Jump to content

High fidelity division Grand.


Timbre™

Recommended Posts

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I sin perfekt matchande (:)) Seismic Sink-anordning har denna spelare inte ens hunnit ta plats på Townshends Audios hemsida. Man får en bestämd uppfattning av att antivibrationshyllan och själva multispelaren utgör en designmässig helhet, vilket ger en touch av elegans och exklusivitet. Den hamnar i en prisklass där kvalitetskonkurrensen är intensiv, d.v.s. mellan femtio och hundratusen kronor.

StudioGrand069.JPG

Link to comment
Share on other sites

I sin perfekt matchande (:)) Seismic Sink-anordning har denna spelare inte ens hunnit ta plats på Townshends Audios hemsida.

Hmmm, inte helt riktigt, Max Townsend har haft info om model 565 på sin hemsida i minst ett år. http://www.townshendaudio.com/ta565.htm

Listpriset enligt samma hemsida är £2,995 (inkl VAT) vilket mostsvarar 43000 skr

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Priset i Sverige skall enligt uppgift vara på andra sidan femtiotusenkronorsstrecket.

Menar du med det att det faktiskt finns någon som distribuerar Townsends sortiment i Sverige?

Har själv bara dealat med honom direkt när jag köpte mina "Seismicar".. Fast det var ju i mitten av nittiotalet..

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Kan inte svara på det men jag fick uppfattningen att priset låg närmare sextio än femtio för en maskin innan den har tagit plats i hyllan. Det kan ju vara inklusive Seismic Sink-planet men hur som helst är det en angenäm överraskning om den hamnar på rätt sida. Townshendspelaren osar helt enkelt kvalitet bortsett från fjärrkontrollen som är en plasthistoria från Pioneer. Fungerar perfekt men matchar inte apparaten fullt ut... :)

Link to comment
Share on other sites

Till en LINN SONDEK LP12 skall man ha en LINN LINGO för optimal strömförsörjning.

Så sent som förra året tog denna duo hem förstapriset som Analogue Source Component 2004 i Stereophile. Inte illa efter att ha hängt med i över trettio år - eller kanske just därför... :?: :cool:

StudioGrand072.JPG

Link to comment
Share on other sites

Timbre skriver: Townshendspelaren osar helt enkelt kvalitet bortsett från fjärrkontrollen som är en plasthistoria från Pioneer. Fungerar perfekt men matchar inte apparaten fullt ut... :) (Hur tusan citerar man egentligen?)

Men är det inte så att hela spelaren "bara" är en moddad Pioneer med nytt chassi och finare komponenter? Prispåslaget från England till Sverige, om uppgifterna stämmer, är horribelt dock.

Men hur låter hela anläggningen???

Link to comment
Share on other sites

OT, men då frågan dök upp....Hur man citerar...två sätt är vanliga....

Vill man citera ett helt inlägg, trycker man på knappen +citera (som då ändras till -citera) innan man trycker på "svara....sedan är det bara att skriva som vanligt....

Vill man citera en del av ett inlägg kan man markera den mängd som man vill citera, kopiera och klistra in i sitt nya inlägg. Markera den sedan och tryck på QUOTE...

Finns nog fler sätt....

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

OT-forts.:

OT, men då frågan dök upp....Hur man citerar...två sätt är vanliga....

Vill man citera ett helt inlägg, trycker man på knappen +citera (som då ändras till -citera) innan man trycker på "svara....sedan är det bara att skriva som vanligt....

Vill man citera en del av ett inlägg kan man markera den mängd som man vill citera, kopiera och klistra in i sitt nya inlägg. Markera den sedan och tryck på QUOTE...

Finns nog fler sätt....

\\K-man

Jag trycker på ,, SVARA - och sedan tar jag bort right'snappback...../snappback/right (fyrkantiga klammer borttagna) - så som jag gjort ovan :)

-efter "/quote-klammern" skriver jag sedan mitt inlägg.....

....är Du riktigt "fräck" så kan du skriva Din egen "header" på citatet:

...detta sa Peter....
Link to comment
Share on other sites

OT, men då frågan dök upp....Hur man citerar...två sätt är vanliga....

Vill man citera ett helt inlägg, trycker man på knappen +citera (som då ändras till -citera) innan man trycker på "svara....sedan är det bara att skriva som vanligt....

Vill man citera en del av ett inlägg kan man markera den mängd som man vill citera, kopiera och klistra in i sitt nya inlägg. Markera den sedan och tryck på QUOTE...

Finns nog fler sätt....

\\K-man

Åh, det funkar. Tackar

Link to comment
Share on other sites

Då får jag väl göra det ;):D

The Head är en ren stepup transformator och mindre modeller sitter nu monterade direkt i EAR324 på MC-ingången. :)

Detta står att läsa på hans websida

The EAR 834P phono stage was also introduced, and similar to the ‘859 has proved very popular, offering un-rivalled performance per dollar. The particular speciality being the stunning Moving Coil stage transformers - transformer design being one of Tim de Paravicini’s fortes - unlike most manufacturers, who just buy in ‘off-the-peg’ transformer designs or just specify the most basic requirement to an outside supplier.
Hälsningar,

Eliot

Link to comment
Share on other sites

Men är det inte så att hela spelaren "bara" är en moddad Pioneer med nytt chassi och finare komponenter? Prispåslaget från England till Sverige, om uppgifterna stämmer, är horribelt dock.

Spelaren är en extremmoddad Pioneer DV565. Moddningen består av en rad modifikationer på själv spelaren och givetvis då även finare komponenter, en separat nätdel och det snygga luftdämpade chassiet..

Vad jag känner till så står alltså en vanlig 565:an inne i det luftdämpade chassiet. Under spelaren har man den separata nätdelen. Baksidan på den ser likadan ut som en vanlig 565:a förutom att det går en kabel till strömförsörjningen...

Townshend valde att modifiera DV565 för att han ansåg att det var en av världens bästa transporter, oavsett pris...

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som att det inte är mycket kvar av originalet under skalet. Hela analogdelen är utbytt, plus att det säkert att trixat en hel del i den andra digitala halvan. Sugen på att höra den - lyssnade för en kort tid sedan på en Sony moddad av www.vacuumstate.com. Den just då hemlånade dDC Purcell/Delius-kombinationen hade ingen chans mot SACD på Sonyn (äpplen vs. päron, jag vet).

Link to comment
Share on other sites

Herr Townshend borde nog även modifiera fjärrkontrollen om känslan skall räcka hela vägen. Oväsentligt kan man tycka, men i denna prisklass bör man väl ställa estetiska krav även på fjärren... :?: Ljudmässigt och mekaniskt kunde jag annars inte hitta några invändningar under lyssningspasset. Snabb i formatväxlingarna och utan gnissel... :mm:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...