Jump to content

Din rumsakustik vs dina högtalare


calle_jr

Din rumsakustik vs dina högtalare  

74 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

2 hours ago, calm said:

Här är min setup.

 

P1110509.jpg.daac884791a3396b09b28be7bd3b5278.jpg

Snyggt maffigt! Då jag har funderingar lite tidigare i denna tråd så hakar jag på här och passar på att fråga om vingarnas arbetsuppgift bakom högtalarna. Jag funderar på om vingar skulle kunna göra nytta hos mig. Ser att även @Adagio har vingar bakom sina högtalare.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, YYZ said:

Snyggt maffigt! Då jag har funderingar lite tidigare i denna tråd så hakar jag på här och passar på att fråga om vingarnas arbetsuppgift bakom högtalarna. Jag funderar på om vingar skulle kunna göra nytta hos mig. Ser att även @Adagio har vingar bakom sina högtalare.

Jag tycker att jag genom denna placering får en ytterligare luftig presentation. Placeringen är antingen Matts O:s idé eller Gurkans, den sistnämnda har varit lite av Matts utprovare och skarpörade recensent.

 

Calm 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-10-13 at 19:21, YYZ said:

Bakom den röda skiljeväggen har jag rätt så förstärkt bas. Blev lite mer påtagligt efter att utrymmet bakom blivit mer komprimerat med att en hylla med vinylplattor kom på plats där.
Jag funderar på vad V-vinge eller annat bakom respektive högtalare skulle kunna bidra med. Funderar också på nyttan att kanske ansluta akustikplattor bakom racket en bit upp på den röda väggen. En vägg som är av det lättare slaget och att göra den tyngre är inte aktuellt. Jag önskar väldigt gärna förslag i mina funderingar.

 

Här kommer ett förslag som jag skulle börjat med, men det är ju lite svårt när jag aldrig lyssnat i rummet. 

1- Vingar som är upphöjda bakom soffan halvägs till väggen bakom skulle med rätt stor säkerhet vara mycket bra. 

2- Akustikplattor som dämpar bredbandigt på röda väggen är säkert kalas.

3- Även något vid förta sidoreflex tex vingar, skulle säkert göra att du kunde vinkla ut högtalarna lite. Invinklingen har du säkert gjort just pga att förstareflexen på sidan blir mindre med så kraftig invinkling.

Min gissning är att vingar bakom högtalarna skulle göra mindre än det ovan nämnda åtgärderna som jag skulle ta i den prioriteringsordningen. 

Men jag kan ju inte veta säkert. 

Link to comment
Share on other sites

Om @YYZ skall åtgärda basproblem som uppstod vid den röda väggen skulle jag föreslå att du antingen river den, flyttar ut högtalarna från den till en punkt där basen inte träffar i en nod. Eller så låter du Matts O. bygga två v4-6 i specialmått på höjden, dvs mindre djup och högre än originalen som är mer som en bänk och kvadratiska i sin tvärform. Dessa HH placeras antingen direkt bakom högtalarna eller om möjligt bakom väggen. Sedan kan man laborera med diffusionen, men det kommer inte att lösa basproblemet, utan bara öka möjligheten att uppfatta detaljer i diskant och mellanregistret. Men en uppmätning av rummet borde vara det första så att man kan definiera vilka åtgärder som skall till.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

On 2018-10-15 at 09:53, calm said:

Jag tycker att jag genom denna placering får en ytterligare luftig presentation. Placeringen är antingen Matts O:s idé eller Gurkans, den sistnämnda har varit lite av Matts utprovare och skarpörade recensent.

 

Calm 

Hej Calm

vill bara kommentera detta med vingar , jag skulle hellre vilja säga att Matts har utvecklat vingarna men Gurkan har förstått bättre hur man ska utnyttja dem när det gäller placering för att få till optimalt ljud. Som jag ser det är Gurkan en mästare på att få till ljudet med hjälp av vingarna. Det har han visat ett otal gånger hemma hos mig och även hemma hos Krelle och på hifimässorna.

 

hälsar Tommy

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans-Tommy said:

Hej Calm

vill bara kommentera detta med vingar , jag skulle hellre vilja säga att Matts har utvecklat vingarna men Gurkan har förstått bättre hur man ska utnyttja dem när det gäller placering för att få till optimalt ljud. Som jag ser det är Gurkan en mästare på att få till ljudet med hjälp av vingarna. Det har han visat ett otal gånger hemma hos mig och även hemma hos Krelle och på hifimässorna.

 

hälsar Tommy

Även hos mig!:thumbsup:

Men hans eget rum är det mest förfinade utförandet av detta jag upplevt, så även Krelle som inte ligger så långt efter.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, calm said:

Även hos mig!:thumbsup:

Men hans eget rum är det mest förfinade utförandet av detta jag upplevt, så även Krelle som inte ligger så långt efter.

 

Calm

Hej igen Calm

Gurkan har ”down-sizat” ganska rejält sedan du var där. Han har kvar Focalsubbarna och drive och Dac från EMM Labs men har numera försteg och monosteg från valvet. Dessutom har han bytt högtalare till en konstruktion av Magic Matts. De ser ut som vingar med högtalarelement . De är i princip okänsliga för placering. Man kan ställa dem vid varsin vägg och ändå få ett normalt ljud. Gurkan har även gjort sig av med det mesta av akustiken så nu ser hans vardagsrum ”normalt” ut , åtminstone nästan.

Krelle håller fortfarande på att förfina sitt ljudrum med allehanda trix. Han har till och med kristallmoduler i taket till sitt tv- rum. Kan verkligen rekommendera Magicians Matts nya ljudpaneler, kristall. Bör finns i varje hifinörds tak tycker jag. Oerhört mycket ljud för pengarna 

 

//Tommy 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Hans-Tommy said:

Hej Calm

vill bara kommentera detta med vingar , jag skulle hellre vilja säga att Matts har utvecklat vingarna men Gurkan har förstått bättre hur man ska utnyttja dem när det gäller placering för att få till optimalt ljud. Som jag ser det är Gurkan en mästare på att få till ljudet med hjälp av vingarna. Det har han visat ett otal gånger hemma hos mig och även hemma hos Krelle och på hifimässorna.

 

hälsar Tommy

 

Kan ni ge några generella tips?

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, Apexorca said:

 

Kan ni ge några generella tips?

Hej 

om du menar kristalltaket, så bygger det ned 10 cm, panelerna är väldigt lätta och kan limmas fast på en tunn träskiva för att sedan monteras i taket

jag tycker personligen att de inte förstör ett vardagsrum men där finns olika åsikter

Men om du menar akustik generellt så är det bättre att Magic Matts ger ett förslag om strategi

Jag har fått en kommentar från Matts gällande Gurkans ”vinghögtalare”, de är bara en prototyp och finns inte till försäljning . Jag tycker att de borde finnas att köpa.

//Tommy 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans-Tommy said:

Hej igen Calm

Gurkan har ”down-sizat” ganska rejält sedan du var där. Han har kvar Focalsubbarna och drive och Dac från EMM Labs men har numera försteg och monosteg från valvet. Dessutom har han bytt högtalare till en konstruktion av Magic Matts. De ser ut som vingar med högtalarelement . De är i princip okänsliga för placering. Man kan ställa dem vid varsin vägg och ändå få ett normalt ljud. Gurkan har även gjort sig av med det mesta av akustiken så nu ser hans vardagsrum ”normalt” ut , åtminstone nästan.

Krelle håller fortfarande på att förfina sitt ljudrum med allehanda trix. Han har till och med kristallmoduler i taket till sitt tv- rum. Kan verkligen rekommendera Magicians Matts nya ljudpaneler, kristall. Bör finns i varje hifinörds tak tycker jag. Oerhört mycket ljud för pengarna 

 

//Tommy 

Jag vet Gurkan har berättat, men inte varit där på många år tyvärr. Hoppas på en inbjudan.:63::D

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hans-Tommy said:

Hej 

om du menar kristalltaket, så bygger det ned 10 cm, panelerna är väldigt lätta och kan limmas fast på en tunn träskiva för att sedan monteras i taket

jag tycker personligen att de inte förstör ett vardagsrum men där finns olika åsikter

Men om du menar akustik generellt så är det bättre att Magic Matts ger ett förslag om strategi

Jag har fått en kommentar från Matts gällande Gurkans ”vinghögtalare”, de är bara en prototyp och finns inte till försäljning . Jag tycker att de borde finnas att köpa.

//Tommy 

 

Jag har pratat med Mats om detta för många år sedan då jag köpte vingar, men jag tänkte mer på det som skrevs om att Gurkan är bra och hur han gör med vingarna.

 

Link to comment
Share on other sites

Välkommen hit @C.Appel , spännande system. Snyggt som tusan. Har inte den högtalarmodellen funnits eller finns hos Akkelis. Intressant elektronik också. Känner igen förstärkeriet från Münchenmässan. 

Om du skulle vill ge en närmare presentation av ditt system så skulle det vara mycket intressant.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...