag inte hålla mig själv när det upprepas (lite av yrkessjukdom). Ett sådant uttryck är "trial and error". Ofta ser jag "trial" utbytt mot trail (som betyder [substantiv] "spår", "väg", "led" eller som verb "släpa", "följa efter",  "spåra").

 

"Trial and error" (försök och misstag) skall det vara...

 

I all välmening ...

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, calm said:

Måste tacka Shaft för tips om skiva och hänvisningen till Michael Framers kommentarer kring Steely Dan, Greatest Hits AK-1107/2.  Fick tag på den idag på "Nostalgipalatset" på St:Eriksgatan i Stockholm för det facila priset 125 kr. Ett fynd! Utmärkt US pressning och om man inte har S.D. på vinyl tidigare så en utmärkt skiva!

 

Calm

Vad trevligt! Jag har en senare press av denna Greatest Hits på MCA Rainbow etikett som jag köpte i tonåren. På en sidonot så lånade jag min kusins AJA ca 1980 och spelade in på kassett. Skivan lät suveränt.Den var så bra så jag ville äga LP'n själv så jag gick till närmaste skivaffär som hade skivan och köpte då en MCA press som var nypressad och fin och ej hade gatefold omslag. Jag kommer fortfarande ihåg min besvikelse när jag spelade skivan första gången hemma. Det lär inte alls som min kusins press - helt fel i mina öron.....fast detta var långt innan jag fick "upp öronen" för olika pressar.

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Bebop said:

Jag tycker inte om "ordmärkare" men ibland kan jag inte hålla mig själv när det upprepas (lite av yrkessjukdom). Ett sådant uttryck är "trial and error". Ofta ser jag "trial" utbytt mot trail (som betyder [substantiv] "spår", "väg", "led" eller som verb "släpa", "följa efter",  "spåra").

 

"Trial and error" (försök och misstag) skall det vara...

 

I all välmening ...

Vet inte om det var ordrättningsprogrammet som varit i farten eller egen omkastning i farten? Så klart  är det försök som avses och inte spår. https://sv.wikipedia.org/wiki/Trial_and_error

I din tidigare branch borde markand vara en vanlig fågel.:D:thumbsup:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Bebop said:

Jag tycker inte om "ordmärkare" men ibland kan jag inte hålla mig själv när det upprepas (lite av yrkessjukdom). Ett sådant uttryck är "trial and error". Ofta ser jag "trial" utbytt mot trail (som betyder [substantiv] "spår", "väg", "led" eller som verb "släpa", "följa efter",  "spåra").

 

"Trial and error" (försök och misstag) skall det vara...

 

I all välmening ...

 

Rättat min dåliga engelska;)

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, byZan said:

Angående kablar så var jag länge övertygad och förespråkare för att man skulle hålla sig inom samma märke, men är numera inte lika övertygad om att det måste vara så. Kanske iofs bra om man har samma typ/märke för vänster respektive höger kanal;)

Min erfarenhet efter att ha lyssnat på ett flertal system som har varit uppkopplade med samma kabelmärke (har även haft så själv) så har det har låtit bra. Har även lyssnat på system som haft olika kabelmärken (har så själv idag) och det har också låtit bra. Så det är inte lätt att veta vad som är det bästa om det nu finns något som är bäst? Det måste väl vara omöjligt att lyssna på alla kombinationer av kablar om man ska få veta vad som passar en själv bäst? Tänk om man byter ut en eller två apparater och skulle behöva börja om med kabeltester, puh, orkar inte ens tänka på det. Trail and error är det som gäller om man vill försöka förbättra, själv sitter jag nöjd för tillfället med de kablar jag har.

 

/byZan

Jag vet inte om det är bara jag som är lite tveksam och konspiratorisk lagd om jag säger att det kan många gånger vara rent kommersiella intressen som ligger bakom rådet att ha endast ett  och samma kabelmärke i en anläggning. Visst är det skillnad på kablar och kablar och ibland så ges rådet att bara visst märke på kablar som passar till annat i elektroniksammanhang. Kan det hemska tanke vara så att de ligger under samma tillverkningshatt eller distributör? I vart fall brukar det mönstret ses i högtalarsammanhang där en högtalare kan presenteras med helt olika elektronik och kablar, beroende på i vilket land de demas. Vill inte starta debatt men bara en iakttagelse. I mitt fall var det naturligt att testa Yterkablar eftersom de svarar för internkablaget i mina Ktêma. Men min slutsats var att jag dessutom ville ha en annan kabel för att få fram en viss ljudkaraktär eftersom Ytern i kombination med ASR upplevdes som lite väl återhållen i min smak. Tycker nog att min erfarenhet är att ändamålet och ljudintrycket får styra mina val. Men det utesluter inte att det kan finnas ännu bättre val av det jag inte hunnit testa.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, calm said:

Tycker nog att min erfarenhet är att ändamålet och ljudintrycket får styra mina val. Men det utesluter inte att det kan finnas ännu bättre val av det jag inte hunnit testa.

 

Samma här:thumbsup:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Vill bara tillägga att det är klart omöjligt att avgöra viss komponents inverkan i en systemuppbyggnad med mindre än att faktiskt gjort ett riktigt jämförande test. I mitt fall med högtalarkablar så kan jag lätt göra jämförelsen bara genom att dra ut en banan i ena ändan så hör jag skillnaden. Andrew Jones gjorde ett intressant test avseende högtalare polkontakts inverkan på ljudet. Han parallellkopplade ett par  TAD Reference One med två olika sorters kontakter. Den ena var originalet som var i någon typ av guldplätering eller möjligen mässing och den andra var WBT Nextgen silver. Alla hörde skillnad, sedan var det en smaksak vad som var bättre. Detta utspelades på RMAF i Denver för många år sedan. Det verkade som Andrew föredrog WBT men kanske ville vara lojal med sin dåvarande arbetsgivare som tillverkat originalet. I vart fall ville han försöka att få en ändring tillstånd. Vet inte om han lyckades?

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det har skrivits förr om att kablar och tweaks är "kryddor" och de elektroniska komponenterna är "ingredienser" och jag vill nog påstå att det är min filosofi när min anläggning har växt fram.

Jag kan inte påstå att alla mina val varit så välgrundade som t.ex. @calms utforskande av Absolare i denna tråd. En kombination av nyfikenhet, vill-ha-faktor och en "god" affär har ofta varit vägledande. Inte så sällan har produkter provats och ratats men oftast har de fått förlängt uppehållstillstånd och gett mig lyssningserfarenhet.

 

När det gäller kablar tycker jag oftast att skillnader är hörbara men det handlar ändå om olika flavours, inte grundläggande skillnader. (i så fall är en av jämförelseobjekten uppenbarligen (fel-)konstruerade för att färga ljudet). Jag har på senaste tiden påbörjat en resa där jag söker någon form av enhetlighet bland olika kategorier av kablar. Det har medfört Jorma för all lågnivåsignal och även högtalare. För strömtillförsel är det fortfarande blandat och jag är inte säker att det blir Jorma där. På digitalsidan är det lika blandat också, men där tycker jag definitivt att ljudskillnaderna är små, så små att jag inte ser någon anledning att krångla. Kontentan är att jag inte ser samma tillverkare som någon form av biljett till bästa ljud för lägsta kostnad.

 

Underlag och fötter verkar ju ha betydelse även i andra sammanhang än under högtalare så där har jag väl ett jobb att genomföra. Jag tycker dock att tillverkaren skall ha valt (eller rekommenderat) lämpliga tassar för olika sammanhang. 

 

Jordning och ström är ett kostsamt och komplext område som jag bara gläntat på locket till ännu. Jag har en Entreq-låda för signaljordning som jag uppfattar som välgörande i vissa sammanhang, men långt ifrån hörbart i andra. Däremot har jag en hel del DC i vägguttagen som jag tvingats hantera för slutstegets del.

 

Jag är med andra ord fortfarande på resande fot! :)

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, byZan said:

image.png.dce38f3611ea293372b0bb87cb55a8a6.png

 

Bild från deras hemsida och mina R1 ser likadana ut.

 

/byZan

Ser ut som de som användes som original i Denver. Skulle knappast ge mig in på Andrews experiment, så stor var inte skillnaden, jag tror hans point var att promota WBT som hade sin monter utanför lyssningsrummet. Naturligtvis en ren tillfällighet. :65:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Just now, calm said:

Ser ut som de som användes som original i Denver. Skulle knappast ge mig in på Andrews experiment, så stor var inte skillnaden, jag tror hans point var att promota WBT som hade sin monter utanför lyssningsrummet. Naturligtvis en ren tillfällighet. :65:

 

:) 

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Kör själv enbart med WBT och Nextgen kontakter som jag gillar. Har hört mindre om ens någon skillnad på kablar efter kontaktbyten. Så personligen är jag mera intresserad av kontakter än kablar. För min del så är den perfekta kabel den som inte hörs alls påverka ljudet. Jag vill själv inte ha tonala skillnader i kablar som jag kryddar med utan jag söker mera störningsfrihet och högre klarhet.

Ser ett problem med att använda kablar som en slags tonkontroll då det sen inte går att byta något annat i anläggningen utan att byta kablar. Personligen skulle jag i riktning efter hur jag tycker aldrig(nåja, man glömmer ju bort sig ibland) diskutera som att kabeln är aktiv om den nu inte är det. Låter en kabel ljusar så är det kanske inte för att den släpper fram övre frekvenser bättre utan för att den dämpar resten. Kablar handlar väldigt mycket om dämpning för mig. Vare sig det beror på längder eller belastningsanpassningar mellan apparater och förstås även kontakter. 

 

/Harryup

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Harryup said:

Kör själv enbart med WBT och Nextgen kontakter som jag gillar. Har hört mindre om ens någon skillnad på kablar efter kontaktbyten. Så personligen är jag mera intresserad av kontakter än kablar. För min del så är den perfekta kabel den som inte hörs alls påverka ljudet. Jag vill själv inte ha tonala skillnader i kablar som jag kryddar med utan jag söker mera störningsfrihet och högre klarhet.

Ser ett problem med att använda kablar som en slags tonkontroll då det sen inte går att byta något annat i anläggningen utan att byta kablar. Personligen skulle jag i riktning efter hur jag tycker aldrig(nåja, man glömmer ju bort sig ibland) diskutera som att kabeln är aktiv om den nu inte är det. Låter en kabel ljusar så är det kanske inte för att den släpper fram övre frekvenser bättre utan för att den dämpar resten. Kablar handlar väldigt mycket om dämpning för mig. Vare sig det beror på längder eller belastningsanpassningar mellan apparater och förstås även kontakter. 

 

/Harryup

Rent mekaniskt föredrar jag Furutech när det gäller RCA i vart fall, men jag har även WBT Nextgen som jag tycker har sämre kontaktpunkt i de två" tungorna" och krångligare att lossa. Furutech känns med solida och sitter bättre fast i vart fall de dyrare. Sedan hur de är rent elektriskt har jag ingen uppfattning om. Där kanske det inte skiljer så mycket. När det gäller kablars funktion som ev. tonkontroller håller jag med dig, det är inte där ljudet skall sättas utan i den utrustning som skall anslutas. Men handen på hjärtat finns den helt neutrala kabeln? Material sätter alltid en viss prägel på anrättningen. En nypa silver eller en nypa koppar har olika inverkningar på anrättningen. Tydligast hör man det vid t.ex. neutrala förstärkare som DartZeel exempel.

I min vinyl-setup har jag valt silver fram till riaat för att minska eventuella förluster då vi pratar om så låga spänningar att det har betydelse. Sedan kan jag köra en normal kopparkabel. När spänningen stiger tycker jag att skillnaden minskar, men finns där likafullt ändå. Kanske kabelareor på "högspänningssidan" har viss inverkan som också är större.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, calm said:

I din tidigare branch borde markand vara en vanlig fågel.:D:thumbsup:

Det kan du tro. Jag läste nog textmassa motsvarande ett par, tre romaner per månad med massor av kommentarer och motkommentarer både om stavning, grammatik men framför allt innehåll/budskap. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Harryup said:

Kör själv enbart med WBT och Nextgen kontakter som jag gillar. Har hört mindre om ens någon skillnad på kablar efter kontaktbyten. Så personligen är jag mera intresserad av kontakter än kablar. För min del så är den perfekta kabel den som inte hörs alls påverka ljudet. Jag vill själv inte ha tonala skillnader i kablar som jag kryddar med utan jag söker mera störningsfrihet och högre klarhet.

Ser ett problem med att använda kablar som en slags tonkontroll då det sen inte går att byta något annat i anläggningen utan att byta kablar. Personligen skulle jag i riktning efter hur jag tycker aldrig(nåja, man glömmer ju bort sig ibland) diskutera som att kabeln är aktiv om den nu inte är det. Låter en kabel ljusar så är det kanske inte för att den släpper fram övre frekvenser bättre utan för att den dämpar resten. Kablar handlar väldigt mycket om dämpning för mig. Vare sig det beror på längder eller belastningsanpassningar mellan apparater och förstås även kontakter. 

 

/Harryup

 

Kablar fungerar väl filter vare sig vi vill eller inte? Det har många förklarat för mig.

Hur vet du att kabeln inte ger en tonal påverkan? Kan man testa det?

 

En sak jag aldrig lärt mig är just hur jag skall höra att kabeln inte gör något med ljudet? Jag tror alla kablar gör något med ljudet. På vissa blir det mer uppenbart på andra mindre. 

Jag tror att även om man önskar att kabeln skall vara neutral och inte påverka ljudet så gör den det ändå. Alla kablar är mer eller mindre tonkontroller.  Bar att välja en man tycker låter bra i sitt system. Det finns många olika kablar som gör många olika saker med ljudet i ett system. 

 

Jag kan nog tycka att om man har ett system som är ljust och skrikigt och hittar en kabel som dämpar skriket så att det blir roligare att lyssna så är det rätt bra. 

I en ideal värld där systemet runt kablarna låter som himmelriket självt så vill vi inte att kablarna skall påverka detta. Men hur ofta är det så?

Allt i systemet betyder något ljudmässigt och ger sin signatur. Det är hur man matchar ihop prylarna som är det viktiga så att det är roligt att lyssna på musiken.

Men som utopi håller jag med att det borde vara rätt utgångspunkt, men rent praktiskt tror jag inte att det är så eller går att få till. Men jag kan ha fel och lär mig gärna om detta i så fall.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, calm said:

Jag vet inte om det är bara jag som är lite tveksam och konspiratorisk lagd om jag säger att det kan många gånger vara rent kommersiella intressen som ligger bakom rådet att ha endast ett  och samma kabelmärke i en anläggning. 

 

Calm

 

Så kan det säkert vara också.

Studiofolk ser ofta på kablar på helt annat vis än vi hemmastereolyssnare. Jag har hört studiokillar (ja, det har bara varit killar... men skulle säkert kunna varit tjejer också.) som sagt att det är viktigare att kablarna är likadana än något annat. Likadana Impedanser och annat tror jag det var som var viktigt.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kablar fungerar ju ihop med de apparater som den är kopplade till. Det är också en sak som jag personligen känner mig tveksam till är när man utfäster generella utsagor efter en eller några tester. En test visar alltid ett resultat för just den uppställningen man testat i. I en annan uppställning kan resultatet bli ett helt annat.

 

@Apexorca jag förstår att man vill ta en enklare genväg till ett ljud man vill ha, men personligen så är det inget jag rekommenderar. Är det så att man med ett flertal kablar har ett för ljust ljud så skulle jag söka problemet någon annanstans. Är det t.ex. i ett ojämnt dämpat rum så är det ju inte så bra att dämpa diskant i en kabel då man ändå har kvar det egentliga problemet.

Man får en viss sameness genom att ha kvar det egentliga felet tyvärr.

 

/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Just now, Harryup said:

Kablar fungerar ju ihop med de apparater som den är kopplade till. Det är också en sak som jag personligen känner mig tveksam till är när man utfäster generella utsagor efter en eller några tester. En test visar alltid ett resultat för just den uppställningen man testat i. I en annan uppställning kan resultatet bli ett helt annat.

 

@Apexorca jag förstår att man vill ta en enklare genväg till ett ljud man vill ha, men personligen så är det inget jag rekommenderar. Är det så att man med ett flertal kablar har ett för ljust ljud så skulle jag söka problemet någon annanstans. Är det t.ex. i ett ojämnt dämpat rum så är det ju inte så bra att dämpa diskant i en kabel då man ändå har kvar det egentliga problemet.

Man får en viss sameness genom att ha kvar det egentliga felet tyvärr.

 

/Harryup

 

Jag håller så klart med dig om inställningen, men är den praktisk i de flesta fall?

Jag förespråkar inga enkla vägar. Det finns inte. Det är därför jag håller på så mycket med detta. Man jag har hört enkla system som skulle behöva kastas ut men blivit hjälpta av andra kablar. Alla orkar inte hålla på som vi. Jag kan tycka att det är ok. 

 

Link to comment
Share on other sites

Men om vi leker med tanken att rummet är ”perfekt" och att det ändå är t ex för ljust, skulle man inte då kunna använda en kabel som en tonkontroll? Jag bara undrar utan att veta:blush:

 

/byZan

 

PS jag förstår också dina funderingar @Harryup DS

Edited by byZan
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, calm said:

Jag vet inte om det är bara jag som är lite tveksam och konspiratorisk lagd om jag säger att det kan många gånger vara rent kommersiella intressen som ligger bakom rådet att ha endast ett  och samma kabelmärke i en anläggning. 

En sådan konspirationsteori bör väl inkludera det motsatta också, dvs att få en konsument att bryta ett mönster. Men jag har också konspirationsteorier, t ex påståenden kring vad som är neutralt och inte. Neutralt mot vad då? Vi har ju t ex inte susning om hur det lät i studion och om det är målet med producentens intentioner.

 

I hela kedjan från det att lasern tänds eller nålen träffar skivytan till ljudet når örat är det så många steg som påverkar ljudet inklusive rummet själv och vår uppfattning och t o m hur rena våra bihålor är från svullnader och slem.

 

Det jag tror mig veta ändå är att oavsett vilken kabeltillverkare det är så har denne samkört sina kablar och fått fram ett resultat som denne kan stå för. Jag har aldrig sett t ex Cardas rekommendera deras högtalarkabel med Transparents signalkabel. Det är tester man får göra själv. Jag har slutat med det eftersom jag tycker skillnaderna är näst intill försumbara. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Apexorca said:

Alla orkar inte hålla på som vi. Jag kan tycka att det är ok. 

 

 

Ja, det är mer än ok. Huvudsaken att man personligen är nöjd och man känner att man har en glädje med anläggningen som den är. Jag har verkligen inget emot att folk gör som dom vill, 

Personligen jobbar jag på ett företag som konstruerar elektronik bl.a. för att styra aktiva implantat. Vi jobbar under extremt stränga ISO-normer och skulle aldrig få sälja en apparat som beter sig annorlunda beroende på val av kablage. Att t.ex. val av nätkablar skulle få påverka är helt otänkbart. Inom HiFi-branschen kan det nästan ses som en styrka att olika nätkablar kan påverka återgivningen. Själv är jag inte kabelskeptiker alls men det vore extremt praktiskt om skillnaderna är hårfina. Eftersom jag har mellanregister/diskanthorn med en verkningsgrad på runt 114dB/m/W så allt hörs av störningar så därför är det där jag fokuserar främst.

 

/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...