Jump to content

Kristaller bland bubblorna


Hans-Tommy

Recommended Posts

Jag har sedan tidigare ett bubbeltak från Svanå, 16 stycken, 60x60 cm , 4 x 4 stycken. De var omgärdade av den gamla plana golden horn varianten i ett U där öppningen på U:et är mot lyssningspositionen. Även de är 60x60 cm, totalt 14 stycken. Svanå har kommit med en ny modul, tidigare nämnt här på forumet, Chrystal. Därför tänkte jag att man skulle prova att byta ut golden horn mot Chrystal. Sagt och gjort, jag skaffade 14 stycken, de är i plast med en tunn frigolitskiva på baksidan. Tanken med frigolitskivan är att man ska limma upp den på en skiva eller alternativt direkt på taket. Själv har jag sedan tidigare ett ramverk som brukar användas till innertak så jag kunde bara byta ut modulerna direkt eftersom modulerna hänger i ramverket. Jag kan säga att mina förväntningar på bytet av moduler inte var så stort, trodde på en marginell förbättring, men ändå en förbättring. Men som vanligt hade jag totalt fel , ljudet blir mera luftigt, fokuserat, nu kan man särskilja röster och placering i rummet på ett helt annat sätt. T.ex a capella låten på Sofia Karlsson  ,visor från vindenskivan, Resan till österlandet med Sara Isaksson och Lena Willemark kanon!

 

Magic Matts har gjort det igen. Man bugar

 

tommy

687B416A-10C1-4B57-93C0-F105733D36B1.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Häftigt!

 

Magic Matts har ånyo kommit med en ny innovation. Bubbeltaket upplever jag som en milstolpe i jakten på det perfecta ljudet och nu ytterligare en förbättring tydligen. Glömmer inte det bubbeltak som jag upplevde i Starnberg i samband med mässan i München. Trots i övrigt ganska lite synliga akustikåtgärder så var det ett underbart ljud med de egenskaper du beskriver. Taket har ju en yta som motsvarar golvet och därmed ofta betydligt mer än småfjutt på väggarna. Tyvärr blir detta så väl synligt att det blir svårt att förhandla fram det i ett vanligt vardagsrum med hänsyn till WAF. 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, calm said:

Tyvärr blir detta så väl synligt att det blir svårt att förhandla fram det i ett vanligt vardagsrum med hänsyn till WAF.

 

Ja, det blir en väldigt speciell känsla med ett sådant tak och jag vet en och annan som skulle ha synpunkter på det i ett normalt bostadsrum. Samtidigt vill jag minnas att man även kunde vända bubblorna om takhöjden medger så att det blev "kratrar" istället och då skulle man kunna maskera dem med lämpligt tyg för att få ett mindre dramatiskt uttryck. .

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Taxmannen said:

 

Ja, det blir en väldigt speciell känsla med ett sådant tak och jag vet en och annan som skulle ha synpunkter på det i ett normalt bostadsrum. Samtidigt vill jag minnas att man även kunde vända bubblorna om takhöjden medger så att det blev "kratrar" istället och då skulle man kunna maskera dem med lämpligt tyg för att få ett mindre dramatiskt uttryck. .

Jag har för mig att Mats säger att dom blir mer effektiva då. 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, A/Wing. said:

Jag har för mig att Mats säger att dom blir mer effektiva då. 

Både bubblorna och Crystal ger lite absorption i basområdet.

För att få mer effektiv uppbrytning av reflexer kan man luta underlaget. Det räcker att lyfta en random hörna 5cm här och var.

 

Crystal har måtten 595 x 595 x 95, dvs de är anpassade för att kombineras med andra byggmaterial.

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Taxmannen said:

 

Ja, det blir en väldigt speciell känsla med ett sådant tak och jag vet en och annan som skulle ha synpunkter på det i ett normalt bostadsrum. Samtidigt vill jag minnas att man även kunde vända bubblorna om takhöjden medger så att det blev "kratrar" istället och då skulle man kunna maskera dem med lämpligt tyg för att få ett mindre dramatiskt uttryck. .

Hej

 

Det går bra att vända bubblorna, att jag inte gjorde det beror på att då får de inte plats i ramverket

 

//tommy

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...