Jump to content

Recommended Posts

Posted
2 hours ago, UffeZ said:

Vill tipsa om dokumentären om Gert Palmcrantz och hans livsverk.

Oerhört intressant om än dock för kort.

Det handlar mycket om hur han tänker om inspelningsteknik, Didrik De Geer's mikrofon, rullbandspelare och mycket mer.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1158122?programid=4112

Jazz at The Pawnshop är en av de legendariska inspelningar han gjort men absolut inte varken den enda som har en förmåga att fånga närvaron i ljudupptagningen.

Han kan nog med heder bära titeln ljudfadern och en väsensskild upplevelse att höra hans fåmicks inspelningar kontra dagens multimicksvarianter.

Calm

• 6 years later...
Posted

Igår så fick jag med flera möjligheten att prata med Gert i drygt en timme i samband med ett event hos Stylus.

Han hade så mycket att berätta och jag hade gärna hört mer, så otroligt många minnen dök upp i hans minne och hade gärna hört honom berätta mera. En stund på trottoaren utanför butiken som jag kommer att minnas och glad att få uppleva😎🙂

Hans inställning till musiken och alla musikers känsla för sitt sätt att spela var rätt och slätt att våga visa känsla-/or. Musik berör alla på ett eller annat sätt och det oberoende på var i världen man befinner sig. Ett språk som alla kan känna påverkar ens kropp o själ.

/byZan 

Posted

Helt otroligt att träffa legendaren Gert! Hans inspelningar är kända och uppskattade av musik- och inspelningsvärlden runt om. Om jag minns rätt så är Jazz at the Pawnshop  inspelad på en Nagra med ett fåtal mickar. Utan tvekan en av de bästa livetagningarna ever. Musiken, känslan och atmosfären i lokalen är oslagbar.

Att träffa honom IRL fick mig lite starstruck. Men otroligt vital och rolig gubbe.