Jump to content

Din rumsakustik vs dina högtalare


calle_jr

Din rumsakustik vs dina högtalare  

74 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

3 hours ago, Adhoc said:

 

Tillåten 100 ms maximal tidsskillnad är skum. Är det sammanblandning av prefix, milli i.s.t.f. mikro? På 100 ms (0,1 s) hinner ljudvågen gå 34 m, det är flera gånger fram och i tillbaks dom flesta rum. Tiden för när eko kan börja uppfattas brukar anges ligga kring 50 a' 60 ms.

Helt rätt!

Jag skrev fel. Denna rekommendation finns i ITU-R BS.1116-1.

Ska rätta.

Tack!

Link to comment
Share on other sites

Bra fråga. Jag tror att du kommer få det klassiska svaret "det beror på" :-D

För min del så var jag ute efter att plocka ner efterklangstiderna. Det gjorde att jag la in två tjocka mattor i rummet. 

En mellan högtalarna och Sweet spot och en på loftet där ljudet är uppe "och vänder". 

Tillsammans har det gjort att jag hittat en balans mellan rymd och efterklang som jag trivs med. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, figge said:

Reflekterade över en annan sak på bilderna, mattor. Hur viktigt är det? Tjock eller tunn? Direkt vid högtalarna eller en bit ifrån?

Är på väg att byta därav frågan.

Jag tycker att den mattan du har är hur bra som helst. Med det snedtaket lär du inte ha klappekon i den riktningen.

Tycker du att du har problem i toppen?

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, calle_jr said:

Jag tycker att den mattan du har är hur bra som helst. Med det snedtaket lär du inte ha klappekon i den riktningen.

Tycker du att du har problem i toppen?

 

Det är mer av estetiska själ, den röda har tjänstgjort i 17 år nu så lite solblekt.

Blev en grå lite tjockare som kommer om 14 dagar. Den röda åket ut på landet.

Link to comment
Share on other sites

3282_1477446047.jpg

 

Mitt hem ser lite olika ut då jag gör förändringar rätt ofta eller gjorde. Här är en ganska färsk bild som är tagen år 2016 med min Voice bänk som jag just nu har till stereon i sovrummet :) 

 

3282_1477446161.jpg

 

Tv:n på bilden är dock skrotad. Stereon är placerad i ett burspråk och det är 270 cm upp till tak. Rummets storlek är ca: 20 m2 och innehåller inget akustik-fix. Enbart möbler och väldämpat med mattor / gardiner, tavlor osv och övrig inredning.

 

20170816_001729.jpg

 

Bild tagen: December ? 2017 i samma lyssningsrum. Jag har anläggningar i två rum tlll plus två kök samt ett data-rum också, så detta är inte mitt enda lyssningsrum. Allt i samma hus dock.

 

Edit: Redigerad av misstag. Råkade klicka på redigerar ikonen istället för Quote :clown:

 

 

Edited by Hifi_Perrra
Link to comment
Share on other sites

i så fall är det nog det paret man kan se i mitt galleri som jag beställde från Tyskland via Audio Nord / Balance år 2009. Jag bytte in dom tillsammans med Cremona M när jag uppgraderade till Sonus Faber Homage serien år 2012 :) Såg för ett tag sedan att Stradivari har dykt upp nu även i en LE version. Fast nu har jag lagt ner hifi i stort sett så nu kommer jag inte att handla något mer än hörlurar och tillbehör har jag bestämt. Kändes mest som nästa o nästa hela tiden. Till slut visste jag inte vad jag höll på med. Blev bara en konstig jakt hela tiden. Kändes bra att få avsluta nån gång också :) I alla fall som jag såg det med mina projekt :) 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:
On 2018-10-06 at 18:10, YYZ said:

1163181444_BilderXZ2014(500x281).jpg.42a6fdc785b3c806049aa50dec05e00e.jpg

Jag är dålig på multikanal, men varför har du bakkanalerna så nära lp? 


Anledning är att vi tyckt att det ser knepigt ut att ha de placerade inpå fönsterpartiet.Jag har aldrig testat vad det skulle kunna göra positivt till lyssningsplats. Ska jag nog testa.
1013246195_BilderXZ2001(500x281).jpg.8ede257261f82b97b3618f97a1750b26.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, YYZ said:

Anledning är att vi tyckt att det ser knepigt ut att ha de placerade inpå fönsterpartiet.Jag har aldrig testat vad det skulle kunna göra positivt till lyssningsplats. Ska jag nog testa.

 

Det är väl inte helt ovanligt att man har soffa/lp dikt mot bakvägg i hemmabiosammanhang. Tricket då brukar vara att välja bakhögtalare avsedda för detta med god spridning så att surrondljudet blir tillräckligt diffust så att man inte kan "höra" var de sitter. Många som har surroundhögtalare monterade på vägg sätter dem dessutom betydligt högre upp - gissningsvis runt 150 cm från golv, men allt handlar om att hitta en position man trivs med och som fungerar i det egna rummet!

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, YYZ said:

Anledning är att vi tyckt att det ser knepigt ut att ha de placerade inpå fönsterpartiet.Jag har aldrig testat vad det skulle kunna göra positivt till lyssningsplats. Ska jag nog testa.

Jag förstår.

Prova rotera dem 180o, alltså så att elementen pekar bakåt.

 

Link to comment
Share on other sites

Mitt "lilla" lyssningsrum på ca 19m2.

lyssningsrummet20181008.JPG

Jag spelar på "tvärsan" av praktiska orsaker ffa. 
Bredd: 5,45 Djup: 3,47 Höjd: 2,68 Två väggar i betong, två klädda med enkelgips.

Diffusorer bakom högtalarna och några Vicoustic-paneler ovan/bakom soffan som skymtar. Jag tolkade mina högtalare som stora, även om det är ganska godtyckligt.

 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, octavia rs said:

 

De bakom högtalarna är de skum diffusorer alltså att de även absorberar? 

 

Vilka Vicoustic paneler har du?

Jo, de bakom är ju i någon form av skum så något mått av absorption antar jag de även tillför. (De är för övrigt Vicoustic, även dessa)

De vid soffan är de på denna bild.

36728B42-F889-40C2-BEEF-6907EE00458B.jpeg

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Hifi_Perrra said:

Har du köpt dessa Scorpio 2? begagnade på Balance bild och ljud möjligtvis runt år 2012, kanske i Maj? 

YYZ: Var det en dum fråga? Du kan väl svara istället för att ignorera. Säg att du inte vill svara istället eller be om att jag skickar ett pm med frågan. Känns bara konstigt när folk struntar i att svara på en enkel fråga. Är väl inget svårt med o skicka ett svar. Är ju bara o trycka på ett par tangenter. Tar max 30 sekunder. Vill du inte prata så säg det istället. 

 

Mvh 

Edited by Hifi_Perrra
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, octavia rs said:

Hur tycker du de funkar?

 

Jag tycker de tillför nåt positivt, men jag kan inte underbygga det påståendet med nån form av mätning eller så. Jag tog små spillbitar av 4mm mdf och borrade ur delvis, på dess fäste jag sedan små distanser av kvastskaft-bitar, ca 3 cm, försedda med filttofflor för att inte lämna märken på väggen. Sedan limmades dessa med vanligt trälim och en ståltråd används för upphängning.

Lite "man tager vad man haver"-teknologi men det har fungerat bra för mig. Har även haft belysning i form av LED-list bakom dem vilket ser trevligt ut om man kan gömma sladden hjälpligt.

 

24CB0307-A41A-4ADA-9A73-AAFAA7600BC4.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta, kanske var ett något tidigt uttalande av mig! Mitt fel! Jag saknar lite av förmågan att känna efter tyvärr väldigt ofta :) Sorry om jag förstörde tråden för er! Handla på som vanligt och strunta i mina ord i denna tråden! Njut av text o bilder istället :) Känner mig lite som den där Arga Snickaren ibland :D 

 

Mvh 

Link to comment
Share on other sites

Gryniga bilder från mobilkameran men musikkällorna på ena sidan rummet och de akustiska källorna på motsatta sidan.

img-20181008-104910278.jpg

 

Bokhylla till höger och matrum till vänster ger lite ojämna reflektioner. 2 par linjehögtalare uppställda för jämförande test.

Fårbeklädda stolar måste emellertid jagas undan vid aktiv lyssning.

img-20181008-205119632.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack för like:n Apexorca :) 

 

Det skall sägas att efter att gardinerna försvann så blev det ett helt annat ljus in i rummet och dessutom såg det mycket bättre ut. Jag har även ett par hemmasydda jättelika sammets-gardiner i vinrött som jag sätter upp vintertid om det är kallt i bostaden, men sen vi skaffade fjärrvärme för runt 10 år sedan och att vi även satte in treglas i sovrummet i lägenheten längst upp i huset så blev det genast mycket bättre, även om gardinerna är desto yngre. Var englas innan där inne då det var ett originalfönster från 1910 talet, handblåst dessutom. Blev väl nästan en tio graders förbättring celsius bara på grund av fönsterbytet. Det sitter förövrigt redan ett gäng med handblåsta fönster runt om huset fast med dubbla rutor på rätt många ställen så att vi gjorde oss av med just den gör inte så mycket, även om det är bra att bevara den äldre stilen på ett gammalt hus, som tex att behålla spröjsen på rutorna vilket många glömmer. Blir ju en helt annan look om man har dom på än utan, dessutom väldigt snyggt, i alla fall enligt mig. Numera är det jag som sköter fönsterbytar grejen sommartid när vi målar om våra fönster vissa år då ingen annan klarar dessa höga höjder längre, så den som tränar mest hantlar skämt åsido får lyfta dom tunga fönstrena, även dom lätta faktiskt :39: Då är det upp på 15 meters höjd tex och passa in ett fönster för att hänga dit det och då väger dessa kanske en 40 kg / styck, lite osäker där, en vild gissning, men gediget virke är det i alla fall då det kommer från farfars tid. Skulle vara en riktig tabbe om man tappade ut ett sådant fönster. Det kan liknas vid Drömkåken med Björn Skifs när han tappar ut ytterdörren så den krossas mot stenläggningen nedanför trappan. Nu ska man ju tydligen skicka in ett prov innan man får byta glaset dessutom hos glas o fönster firman, annars får man ju inte byta glas. Vem kom på den idén? Ärligt talat, det kanske är samma dag man behöver hjälp, inte en vecka senare. Nåja, i övrigt är jag väldigt nöjd med hur jag bor. Man ska inte klaga haha

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, calle_jr said:

Jag förstår.

Prova rotera dem 180o, alltså så att elementen pekar bakåt.

 

Jag testade mina Final Sound 400i som bakkanaler till Audio Physic Scorpio 2, men enbart uppställda. Blev aldrig av att jag köpte någon surround-förstärkare tyvärr. En snubbe på Component sa till mig att man får en femtedel av ljudet i en vanlig 2-kanalare om man väljer en surround-förstärkare så är det bra, så stor skillnad är det mellan 2-kanal och hemmabio när det kommer till förstärkare och ljud. Jag har ingen aning om det stämmer det han sa, men det lät ju bra för egen del i alla fall då jag även när han nämnde det körde med en Thor Mk3 N. Det vill säga för att uppnå samma ljud i en så kallad "surroundare" så är man tvungen att betala hiskeliga belopp och så dyra surroundförstärkare existerar inte på marknaden om man inte väljer nån Krell historia tex möjligtvis. Det var en del därför jag nöjde mig med 2-kanal. Det lät ju bra i mina öron, men hur pass mycket han menade av det han sa det vet jag ej. Det skall sägas att han även hade en hifi-butik så han kanske enbart ville sälja produkter, vad vet jag :question:

Link to comment
Share on other sites

Just det där kanske man inte ska ta på största allvar då alla tycker olika om ljud. Det finns ju inte ens en enda människa på denna planet som är exakt identisk med nån annan om man inte är enäggstvillingar möjligtvis, ändå har vi olika tankebanor som syskon. Ta bara en sådan sak som örat och alla dess delars uppbyggnad. Är vi identiska där? Skulle inte tro det. Så att påstå att vi inte kan höra skillnad på saker o ting är ju som att säga att vi alla är Terminators byggda på samma band. Först då får vi samma typ av hörsel. Men just det är inte i nutid på långa vägar kan jag säga, så just det han påstod skulle nog inte jag ta allt för mycket som sanning. Tycker man att en "surroundare" låter kanon så finns det ingen som kan ta det ifrån en. Inte ens en säljare av hifi eller nån annan vet bäst kabel guru från Biltema eller var denne köper sina laktrits-snören! Men nog om den saken! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...