Sign in to follow this  
Taxmannen

Kalibrering av Bandspelare

Recommended Posts

Jag vill självklart att min bandspelare ska prestera på topp. Man kan och bör naturligtvis ta hjälp av ett proffs, om man nu råkar ha ett i närheten, för att säkra upp att den faktiskt gör det men likaväl som många justerar och optimerar sina skivspelare finns det en hel del man kan göra själv. En bra start är att skaffa en servicemanual och ett lämpligt testband.

 

IMG_3673.jpg.0315de9de58cfe2e9e4518aa1fa6808d.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hoppas att denna tråd blir ordentligt interaktiv och att jag får mothugg. Jag är helt autodidakt på området och har lärt mig genom självstudier så självklart kan det finnas fel eller oklarheter som jag räknar med att forumets hökögon snabbt kommer att upptäcka och påpeka :)

 

Allt jag skriver kretsar också runt min B67, så självklart skiljer sig proceduren garanterat mot andra modeller och fabrikat! 

 

#0 - Inledande vapenvård

 

Det första man ska göra är en ordentlig rengöring av tonhuvuden och bandförande metall som kontamineras med bandpartiklar och en avmagnetisering. Det tillhör inte egentligen själva kalibreringen men är ändå något som rekommenderas i servicemanualen före kalibrering. För rengöringen använder jag Isopropanol från apoteket och tops av god kvalitet som inte luddar. Min defluxer levererades med ett mätinstrument så att man dels kan "träna" på att avmagnetisera, men också se hur stort behovet är. Avmagnetiseringen bör göras på behörigt avstånd från band och annat känsligt material, och mätningen görs långt från andra starka magnetfält som till exempel högtalare så att resultatet blir rättvisande. "Hur långt" kan man nog diskutera, men jag vill minnas från skolfysiken att magnetfält avtar med kvadraten å avståndet, så ett annat rum borde vara tillräckligt.

 

IMG_3675.jpg.22dda14c42142dc8496f6f5dc36b6074.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Utmärkt med en tråd dedikerad till detta... :thumbsup:

 

Revox-online i Tyskland har rengöringskit som jag rekommenderar. Framför allt deras "filtborstar" för rengöring som man kommer åt lite bättre med.

 

fyIwdU.jpg

 

Rengöring är viktigt. Jag tar mig friheten att klistra in argument som jag listade i min egen bandspelartråd.

  • 1 micron (0,001 mm) avstånd mellan bandets magnetskikt och spelaren huvud innebär 1 dB förlust. 
  • Beläggningar verkar som ett sandpapper mot bandets magnetskikt som ökar avsättningen ännu mer som snabbt kan ge 20 dB's förlust
  • I värsta fall påverkas hastigheten om inte kapstan/tryckrulle inte orkar dra bandet som avsett. Det kan ge en hastighetsavvikelse kring 0,25 sekunder vid 19 cm/sek.
  • Det kan skapa obalans i ljudkvaliteten mellan höger/vänster
  • Observera att det är ännu känsligare vid högre frekvens än lägre.
  • Frekvensomfånget påverkas negativt, vilket gör ljudet mörkare och musiken tappar i briljans.

Att rengöring har betydelse illustrerar jag från min egen bandare. Så här såg mina "borstar" ut efter 10-12 spelningar före och efter rengöring.

 

0oGQaw.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2018-10-01 at 16:11, Taxmannen said:

Man kan och bör naturligtvis ta hjälp av ett proffs

Fast egentligen är det bättre att ta hjälp av proffs om man upptäcker att något är fel som man inte själv kan fixa :unsure:

Du gav dig rakt in i kalibreringen när du fick din B67:a vilket jag imponerades av. Det gjorde inte jag 2015 när jag köpte en RS-1500.

Man kan komma långt själv om man bara har intresse, tålamod och skaffar lite tillbehör, vilket ändå är bra att ha.

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minutes ago, Apexorca said:

Är det engångs med dessa tyska filtborstar eller kan man rengöra dem

Det är inga problem att använda dem fler gånger. Jag har använt en 4 eller 5 gånger. Eftersom det är du som skriver kom jag att tänka på att en en eltandborste med lite isopropanol kan vara användbar för rengöring av filtytan :39:. Jag häller bara på lite isopropanol och drar ortofons runda pickupborste över och sedan på det igen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minutes ago, calle_jr said:

Man kan komma långt själv om man bara har intresse, tålamod och skaffar lite tillbehör, vilket ändå är bra att ha.

 

Ja, exakt - och inte bara tålamod utan även lite mod :closedeyes:

 

Tillbehör som sagt... En voltmeter måste man ha, gärna ett oscilloskop (2-kanals) och en signalgenerator. Både oscilloskop och signalgenerator finns till dator så man behöver inte skaffa ett helt testlabb om man inte så önskar. Oscilloskopet är samtidigt väldigt användbart till inställning av skivspelare och mycket annat så det kan vara värt investeringen.

 

DSC_3758.jpg.cd57c4920d07a40bb42b3ae0db0286a7.jpg

 

Utöver detta gjorde jag i ordning lite lämpliga adapterkablar utifrån schemat i servicehandboken - av någon anledning funkade inte standardadaptrar XLR/RCA så det blev att plocka fram lödkolven. Termineringsmotstånden på till linjeutgången hoppade jag över i o m att det går att bygla VU meter-korten i min B67:a för intern terminering.

 

907419838_Skrmavbild2018-10-02kl_18_55_27.thumb.jpg.c400526746a96791869a3f65a5a25b71.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

#1 Kalibrering av avspelningsnivå

 

Innan man sätter igång och kalibrerar måste man bestämma sig för vilken referensnivå man vill lägga sig på och vilken typ av band man vill kalibrera för. Det här är långt ifrån enkelt, och jag är inte alls säker på att jag resonerat rätt, men det spelar förträffligt efter kalibrering så helt fel ute är jag kanske inte :)

 

Som jag förstått det var fabrikskalibreringen för en B67 gjord så att när VU-mätarna visar 0dB så levererar utgångarna en elektrisk signal på 0,775 V (0dBu = 0,775V), detta med en referensfluxivitet på 320 185 nWb/m. Den rekommendation jag läst mig till är att med dagens moderna bandtyper, som t ex SM900 som jag kalibrerar för, så kan man välja en driftsnivå på +6 där 0VU spelar in med 355 nWb/m vid 1 kHz. För ändamålet har jag då valt ett testband med 355 nWb/m och vid avspelning av 1kHz skall det då motsvara en elektrisk signal på utgångarna på 1,55V (6dBu = 1,55V).

 

Ok, dags att göra den första justeringen av avspelningsnivå för hög hastighet: Level Fast (15 ips), Reproduce Amplifier 1 & 2.

Anslut en kanal i taget till voltmetern, spela upp 1 kHz-tonen från testbandet och justera nivån till 1,55V.  

 

1346728344_OutputLevel.jpg.7d6b41409efe4ceb723b720bf54e4bd7.jpg

 

20181002-DSC_3762.jpg.68e3b5b3360ed28dc178ba33780e74bc.jpg

Edited by Taxmannen
Ändrat värde på referensfluxivitet

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Taxmannen said:

Den rekommendation jag läst mig till är att med dagens moderna bandtyper, som t ex SM900 som jag kalibrerar för, så kan man välja en driftsnivå på +6 där 0VU spelar in med 355 nWb/m vid 1 kHz

Vanligare för den här typ av spelare är 320 nWb/m. Jag hänger inte med dig på "6dB vid 0VU". Skillnaden mellan 320 och 355 är snarare + 1 dB. Jag läser följande från en av mina masterbandkopior (kopia från halvtums studioband inspelad i 76 cm/sec).

 

The tape recorders that prepare this kind of master copies, follow studio standard (510 nWb/m 0 dBVU). So when played on tape recorders lika Studer, Otari, Telefunken studio machines that typically are set at 320 nWb/n at 0 dB VU, we have +4 dB. This is not any problem today as modern tapes like SM900 can withstand a magnetic flux of + 9 dB for several seconds. No distorsion will occur in the circuits in professional recorders that are built for levels of  + 18 dB or more... 

 

Många "köpeband" är kalibrerade vid 185 nWb/m (Opus 3) eller 250 nWb/m (Tape project) för att passa de flesta halvprofessionella spelarna. Skillnaderna i dB mellan de olika nivåerna är så här (avrundade till en decimal, där jag utgår från 185 nWb/m vid 0 dB VU):

 

185 = 0

250 = + 2,6

320 = + 4,8

355 = + 5,7

510 = + 8,8

 

Den goda nyheten är att det låter bra även om man spelar in lägre än vad banden tål, men man utnyttjar inte hela bandens potential om man spelar in på SM911/LPR35 eller SM900/LPR90 på lägre än omkring 320 nWb/m.  SM468 tål inte samma nivåer som dessa men ändå tillräckligt bra. 

 

LPR35 och LPR90 har samma formula som SM911/ SM900 men är något tunnare vilket kan skapa högre kopieringseffekt. När jag använder dem spelar jag in på - 2 dB lägre än spelarens referensinställning (320 nWb). 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, Bebop said:

Vanligare för den här typ av spelare är 320 nWb/m. Jag hänger inte med dig på "6dB vid 0VU". Skillnaden mellan 320 och 355 är snarare + 1 dB. Jag läser följande från en av mina masterbandkopior (kopia från halvtums studioband inspelad i 76 cm/sec).

 

Ja, du har säkert rätt men jag tolkar det som att det finns vissa varianter/oklarheter. Jag utgick från tabellen i MRLs testbandsdokumentation (vänster nedan) och inställning av spänningsnivåerna för motsvarande referensnivåer i servicehandboken (höger nedan).

 

217429463_Skrmavbild2018-10-03kl_09_09_07.thumb.png.e5241601bf577e72dae12070b9ce364a.png    1293894718_Skrmavbild2018-10-03kl_09_18_08.png.28f84fea075e643ab8538a00a583721b.png

 

2 hours ago, calle_jr said:

Jag tror ni menar samma sak, men det är lätt att villa bort sig.

Om man bara är överens om att referensnivån 0dB motsvarar 0,775 V vid 185nWb/m så är allt kristallklart.

 

Överens sa Bill - Bortvillad sa Bull!

Jag undviker att trassla in mig ytterligare. Detta är ett ämne jag inte behärskar :D

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minutes ago, calle_jr said:

Det enda var ett skrivfel på referensfluxivitet i inlägg #8.

 

Ah ok, då tror jag att jag är med på vad som var oklart - ändrar 320 till 185 som referens för att +6 skall stämma!? 

 

Det jag inte riktigt får ihop är följande skrivning "since many years, 320 nWb/m is considered the standard reference fluxivity" som jag fått från en "guru" på området... :blackeye: 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

#2 Justering av azimuth för avspelningshuvudet

 

Nästa steg är att justera azimuth vid avspelning. Testbandet har två testtoner avsett för detta: ett för grovinställning på 8 kHz och ett för fininställning på 16 kHz. Målet är att med hjälp av justerskruven på avspelningshuvudet minimera fasförskjutningen mellan kanalerna.

 

20181003-DSC_3767.jpg.51bdcb950b19d2c6f1bc9ef1f329abc1.jpg 

 

Denna justering görs lämpligen med ett oscilloskop med två kanaler inställd för XY-visning av en lissajouskurva. I idealfallet med en sinuskurva som är identisk i kanal 1 och två får man då en presentation av en 45-graders linje från nedre vänstra hörnet till det övre högra. Vid en växande fasförskjutning mellan kanalerna får man istället en växande ellips, så justeringen går ut på att minimera ellipsen och helst få en linje. Det är inte helt enkelt att göra denna justering då det av någon anledning fladdrar en del och justerskruven är rätt "grov", men jag fick till följande resultat som jag är helt ok med.

 

Jag noterar också att min bandspelare verkar snurra något långsamt - närmare bestämt  0,75 %. Inget jag ligger sömnlös över dock :)  

 

MAP001.jpg.202f3234d633f6afa3875bebe220c0c3.jpg

 

MAP002.jpg.133c271de26d4bebeae50a558f7c1689.jpg

 

När azimuth är justerad optimalt/så bra det går, gå tillbaka till #1 och kontrollera/justera kalibreringen av avspelningsnivå. 

 

Edited by Taxmannen

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Taxmannen said:

Det jag inte riktigt får ihop är följande skrivning "since many years, 320 nWb/m is considered the standard reference fluxivity"

Det är en lång historia som började på 50-talet där 3M hade ett band där man definierade nivån utifrån max 1 %  3e-tonsdistorsion vid 7,5 ips. Detta blev sedan en industristandard och definierades vid 185 nWb/m. Med åren kom både bättre band och spelare och man ville utnyttja dessa möjligheter för bättre signal/brusavstånd. 15 och 30 ips blev också vanligt i studiosammanhang. Standardiseringsarbetet lede då fram till "elevated levels" som infördes i studiosvängen. Då kom 250, 320, 510 nWb/m. Teoretiskt kunde man höja nivån ännu mer i vissa sammang men samtidigt rekommenderades att behålla ett "headroom" på mellan 10-15 dB över standarden. 

 

250 nWb/m för tunnare band i typiskt 7,5 ips (typ LPR35/90), 320 nWb/m för 1/4" tums proffsband i 15 ips typ SM 468/911/900 och 510 nWb/m för halvtumsband i 30 ips.

 

Ungefär så. Att använda 355 nWb/m istället för 320 ligger inom "felmarginalen" kan jag tycka. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Taxmannen said:

Ah ok, då tror jag att jag är med på vad som var oklart - ändrar 320 till 185 som referens för att +6 skall stämma!? 

Japp.

 

2 hours ago, Taxmannen said:

Det jag inte riktigt får ihop är följande skrivning "since many years, 320 nWb/m is considered the standard reference fluxivity" som jag fått från en "guru" på området... :blackeye: 

Bebop har svarat ovan, dvs det är en annan betydelse av "referens" man syftar på, olycklig språkförbistring alltså. "Referens" i betydelsen utgångsläge för vad som räknas som 0dB är 185nWb/m.

 

1 hour ago, Bebop said:

Då kom 250, 320, 510 nWb/m.

Ja, men 185 är fortfarande referensnivå, dvs där 0dB ger 0.775 V vid 1kHz.

 

Vi ska inte tjata ihjäl denna detalj, men om man som läsare inte får steg 1 klart för sig så lär man inte hänga med i steg 2, 3, 4...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, Taxmannen said:

Nästa steg är att justera azimuth vid avspelning. Testbandet har två testtoner avsett för detta: ett för grovinställning på 8 kHz och ett för fininställning på 16 kHz. Målet är att med hjälp av justerskruven på avspelningshuvudet minimera fasförskjutningen mellan kanalerna.

Om du vill kan vi fördjupa oss lite i det.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite sent i slingan men det bör noteras att gummidelar aldrig får rengöras med alkohol. Där bör man använda mild tvållösning istället, annars kommer gummit att torka. Rekommenderar de vinklade filtkuddarna som jag använt redan under "revoxtiden". De medföljde vid leveransen av min A77:a. Har köpt nya efterhand.

 

En fråga till @Taxmannen var hittade testbanden?

 

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites
57 minutes ago, calm said:

Lite sent i slingan men det bör noteras att gummidelar aldrig får rengöras med alkohol. Där bör man använda mild tvållösning istället, annars kommer gummit att torka.

 

Bra poäng Calm! Hur är det med tvållösning, är den enbart rengörande eller förhindrar den även uttorkning? Jag vill minnas att jag sett något medel som ska ”rekonditionera” gummit, men hittar det inte nu.

 

1 hour ago, calm said:

En fråga till @Taxmannen var hittade testbanden?

 

Testbanden med en uppsjö av varianter och bra dokumentation hittar man här: http://www.mrltapes.com/.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minutes ago, Taxmannen said:

Jag vill minnas att jag sett något medel som ska ”rekonditionera” gummit, men hittar det inte nu.

Utan att vara kemist har jag goda erfarenheter av Glycerol som rengöring och rekonditionering av naturgummi i t.ex. kantgummi på högtalarelement, bilens gummilister (hindrar även isbildning/frysning) och liknande. Okej, det kostar inte som ormolja och är heller inget märkligt, men det fungerar bra.

Se bara till att torka bort överflödet ordentligt från kapstangummit...

Share this post


Link to post
Share on other sites
59 minutes ago, AlfaGTV said:

Utan att vara kemist har jag goda erfarenheter av Glycerol som rengöring och rekonditionering av naturgummi i t.ex. kantgummi på högtalarelement, bilens gummilister (hindrar även isbildning/frysning) och liknande. Okej, det kostar inte som ormolja och är heller inget märkligt, men det fungerar bra.

Se bara till att torka bort överflödet ordentligt från kapstangummit...

 

Precis, det var det jag fiskade efter! Prisnivå i linje med Isopropanol på en femtiolapp är pragmatiskt och förlösande i vår hobby som annars i mångt och mycket präglas av känslor snarare än fakta!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

#3 Justering av frekvensgång - Diskant

 

Nästa steg är att justera frekvensgången för avspelningskorten och då börjar man med diskant, hög hastighet: Treble Fast (15 ips), Reproduce Amplifier 1 & 2.

Det finns bara en potentiometer per kanal och läser man servicemanualen så skall man spela upp en ton på 15 kHz, -10 dB. På mitt band är alla toner inspelade vid 0 dB, så utsignalen skall även här vara 1,55 V/6 dB. Bandet innehåller ingen 15 kHz-ton, så jag använder den närmaste frekvensen 16 kHz och justerar nivån för vänster och höger kanal efter den.

 

20181002-DSC_3756.jpg.f0dcfa1c5f773e403a96f0143d5064b3.jpg

 

Potentiometern är relativt känslig så jag lägger mig så nära 6 dB som möjligt 

 

20181004-DSC_3768.jpg.de1e08cc7e42abc9f370d5a64f677cdc.jpg

 

Eftersom mitt testband innehåller flera frekvenser, passar jag på att mäta signalen även för dessa för att se hur rak frekvensgången är.

 

643945059_Skrmavbild2018-10-04kl_13_50_40.png.49c7df04a0349130ae17536140ff4685.png

 

1193458353_Skrmavbild2018-10-04kl_13_50_53.png.14baa4284610dd3a3a75c1f8bb305da7.png

 

Som synes ligger jag rätt i nivå på 1 kHz och 16 kHz, men däremellan skiljer det lite, upp till en halv dB. Denna olinjäritet och skillnaderna mellan vänster och höger kanal kan antagligen bero på varianser och ålder på komponenterna i EQ-kretsarna, men även avspelningshuvudets kondition/förslitning och en avvikelse i azimuth kan säkerligen påverka detta. Teoretiskt skulle jag kunna välja att lyfta vänster kanal lite vid 16 kHz, eller justera till 6 dB vid 12,5 eller 10 kHz för att möjligen kunna iterera fram en bättre matchning mellan vänster och höger kanal, men jag tror knappast att det är hörbart så jag nöjer mig med detta.

Edited by Taxmannen

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2018-10-04 at 07:45, Taxmannen said:

 

Absolut  :thumbsup:

 

Jag tänkte att det kunde vara bra att först lyfta lite superkort info om hur "avläsningen" från ett magnetband egentligen fungerar. Helt kort :):blush:
Jag har ansträngt mig att förklara begripligt, så ha överseende.

Jag börjar med en förenklad bild på hur bandet passerar avläsningshuvudet:

 

 

image.png


 

Ett inspelat magnetband har myriader av små magnetfält på sin yta. När ett sånt band passerar förbi ett avspelningshuvud så induceras en spänning i spolarna i huvudet. Denna spänning förstärks sedan i bandspelarens elektronik. Den inducerade spänningen är allt annat än frekvenslinjär, och hur den ser ut över frekvensbandet styrs i huvudsak av två fenomen.

  1. Spänningen är proportionell mot ändringshastigheten av det magnetiska flödet (analogt med hur output från en pickup på en vinylspelare är proportionell mot nålens hastighet). Om man tänker sig en bit magnetband som transporteras förbi tonhuvudet med en viss hastighet (tex 15 tum per sekund), så kommer ändringshastigheten för magnetflödet vara högre om det är högfrekventa signaler som spelats in än om det är lågfrekventa. Detta fenomen gör att utspänningen ökar med 6dB per oktav, dvs output fördubblas varje gång frekvensen fördubblas.
     
  2. För frekvenser över ca 5kHz finns ett annat fenomen som kallas "egenavmagnetisering", och som gör att output avtar med frekvens. Vid låga hastigheter är denna effekt mycket markant, medan den blir hyfsat hanterbar vid hastigheter över 15ips.

Man kan säga att om man skulle spela ett frekvenssvep med samma magnetflöde så skulle responsen se ut såhär:
 

image.png

 

 

Precis som för LP använder man eq för att motverka fenomenet med 6dB/oktav, och på så sätt minimera brus. Precis som för LP blir mediat (vinylspår respektive magnetband) mer effektivt utnyttjat genom att manipulera nivån på inspelningen vid olika frekvenser. De förhärskande eq för band är NAB respektive IEC/CCIR. Den modernare IEC-standarden har mycket måttligare eq än RIAA för LP.
För LP måste ju Riaat höja basen 20dB (vid 20Hz) och sänka diskanten 20dB (vid 20kHz), medan man för band inspelade med IEC vid 15ips räcker att man sänker diskanten 13dB vid 20kHz.

 

eq.jpg

 

 

Nåväl, åter till @Taxmannens kalibrering av tonhuvud.
Nålen på en pickup till en vinylspelare ska vara så vinkelrät som möjligt kring alla axlar för att avläsningen ska bli så nära som möjligt hur LP-skivan har graverats. Det gäller inte bara azimut utan även VTA (SRA) och zenit. På samma sätt är det med gapet i tonhuvudet på en bandspelare i förhållande till bandet. Om inte bandet är rakt i gapet kommer stereobilden bli skev och högfrekvent signal försvinner. Grovinställning av tonhuvudet görs genom att spela ett band med högfrekvent signal på högsta möjliga hastighet och justera tonhuvudet tills det låter max. 

Fininställning görs så som Taxmannen beskriver i inlägg #14.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minutes ago, calle_jr said:

Grovinställning av tonhuvudet görs genom att spela ett band med högfrekvent signal på högsta möjliga hastighet och justera tonhuvudet tills det låter max.

 

Mycket intressant!

 

Denna "grovinställning", innefattar den alltså även zenith på tonhuvudet? Om inte så känns det lite märkligt att först justera azimuth grovt för att maximera nivå, och sen en gång till med samma justerskruv för att minimera fasförskjutning :39:

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minutes ago, Taxmannen said:

 

Mycket intressant!

 

Denna "grovinställning", innefattar den alltså även zenith på tonhuvudet? Om inte så känns det lite märkligt att först justera azimuth grovt för att maximera nivå, och sen en gång till med samma justerskruv för att minimera fasförskjutning :39:

Hmm, det handlar om att få allting ortogonalt, dvs gapet ska läsa bandet vinkelrätt "på alla håll".

Men zenit har ju en annan rent mekanisk effekt att det sliter ojämnt på tonhuvudet om det inte är korrekt, dvs bandets yta ska vara parallell med glaset på tonhuvudet. Så jag har för mig att zenit bara ska kontrolleras okulärt.

 

Btw: mycket bra och illustrativa exempel! :app:

Du har aldrig varit rädd för att överdriva avvikelser, och mätningen i inlägg #23 ser ju hemsk ut vid första anblick. Men den visar alltså +/-0.3dB i registret!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 hours ago, calle_jr said:

Hmm, det handlar om att få allting ortogonalt, dvs gapet ska läsa bandet vinkelrätt "på alla håll".

Men zenit har ju en annan rent mekanisk effekt att det sliter ojämnt på tonhuvudet om det inte är korrekt, dvs bandets yta ska vara parallell med glaset på tonhuvudet. Så jag har för mig att zenit bara ska kontrolleras okulärt.

 

Ok, då är jag med. Jag har bara "duttat" lite på azimut-justeringen för att se om det går att hamna ännu närmare en tunn linje, men det är möjligt att om man gör stora justeringar att nivåerna påverkas.

 

23 hours ago, calle_jr said:

Du har aldrig varit rädd för att överdriva avvikelser, och mätningen i inlägg #23 ser ju hemsk ut vid första anblick. Men den visar alltså +/-0.3dB i registret!

 

Hehe så är det, och det är klart att om man som jag sitter med ett digitalt mätinstrument så störs man av att det fladdrar en hel del. Om man däremot har en bandspelare med korrekt kalibrerade VU-mätare så är det självklart mycket mer naturligt att använda dessa för inställning av nivåer och då kommer en avvikelse på upp till några tiondelar av en dB knappt vara märkbara. Här blir för övrigt en av ergonomi-missarna på B67 rätt uppenbar. För att komma åt att justera potentiometrarna så viker man ner hela VU-panelen och det är då rätt svårt, för att inte säga omöjligt, att både justera och titta på VU-mätarna samtidigt om man har bandspelaren stående. Ligger den ner så går det betydligt lättare, men samtidigt säger servicemanualen att man skall ha banspelaren i "driftsposition" när man kalibrerar, så det är inget alternativ att lägga den ner enbart för kalibreringen.

 

I-landsproblem - ja, jag vet :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Det kan vara värt att prova maximera output med azimutpoten vid 16kHz innan du justerar fasförskjutning.

 

 

9 hours ago, Taxmannen said:

I-landsproblem - ja, jag vet

Nejdå, jag förstår dig helt. Det är alltid bra att känna till sina maskiners möjligheter och begränsningar :)

Men +/-0.3dB är i princip mätnoggrannhet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

#4 Justering av frekvensgång - Bas

 

Kalibreringen för låga frekvenser är knepigare än för höga på grund av några problem, men man kan ändå göra en ansats för att se att justeringen ligger i rätt härad. Det första man behöver ha koll på är "fringing" som enkelt uttryckt handlar om att när man spelar upp ett mono-/fullspårsband på en bandspelare med ett tonhuvud avsett för flera spår så kommer det att "läcka" in signal/magnetism från de delar av bandet som ligger utanför gapet på det aktuella spåret på avspelningshuvudet. Detta läckage (eller fringe - tänk "fringisar" som är gratisgrejer man får) är mer framträdande vid låga frekvenser och höga hastigheter. För att kunna kompensera finns det för MRLs testband en tabell som visar hur mycket man skall kompensera vid en viss bandhastighet och en viss frekvens.

 

1500848625_Skrmavbild2018-10-06kl_09_39_50.png.edac863f245083386709255e2c14d6c9.png

 

Problemet med denna tabell är att den är en approximation. Spårbredden på en 2-spårsbandspelare med 1/4"-band kan variera mellan 1,9 mm och ända upp till 2,8 mm beroende på fabrikat och tillverkningstoleranser på tonhuvudena. Dessutom följs sällan EQ-kurvan särskilt exakt under 500 Hz och det finns ytterligare ett fenomen (undulation) som kan ställa till frekvensgången för låga frekvenser.

 

Med andra ord, lägg inte alltför mycket krut på detta men se till att frekvensgången inte ligger helt off.

 

20181002-DSC_3756.jpg.1859ac38a0a8546590600850b52b7ae0.jpg

 

Efter korrigering av den nivå jag siktar in mig på landar jag i dessa värden och nedanstående frekvensgång. 

 

1792693457_Skrmavbild2018-10-07kl_10_36_29.png.a8909b1bdc45a64dfcc0037ffd93202c.png

 

1882900205_Skrmavbild2018-10-07kl_10_36_48.png.8227a6200d82b2009d1bfb149aa5cd49.png

 

Värt att notera är att "fringing" även gör sig gällande vid 1000 Hz, så alltså är min injusterade nivå på 6,0 dB i realiteten 5,6 dB... ;)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

#5 Kalibrering av avspelning - Medium och Slow

 

Om man har tillgång till testband för 7,5 (medium) och 3,75 (slow) ips repeterar man steg #1 - #4 för dessa hastigheter. Om man saknar sådana band kan man istället använda ett band som ligger ett steg fel och kompensera enligt rekommendationen från MRL. Jag har inte provat att göra detta själv eftersom jag i dagsläget enbart använder 15 ips, men teoretiskt skulle det faktiskt kunna vara möjligt att klara sig med ett enda band avsett för 7,5 ips och sen kompensera åt båda hållen för kalibrering av både 3,75 och 15 ips.

 

79149679_Skrmavbild2018-10-07kl_17_07_34.png.51caca8a0b54e6ec33664a222658d169.png 

 

20181002-DSC_3756.jpg.462cff906fff4a01f6ef4f9b37fad597.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this