Jump to content

Vinyl-affärerna som försvann och dess efterträdare...


P-pan

Recommended Posts

BokreleaseDSC_3889_9072_003276 (kopia2).jpg

 

Den "listan" lär bli kort, tänker du ?

Mja...

Det beror ju på hur man räknar och från när...

:cool:

Calm har ju redan gått en runda på stan i sin tråd Stockholms Musikmecka

men för säkerhets skull så har fler tagit efter.

Calm och undertecknad tog det säkra före det osäkra och kollade upp själva "sammanställningen"

då den blev offentlig.

 

:sherlok:

 

Redogörelsen visade sig bli lite längre och mer historisk än vad man först kunde föreställa sig.

 

 

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Taxmannen said:

... inte minst för en som har rätt dålig koll på utbudet i storstan med några få undantag!

 

Då får jag hoppas att du har bättre koll på både historiska förlopp och gatuadresser som genom åren har förändrats.

Listan täcker nära nog 350 olika butiker som genom årens lopp försett stockholmarna (gäster också naturligtvis) med både nya

och begagnade skivor.

Långt från alla har överlevt och är man ute efter en nostalgitripp sett till svunna butiker man en gång handlat i så kan mitt och

Calm's tips vara väl värd mödan att läsa igenom :)

 

Inte mycket som direkt saknas vid bordet på bilden här nedan...

 

BokreleaseDSC_3890_9073_003277.JPG

 

... förutom en riktigt god kopp kaffe och något att läsa kanske ?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bakgrunden till min tråd Stockholms Musikmecka var egentligen en stegmätartävling på jobbet. Vi skulle genom olika fysiska aktiviteter omräknat till steg ta laget till Paris. Själv gick jag genom promenader ca 20.000 steg per dag och det var då idén att kartlägga dåtidens skivhandel som mål för dessa promenader. Detta var då skivhandeln var rejält nedgången i konkurrens med nedladdning och internethandeln. Situationen ser lite bättre ut idag och handeln är definitivt inte död, både med främst med vinylens återkomst och  trots en nedgående CD-handel. Tråden fick en viss uppmärksamhet utanför Euphonia och detta är upprinnelsen till denna tråd och ett mer historiskt arbete som hade startats på annat håll.

 

Calm

BokreleaseDSC_3890_9073_003277.JPG

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, calm said:

 Tråden fick en viss uppmärksamhet utanför Euphonia och detta är upprinnelsen till denna tråd och ett mer historiskt arbete som hade startats på annat håll.

 

Calm

 

Att detta handlar om en ny bok inom ramen för vinylhandeln och dess eldsjälar kanske inte är så svårt att räkna ut.

Historia kan ju spänna över lång tid och oavsett tidsspannet så har Stockholm sedan stenkakans tidevarv haft riktigt gott om

butiker inom området skivhandel...

 

BokreleaseDSC_3912_9095_003290.JPG

 

Rival's fina hotell på Mariatorget stod till förfogande för denna bokrelease och med tanke på den tidsenliga inredningen för när

skivförsäljningen började ta fart i Sverige under 50-60-talet så gick det lätt att förnimma dess historiska vingslag :cool:

 

Kön till att få ett signerat exemplar av boken växte sig snart lång...

 

BokreleaseDSC_3892_9075_003278.JPG

 

Men vad hade @calm's tråd på Euphonia med detta att göra... :39: ?

Link to comment
Share on other sites

För ca ett år sedan blev jag kontaktad av Torbjörn Sörhuus, en fd. journalist som hoppat av den banan och då för ett stort antal år sedan öppnade en butik i Birkastan för Jazz nära dagens centrum för skivhandeln kring St:Eriksplan i Stockholm. Butiken fick det passande namnet Birka Jazz. Den drevs framgångsrikt under många år, men som många andra butiker drabbades den av lågkonjukturen för vinyl och blev sannolikt mindre lönsam. Men eftersom Torbjörn är en envis person och musikälskare, så kunde det inte sluta så. Han anpassade därför handeln till moderna metoder, lade ner butiken och startade en internethandel istället. Den finns kvar än idag.http://www.birkajazz.com/  Här säljs vinyl över hela världen, med inriktning på jazz från standardutgåvor till rariteter.

Torbjörn startade också en blogg med diskussioner kring jazzmusik och annat och det var då som idén föddes till att göra en historisk studie hur själva skivhandeln i Stockholm hade utvecklats från "The Very Beginning" till dags dato. Torbjörn som den journalist han var började gräva i arkiv, andra källor och intervjuade en massa gamla skivhandlare i stan. Här dök upp massor av  bilder ur familjens arkiv, tidningsarkiv etc. och arbetet växte och slutligen tog det formen av något som skulle kunna bli en bok så småningom. 

 

Jag satt ju inne med en del bilder som jag tog i samband med min tråd och dessa var naturligtvis Torbjörn intresserad av och frågade mig om jag ville medverka med dessa i boken. Det tyckte jag självklart var roligt och på den vägen blev det.........

 

Calm   

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Jag var på Stora Skivmässan i Solna förra lördagen och jag upptäckte då boken och fick mitt exemplar signerat av Torbjörn. Eftersom jag inte bor i Stockholm och inte känner till så många affärer så förväntade mig inte så mycket av boken men den är mycket trevlig och jag fann även David Reid och Anagram på Tulegatan 33. David hade fullt med klassiska boxar en trappa ner och de flesta boxar har jag nog köpt av honom. Utan David så hade Stockholm varit rätt ointressant för den som var intresserad av klassisk musik och en gång i slutet på 90-talet så packade jag bilen full med boxar när vi gav oss iväg på vår årliga resa till Schweiz.

När det gäller Jazz så besökte jag Andra Jazz några gånger och fick då även med mig några vänner, se Slow down Stockholm. Jag träffade innehavaren Harald Hult i en skivaffär i Solna för mindre än ett år sedan och nu läste jag att han dog i maj 2018  :o. RIP

- Det finns rätt mycket att läsa om just Harald Hult som är lika gammal som Torbjörn Sörhuus och därför har de många beröringspunkter. Boken rekommenderas varmt!

Link to comment
Share on other sites

Det var trångt i lokalen...

 

BokreleaseDSC_3906_9089_003287.JPG

 

BokreleaseDSC_3905_9088_003286.JPG

 

Många av Stockholms skivhandlare var naturligtvis på plats, både aktiva och pensionerade... om man nu någonsin kan bli en

"pensionerad" Skivhandlare ?

Samlandet lär väl fortsätta på ett eller annat sätt antar jag :cool:

 

Och så författaren själv med pennan i högsta hugg...

 

Torbjörn Sörhuus

BokreleaseDSC_3897_9080_003282.JPG

 

BokreleaseDSC_3895_9078_003280.JPG

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, eliot said:

Jag var på Stora Skivmässan i Solna förra lördagen och jag upptäckte då boken och fick mitt exemplar signerat av Torbjörn. Eftersom jag inte bor i Stockholm och inte känner till så många affärer så förväntade mig inte så mycket av boken men den är mycket trevlig och jag fann även David Reid och Anagram på Tulegatan 33. David hade fullt med klassiska boxar en trappa ner och de flesta boxar har jag nog köpt av honom. Utan David så hade Stockholm varit rätt ointressant för den som var intresserad av klassisk musik och en gång i slutet på 90-talet så packade jag bilen full med boxar när vi gav oss iväg på vår årliga resa till Schweiz.

När det gäller Jazz så besökte jag Andra Jazz några gånger och fick då även med mig några vänner, se Slow down Stockholm. Jag träffade innehavaren Harald Hult i en skivaffär i Solna för mindre än ett år sedan och nu läste jag att han dog i maj 2018  :o. RIP

- Det finns rätt mycket att läsa om just Harald Hult som är lika gammal som Torbjörn Sörhuus och därför har de många beröringspunkter. Boken rekommenderas varmt!

Andra Jazz lever än om än med något udda öppettider som man måste kolla innan man ger sig dit. Det var ett par år sedan jag var där men då var butiken fylld med allehanda jazz från standards till rariteter. Ett veritabelt "gubbdagis" med så mycket kunskap och musik inom väggarna. Här kan man gå i timmar:77: om ens intresse ligger på företrädesvis äldre jazz.

 

calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Förlaget som arrangerade detta event med lansering av Torbjörns bok körde ett litet "upprop" med den samlade publiken och här dök upp en del gamla minnen av skivhandlare som jag besökt under åren och en del bekanta ansikten om än äldre än sist. Fick äntligen också namnet på den skivaffär som ägdes av min gamla klasskompis släkting som gav oss fribiljetter till konserter med dåtidens stora stjärnor som Janis Joplin, Led Zepplin, Jefferson Airplane, Crosby Stills Nash and Young mfl. Butiken hette Pickup och låg på Drottninggatan och hade en filial för klassisk musik och jazz på Jacobsbergsgatan. 

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, calm said:

klassisk musik och jazz på Jacobsbergsgatan

Pickup på Jacobsbergsgatan var en viktig butik i min ungdom. Jag arbetade på Norrlandsgatan ett par år i början av 70-talet och Pickup runt hörnet blev snabbt ett andningshål under lunchen och lördagar. För mig blev det lite av en skola som gav motivation och blev ett viktigt steg i mitt musikintresse som sedan dess i huvudsak handlat om jazz och klassisk musik. Några år senare sålde jag alla mina pop, rock, soul och bluesplattor. Många av dem är idag rariteter och en del hade varit kul att ha idag, men jag är "trygg" i mitt vägval.

 

Butiksföreståndaren (minns inte namnet) var en stor Sinatrabeundrare. Jag var hemma hos honom ett par gånger där han tog fram sin mikrofon och sjöng "Strangers In the Night" till inspelade orkesterarrangemang. Med tiden blev Pickup också ett extraknäck då jag jobbade där någon lördag, framför allt höst/vinter, var månad mot ersättning i album. 

 

Varje album försågs med butikens logga:

 

20181007_075428.jpg

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Bebop said:

Varje album försågs med butikens logga:

 

Att visa sin logga är ju ett måste för att synas i mängden.

Dock är nog denna logga väldigt ovanlig i sammanhang som berör försäljning av vinylskivor... :o

 

IkeaDSC_3883_9066_003324.JPG

 

Någon som vet mer och vid vilken tidpunkt möbeljätten eventuellt även sålde vinylskivor ?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Varsågod :)

Det är en väldigt trevlig läsning om nu någon skulle fråga mig.

 

Den ursprungliga bloggen hittar man HÄR och där går också att "bläddra" lite mellan några av sidorna i boken

Boken går att beställa på flertalet ställen och ett av dessa är direkt hos förlaget Premium Publishing 

 

Jag får med detta runda av mitt del i tråden och tacka för visat intresse.

Tack också till Calm som tog mig med på releasen men kanske framförallt ...

 

Stort tack Torbjörn Sörhuus för allt arbete med att sammanställa alla historier och fakta så att boken kom på pränt :thumbsup:

 

BokreleaseDSC_3894_9077_003279.JPG

 

BokenDSC_3963_9145_003325.JPG

 

Återkom gärna med kommentarer om ni läser boken så småningom :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja Torbjörn har onekligen gjort ett gediget arbete med boken. En historia som kanske inte bara handlar om skivhandeln i Stockholm utan också om skivhandeln i stort i hela Sverige. I min ungdom var det framför allt två radioprogram som var tongivande. 10-i-topp och Kvällstoppen. 10-i-topp var ett direktsänt program med omröstning med publik. Stockholm var alltid med samt en landsortsstad. Programmet gick på lördagar kl 15.00 och jag tror att denna tid var helig för många tonåringar på 1960-talet. Själv hade jag turen att få vara med i denna omröstning en gång och det gav nästan idolstatus i klassen. Detta skedde i Industrihusets stora hörsal på Storgatan. Numera högborg för Svenskt Näringsliv. Omröstningen skedde med Mentometerknappar som ackompanjerades av ett smatter som kom från en leksakskulspruta skött av Carl-Eiwar. Programledare var bla Klas Burling som nu var med på minglet vid Torbjörns boksläpp. Nostalgi så att det förslår.

Nu skall jag sätta mig och bläddra i boken som sträcker sig bakåt längre än min livstid och också berättar en del Stockholmshistoria inte minst om de sanslösa rivningarna som skedde i Klara och City under 60-talet och som fick turister tro att vi varit med i andra världskriget. Men det är en annan historia. 

Själv är jag lite stolt att fått medverka med åtta bilder under mitt nick Calm och  få göra lite reklam för Euphonia på köpet.

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Ett särskilt tack till P-Pan som lyckades ta bilderna i detta vimmel av folk och fota ett unikt tillfälle av samling av vinylfrälsta skivhandlare. Onekligen en kulturgärning har dessa handlare bidragit med och att många dessutom överlevt svältåren och ser med tillförsikt på framtiden för branschen.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Den som naturligtvis bör hedras allra mest i detta sammanhang är naturligtvis Torbjörn Sörhuus som lagt ner ett enormt arbete på ett gediget förarbete vid tillblivelsen av denna bok som omfattar ca 400 butiker och försäljningsställen i Stockholm från 1922 och framåt. Naturligtvis skall även förlaget Premium Publishing ha en eloge för att satsa på denna form av smal utgivning. Framgår inte hur stor upplagan är, men jag skulle inte tro att den är så stor, så den kan nog med tiden bli en åtråvärd bok. Mitt ex. släpper jag inte för allt smör i Småland, i synnerhet som den försätts med en vänlig och personlig dedikation av författaren.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Bok beställd! Själv besökte jag skivbutikerna i Stockholm mer eller mindre varje vecka från unga tonår och uppåt. Personalen lärde känna en och kunde ofta säga "kolla här Lasse. Har precis fått in denna och den gillar du säkert" och så kunde man provlyssna direkt. Nästan alltid gick man därifrån med någon eller några skivor i en påse. Bråttom hem för att lira nyköpen. Min favoritbutik under många år låg på Drottninggatan. Minns just nu inte vad den hette men den är säkert med i boken.

Ser fram emot att läsa boken. Kul även att Calm är med på ett hörn. 

Tack även till P-pan.

mvh
Lasse

Edited by LasseJ
Link to comment
Share on other sites

Sådant är väl härligt! Det är ju så det ska vara. Där jag bor säger man mer köp det här för att jag vill tjäna pengar! Fast att man alltid vet att dom bara säger så, men att dom har noll koll på det själva att man vet om det... Det är ju fantastiskt på nåt sätt... inte vet jag vilket... Men det känns inte så väldans kul i alla fall... Är mest varuhus där jag bor i för sig då men...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...