Jump to content

Eventen duggar tätt... Dynaudio & Hegel bjuder upp...


P-pan

Recommended Posts

Dagen har erbjudit lite mer än bara fint väder.

Hegel, Dynaudio & Ljudmakaren har tagit hotell Miss Clara i besittning och frågan är om

hotellgästerna kommer att få någon sömn den kommande helgen ?

 

DynegelEventIntrDSC_3916_9099_003323 (kopia).jpg

 

Här vankas både kolsyra och premiärer...

 

DynEventDSC_3928_9111_003301.JPG

 

Byzan & P-pan går på bubblande provlyssning.

 

 

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, AlfaGTV said:

Det tog en stund innan...  :) 

 

... ;)

 

Jag hade kanske lite för många bubblor i sinnet så fantasin räckte inte så långt...

 

DynEventDSC_3927_9110_003300.JPG

 

Efter en stunds mingel och skålande så fick vi inta våra platser.

 

DynEventDSC_3960_9143_003320.JPG

 

DynEventDSC_3930_9113_003303.JPG

 

Det här kan nog bli hur bra som helst... :tongue:

 

DynEventDSC_3924_9107_003298.JPG

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mycket glas var det…….. det smakade bra ur de med bubbel i och det lät bra trots glas i tak och två väggar:app: 

Fotografen fick ett bra ljus ser det ut som och förhoppningsvis fina bilder (ingen som tvivlat på det heller) att delge er som inte var där.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Samma högtalare iaf, de enda i hela världen och de far just nu runt "world wide" och släpps i januari om jag inte är felunderrättad. De vill tydligen förbättra ytskiktet ytterligare innan de släpps ut till konsumenterna. De kommer att finnas i fem olika färger, vit och svart är inte valbart. Såg läckra ut vid närmare titt och de var i Midnight Blue utförande.

 

/byZan

 

 

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, octavia rs said:

I Göteborg tyckte jag de lät riktigt bra nog en av mina favoriter sen var Dynaudios presentation även den riktigt en av de bättre. 

 

Jag kan bara hålla med.

Starkt att få till det ljudet i en så stor lokal.

Om jag inte missminner mig så tog det 13 timmar att justera ljudet innan man blev nöjd.

 

Hur länge det tog att fixa uppställningen på terrassen på Hotell Miss Clara vet jag dock inte...

 

DynEventDSC_3961_9144_003321.JPG

 

Byzan nämnde ju att det var gott om glasytor (tak/sidoväggar) och det tackar man ju som fotograf lite x-tra för med tanke på ljuset.

Samtidigt är det ju ingen önskedröm sett till en mer akustisk aspekt.

Men det fungerade riktigt bra ändå.

Nu fanns där förvisso lite basabsorbenter bakom gardinerna på sidoväggarna och molton-tyget som backdrop gjorde nog sitt till också

Sen så ska man aldrig förringa "bubblor" i sammanhanget, även om dessa inte är signerade SMT...

 

DynEventDSC_3943_9126_003310.JPG

 

DynEventDSC_3944_9127_003311.JPG

Link to comment
Share on other sites

Baffeln är lite avancerad... ja.

 

DynEventDSC_3951_9134_003315.JPG

 

En waveguide runt diskanten ser till att spridningsmönstret av ljudvågorna får lite svårare att nå golv och tak vilket i sin tur påverkar

dessa reflexer på ett mer positivt sätt.

Några mätvärden på högtalaren finns inte än, man har helt enkelt inte hunnit med.

Nyheter tenderar ju till att skickas runt på mässor och allehanda demonstrationer och i.o.m att detta par är det enda i världen, än så länge,

så lägger man prioritet på världens alla event inom området.

Antar att alla högtalarelement + delningsfilter ligger klara på fabriken men att det tar lite mer tid att få fram kabinetten.

Neodym-magneter verkar vara lite i ropet då det gäller utvecklandet av ny element och Dynaudio's är inget undantag fick vi veta.

Baffeln är dessutom tillverkad i ett helt nytt material (komposit av något slag... om jag minns rätt) som jämförelse med den gamla som

var utformad i mdf.

 

Confidence 50

DynEventDSC_3919_9102_003294.JPG

 

Nu har ju Dynaudio en hyfsad studio för att mäta sina högtalarmodeller och efter en

vända i Jupiters nästan viktlösa atmosfär, känslan av detta uppstår åtminstone, så lär

vi så småningom få oss lite siffror till livs.

Link to comment
Share on other sites

Lite vid sidan av fanns dessa att beskåda...

 

Confidence 20

DynEventDSC_3921_9104_003296.JPG

 

Stativhögtalaren som ersätter C1:an (vilken jag haft förmånen att få lyssna till för ett antal år sedan) skulle varit väldigt trevligt att

ha fått lystra till.

Tid för det kommer säkert vad det lider men för dagen får jag njuta av det goda hantverket helt enkelt :)

 

DynEventDSC_3923_9106_003297.JPG

 

DynEventDSC_3946_9129_003312.JPG

 

DynEventDSC_3957_9140_003319.JPG

 

DynEventDSC_3948_9131_003313.JPG

 

... och där kom visst undertecknad med på bild också :D

Link to comment
Share on other sites

Roligt att se bilderna från detta event som jag tyvärr missade pga båtuppdragning på landet. Bubbel tillhör favoritdrycken särskilt när den serveras kall, torr och gratis.

Instämmer att denna högtalare har en förmåga att sprida bra ljud inte minst i stora rum som Göteborgsmässan. Här med lite annorlunda elektronik än då.

Lokal med mycket glas måste sannolikt vara en utmaning att få till, men vad jag förstår lyckades man med detta. Var det samma musikexempel som i Göteborg?

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, octavia rs said:

I Göteborg spelad Dynaudio en låt med Anette Askvik (Liberty) som jag tyckte gav en riktigt bra närvaro, kanske ena de bästa upplevelserna jag hade på den mässan.

 

 

 

Årets mässlåt tror jag, hörde den i minst 5 rum till efter Dynaudios. Det ändrar dock inte på faktumet att den är bra, och hos Dynaudio speciellt lät den otroligt bra!

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Svanteborg said:

 Årets mässlåt tror jag, hörde den i minst 5 rum till efter Dynaudios. 

 

Jag hörde den bara i Dynaudio rummet.

 

Tror faktiskt första gången jag stötte på den var i en Youtube video ifrån Raidhos rum på München mässan i våras.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Audionet said:

Kanske är det så att man räknar med att stativhögtalar ställs upp för närfältslyssning och därför inte ställs inför samma akustiska utmaningar?

 

Mycket bra resonemang men tydligen är det så att hela baffeln är en del i DDC-tekniken ( Dynaudio Directivity Control ) vilket innebär att Esotar3-diskantens spridningsmönster är beroende av två mellanregisterelement (över/under) som på golvmodellerna.

Detta gör att spridningsmönstret man uppnår med den tekniken inte fungerar optimalt med ett ensamt baselement.

Varför man nu inte gör en lite större "bokhyllehögtalare" med dubbla mellanregister har säkert sin naturliga förklaring i att den då passerar stadiet "staivhögtalare" helt enkelt :unsure: ? ... och den platsen i modellserien är ju redan upptagen. 

Fast en 3-vägsstativare skulle ju också kunna vara något kanske.

Lever arvet kvar från C1:an så tvivlar jag inte en sekund på att det låter bra ändå.

Att hela modellserien är helt ny och omgjord är dock ett faktum.

Kabinett, baffel, delningsfilter, element och design är nytt alltihop... och nu kom jag ihåg vad baffelns kompositmaterial kallas... compex.

Komposit till compex... ibland sitter det fast i huvudet även när det är enkelt :clown:

 

Försök till delförstoring...

Esotar3DSC_3958_9141_003326.JPG

 

Hur som helst så är det 4 nya modeller i programmet: Confidence 20, 30,50 och 60.

 

Återkommer angående Hegels hedervärda bidrag denna afton... :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det blev lite stillestånd med rapporteringen här men jag hade väl kanske inte så mycket mer att säga utom det...

 

att Hegel verkar gå från klarhet till "lugnhet".

Och med det menar jag att deras redan snygga ljudliga presentation, innan den integrerade H590, nu har polerats ytterligare.

Åtminstone var det vad jag tyckte mig uppfatta när vi blev serverade en snabb a/b-test mellan de olika modellsammansättningarna i racket.

H590:an spelar med mjukare toppregister, men fortfarande väldigt detaljrikt, och ett mer sansat lugn än vad de tidigare modellerna antagligen har presterat ?

... jag har lite för dåligt med lyssningstid av Hegels produkter för att gå in i någon djupare analys och dessutom spelades det ju

utanför ramarna av vad mitt eget lyssningsrum påbjuder mig ljud/akustik/vanemässigt.

 

DynEventDSC_3939_9122_003307.JPG

 

Med stor sannolikhet hänger den mjukare återgivning samman med det nya dac-chipet som huserar i H590.

Dac-chipet (Hegel's egna önskemål i samarbete med tillverkaren fick vi veta) är så pass färskt att det inte fått någon

beteckning  eller namn än.

 

DynEventDSC_3949_9132_003314.JPG

 

Mer hade jag inte med mig från detta mycket trevliga initiativ och även om bubblet säkert smakade bra så tycker jag att ljudet hade än 

mer nerv, kropp och sparkle :)

 

Spec:


 Integrerad Stereoförstärkare
 Effekt: 2 x 301 watt @ 8 ohm
 D/A-omvandlare: 24/192
 Frekvensomfång: 5 - 180 000Hz
 Dämpfaktor: >4000
 Signal-brus: >100db
 DAC Loop
 DSD stöd för 62/128/256

 

Dessutom ska den vara "streamingsvänlig" både mot Tidal och Spotify Connect + komplett MQA avkodning.

Strömförsörjningen har dessutom växt med 50 % jämfört med deras tidigare modell H360.

Ny trend eller inte ?... men hifi-marknaden har härmed fått en ny integrerad musikmaskin med lite x-tra kryddor :cool:

 

Stort tack till samtliga inblandade hos Hegel, Dynaudio & Ljudmakarn.

 

Och för er ljud-nyfikna i en mer söderbelägen landsände så kan jag påminna om att touren går vidare och gästar kommande helg Stenkullen och HembioConsult... adress Byggvägen 3.

 

Mer info finner ni HÄR

 

Tack för mig så länge...

DynEventDSC_3926_9109_003299.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...