Jump to content

Det var en gång en engelsman, en japan och en tysk……


string

Recommended Posts

Nej kära vänner, jag tänker inte dra en Bellman-historia. Vad det handlar om är min fortsatta resa till ett bättre välljud.

 

En transparent engelsman.
Jag har tidigare berättat om mitt passiva försteg från Music First Audio. Helt transparant och med en spikrak frekvenskurva upp till 80 kHz, så infrias alla mina förväntningar. Som grädde på moset så får man näst intill distorsionsfri återgivning samt ett egenbrus som ligger runt -130 dB. Vilket effektsteg matchar detta? Inte min Accuphase A-30.

 

En japan (och en svensk) tackar för sig.
Att uppgradera sin anläggning brukar vara kännbart för ekonomin, och som nybliven pensionär blir det till att ta det varligt. Man får väl bida sin tid….
Men så ”Plötsligt händer det”….  (som reklamen för Triss-lotteriet brukar hävda). Jag fick en köpare till mitt Supreme-försteg, som jag haft annons på, sedan ett år tillbaka. Med tanke på att den svenska hifi-marknaden är ganska trög och att Åke Bloms produkter inte är speciellt välkända, så var det nästan som att vinna på Triss. 
Och nu, med lite förstärkt ekonomi, var det dags för nästa fas, att leta efter ett slutsteg som kunde matcha min MFA. I sanningens namn har min Accuphase A-30 varit en bra trotjänare. Den hade dock sitt tillkortakommande.  30 watt var lite i minsta laget, i min setup. Jag behöver nog öka på till ca 200 watt. Dessutom, ett slutsteg med större frekvensomfång och lägre brus.

 

Acceleration och stort frekvensomfång.
Söker man på dessa termer hittar man bara en handfull slutsteg ute på nätet. Det första som kommer upp är Spectral DMA-240. Detta slutsteg verkade iofs lovande, men efter att ha läst lite forum-trådar framkom det att tillverkaren inte kunde garantera att slutsteget ”brann upp”, om man inte använde speciellt kablage från MIT, att koppla till högtalarna. Helst skulle man också ha ett försteg från Spectral, för att allt skulle fungera perfekt. Så det blev inget slutsteg från Spectral.
Nedan följer en liten lista på andra slutsteg, som jag också hittade, och som pga. pris/prestandard inte heller var aktuella: 

  • Audia Flight 100 MK4
  • Soulution 711
  • KARAN KA S 180 Mk2
  • darTZeel NHB-108
  • Aavik P-300

 

En bredbandig tysk.

Jag vet inte hur många som känner till Linnenberg Audio? Här har vi i alla fall en konstruktion där man har tänkt om och tänkt nytt. Just den modellen som jag fastnat för heter ”LISZT”. Den består av två monoblock och de är snabba, bredbandiga och har ett hyfsat pris. Nu börjar det bli intressant!
Kontaktade återförsäljaren, som fixade till en bra deal: ett par lätt begagnade (5 mån) LISZT till halva priset, mot inbyte av min Accuphase. Dessutom skulle han låta Mr. Linnenberg själv gå igenom och justera slutstegen, innan de skickas över till mig. Snacka om service! De lär dyka upp i mitten på nästa vecka. Ska bli mycket spännande att se hur de presterar.

Länk: http://www.linnenberg-audio.de/html/liszt.html

Nedan lite ögongodis:


liszt.jpg

Edited by string
Link to comment
Share on other sites

För er som inte orkar klicka på URL-länken har jag kopierat in följande text från Linnenberg-hemsidan:

 

The LISZT monoblock power amplifier (200W @ 8Ω) brings together apparently conflicting attributes like, operating speed, current drive capability, stability in any load, lowest distortion and ultra low noise to name but a few. A key ingredient in achieving this difficult task is the fully symmetric operation from input to output and the high speed signal processing. It is the fast transient ability and ultra wide bandwidth (1.2MHz unfiltered) approach that let you hear the room, the ambience of the sound recording. Matching phase coherent speakers assumed, a pair of LISZT amplifiers will deliver a perfectly executed soundstage.

 

Strictly balanced architecture

The LISZT features a completely balanced architecture, with no back and forth conversion.  In consequence, two identical amplifiers are employed, one driving the speaker+ and one driving the speaker- terminal. While this doubles costs, it relieves the circuit ground from carrying the speaker return currents, resulting in a clean and unspoilt ground potential. The LISZT also offers a single-ended input, treated separately from the balanced input. A toggle switch located near the input jacks allows you to switch the amplifier between single-ended and balanced operation.

 

Ultra wideband design

The high quiescent current design of all preamp and driver stages enables a core speed close to 1.2MHz, slowed down only by input and output filtering to match real word requirements. With filters in place, the small signal as well as full power bandwidth (!) measures an impressive 400 kHz. The lower frequency limit is around 0.3 Hz. No coupling capacitors are used throughout.

 

Inherently low noise

High resolution audio is intrinsically tied to low noise and low distortion. System noise is the lower resolution limit of an analog system, because it determines the smallest signal not masked by a noise floor. Hence, low noise levels and thus a wide dynamic range are desirable. A-weighted output noise measures 40µV for the LISZT giving a SNR of 122dB or an equivalent to 20bit. 20 to 21 bits analog resolution is the realistic limit, dictated by the laws of physics.

 

Lateral MOSFET output stage

The lateral MOSFET transistor originally developed by Hitachi in the late 70’s is probably the only semiconductor power device solely made for audio use. Famous for its tube like characteristic and perfect bias stability under any load conditions, the LISZT uses a single pair of tandem devices in each output stage. The H-bridge output transistor array is energized by a heavy duty toroidal transformer running a bank of 120.000µF storage capacitors.

 

Den enda graf som jag har hittat är den över frekvensområdet:

mesurement.jpg

 

Jag har bett Mr. Linnenberg att skicka med lite mer mätdata. Får se vad paketet innehåller, som jag får nästa onsdag... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, AlfaGTV said:

Yippiii, roligt! Och extra kryddigt när det är en helt ny tillverkare! :)

Den här resan ser jag fram emot!

(Speciellt eftersom ”mitt” slutsteg var en av dina kandidater!)

Linnenberg har funnits sedan 1994 - fast kanske lite mindre kända. Deras första produkt var en PowerDAC.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, YYZ said:

Trevligt! Gillar formen på dom.
Gissar på att du även sneglat åt Senlac SJE Monoblocks

 

Nej, Senlac SJE Monoblocks var aldrig aktuella.

Som det gamla ordspråket säger: "Skomakare bliv vid din läst". Jonathan Billington må vara en fena på att bygga passiva transformator-försteg, men hans effektsteg är designat och konstruerat av en annan snubbe (minns inte hans namn just nu). Denne konstruktör säljer dessutom sina egna slutsteg, som direkt konkurrerar med Senlac, så man kan ju undra hur mycket krut denne konstruktör har lagt ner på att göra just Jonathans slutsteg så unikt.

Dessutom har Jonathan inte presenterat några som helst "hårda" fakta om Senlac, utan bara lite "flum"-snack, om att varje del i förstärkaren "bara ska ha en uppgift för att helheten ska låta bra"?!? Då blir i alla fall jag misstänksam.

Link to comment
Share on other sites

Som du mycket riktigt konstaterar @YYZ, så är formfaktorn lite speciell. Men detta är inte av en slump - genom att bygga som en kub (nåja, en avlång kub), så håller man alla signalvägar så korta som möjligt. Dessutom gillar jag all avsaknad av "bling-bling". Fronten består av en standby-knapp och en lysdiod. Denna lyser grönt eller rött efter 10 sek, beroende på status av inkopplad högtalare och signal.

Link to comment
Share on other sites

I väntan på tyskarna.
Allt är nu iordningställt på det nedre hyllplanet, kablage framdraget och fläktar upphängda. Jag är lite nördig vad gäller det här med fläktar; även om bakplanet är borta på skåpet som inhyser anläggningen så finns det skjutdörrar framtill. Jag vill inte att grejerna ska svettas:

hylla.jpg


Linnenbergarna kommer att få dela hylla med min Xindak XA8800MNu, också det ett monoblock:

kines.jpg

 

Detta 50W Class-A driver i sin tur en centerhögtalare från Martin Logan:

martinlogan.jpg


Det kommer att passa perfekt med att ha dessa tre monoblock stående sida vid sida, med lite space emellan. Speciellt som jag kommer att behöva sticka in handen och komma åt baksidan på Linnenbergarna, där switchen för att toggla mellan balanserat och obalanserat sitter:

lin-switch.jpg


XLR kommer att vara kopplat till min MFA för kritisk musiklyssning, RCA går mot min A/V-processor, till hembion.
Inget är som att gå i väntans tider; Linnenbergarna skickades igår, får se när de dyker upp på min tröskel. DHL är inte världens snabbaste, 4-5 dagar står det på hemsidan, suck!  :diss:

Link to comment
Share on other sites

On 2018-09-28 at 08:35, YYZ said:

Ska bli kul att följa detta. Jag är själv i startblocken att byta förstärkeri. Rörhybrid lockar.

 

Då bör du läsa testen på Aesthetix Mimas i Hifi&Musik. :-)

 

De säger bla så här:  ”Med andra ord den mest övertygande kombination av rör och transistorer vi någonsin hört”

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, byZan said:

 

Då har dom inte hört Absolare;););)

Och jag inte Aesthetix Mimas;););)

 

/byZan

 

Fast jag har hört båda! :-)  Tror inte  att de kan betraktas som konkurrenter i varken ambition eller marknadssegment. Båda är onekligen helt fantastiska och omtyckta. Köparen får bestämma med sina öron, ögon och plånbok.

Link to comment
Share on other sites

Prioriteringar

Ursäkta senkommen utvärdering av Linnengerarna, det har varit andra prioriteringar på sistone (dödsfall i familjen).

Nu har jag i alla fall haft lite tid över, så här kommer mina funderingar.

 

Antiklimax
När mono-blocken äntligen dök upp i måndags så var jag förstås ivrig att testa dem. Det började med en antiklimax: ena slutsteget var helt dött, inte ett pip kom det ur högtalaren. Efter mycket kopplande och svärande insåg jag att något var fundamentalt fel och mailade distributören. Fick nästan omedelbart svar, med förklaring vad som hänt och vad som behövde göras.

 

Det visade sig vara ett välbekant problem, kontakterna från den gummiupphängda

transformatorn kunde ibland skaka loss under transporten: 
liszt-10.jpg

Jag öppnade locket och kollade, jodå mycket riktigt:

liszt-11.jpg

Så det var bara att knäppa fast den gröna kontakten igen. 

 

Lite tekniksnack

Liszt började ju tillverkas under 2017 och förutom modernare komponenter så är kretslösningen en helt annorlunda än min gamla Accuphase. Faktum är att denna Linnenberg-amp har vissa likheter med Classé, då den använder utgångssteg baserat på tandemkopplade MOSFET-steg, ett för resp. pol. Dessa höghastighets DC-kopplade kretsar är en vidareutveckling av Hitachi's berömda halvledare från 70-talet, som enbart var avsedd för ljudåtergivning. Halvledaren blev berömd för sitt rör-”sound” och för sin perfekta förspänningsstabilitet under alla belastningsförhållanden. 


Den fullständiga specifikationen inkluderar 1.5Vrms ingångskänslighet, 47k / 94kΩ ingångsimpedans på RCA / XLR, 28,9dB spänningsförstärkning, 25A kontinuerlig ström, 650ns slew rate och 0.003% THD + N vid 10W / 8Ω. Brusnivån ligger på -122 dB och bandbredden (ofiltrerad) spänner mellan 0,3Hz – 1,2MHz.
 

Jag måste erkänna att jag blev bländad av dessa värden och trots allt bättre vetande gick jag på ”magkänslan” när valet föll på just LISZT. Handbyggd tysk kvalitet samt ovanstående data borde ju inte kunna gå fel. Men några väl underbyggda recensioner, från en samlad kritikerkår, fanns tyvärr inte att förlita sig på. Jo, ok, ”6moons” hade skrivit en artikel, men den nättidningen är ju sponsrad av bl.a. Linnenberg, rätt partisk med andra ord. Så jag undrade; hade jag nu gjort en dumhet?  :Praying:

 

Utvärderingen
Denna blir ju allt annat än vetenskaplig; det enda jag har att jämföra med är minnesbilden av hur en 2004 års Accuphase A-30 presterade. Detta slutsteg har jag i och för sig ägt i över 13 års tid, så dess karaktär har etsat sig väl in i min hjärna.


Så jag kommer inte att ta till några stora ord och stapla superlativen ovanpå varandra. Alla vet ju också att samma ”burk” uppträder med olika karaktäristika i olika anläggningar. Men det var ändå ett par saker jag la märke till, när jag lyssnade på Linnenberg LISZT och som förmodligen kan relateras till dess mätvärden:

  • Mycket bättre bas och även bättre diskantåtergivning. Eftersom frekvenskurvan faller i båda ändar av tonkurvan antar jag att det är det breda frekvensomfånget som påverkar.
  • Ljudet låter mer rent och kontrollerat. Kan vara att förstärkarna är accelerationssnabba (hög slew rate).
  • Verkar som förstärkaren har full kontroll över membranen i högtalaren. Kan det vara tandemkonstruktionen?
  • Slutligen, otroligt transparant. Jag hör helt nya detaljer i musiken. Vilken parameter eller om det är helheten som spelar in, vet jag inte.

 
Så min ängslan om att ha gjort en dum affär har förbytts till en förvissning om att detta var helt rätt! Jag sitter helt nöjd och bara njuter!  :41:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...