Jump to content

Kalibrering av Bandspelare


Taxmannen

Recommended Posts

Vi skall snart gå vidare med kalibrering av VU-mätarna och därefter inspelningskedjan, men innan dess sticker vi emellan med en annan kontroll som väl egentligen inte hör till själva kalibreringen, men det är ändå lämpligt att kontrollera att det är ok innan man går vidare med bias-inställningen.

 

#6 - Kontroll av oscillatorfrekvensen för bias

 

För min Studer skall den vara 150 kHz +/- 3 kHz. Den är enkel att kontrollera om man har ett instrument som kan mäta frekvens - oscilloskop eller multimeter fungerar utmärkt - men om frekvensen skulle ligga utanför toleranserna så krävs det ett speciellt "extension board for audio cards" som man monterar oscillatorkortet i innan man justerar frekvensen. För att mäta så ser man till att bandspelaren har uppnått driftstemperatur, monterar ett oinspelat band, väljer 7,5 ips (medium speed) och startar inspelning. Mätproberna ansluts till två stift på oscillatorkortet.

 

20181007-DSC_3773.jpg.23ce2bddd3b6fc81fc812b884240ca22.jpg

 

20181007-DSC_3771.jpg.d024c64aa4599e185a3a64bbd3023be4.jpg

 

Gott och väl inom angivna gränser :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

#7 - Justering av VU-mätarna

 

Den här justeringen görs på lite olika sätt beroende på bandspelare och konfiguration och det som var en utmaning med min bandspelare var att dämpkortet (attenuator card) ser annorlunda ut än det som beskrivs i servicehandboken. Två trimpotentiometrar som används i kalibreringsprocessen är ersatta med fasta högprecisionsmotstånd, så jag fick improvisera. Hur som helst, det centrala är att om man lägger på en signal på den driftsnivå man valt för 0 dB så skall resultatet på utgångarna bli samma signal, samtidigt som VU-mätarna visar 0 dB. I mitt fall använder jag en signalgenerator *) och lägger på en 1 kHz sinusvåg på 1,55 V på ingångarna. Samtidigt ansluter jag voltmetern till utgångarna på bandspelaren.

 

*) Om man saknar en signalgenerator kan man använda sig av en dator och ett lämpligt signalgeneratorprogram. Har man svårt att justera utsignalen med ljudkortets volymkontroll så skickar man lämpligen signalen från ljudkortet genom ett försteg så att man kan justera signalnivån med förstegets volymkontroll samtidigt som man kontrollerar att nivån blir rätt med en voltmeter. 

 

20181008-DSC_3774.jpg.e5a556a4b37c11ab4af00de0b906a420.jpg

 

Jag ställer bandspelaren i INP-läge (alltså inte avspelning/reproduce) och justerar med Preadjust så att signalen på utgångarna motsvarar det jag skickar på ingångarna 1,55 V.

 

20181008-DSC_3780.jpg.e25a16f71b6c5da028c22cd09cb21284.jpg

 

VU.jpg.35f4ea9ac9f5f9086f93e1d399b53a1f.jpg

 

Därefter justerar jag potentiometrarna för höger och vänster kanal på dämpkorten på baksidan av VU-mätarpanelen så att signalen på VU-mätarna visar 0 dB. 

 

20181008-DSC_3783.jpg.583d27530141a5b132109bcf04282ffe.jpg

 

Ergonomin är inte toppen när man vikt ner VU-mätarpanelen på min bandspelare, men jag kom på att en spegel fungerar utmärkt för att se VU-mätarna samtidigt som man har full åtkomst till samtliga trimpotentiometrar.

 

20181008-DSC_3779.jpg.7a0b422e94be619bea4dcb80625c1bc0.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

#8 - Justering av lysdioderna för Peak-nivå

 

Min bandspelare är utrustad med lysdioder som skall tändas vid +6 dB över min driftsnivå, alltså +12 dB. Jag vrider upp signalgeneratorn till 3,08 V och justerar trimpotentiometrarna för Peak för vänster och höger kanal precis till peak-indikatorerna tänds upp. Jag kontrollerar nivån genom att skruva ner signalgeneratorn och noterar att dioderna släcks vid ungefär 3,00 V. Det får duga!

 

 20181008-DSC_3784.jpg.30a44660941f51da77d524e35208f37e.jpg

 

Peak.jpg.80ae34bff3b3d3ba07ba6bbbdd69a514.jpg

 

20181008-DSC_3785.jpg.eb89099c2ff2ae669cf4d71b01174c28.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 2018-10-09 at 19:57, Taxmannen said:

Jag vrider upp signalgeneratorn till 3,08 V och justerar trimpotentiometrarna för Peak för vänster och höger kanal precis till peak-indikatorerna tänds upp.

Jag antar att det är 3,08 V rms, dvs en dubblerad utnivå jämfört med 0VU på aktuell maskin. 

Skulle vara intressant att veta vad de fetaste banden klarar av momentant.

 

Det är en väldigt hög frekvens på signalgeneratorn på fotot. Man kanske ska kolla ett par ställen inom audiobandet?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Det är en väldigt hög frekvens på signalgeneratorn på fotot. Man kanske ska kolla ett par ställen inom audiobandet?

 

Det är faktiskt 1 kHz som signalgeneratorn skickar ut även om det ser ut som något annat i och med alla nollor. Notera den lila punkten efter ettan :)

 

2 hours ago, calle_jr said:

Jag antar att det är 3,08 V rms, dvs en dubblerad utnivå jämfört med 0VU på aktuell maskin. 

Skulle vara intressant att veta vad de fetaste banden klarar av momentant.

 

Det är mycket möjligt att jag gör någon fundamental tankevurpa här, men så här har jag tänkt: 6 dBu in motsvarar 1,55 dBv (= 1,55 Vrms) och representeras som 0 dB VU på min bandspelare (min Operating Level). Enligt instruktionerna i servicemanualerna skall Peak-indikatorerna justeras så att de tänds upp vid +6 dB VU vilket då skulle motsvara 3,08 Vrms. Lägger jag istället på en insignal på 2,18 Vrms så visar VU-mätarna +3 dB. 

 

Egenskaper för SM900 finns i dokumentet från recording the masters nedan, men jag vet inte riktigt hur man skall tolka siffrorna i det :blackeye:  

 

https://www.recordingthemasters.com/wp-content/uploads/2016/09/fiche_sm900_rtm_26_07_2016-web.pdf

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Taxmannen said:

Det är mycket möjligt att jag gör någon fundamental tankevurpa här

Nejdå, det tror jag inte. Stämmer bra.

 

10 hours ago, Taxmannen said:

Egenskaper för SM900 finns i dokumentet från recording the masters nedan

Det var en sak som slog mig när du skrev om peakmätare. Det är vanligt med inspelningar med stor dynamik men där de största peakarna är oerhört kortvariga.

Min fundering var vilken skillnad det är mellan peakar kontra konstant nivå vad gäller överstyrningskapacitet eller mättnad för magnetband.

Det beror såklart även på tonhuvudet, men jag har för mig att @Bebop har luskat lite i det och om jag minns rätt är kortvarig maxnivå ca 12dB högre än långvarig nivå.

Om man då har kalibrerat 0VU för +6dB, så skulle det inte vara några problem att sätta peakmätaren betydligt högre (ytterligare 6dB högre, dvs 6,2Vrms).

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Det var en sak som slog mig när du skrev om peakmätare. Det är vanligt med inspelningar med stor dynamik men där de största peakarna är oerhört kortvariga.

Min fundering var vilken skillnad det är mellan peakar kontra konstant nivå vad gäller överstyrningskapacitet eller mättnad för magnetband.

Det beror såklart även på tonhuvudet, men jag har för mig att @Bebop har luskat lite i det och om jag minns rätt är kortvarig maxnivå ca 12dB högre än långvarig nivå.

Om man då har kalibrerat 0VU för +6dB, så skulle det inte vara några problem att sätta peakmätaren betydligt högre (ytterligare 6dB högre, dvs 6,2Vrms).

 

Ahh, då är jag med - jag blev orolig att jag hade dragit på för mycket :blush:

 

Det är självklart intressant det där med nivåer. När jag lyssnar på masterbandkopior så upplever jag dem oftast som inspelade på rätt låg nivå, men det handlar väl som sagt om att de ska fungera på semi-pro och kanske även konsumentbandspelare. Samtidigt låter dessa band fantastiskt med en otrolig dynamik, så behöver man egentligen någonsin utnyttja det dynamikomfång "värstingbanden" erbjuder och/eller i vilket läge skulle man behöva 6dB ytterligare dynamiskt headroom?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Om man då har kalibrerat 0VU för +6dB, så skulle det inte vara några problem att sätta peakmätaren betydligt högre (ytterligare 6dB högre, dvs 6,2Vrms).

 

Men varför då? Om man spelar in eller köper band (SM900 eller SM911) inspelade vid 320 nWb/m så tycker jag att det är viktigt att man får med en testsignal 1 kHz vid 320 nWb/m så man kan kontrollera utnivån och ställa den på 0 VU. Då vet man också att man har ett headroom på dessa band momentant upp till ca 18 dB eller 9 dB flera sekunder. 

 

Om masterkopian är direktkopierad från ett halvtums band inspelat i 510 nWb/m får man lägga till 4 dB mot 0 VU vid 320 nWb/m. Vid en peak om 12 dB kommer det nog inte att blinka så många gånger och då har man ju info alls.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Taxmannen said:

i vilket läge skulle man behöva 6dB ytterligare dynamiskt headroom?

Bandets headroom har du ändå. Tanken är inte att den skall utnyttjas för inspelning, det är som sagt "headroom".

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Bebop said:

Men varför då? Om man spelar in eller köper band (SM900 eller SM911) inspelade vid 320 nWb/m så tycker jag att det är viktigt att man får med en testsignal 1 kHz vid 320 nWb/m så man kan kontrollera utnivån och ställa den på 0 VU. Då vet man också att man har ett headroom på dessa band momentant upp till ca 18 dB eller 9 dB flera sekunder. 

Jag håller med, men det bygger på att någon annan har analyserat innehållet och att man inte behöver göra det själv. I så fall kan man koppla ur peakmätarna. Så frågan gällde om man gör egna inspelningar eller om man har inspelningar som inte har någon testsignal.

 

 

8 hours ago, Bebop said:

Om masterkopian är direktkopierad från ett halvtums band inspelat i 510 nWb/m får man lägga till 4 dB mot 0 VU vid 320 nWb/m. Vid en peak om 12 dB kommer det nog inte att blinka så många gånger och då har man ju info alls.

Vitsen är såklart att inte ställa för låg nivå pga mycket kortvariga peakar eftersom det tillför brus i onödan.

En testsignal är ju enkel att ställa efter :), men med musik kan det vara klurigt att hitta rätt nivå och man drivs lätt att sänka om inspelningen är dynamisk så att peakmätarna blinkar hela tiden.

Men det är klart, om man ställer nivån så att det blinkar sporadiskt innebär det ju att peakar är ännu högre än den nivån, alltså att det behövs ett gäng dB till över nivån där lampan tänds.

 

Så, frågan kan egentligen omformuleras; vilken nivå är lämplig att sätta på en testsignal i förhållande till musik?

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är knepigare. Om jag spelar in från radio använder jag den testton som finns på Kenwoods tuner och sätter nivån på -2 vilket (motsvarande 250 nWb/m) vilket rekommenderas för de tunnare banden LPR35 eller LPR90 (båda banden är för övrigt kompatibla med kalibreringen för SM911 (LPR35) eller SM900 (LPR90). Enligt Fabio skiljer det en dB mellan 911 och 900 respektive 35/90). Då kör jag med 7.5 ips. 15 ips från radio anser jag är overkill. Båda LPR är f ö vida överlägsna de band från TDK, Maxell, Agfa och BASF som användes i hemmiljö på 70-talet, men formulan har sin bakgrund i dessa band.

 

När jag spelar över 45-varvare sätter jag på det mest dynamiska spåret och spelar igenom och gafflar in nivån så att det ser ut ungefär som på köpeband som jag vet är inspelade med referens 320 nWb/m. Någon eller några dB upp eller ner menar jag är okritiskt mrd tanke på bandens kvalitet. Som du varit inne på är många köpeband lågt inspelade med standard 185 eller 250 nWb/m. Ändå låter det kanon och brusnivån är heller inget problem.

 

Till dessa överföringar har jag provat både SM911 och LPR35 med 15 ips men jag är inte människa att höra någon skillnad.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-10-12 at 10:20, Taxmannen said:

Att sätta ”rätt” nivå vid inspelning tycker jag rent generellt är knepigt. Hur gör ni?

Samma fråga som jag ställde om du tänker efter :)

Teoretiskt kunde man tänka sig spela in tex 10sek i ett starkt parti och medelvärdesbilda.

Praktiskt är följande ganska bra och på köpet visas några skillnader i arbetssätt mellan analog och digital inspelning:

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-10-11 at 20:45, calle_jr said:

Det beror såklart även på tonhuvudet, men jag har för mig att @Bebop har luskat lite i det och om jag minns rätt är kortvarig maxnivå ca 12dB högre än långvarig nivå.

Om man då har kalibrerat 0VU för +6dB, så skulle det inte vara några problem att sätta peakmätaren betydligt högre (ytterligare 6dB högre, dvs 6,2Vrms).

 

Jag läste en text om Studer 807 som faktiskt har tre lysdioder per kanal för Peak, normalt kalibrerade för +6, +9, och +12 över 0 VU. Det vore intressant att höra hur @calm resonerar vid inspelning med sin 807:a!

Link to comment
Share on other sites

I ärlighetens namn så har det inte blivit så mycket inspelande på min maskin än. Min utgångspunkt har i första hand varit att bygga en bandsamling  på kanske mellan 30-50 titlar som bas. Där är jag inte än och det kommer sannolikt att ta lite tid. Svårigheterna är att egentligen få tillgång till bra band gärna med ny musik för mig, det är trots allt en slant i att investera i nya band. Att kopiera vilket jag tycker är ngt tveksamt förutsätter ytterligare en bandspelare, vilken jag inte har. I avsaknad av en bra tuner blir inspelning från radion också begränsad och att kopiera från vinyl känns meningslöst, i vart fall från egen vinyl. Så återstår att gå vidare med inköp. Eftersom jag har jazz så jag kan gödsla med och i princip räcker min livstid ut så är min utgångspunkt att samla band i för mig nya genrer. Främst äldre klassisk musik och opera som jag gillar.

 

De band jag hittills har är av lite blandad kompott, men tror inte att jag kommer att satsa på redan kända och av mig redan ägda CD eller LP, det ger mindre musikaliskt utbyte och jag inriktar mig inte på att lyssna rent tekniskt. Jag är ute efter nya musikaliska totalupplevelser gärna kryddad av teknisk briljans, men detta är inte prio ett.

 

När det gäller redan inköpta band så är de av lite olika kvaliteter och utstyrningsnivåer. De inspelade på 520 nm slår klart ut i VU mätaren upp till +12dB i topparna medan lägre håller sig inom 0 och kanske om man mäter de bättre bandens medelvärde något över 0 dB. Inte någon gång har jag upplevt att ljudet har ens varit i närheten av distorsion. Skulle jag kopiera ett toppband så skulle jag sannolikt köra SM 900 som utgångspunkt och söka styra ut så mycket det går och då spela igenom för att definiera toppnivåer och styra ut dessa i närheten av +12 dB eller strax över 9 i vart fall. Bandet tål nog ännu mera än så. Min spelare upplever jag vara i toppskick och en typ av spelare som använts mycket i kvalificerade sammanhang, så jag ser egentligen inga begränsningar där. Men erfarenheten få avgöra vilket som blir bäst och där är jag knappast än.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Hur höga peakarna blir på VU-mätaren beror ju också hur hög förstärkning man skickar till försteget ("repro"-potentiometern på bandspelaren). Det är därför det är så bra att med de leverantörer som har med en testsignal på bandet typ 1 kHz. Om banden är inspelade med 185 nWb/m skall testtonen lägga sig på -4dB, band inspelade med 250 nWb/m skall VU-mätaren då hamna på -2 dB hos mig och Calm (vars spelare är kalibrerade i 320 nWb/m vid 0 VU). Då hamnar peakarna rätt s a s och hur stora de är beror på musikens dynamik.

 

Detta är rätt så teoretisk och har inte så stor betydelse vid avspelning eftersom de flesta bandare (inklusive t ex Technics, Tandberg och Revox utan vidare klarar uppemot 20 dB överutstyrning, alltså betydligt mer än banden klarar). Vid inspelning är det lite mer kritiskt och det är då fluxströmmarna skapas. Min åsikt där är att följa band-/spelartillverkaren och för både Studer och SM900/911 är den 320 nWb/m vilket också ger ett förnämligt headroom.

Link to comment
Share on other sites

Följande illustration som kommer från en artikel av Josef Dorner i tidiskriften "db" (vad det nu var) 1984. Artikeln förklarar historik om kalibreringsstandard. Följande diagram som ger en rätt bra bild över historien.

 

Kurvan längst till vänster visar hur USA hamnade på sin standard, dvs 3 % tredjetonsdistorsion vid en överstyrning av bandet från 250 nWb/m av 3,5 dB. I Europa stannade man på 320 nWb/m för att få lite "marginal". Europa använde DIN-norm. Det framgår inte vilken norm USA använde. Den streckade kurvan mellan USA/Europa visar dock hur kurvan sett ut för USA om de använt DIN-normen. Observera också att redan från grunden gav de europeiska banden lägre 3:e-tonsdistorsion. Varför det skiljde 1955 mellan USA och Europa vet jag inte. Kan det ha något att göra med olika bandtillverkare (Agfa/BASF vs Ampex/Scotch) eller maskintillverkvare (Studer/Philips vs Ampex). Det framgår heller inte om författaren gjort testet själv eller om han samlat tillverkarnas data. Jag tycker det är intressant ändå. Det visar ju tankarna bakom, kan jag tycka.

 

När man sedan tittar på de högra kurvorna så visar de karaktäristiskan med de nyare band som fanns tillgängliga på 80-talet. 

 

Distorsionen vid 320 nWb/m för de nyare banden ligger under 0,5 % och då finns en marginal mellan 10-12 dB's teoretisk överstyrning/peak (beroende vilken 3:e-tonsdistorsion man tillåter sig) för de band som använts i artikeln, vilket motsvarar 1,200 nWb/m. SM900/911 klarar än mer. Detta är också vad Fabio har berättat. Samtidigt visar diagrammet att det inte är fel att ligga på standarden 320 nWb/m för att inte öka på distorsionen för mycket. Priset för hög flux är distorsion. Man kan ju skaffa en 30-ipsare...:closedeyes:  

 

OBS! Detta är bara intressant för inspelning vid 15 ips och fluxflödet från inspelningshuvudet. Det har inget med avspelning att göra där man gå betydligt högre utan att äventyra ljudet. Typiskt över 20 dB.

 

MOL-diagram.jpg

Link to comment
Share on other sites

Intressant diagram!

 

 

22 minutes ago, Bebop said:

Det framgår inte vilken norm USA använde

Innan alla anslöt till den internationella IEC så var det industristandarder i respektive region DIN (tysk) och CCIR (fransk) i Europa, NAB och AES i Usa.

Ganska tunga organisationer allihop, som har fastlagt allt ifrån storleken på papper till SI-systemet och uppdelning av radiofrekvenser.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Distorsionen vid 320 nWb/m för de nyare banden ligger under 0,5 % och då finns en marginal mellan 10-12 dB's teoretisk överstyrning/peak (beroende vilken 3:e-tonsdistorsion man tillåter sig) för de band som använts i artikeln, vilket motsvarar 1,200 nWb/m. SM900/911 klarar än mer. Detta är också vad Fabio har berättat. Samtidigt visar diagrammet att det inte är fel att ligga på standarden 320 nWb/m för att inte öka på distorsionen för mycket. Priset för hög flux är distorsion. Man kan ju skaffa en 30-ipsare...:closedeyes:

 

Alltid intressant det här med "standarder". Sanslös kapitalförstöring egentligen med alla dessa organ som satsat mer på prestige snarare än att nå verklig enighet.

 

Hur vanligt är det förresten med 30 ips-spelare? Just B67:an verkar finnas i båda varianterna enligt dokumentationen, men jag har aldrig sett någon nämna att deom har en 30ips-maskin.  På något sätt känns det i dagsläget kanske lite mera användbart med 30 ips än 3,75. Eller sitter ni övriga med drösvis av gamla 2-spårs inspelningar i 3,75 som ni vill kunna spela upp?

Link to comment
Share on other sites

Dags att gå vidare med justeringarna på inspelningssidan som innefattar nivå, azimuth på inspelningshuvudet, bias och frekvensgång. När man läser om kalibrering varierar ordningsföljden mellan bias och azimuth, men Studer rekommenderar att ställa in azimuth först silket jag har valt att följa. Av någon anledning föreslår Studer också att man skall börja med att kalibrera för medelhastighet först (7,5 ips), för att sen gå vidare med hög och låg, men eftersom jag dagsläget enbart använder min bandspelare på hög hastighet går jag direkt på 15 ips.

 

#9 - Kalibrering av inspelningsnivå

 

Montera ett tomt band av den typ du har tänkt att använda för att spela in på (för den här övningen använder jag ett SM 900). Anslut signalgeneratorn och ställ in den på 1 kHz och den driftnivå du valt. Starta inspelningen och justera nivån på höger och vänster kanal (Record Amplifier Level Fast) så att avspelning av den inspelade signalen ger 0 dB på VU-mätarna och/eller driftnivå på utgångarna vid mätning med extern voltmeter.

 

231299929_Recordamplevel.jpg.25d06fb19b423d2c515566abd2a7968c.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

#10 - Justering av azimuth för inspelningshuvudet

 

Justeringen av azimuth görs återigen genom att spela in en högfrekvent signal (8 och 16 kHz) på låg nivå, Studer rekommenderar -20 dB och kontrollera/minimera eventuell fasförskjutning mellan vänster och höger kanal. Om man har en felställd azimuth på avspelningshuvudet är det självklart möjligt att kompensera för det vid inspelning, men då blir självklart fasen fel om man tar ett sådant inspelat band och spelar upp det på en annan bandspelare. Det är därför det är viktigt att först ha justerat azimuth på avspelningshuvudet utifrån ett korrekt testband.

 

Justeringen görs med azimuthskruven på inspelningshuvudet tills man når en minimal ellips eller ännu hellre en perfekt 45-graders linje.

 

20181014-DSC_3787.jpg.cc546eee6e1dc13f033fee6588bec698.jpg

 

Notera att min linje inte är exakt 45 grader. Det beror på en liten nivåskillnad mellan höger och vänster kanal, synlig på denna låga nivå (-20 dB)

 

MAP001.jpg.ee74b8e26e5e5a52be8f33691a5c9745.jpg

 

Efter justering av azimuth, repetera steg #9 - Kalibrering av inspelningsnivå.

 

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

#11 - Justering av bias

 

Nästa steg är att justera bias för den valda bandtypen. Det finns massor att läsa om bias på nätet men kort uttryckt handlar det om att enbart den musikaliska signalen inte är tillräcklig för att skapa en korrekt representation av musiken på bandet eftersom magnetiseringen av bandet är extremt känslig för bandets magnetiska historik. För att komma runt detta skickar man in en högfrekvent signal (150 kHz på min Studer) tillsammans med musiken till inspelningshuvudet som syftar till att "röra om" de magnetiska partiklarna så att alla signaler man spelar in har samma förutsättningar. Problemet beror på så kallad magnetisk hysteres - ett fenomen som innebär att ett magnetiskt material försöker hålla kvar den magnetism det erhåller och aktivt måste påverkas för att återgå till ursprungsläget för att vara redo att ta emot förnyad magnetisering.

 

Biasinställningen görs genom att med biasreglaget hitta den maximala nivån och sen fortsätta att öka bias tills nivån har minskat med det delta som bandleverantören rekommenderar för den aktuella bandhastigheten. Studer illustrerar processen med bilden nedan:

 

1103531639_Skrmavbild2018-10-14kl_17_29_04.png.9691dff64434c4985e80fa4063e610cc.png

 

Kontrollerna sitter på inspelningskorten och det finns potentiometrar för alla hastigheter.

 

Bias.jpg.35627297976b9ef5fc05f79b897c9159.jpg

 

Genom konsultation av dokumentationen för det band jag valt (SM 900) ser jag att det rekommenderade deltat är 4 dB för bandhastigheten 15 ips.

 

1997549797_Skrmavbild2018-10-14kl_17_32_47.thumb.png.a9f73d17d1a2cea9e59aacc587cb4683.png

 

Man gör biasinställningen med en signal på 10 kHz/-20 dB. Jag ansluter och ställer in signalgeneratorn på 10 kHz och 155 mVrms som motsvarar en nivå 20 dB under min valda driftsnivå.

 

20181014-DSC_3788.jpg.80ef8116a42b51428c4b96717fdfdb45.jpg

 

Montera ett oinspelat band, starta inspelningen och gör mätningarna på de signaler som är inspelade på bandet, alltså via tape/repro.

 

Den låga nivån gör att det är väldigt svårt att ställa in bias med de inbyggda VU-mätarna eftersom noggrannheten är låg på så låga nivåer. Rekommendationen är att istället använda ett externt instrument för inställningen. Idealiskt är en analog milivoltmeter som gör det enkelt att hitta max-värdet och sen minska med deltat därifrån, men jag använder min digitala multimeter. Den har fördelen att enkelt kunna hitta ett maxvärde under en mätperiod, så jag kör igenom en mätning och vrider bias-potentiometern från vänster ändläge till höger ändläge.

 

20181014-DSC_3791.jpg.df18ec636da10d59955971db481b7cf9.jpg

 

Jag noterar att maxvärdet är ca -9,5 dB och siktar då på att ställa in bias på -13,5 dB efter toppnivån, så jag vrider tillbaka bias  till vänster och vrider medurs tills teaken är passerad och landar på -13,5 dB.

 

20181014-DSC_3792.jpg.11658326cb3a612ff13daa989879102e.jpg 

 

Jag har inte provat, men det skulle säkerligen även gå alldeles utmärkt att använda ett oscilloskop för inställningen av bias.

Edited by Taxmannen
Förtydligande.
Link to comment
Share on other sites

On 2018-10-17 at 21:59, Taxmannen said:

kort uttryckt handlar det om att enbart den musikaliska signalen inte är tillräcklig för att skapa en korrekt representation av musiken på bandet eftersom magnetiseringen av bandet är extremt känslig för bandets magnetiska historik. För att komma runt detta skickar man in en högfrekvent signal (150 kHz på min Studer) tillsammans med musiken till inspelningshuvudet som syftar till att "röra om" de magnetiska partiklarna så att alla signaler man spelar in har samma förutsättningar. Problemet beror på så kallad magnetisk hysteres - ett fenomen som innebär att ett magnetiskt material försöker hålla kvar den magnetism det erhåller och aktivt måste påverkas för att återgå till ursprungsläget för att vara redo att ta emot förnyad magnetisering.

:app:

Magnetism är mycket olinjärt och komplicerat. Bra och begriplig beskrivning av dig för just biaseringen :41:

 

Dessa hysteresisloopar går inte ens att beskriva matematiskt, så detta är heavy shit :D

Man kan säga att magnetiseringen följer olika stadier, där varje stadie har sin karaktär och att den har ett minne där föregående stadier återkommer i cykler. Man kan också säga att magnetism laggar, för att uttrycka det populärt :)

Det finns en linjär del mellan insteget och knäet till mättnad där man "vill vara" och biaseringen som Taxmannen beskriver ser till att man (försöker) hamna där.

Hur lätt eller svårt ett material magnetiseras bestäms av dess permeabilitet µ=B/H, där B är den magnetiska flödestätheten och H är påförd magnetiserande kraft.

 

Jag ska inte bli långrandig, men kolla på denna schematiska figur. Även om man tar bort den magnetiska kraften, så kommer materialet bibehålla ett magnetflöde motsvarande OE.

 

image.png

Bild: engineeringenotes

 

Det är just denna del av bandspelarens elektronik som gör att jag ryggar för att prova med extern eq, dvs att ta signalen direkt från tonhuvudet. Det gör att man hoppar över magnetiseringsbiaseringen och det kan ju bli helt galet.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har fortsatt kontakt med Fabio och vi kom in på det här med kalibrering där han gav följande råd. Nu är det knappast aktuellt för dig, @Taxmannen eftersom du har färskt testband. Men uppenbarligen finns det gamla testband i snurr på marknaden från 70-/-80-tal som det också handlas med. Dessa bör man akta sig för att använda. Fabio har säkert sådana också och har "bevittnat" problemet IRL. Så här skriver han.

 

Calibration of your recorder with a reference tape;  I tell you one of the most common problematic that can happen in this cases. 

If the calibration tape isn't so "fresh" but on the contrary it has a long life behind it, would be possible that the frequencies over 7-8 KHz have gradually lost the perfect linearity of the original magnetic flux and depending by their loss of energy, doing the calibration the operator is forced to increase the gain of hi-freq trimmer on repro board in excessive way, because he is following the output level on the oscilloscope, trying to obtain a flat freq response. 

If this hypothesis occurred, during reproduction all the high frequencies on the recorder will be over boosted and depending by how many dB they have been increased, the sound can start to became harsh/strident, with increasing effect, proportioned to as much as increases the volume of reproduced music

Link to comment
Share on other sites

On 2018-10-27 at 10:29, Bebop said:

Jag har fortsatt kontakt med Fabio och vi kom in på det här med kalibrering där han gav följande råd. Nu är det knappast aktuellt för dig, @Taxmannen eftersom du har färskt testband. Men uppenbarligen finns det gamla testband i snurr på marknaden från 70-/-80-tal som det också handlas med. Dessa bör man akta sig för att använda. Fabio har säkert sådana också och har "bevittnat" problemet IRL. Så här skriver han.

 

Så är det och med tanke på att ett testband är rätt dyra gäller det att vara lite rädd om dem. MRL rekommenderar för övrigt att man kontrollerar avmagnetiseringen på en bandspelare innan man använder ett testband. Detta kan man göra genom att man spelar in en signal på 16 eller 20 kHz på ett tomt band och sen spelar av den signalen på bandet upprepade gånger och ser hur signalstyrkan beter sig. Om den sjunker för varje avspelning så har man en magnetiserad bandtransport och då bör man avmagnetisera och upprepa megnetiseringstesten igen innan man använder testbandet.

 

Däremot skall man tydligen inte kunna "slita" ut sitt testband genom normal användning så länge man använder det på rätt sätt - "It is good for ever, unless something damages it". Det finns mer att läsa om detta här: http://www.mrltapes.com/accurate.html

Link to comment
Share on other sites

Dags för det sista steget i denna kalibrering och det handlar då om...

 

#12 - Kalibrering av frekvensgång för inspelning

 

Studer rekommenderar att detta görs med en signal 20 dB under driftsnivå, så jag ställer signalgeneratorn på 155 mVrms och 16 kHz. Jag startar inspelning och justerar trimpotentiometrarna Treble/Fast på inspelningskorten tills jag får en utsignal från bandet på vänster och höger kanal på 155 mV. 

 

20181002-DSC_3756.jpg.480a5a606bc6e0264786fee6562a8bca.jpg

 

Vill jobba med lite "överkurs" så kan man självklart på samma sätt som vid justering av frekvensgången för avspelning skicka in flera frekvenser mellan 1-20 kHz, plotta en kurva och justera frekvensgången ytterligare. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...