Timbre™ Posted February 1, 2005 Posted February 1, 2005 Euphonias jakt på genomtänkta hemanläggningar med personlig prägel går vidare. Den här gången har vi nöjet att presentera ett par mytomspunna högtalare, fyra klassiska monoblock, ett lika klassiskt försteg, en rykande färsk multispelare, en gigantisk uppsättning kablar av lokalt snitt samt Shakti Stones ur ett annorlunda perspektiv... :cool: Premiärvisning på Internet och i forumsvängen. Missa inte fortsättningen för här blir det tung hifi... Quote
Timbre™ Posted February 1, 2005 Author Posted February 1, 2005 Vi kommer bl.a. att röra oss i regionen "below 20 Hz" och detta får oanade effekter på lyssningsupplevelsen. Var ligger egentligen rumsinformationen... Quote
Timbre™ Posted February 1, 2005 Author Posted February 1, 2005 Efter bildsortering känner jag på mig att den blir lång... Quote
K-man Posted February 1, 2005 Posted February 1, 2005 Så dyker den då upp! Gott! ...below 20Hz....jadu Timbre....no comments!! :cool: \\K-man Quote
datar Posted February 1, 2005 Posted February 1, 2005 Apogee högtalare antar jag då att vi ser på bilden? Bäst att inte råka stöta till högtalaren med de tre shaktistenarna på toppen. Hur hållbara är dessa stenar om man skulle råka tappa dem? Quote
Labbe Posted February 1, 2005 Posted February 1, 2005 Ser mycket lovande ut det här, väntar ivrigt på fortsättningen. Quote
thli72 Posted February 1, 2005 Posted February 1, 2005 Om inte Shakti stenen går sönder så måste det bli ganska "snygga" märken på basdelen om dom skulle ramla ned. Med tanke på vad denna högtalare kostar tycker jag det är ganska modigt att lägga Shaktin uppe på den smala kanten. Quote
eliot Posted February 1, 2005 Posted February 1, 2005 Jag kommer väl ihåg när jag hörde Apogee Scintilla första gången, det var i Palo Alto (Silicon Valley), någon gång i mitten på 80-talet. De drevs av stora Krell monoblock. Som jämförelse lyssnade vi på Quad. - I den uppställningen lyckades Apogee på något vis få fram när orkestermedlemmarna vände på blad, prasslade eller hade något annat "fuffens" för sig så det blev en märklig upplevelse. Allt detta prasslande mm försvann direkt när vi kopplade över till Quad Märklig upplevelse - det var så mycket "väsen" i orkestern att man förlorade koncentrationen på musiken - Vår förklaring var att det på något vis måste funnits någon resonans som framhävde just detta frekvensområde..... Sedan dess lyssnade jag ett tag ofta på ett par Apogee Centaur hos en kompis - och de lät riktigt trevligt Ser fram mot bilder och intryck Quote
Timbre™ Posted February 1, 2005 Author Posted February 1, 2005 Högtalarna står stabilt och Shaktistenarna ser ut att ligga stabilt. Man kan ju annars ta till säkerhetsbälten såsom kardborrband eller häftmassa. Seglar en Stone i golvet kan det uppstå sprickor eller gå bitar ur det formbrända materialet. Den fyller dock fortfarande sin funktion enligt Ben Piazza... :cool: Quote
thli72 Posted February 1, 2005 Posted February 1, 2005 Om detta är samma modell(Samma högtalare?) som stod på Hificonsult för ett antal år sedan så måste jag säga att detta är nog den mest högupplösta högtalare jag någonsin hört! Hörde detaljer på skivorna som jag aldrig hör förut och aldrig hört sedan dess. Quote
Guest mikael Posted February 1, 2005 Posted February 1, 2005 Oj vilket spännande repotage det här kommer att bli. Ser fram emot bilder och lyssningsintryck!! /Mikael Quote
Matrixen Posted February 1, 2005 Posted February 1, 2005 Uppenbarligen både goa o tunga hifigubbar i stan. Spännande! Quote
Labbe Posted February 1, 2005 Posted February 1, 2005 - Vi väntar otåligt på fler bilder <{POST_SNAPBACK}> instämmer. Quote
Guest Jorma Posted February 1, 2005 Posted February 1, 2005 Om detta är samma modell(Samma högtalare?) som stod på Hificonsult för ett antal år sedan så måste jag säga att detta är nog den mest högupplösta högtalare jag någonsin hört! Hörde detaljer på skivorna som jag aldrig hör förut och aldrig hört sedan dess. <{POST_SNAPBACK}> Det är samma par och det är en av anläggningarna som har varit med från allra första början i utvärderingen av kabelprototyper som senare blev mina No.1 kablar. Quote
Timbre™ Posted February 1, 2005 Author Posted February 1, 2005 Bolaget APOGEE ACOUSTICS, INC. bildades 1981 och dess specialitet var redan från start att utveckla och producera fullregisterhögtalare med bandelement. Från första början fanns inga koner överhuvudtaget inblandade och de första modellerna bestod uteslutande av bandpaneler. Första modellen, The Fullrange, var med i många år och följdes av klassiker som Scintilla (1985), Duetta (1986), Diva (1988) och Stage (1990). År 1991 utökade Apogee bestyckningen genom att introducera de första bandhybriderna; en bandpanel och en bashögtalare i interaktion. Debutserien bar namnet Centaurus och året därpå var bolaget redo för sin APOGEE GRAND SERIES som bestod av tre modeller: The Mini Grand, The Studio Grand samt (kort och gott... ) The Grand... :cool: Samtliga är bandhybrider även om panelerna mycket väl kan återge musik på egen hand. Med dessa Studio Grand kommer man ner till "below 30Hz" med endast bandelementen aktiverade. Quote
sampix Posted February 1, 2005 Posted February 1, 2005 Nu vill vi ha fler bilder Edit: och det fick vi också Quote
Timbre™ Posted February 1, 2005 Author Posted February 1, 2005 Studio Grand bjuder på en 3 ohms nominell impedans och rekommenderad minieffekt på förstärkeriet uppges till 100 Watt per kanal och register. Skall man driva hela paketet krävs fyra monoblock eller två kompetenta stereoslutsteg. Ett drömläge för alla kabeltillverkare... Quote
Timbre™ Posted February 1, 2005 Author Posted February 1, 2005 Det ingår även ett Dedicated Active Crossover, Studio Grand DAX, för den som löper hela linan ut och inkluderar basfundamenten Studio Stereo Subwoofers i övningarna. Modulerna är således separabla men vid denna lyssning var hela systemet aktiverat. Below 20Hz... Quote
Guest johan Posted February 1, 2005 Posted February 1, 2005 Jag kör vidare med superlativen då även jag har haft turen att lyssna på dessa högtalare. Är inte så mycket att orda över förutom att diskanten i bandhögtalare kan i mina öron bli lite "förmycket" Men jag hade kunna levat med dessa paneler Take it away Timbre Quote
Nitram Posted February 2, 2005 Posted February 2, 2005 Vad gör Shakti för banden då? renar magnetismen? Quote
Timbre™ Posted February 2, 2005 Author Posted February 2, 2005 Enligt ägaren är detta långt ifrån det första Grandsystemet med denna Shakti-applikation. Vi får fråga vad som händer... Quote
Guest mikael Posted February 2, 2005 Posted February 2, 2005 En dum fråga kanske, men varför behöver man två stereoslutsteg för att driva högtalarna? /Mikael Quote
fredrik Posted February 2, 2005 Posted February 2, 2005 Som gammal Apogee-ägare blir man ju glad av sådana här inlägg. Studio Grand är ju en häftig skapelse även om jag vid det tillfälle som jag hörde dem inte tyckte att basen riktigt hängde med övriga register. Att man skulle behöva dubbla förstärkerier beror väl på, om jag inte missminnner mig, att basen inte har inbyggda slutsteg. Här låg ju Grand modellen bättre till som hade fyra inbyggda slutsteg från Krell på 1000 w styck, har jag för mig och detta bara för diskanten och basen, det krävdes fortfarande fyra kanaler till för de två återstående elementen . Kanske inte var så konstigt att det var sådana som Krells Dan d'Agostino som hade förstärkeri och pengar att köpa ett par... Men den gode Bloom, som ju grundade Apogee och tyvärr är avliden, sålde inte mer än 25 sådana system allt som allt. De var också mycket dyra, uppemot 65000 dollar. Tyvärr tvingades ju Apogee i konkurs tack vare en stämning från Magnepan. Apogees diskant minns jag fortfarande med vördnad, fantastisk så länge man sitter ned. Och min favoritmodell i hela registret var väl den gamla Divan, ihop med Minigrand, som ju var en underbar "liten" högtalare med ett hyggligt pris. Dessutom passade de alldeles utmärkt ihop med rör, åtminstone panelen (Stage), vilket många kanske inte tror med tanke på den väldigt låga känsligheten. Quote
Timbre™ Posted February 2, 2005 Author Posted February 2, 2005 Just Stage blev en av deras bäst säljande modeller och den hängde med från 1990 ända fram till det bittra slutet år 1998. Apogeesjälen lever dock vidare och det finns ett flertal sammanslutningar i USA med forum, utbyte av reservdelar och medlemsannonser. En fördel med passiva subwoofers är att man själv väljer slutsteg efter behag och lägenhet, vilket så smått leder oss in på förstärkaravdelningen... Quote
Timbre™ Posted February 2, 2005 Author Posted February 2, 2005 Som sagt en dröm för kabeltillverkare och det ser ut som att man skulle kunna klämma in tre högtalarkablar per kanal vid en fullbordad triwiring eller triamping. Quote
K-man Posted February 2, 2005 Posted February 2, 2005 Det vill till att man väljer RÄTT kablage! ...för det blir dyrt att byta alla längder...iallafall om man inte vill blanda modeller... Vad gör switchen som vi ser vid anslutningarna? \\K-man Quote
K-man Posted February 2, 2005 Posted February 2, 2005 ...för övrigt tyckte jag det var en bra placering av Shakti:na...inga barn når dit upp...! :cool: \\K-man Quote
Timbre™ Posted February 2, 2005 Author Posted February 2, 2005 Förmodar att man ställer tweeternivån i förhållande till övriga register. Quote
Recommended Posts