Jump to content

Din rumsakustik vs dina högtalare


calle_jr

Din rumsakustik vs dina högtalare  

74 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

58 minutes ago, Taxmannen said:

Den här tråden är ju bara hur kul som helst! Helt plötsligt får man se det ena nya fräcka musikrummet efter det andra :tongue:

 

Keep it coming dudes :cool:

 

Instämmer, många som ruvar på sina anläggningar. Ska bara lista färdigt så bidrar jag.... På någon vecka. :4: :smash: 

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte minns fel så är just den sistnämnda bilden tagen i Mars i år eller något sådant. Det var då jag hade gäster senast från långväga håll. Nämligen Götebörg och alla dess Goda Götebörgs hifi-kex! Just den snubben är en släkting och grabbens hans blev minst sagt förvånad över den setupen! Inte illa tänkte han väl.. tror jag iaf. Han sa nåt i stil med "Ouchh!" och det får väl kan tänkas vara ett ganska bra betyg på en stereo med lite flerkanal.. i det här fallet 4-kanal. Sen har jag inte visat den för så många fler, inte när den ser / såg ut så där förutom över nätet då.. Fick rätt bra nackspärr senast, så nu har jag demonterat den en del. Nu är det enbart det undre racket. På bilden syns två olika Solid Tech rack fast ur samma serie, nämligen Radius Solo serien. Förutom det där med nacken och att nån vem det nu var...min broder sa till mig att jag borde skaffa en sänglift så är jag / var jag väldigt nöjd med den. Tråkigt som sagt bara det där med nacken... Hade den stått på SF-bion så kanske, men då hade jag behövt en större tv helt klart.. Ska se hur jag går till väga i framtiden! Kan bli mycket spännande det här.. Fortsättning följer nån gång möjligtvis i frammetiden som sagt! :)

 

Hej svejs! 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, JWE said:

 

Instämmer, många som ruvar på sina anläggningar. Ska bara lista färdigt så bidrar jag.... På någon vecka. :4: :smash: 

Kom igen nu. Två dagar får det max ta.. Så länge kan man faktiskt inte vänta.. Action var det! Visa nu vem du är haha..

 

Är det en kabel med tillhörande kabelstrumpssockar du ska visa så kan det funka.. Men nu när det handlar om ett helt palats med tillhörande automatiska elmanövrerade träd som dyker upp ur jorden samt din Aston med knivskarp superblads mono-krypterade självlysande tritium-fälgar med tillhörande robotstyrda mini-helikoptrar som framkallar äkta hembakade pizza-rullar med trattkantarells-stuvning ur ett syntetiskt pälsframtaget Björnliknande tvättbjörnshuvud av mindre modell så är det dax att gaska upp sig lite.. Det här är A o O!

 

A o O!

 

Det var nog allt tror jag som jag hade att säga! 

 

Nu ska jag sova lite tror jag. Ses i morgon så hinner ni sakna mig lite iaf :santagrin:

 

Natti natti! 

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Hifi_Perrra said:

YYZ: Var det en dum fråga? Du kan väl svara istället för att ignorera. Säg att du inte vill svara istället eller be om att jag skickar ett pm med frågan. Känns bara konstigt när folk struntar i att svara på en enkel fråga. Är väl inget svårt med o skicka ett svar. Är ju bara o trycka på ett par tangenter. Tar max 30 sekunder. Vill du inte prata så säg det istället. 

Var inte alls en dum fråga och min tanke är såklart att inte ignorera. Visst har du rätt i att det kanske kan ta i runda slängar 30 sek att svara, men i vissa situationer kan det vara så enkelt att det inte hunnits med. Jag har haft sedan du skrev din fråga i åtanke. Jag har köpt AP Scorpio som nya hos Ljudmakarn i Stockholm. Är inte version ll. Är som jag nämnt tidigare, att du är en Audio Physic-kille ;)

Link to comment
Share on other sites

 

Det är lätt att man fastnar i kategorier eller förutfattade meningar, och speciellt inom hifi är det något man ska passa sig för.

Skulle vara kul om tex @Uffe_99 svarade på frågorna, även om de 6 första blir lite kryptiska i hans fall :D

 

Se hans system här: https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12827-into-the-great-wide-open/

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, YYZ said:

Var inte alls en dum fråga och min tanke är såklart att inte ignorera. Visst har du rätt i att det kanske kan ta i runda slängar 30 sek att svara, men i vissa situationer kan det vara så enkelt att det inte hunnits med. Jag har haft sedan du skrev din fråga i åtanke. Jag har köpt AP Scorpio som nya hos Ljudmakarn i Stockholm. Är inte version ll. Är som jag nämnt tidigare, att du är en Audio Physic-kille ;)

Det beror på mig! Jag som är för snabb med o reagera i vissa fall! :) 

 

Jag tyckte att om man kollar på dom runda plattorna som är placerade på armarna och ovanpå spikesen, att dom är den modellen som inte är helt svarta utan har en kant runt sig i silver. Kan det stämma? Mina var däremot helsvarta, men sen tänkte jag inte på det mer :) 

 

Jo, det stämmer att jag är en Audio Physic kille även om det var längesedan jag körde med Audio Physic senast. Bäst lät det ju med Krell o Klass-A :)

Link to comment
Share on other sites

Här kommer mitt bidrag. 


Bor i suterränghus och gillestugan på nederplan används som kombinerad bio och musikrum.  Måtten är 7,5 x 4,2 m, med väggar i betong. Högtalarna är som synes uppställda mot kortväggen, snett vinklade inåt. För baffeln gör detta att måtten blir 61 cm / 70 cm mot bakre väggen och 75 cm / 49 cm mot sidovägg (gäller båda högtalarna). Sweetspot (soffan) är placerad ca 4 m från väggen och det finns alltså gott om utrymme även bakom den (ca 3 m).
 

sweetspot.jpg

 

I taket hänger en ramspänd duk (sitter på gångjärn) som i viss mån fördelar ljudet. På resp. sida om duken sitter egenhändigt ihopsnickrad absorbent, 100 cm x 80 cm. Absorbenterna är byggda av en kilram. I den ligger en tillskuren platta av skumplast (Bondex). Slutligen är allt väl dolt med sk. AIDA-väv, dvs. tyg med glesa maskor, som egentligen används när man broderar.


Syftet var ju att korrelera rumsakustiken vs vilka högtalare som används. Jag tror att jag just förstört statistiken eftersom Supreme-högtalarna är något udda. :thumbsup:

Men vad tusan – det är ju lite kul att visa upp sitt lyssningsrum också. 
Anläggningen är inhyst i en ”design”-möbel, där jag tagit bort bakplanet. Det är ganska skönt att kunna stänga om anläggningen med skjutdörrar (när man har husdjur). Men för nytillkomna och nyfikna står de olika dörrarna på glänt nedan:
 

vanster.jpg

Vänster

 

mitt.jpg

Mitt

 

hoger.jpg

Höger

 

Återkommer med utvärdering av Linnenbergarna senare!

Link to comment
Share on other sites

Jo, den är skön att sitta i kan jag också säga. Det är en Dux Superspider i läder Kariba 88 designad av Kenneth Bergenblad, som jag köpte på Severins Möbler år 2006. Jag har smörjt in den med Leather Protection minst en gång om året sen dess, även om jag missade lite den senaste tiden. Termosen är en George Jensen som jag köpte på Cervera ungefär samtidigt, i nån slags brun matt lack. Den utgick tydligen senare men liggfåtöljen finns fortfarande kvar i sortimentet. Har man tur så kan man fynda dessa Superspiders på tex blocket för runt en 15k begagnat. Den har förövrigt tillverkats ny sedan 1987 av Dux så det finns en hel del exemplar där ute. Jag hade även en Dux Jetson som jag köpte där också men den sålde jag år 2016, även soff-bordet på bilden är köpt där och sideboardet från Voice Furniture samt Dux fåtöljen med tillhörande fotpall till höger i bild. Jo, det stämmer, mina Contour S3.4LE finns kvar och jag driver dom mycket riktigt med Thoren just nu. Jag har dom två meter framför mig just nu när jag skriver, även mina Dynaudio Excite X14 i Svart Satin. Det är ju nån matt lackad historia på Excite. Mina S3.4LE är i Bubinga Highgloss som är nån slags lackad rot, samma som på Confidence, fast att dom körde med andra rot lacker. Även kablarna inuti är taget direkt från Confidence. Blir väl den som hette Platinum då tror jag. För den utgick nu såg jag nånting om :)

Link to comment
Share on other sites

Ingen plan alls :D För det mesta brukar jag vara hygglig och jag vet med mig om jag gör fel. Är ju en sak om "man" inte förstår alls, då är man illa ute haha :D 

 

Jag hade Arga Snickaren som profilbild ett tag men då det inte är mig likt varje dag så var den inge bra :P 

 

 

 

 

Edited by Hifi_Perrra
Ändrad text (" "). Tror det blir korrekt så.
Link to comment
Share on other sites

Jag fick på mejlen nu att Sonus Faber Electa Amator Mk3 var skapad, däremot lite för sent för egen del då jag la ner hifin så sett. Men kanske den eller om jag hittar ett par Virgo V eller Cremona M. Men det är först om 10 år tidigast eller något sådant. Vet inte ens om det blir av. Detta är bara vad jag kan tänka mig att köpa. Man kanske lika gärna inte köper någonting alls. Så det är då det. Man vet ju inte ens om man lever då heller. Man kan ju lika gärna bli påkörd av en buss i morgon eller varför inte en galen cyklist som tror han är på Mantorp, det är ingen som vet, that´s life.. 

 :sherlok:

Link to comment
Share on other sites

 

 

DSC03429-002.JPG

 

Senaste tagna fotona på köks-stereon. Nu kör jag däremot Sa2k där ute och Krellen. Annars ser det likadant ut. Marantz elektroniken är ej inkopplad. Racket är ett Atacama Europa Reference 6.5 som jag köpte på Balance bild och ljud år 2008 nån gång. Resten är köpt där också förutom hörlurarna och Sonos enheten. Detta är förövrigt köket i lägenheten längst upp i huset, det vill säga takvåningen om man vill kalla det så.

 

DSC03448.JPG

 

En översiktsbild. Här sitter jag på natten när jag inte vill störa grannen under när han ska sova, även om han stör mig då han snarkar väldigt högt. Väldigt lyhörd kåk :D

 

 DSC03440-001.JPG

 

Vill jag vara säker på att inte störa någon så lyssnar jag i någon av dessa hörlurar, men främst används dom tillsammans med min mobil, en Samsung Galaxy.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett gäng till hörlurar som jag använder nattetid. Både in-ear och trådlösa samt med kabel. Det finns några på G också som jag planerar för men jag avvaktar just nu beroende på att dom passar bättre i vårväder än i vintermörkret då jag gärna tar med mig dom ut utomhus också.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Hifi_Perrra said:

Jag tyckte att om man kollar på dom runda plattorna som är placerade på armarna och ovanpå spikesen, att dom är den modellen som inte är helt svarta utan har en kant runt sig i silver. Kan det stämma? Mina var däremot helsvarta, men sen tänkte jag inte på det mer :)

Det stämmer att det är en kant runt sig i silver. Använder deras vibrationsdämpande fötter VCF ll. Deras bästa är VCF V Magnetic.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jag visa också. Här är någon slags skum rack/hifi lösning med min Primare I22 med tillbehör.

 

Allt på bilden har jag kvar :) 

 

Högtalarna är förövrigt ett par Larsen Hifi 4.2 som jag specialbeställde i körsbärs fanér efter en pratstund med John Larsen. Han kunde även tänka sig att lacka den största modellen i vilken färg jag ville bara jag hade färgkoden... Höll på å säga.. bara jag valde svart, men så illa var det inte riktigt :D 

 

Larsen.jpg

Link to comment
Share on other sites

Härlig tråd i gammal forumanda!!!

Vad många fina rum och system, får bli en gemensam tumme till allihopa. Kul med så många olika stilar och anläggningar.

 

40388D00-455E-4933-95E1-84377DA1107B.jpeg

Magnepan 3,7 med V-vingar bakom. Samt två REL T7i.

D6F24DDF-52B5-467C-BEF1-ADF10225C52B.jpeg

Bakväggen bakom soffan, S-vinge på ett bord för att maximera diffuseringsytan, akustikplattor från bullerdämpande P-70 bakom,5st.

7CC4EA76-EF3A-4F18-84A0-C94386CD38A9.jpeg

En rumsmätning med såväl diffusorer, subbar och absorbenter. Inga rumskorrigeringar.

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

On 2018-10-06 at 18:10, YYZ said:

1163181444_BilderXZ2014(500x281).jpg.42a6fdc785b3c806049aa50dec05e00e.jpg

Bakom den röda skiljeväggen har jag rätt så förstärkt bas. Blev lite mer påtagligt efter att utrymmet bakom blivit mer komprimerat med att en hylla med vinylplattor kom på plats där.
Jag funderar på vad V-vinge eller annat bakom respektive högtalare skulle kunna bidra med. Funderar också på nyttan att kanske ansluta akustikplattor bakom racket en bit upp på den röda väggen. En vägg som är av det lättare slaget och att göra den tyngre är inte aktuellt. Jag önskar väldigt gärna förslag i mina funderingar.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, GoldMember said:

...

Fett ljud med Bose 901.

 

Såklart det blir! Du driver dem ju med en kultstärkare i form av Luxman L-550! :)

Har själv aldrig upplevt 901:or, men rätt vad är så dyker ett tillfälle upp! Både högtalarna och stärkaren är lite ”bucket list items” för audiofiler. :)

Link to comment
Share on other sites

On 2018-10-11 at 22:03, LasseJ said:

Musikrum på övervåningen i huset. Drygt 20kvm. Diffusion bakom högtalarna. Golden horn i taket. Matta för golvreflexerna. Två st Sofsci basfällor. Tre st Sofsci absorbenter bakom LP. Stora högtalare sett till rumsstorleken (B&W802D2).

fullsizeoutput_2bf.jpeg

En sån här anläggning skulle jag själv kunna tänka mig :) Snyggt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...