Jump to content

Din rumsakustik vs dina högtalare


calle_jr

Din rumsakustik vs dina högtalare  

74 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Din rumsakustik vs dina högtalare

 

Om tillräckligt många svarar på ovanstående frågor så kan vi se om det går att dra några slutsatser om vilka högtalarval man gör i förhållande till det lyssningsrum man har.

Om inte annat så blir det en kartläggning om hur vår lyssningsmiljö ser ut.

 

DSC_9444.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, figge said:

Är det ”innehåll” i alla rören, så att det föranleder en resa?

 

Nej Figge, de är rejält urdruckna vid det här laget:D men samma innehåll i nya förpackningar finns oftast på plats om det vankas gäster:app:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Perfect sense said:

Intressant initiativ. Följer med stort intresse.

Jag kom just på att det är ganska avgörande att kunna koppla ihop svaren från de enskilda frågorna.

Alltså om Gubbe A har svarat en sak på fråga 1, så behöver man veta vad han har svarat på fråga 2, 3, 4...

Får klura på det lite :)

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, YYZ said:

Cool bild med trummorna i förgrunden :)
Jag vet vilka jag skulle välja om möjligt jämfört med mina i förrådet ;)
1178206933_BilderXZ2015(500x281).jpg.017aa6d014652511963f029abb8eda37.jpg

 

Det är inget självklart val ändå för mig. Man stör ju en del när man spelar. Det är inte helt optimalt med dem i vardagsrummet heller, men bästa platsen att spela på när man tillfället är rätt. Spelar ihop med musiken rätt ofta. 

Link to comment
Share on other sites

 

Lyssningsrum

 

Rekommendationer för hur ett musiklyssningsrum för stereo ska se ut varierar en del, men de flesta moderna rekommendationerna från AES, EBU, BS, IEC etc kan sammanfattas:

  • Golvarea >20 m2.
  • Rumsvolym 50-120 m3.
  • Rumsform rektangulär eller trapetsformad.
  • Rumshöjd >2.1 m.
  • Bredd 1.1-1.9 ggr rumshöjd.
  • Längd <1.9 eller >2.1 ggr rumshöjd.
  • Efterklangstid 0.25 - 0.5 s (mellanregister). Större rum tåler längre efterklang.
  • Tillräckligt med diffusion för att förhindra klappekon.
  • Tidiga reflexer (0-10ms) senareläggs eller dämpas.

Referensnivå för lyssning i rummet är 82dBA.

 

 

Högtalare

 

Referenshögtalaren finns bara för var och en eftersom det är en subjektiv värdering i fråga om hur den klingar.

Men den bör ha en viss robusthet och det ska helst inte vara fel på den, och då är följande riktlinjer vägvisande för fullregister:

  • Högtalaren ska inte avvika mer än 4dB vid spelning av rosa brus 40-16000 Hz 0°.
  • Jämfört med 0°: max 3dB avvikelse ±10° och max 4dB avvikelse ±30° horisontellt. 
  • Direktivitetsindex 6 dB < C < 12 dB, mätt med 1/3 oktavband brus 500-10000 Hz.
  • Distorsion max 3% för f<250Hz, max 1% för f>250Hz mätt vid SPL=90dB.
  • Utklingningstiden för en signal att minska till 37% av ursprungssignalen ska vara <5/f.
  • Tidsskillnad mellan vänster och höger högtalare får inte vara större än 100µs.
  • Högtalaren ska tåla att spela 108dBA (mätt med rak respons och RMS) under minst 10min utan att det uppstår termiska eller mekaniska skador på den.
  • Brusnivå vid referensvolym max 10dBA mätt 1m framför respektive högtalare.
     
Edited by calle_jr
m bytt till µ
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

 

Behagligt rum. Härligt att lyssna i och bra drag i systemet. Har du mer dämp bakom högtalarna än när jag var där?

Noper, samma men lämnat retrostuket. Det blev aldrig som tänkt.

Har placerat om basarna också så nu smäller det på bra. En liten tankelapsus angånde utsläckning av rumsresonanser på rummsbredden gjorde att jag fick bäst bas med drivning mono tidigare. Med rätt placering så är stereo överlägset, vilket är det optimala för integreringen. 

Här är en annan liten leksak?

 

 

 

 

3C7C2881-D18A-48A0-BA78-E2F9EB59750A.jpeg

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

 

Lyssningsrum

 

Rekommendationer för hur ett musiklyssningsrum för stereo ska se ut varierar en del, men de flesta moderna rekommendationerna från AES, EBU, BS, IEC etc kan sammanfattas:

  • Golvarea >20 m2.
  • Rumsvolym 50-120 m3.
  • Rumsform rektangulär eller trapetsformad.
  • Rumshöjd >2.1 m.
  • Bredd 1.1-1.9 ggr rumshöjd.
  • Längd <1.9 eller >2.1 ggr rumshöjd.
  • Efterklangstid 0.25 - 0.5 s (mellanregister). Större rum tåler längre efterklang.
  • Tillräckligt med diffusion för att förhindra klappekon.
  • Tidiga reflexer (0-10ms) senareläggs eller dämpas.

Referensnivå för lyssning i rummet är 82dBA.

 

 

Högtalare

 

Snip

  • Tidsskillnad mellan vänster och höger högtalare får inte vara större än 100ms.

Snip

 

Tillåten 100 ms maximal tidsskillnad är skum. Är det sammanblandning av prefix, milli i.s.t.f. mikro? På 100 ms (0,1 s) hinner ljudvågen gå 34 m, det är flera gånger fram och i tillbaks dom flesta rum. Tiden för när eko kan börja uppfattas brukar anges ligga kring 50 a' 60 ms.

Link to comment
Share on other sites

Mitt rum har mycket att önska vad gäller akustiken vilket jag med tiden hoppas kunna göra något åt på nått sätt som bli accepterat både ur utseende aspekt och ljud.

 

Rummet är cirka 9,5m långt, 4m brett och mellan 2,8 och 3,6m högt. Öppet ut i kök och mot en annan del av huset där fotot är tagit ifrån som är cirka 30kvm.

 

DSC01912.thumb.JPG.271867d0be88c2f1f9ecd2df1a275fde.JPG

Link to comment
Share on other sites

Taket taget från högtalarsidan.
DSC_6047_edited.jpg 

 

Bakvägg med diffusor utanpå stor helmholtzresonator. Denna är tudelad med varsin öppning på vardera sidan. Den vänstra finns bakom den svarta vertikala från golv till tak.   

DSC_6060edited.jpg


Hemmagjord diffusor på väggen, ovan, på sidorna och under den, HH-resonatorer. 

DSC_6075_edited.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...