Jump to content

Att leva en dröm och dö nyfiken eller.... Ett test av Absolares Passion Integrated Amplifier.


calm

Recommended Posts

@calm, jag vet att du kör integrerad och jag borde kanske markerat i mitt inlägg ovan typ; ”som dessutom är integrerade” och med en blink för att tydliggöra att även jag liksom du inte har något emot integrerade förstärkare och särskilt inte hybridförstärkare för min del.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Här är utgångsplaceringen nämligen på en träfiberskiva lagd  direkt ovanpå parketten. Detta skulle visa sig mindre bra efter första testet, så jag ändrade därefter.

 

P1110485.jpg.b6de9963c14fba1fdf6fa71ed3a23a11.jpg

 

Absolaren är lite orginell till sin utformning dels att den går i djupled där de flesta förstärkare har mer bredd än djup. Dels läderinkädnaden som man är ensam om vad jag vet. Läderarbetet är mycket snyggt gjort och liknar de bästa man kan se i bilar.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Framsidan består av två enkla rattar, en för linjeväljaren och en för volymen.

 

P1110487.jpg.62e9a87a388cf4e0e126b3e240ea1d98.jpg

Båda känns solida och volymen är stegad i distinkta steg. Denna kan också justeras med en enkel fjärrkontroll.

Less is more skulle jag säga. Har sett Absolare i dels i något mörkare läder  som i München och dels i helsvart som de separata delarna som finns hos Marcus. Fick jag välja helt fritt så skulle jag nog ta svart för att matcha övriga anläggningen, men det är en petitess tycker jag.

 

Calm 

Link to comment
Share on other sites

I avsaknad av instruktionsbok så antar jag att den förhållandevis svaga indikatorn för vilket ingång som är ansluten går att justera i styrka. Hade ju förstärkaren i golvhöjd så lite svårt att kontrollera eftersom soffbordet också står i vägen från sweetspot.

Kablar är väsentligt i sammanhanget och därför ville jag i vart fall ha en högkvalitativ interconnect som referens. Fick låna en av Marcus som matchar förstärkaren.

 

P1110483.jpg.4b956feeb633d44ada5721d31b5ae2b7.jpg

 

En Echole Orius. Echole ingår vad jag förstår i koncernen och är utvecklad av samma gäng som står bakom Absolare speciellt Karem Kucukasian.

Denna kabel ligger i absoluta toppskiktet om även om det finns en ytterligare nivå i Echole. Den här börjar norr om 100 kkr i enmeters varianten. Denna var på tre meter och jag vågar inte ens tänka på vad den kostar. Mycket välgjord med solida kontakter som lätt klickar in i låsningen.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag är egentligen ingen kalenderbitare vad gäller data etc. mer än det som har direkt betydelse för lyssningsintrycket. Rördriven förstegsdel och trissor på slutstegsdelen. 150 w i 8 ohm och 200 w i 4 ohm. Fullt tillräckligt för att driva mina högtalare. 20-20k +/- 0,1 dB ett data som kan vara värt att notera. I övrigt hänvisas till hemsidan.

http://www.absolare.com/integratedAmplifier.html

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

XLR?

Echole är inte billiga och frågan är om de verkligen gör så mycket mer/bättre än mot något billigare alternativ? Jag har inte testat eftersom jag inte har några kablar i RCA-utförande, men jag har i XLR om du vill testa?

Angående färg så tycker jag också att alla färger som erbjuds är snygga och att det bara är en smakfråga eller kanske ett måste om en viss färg skär sig mot något annat i närheten. Läderarbetet är också riktigt fint.

Link to comment
Share on other sites

Absolare Integrated finns med olika anslutningar som alternativa modeller. Det inlånade exemplaret hade enbart balanserade ingångar vilket vållade lite kabelproblem eftersom jag normalt använder obalanserat på ingångssidan även om ASR:n har en XLR-ingång som direktingång för en anslutning. Den blockerar då de andra ingångarna varför jag kör obalanserat för att ha flera ingångar igång samtidigt. Men jag kunde dock flytta XLR-kabeln mellan olika signalkällor.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Så här ser anslutningarna ut med lite blandad kabelkompott.P1110500.jpg.895865b437cb5bff4b1b99a15938fe02.jpg

 

Nätkabel från Wireworld,  min högtalarkontakt kombo, Audience/Yter, XLR-kablar som jag köpt till bandspelaren, en  mikrofonNeoprenkabel från Elfa som jag använder i olika sammanhang och löder själv. Slutligen Echole-kabeln. Finns i denna variant 4 xlr anslutningar. Noterar att samtliga anslutningar känns precisa och med kvalitet. Högtalaranslutningarna har ordentliga poster som har plats både för gaffel och banan/rör. Passade på att göra lite kabelvård med lämplig spray.

 

Calm 

Link to comment
Share on other sites

Ska bli spännande att höra vad du kommer fram till. Utgången är nog inte given med tanke på vad du redan har i maskinparken:-)

Rör och transistorer i samarbete kan ofta ge trevliga resultat, kör ju själv sedan länge med rörpre. och trisseslutsteg.

Link to comment
Share on other sites

Jag testade av uppkopplingen att allt fungerade efter att förstärkaren fått en viss uppvärmning och konstaterade att det behövdes lite mer tweakande för att få det hela att spela med mer harmoni. En smula hårt i toppen vilket ByZan också konstaterade. Pallade upp träfiberskivan på fyra Cerapuc,  min vanliga fot som jag använder tillsammans med Stillpoints under elektronik generellt. Därefter lät jag förstärkaren stå på ytterligare några timmar utan att spela på den så att allt skulle vara väl uppvärmt vid lyssningsstart.

 

Tyvärr inträffade en malör med min Clearaudiospelare som sinkade starten något, men efter en snabb reparation och utbyte av motor så var allt klart för teststart.

 

Här är mina signalkällor:

 

Clearaudio Anniversario med två olika armar och pickuper Dynavector XV 1-S och  Clearaudio da Vinci V2 kopplade till Ear MC4 stepup och ASR Basis Exklusive.

 

MSB Signature DAC IV Plus med Galaxy-klocka och Signature Data CD IV.

 

Studer A807 bandspelare MK I

 

Samtliga anslutna till Absolaren via XLR kabeln Echole.

 

Sedan gällde att välja ut lämplig musik.

 

Jag vill understryka att detta inte är något A/B-test mellan Absolaren och ASR:n eftersom detta skulle innebära allt för mycket omkopplingar med kablar och annat.

 

Men jag är mycket familjär med min anläggning och jag var främst nyfiken på Absolarens förmåga att skapa magin från tidigare lyssningar även om jag är helt införstådd med att detta är med helt andra förutsättningar. Den Integrerade Absolaren får därför värderas helt utifrån sina egna förutsättningar. Men någon form av signaturljud från Absolaren var förväntat som är genomgående mellan modellerna. Skulle jag ge mig på en beskrivning så handlar det om upplösning och kontroll men med en mjukare avslutning i diskant och ett mellanregister med klang och rösthantering utöver det vanliga.

 

Återkommer med spellistan-

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Med hänsyn till att skivspelaren hade motorproblem ( motorljud som ligger som lågt rumble i bakgrunden och berodde på lagerproblem) så startade jag med CD:n som signalkälla.

Först ut var min standardtest, Bobo Stenson, War Orphans och Natt, vad annars?

Låten börjar med ett solo på ståbas spelad av Anders Jormin. Basen ligger mer till höger än vad jag normalt är van vid och är något tightare än vanligt. Bra stränganslag och resonanser, Anders andning tydlig. När sedan cymbalen kommer in är den krispig och klar. Bobos piano som alltid är på gränsen till överstyrning känns kontrollerad. Både sträng och resonansbotten något kortare än vanligt När sedan låten går in i crescendo så är pukorna mer snärtiga än jag är van vid. Sammantaget känns låten mer i attack och mer upplöst än vanligt. I djupled har ljudscenen flyttats fram en halvmeter men ändå med ett bibehållet djup. I breddled en ökning. Mycket tydligare var instrumenten ligger i ljudbilden och mer avgränsade från varandra. Tyder på en ökad upplösning, ökad kontroll, ökad dynamik och mer transientsnabb presentation. 

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calm said:

Med hänsyn till att skivspelaren hade motorproblem ( motorljud som ligger som lågt rumble i bakgrunden och berodde på lagerproblem) så startade jag med CD:n som signalkälla.

Först ut var min standardtest, Bobo Stenson, War Orphans och Natt, vad annars?

Låten börjar med ett solo på ståbas spelad av Anders Jormin. Basen ligger mer till höger än vad jag normalt är van vid och är något tightare än vanligt. Bra stränganslag och resonanser, Anders andning tydlig. När sedan cymbalen kommer in är den krispig och klar. Bobos piano som alltid är på gränsen till överstyrning känns kontrollerad. Både sträng och resonansbotten något kortare än vanligt När sedan låten går in i crescendo så är pukorna mer snärtiga än jag är van vid. Sammantaget känns låten mer i attack och mer upplöst än vanligt. I djupled har ljudscenen flyttats fram en halvmeter men ändå med ett bibehållet djup. I breddled en ökning. Mycket tydligare var instrumenten ligger i ljudbilden och mer avgränsade från varandra. Tyder på en ökad upplösning, ökad kontroll, ökad dynamik och mer transientsnabb presentation. 

 

Calm

 

 

Aj då. Nu är det kört!?

 

?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calm said:

Först ut var min standardtest, Bobo Stenson, War Orphans och Natt, vad annars?

 

Ja vad annars:)

 

1 hour ago, Audionet said:

Låter som en bra start!

 

:)

 

12 minutes ago, sprudel said:

Aj då. Nu är det kört!?

 

:)

 

3 hours ago, calm said:

Tyder på en ökad upplösning, ökad kontroll, ökad dynamik och mer transientsnabb presentation.

 

Jag känner igen detta av någon anledning:cool:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calm said:

Med hänsyn till att skivspelaren hade motorproblem ( motorljud som ligger som lågt rumble i bakgrunden och berodde på lagerproblem) så startade jag med CD:n som signalkälla.

Först ut var min standardtest, Bobo Stenson, War Orphans och Natt, vad annars?

Låten börjar med ett solo på ståbas spelad av Anders Jormin. Basen ligger mer till höger än vad jag normalt är van vid och är något tightare än vanligt. Bra stränganslag och resonanser, Anders andning tydlig. När sedan cymbalen kommer in är den krispig och klar. Bobos piano som alltid är på gränsen till överstyrning känns kontrollerad. Både sträng och resonansbotten något kortare än vanligt När sedan låten går in i crescendo så är pukorna mer snärtiga än jag är van vid. Sammantaget känns låten mer i attack och mer upplöst än vanligt. I djupled har ljudscenen flyttats fram en halvmeter men ändå med ett bibehållet djup. I breddled en ökning. Mycket tydligare var instrumenten ligger i ljudbilden och mer avgränsade från varandra. Tyder på en ökad upplösning, ökad kontroll, ökad dynamik och mer transientsnabb presentation. 

 

Calm

 

 

 

Bra! Roligt!

Min erfarenhet när jag får de ovan beskrivna effekterna när jag testar saker är att ljudbilden ofta flyttas fram något. Det du beskriver var effekten jag fick Nordost QRT Systemet också. Angenämnt.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, sprudel said:

Aj då. Nu är det kört!?

 

?

Nej definitivt inte, men öronen måste få sin tid till tillvändning. Vore allt som tidigare skulle jag blivit besviken. I varje förändring måste det ske något tydligt. Det finns en grundton som jag känner igen, ett sorts släktskap med vad jag hört tidigare. :)

 

Calm 

Link to comment
Share on other sites

Jag fortsätter i pianospåret nu med Elise Einarsdotter, Suites for Solo Piano 1-4.

 

En fantastisk pianoskiva inspelad i Rainbow studio i Oslo 2017 med Jan Erik Kongshaug vid spakarna och mixen.

 

Pianot fullt utmejslat i varje detalj, sträng, kropp och resonansbotten. En fantastisk presentation med kraft och pondus.

 

Hennes spel är briljant, skivan kan verkligen rekommenderas! Melodisk och harmonisk.:tongue:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag kör vidare med piano, men nu utökat till en trio med bas och trummor.

 

En skiva som jag köpte i Japan när jag var där i våras. Acoustic Weather Report med Makoto Kuria, Koichi Osamu och Hiroyuki Noritake.

 

En veritabel dynamisk killer som normalt basmässigt ligger och tangerar mitt rums resonanstopp i 48- 50 hz. Här händer något som var lite oväntat, förutom en klar energiökning i toppen så satte basnoderna igång rejält. På något sätt får Absolarens mer tighta bastryck också effekt på mitt rum. Klart mer energi i botten som får en oönskad effekt på mitt rum. ASR:n har lite omdömet att vara lite "slapp" i bottenoktaven, här blev det tvärtom. På något sätt ökar amplituden påtagligt. 

Båda förstärkarna visar rak frekvensgång i ett stort spann inom snäva toleranser. Sannolikt blir den ökade transientförmågan en faktor att räkna med?

 

Calm

 

 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Nu byter vi inriktning och testar med sång.

 

Olle Adolphson, Ge mig en dag, med Göteborgs kammarkör.

 

Olle har en fantastisk fin timbre i sin röst. En fyllig grundton med harmoniska övertoner.

 

En bra frasering som tillsammans med kören bildar en skön klang. Enskilda röster kan urskiljas i mängden.

 

Även här kommer Absolarens klang fram och bildar tillsammans med diskanten en skön harmoni. Ingen extrem överbetoning i diskanten och en kropp med värme i mellanregistret som är tilltalande.

 

Anna-Lotta Larsson, Tidlöst

 

I ett av mina favoritspår på skivan, Var kommer barnen in. Hansson, de Wolfes känslosamma låt kan ibland få rysningar att gå efter ryggraden, så även här.

 

Så här klaras sången av med bravur!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Audionet said:

Mycket trevligt att du ger musikexempel och beskriver hur du upplever dem!

Det är kul att kunna följa med i musiken.

Jag har testat ett större antal musikalster än jag redovisar här men det blir på något sätt en 10-topplista över musik som jag tycker ger en karaktärsbild över förstärkaren och dess specifika egenskaper så som jag hör dem.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, calm said:

Jag kör vidare med piano, men nu utökat till en trio med bas och trummor.

 

En skiva som jag köpte i Japan när jag var där i våras. Acoustic Weather Report med Makoto Kuria, Koichi Osamu och Hiroyuki Noritake.

 

En veritabel dynamisk killer som normalt basmässigt ligger och tangerar mitt rums resonanstopp i 48- 50 hz. Här händer något som var lite oväntat, förutom en klar energiökning i toppen så satte basnoderna igång rejält. På något sätt får Absolarens mer tighta bastryck också effekt på mitt rum. Klart mer energi i botten som får en oönskad effekt på mitt rum. ASR:n har lite omdömet att vara lite "slapp" i bottenoktaven, här blev det tvärtom. På något sätt ökar amplituden påtagligt. 

Båda förstärkarna visar rak frekvensgång i ett stort spann inom snäva toleranser. Sannolikt blir den ökade transientförmågan en faktor att räkna med?

 

Calm

 

 

 

Calm

 

Det är ganska vanligt att när man byter komponenter så behöver man justera högtalarplacering också eftersom de påverkar rummets akustik olika.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Apexorca said:

 

Det är ganska vanligt att när man byter komponenter så behöver man justera högtalarplacering också eftersom de påverkar rummets akustik olika.

Jo den erfarenheten har jag också, men det gäller enligt min uppfattning i första hand hur diskanten behöver justeras i förhållande till ljudbilden. Mera eller mindre invinklat. Däremot kommer nog inte noderna med förstärkning i basen att förändras då de är mer rumsrelaterade, dvs mer i relation till väggar och tak och deras inbördes avstånd och till lyssningsplatsen. Jag försökte flytta lyssningsstolen fram och tillbaka utan större inverkan. Basen hade en klart större inverkan vilket Calmina reagerade på från badrummet som ligger vägg med vardagsrummet. Hon kom ut och undrade vad som hänt med basen.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Körde lite diverse instrumentalmusik, gitarr, piano och trumpet med ungefär samma påverkan på ljudet. Mer upplösning, mer attack och mer baspåverkan. Inget över gränsen utan med full kontroll utan ett tecken på hårdhet. Diskanten och mellanregistret har en viss mjukhet, värme och harmoni. Vi pratar om nyanser inte avgrundsdjupa skillnader, men tydliga och påtagliga. Jag har hört andra presentationer som har en neutralitet som blir för kall och som förstärker upplösningstendensen och där den holografiska känslan och harmonin går förlorad.

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, calm said:

Jo den erfarenheten har jag också, men det gäller enligt min uppfattning i första hand hur diskanten behöver justeras i förhållande till ljudbilden. Mera eller mindre invinklat. Däremot kommer nog inte noderna med förstärkning i basen att förändras då de är mer rumsrelaterade, dvs mer i relation till väggar och tak och deras inbördes avstånd och till lyssningsplatsen. Jag försökte flytta lyssningsstolen fram och tillbaka utan större inverkan. Basen hade en klart större inverkan vilket Calmina reagerade på från badrummet som ligger vägg med vardagsrummet. Hon kom ut och undrade vad som hänt med basen.

 

Calm

 

Ja, absolut har du rätt i det, men även basens effekt på akustiken kan faktiskt ändras på olika vis där ibland inte överdrivet stor förflyttningar kan påverka betydligt. Det har jag hört både hemma och hos vänner och hos mig själv. Särskilt då en produkt ger så stora förändringar som du beskriver. Bla hemma hos bigblue har detta varit mycket tydligt.

Det enda som på ett vis förbryllar mig i din beskrivning är att du beskriver basen i Absolare som tightare, stramare, snabbare och samtidigt ger denna negativa akustiska effekt.

Jag försöker komma på vad ett kan bero på för jag tycker inte det borde vara så med tanke på din beskrivning. Nästan uteslutande så har jag upplevt att när basen blir stramara och fastare och med mer kontroll så har akustikeffekterna på basen minskat. 

En förklaring jag kommer på kan vara att om ljudet blir renare och bättre kan man spela starkare vilket då ger ljudtryck som mättar akustiken i rummet och pga av det ger negativa effekter pga ljudtryck. Jag skulle gissa att om du mäter ljudtrycket och spelar på den nivå du brukar spela så kommer det inte att vara samma akustiska effekt i basen.

 

Din beskrivning av ljudet stämmer med det jag hört i München flera gånger, ffa med snabbheten, dynamiken, naturligt luftigt och fint i mellanregister och uppåt. 

 

Är Absolare maskinen inspelad? Den kan behöva sitta och spela i systemet ett tag och "vänja sig".

 

Jag är tämligen säker på att det är något som går att tämja.

 

.

 

Hehe. Calmina funkar visst som min fru. Jag kan systemet från soffan. Hon kan det från köket och gör därifrån klockrena analyser på ljudfördringar. Märkligt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

”Hehe. Calmina funkar visst som min fru. Jag kan systemet från soffan. Hon kan det från köket och gör därifrån klockrena analyser på ljudfördringar. Märkligt.

 

Ni får väl släppa fram era fruar i sweetspot och återta köket.:cool:

Edited by figge
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...