Sign in to follow this  
Bebop

En resa i musik och några av dess giganter

Recommended Posts

Vi letade oss ner till Leipzig som ligger i tyska Sachsen. Det ligger endast ca 10-12 mil från Dresden som är en lika viktig musikstad (nästan) i Tyskland. Båda låg i forna DDR men det var inte så många spår kvar från den tiden. Leipzig och Dresden "tävlar" om vilken som är störst. Båda städerna räknar in lite mer än 500,000 invånare.

 

Leipzig on map.jpgLeipzig vapen.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leipzig är en guldkantad stad om man har lite intresse för klassisk musik. Jag tycker musiken växer när jag insupit atmosfär och kunskap kring musiken men också om människorna bakom och tiden då de verkade. Samtidigt blir jag både imponerad men nästan oförstående hur det varit möjligt för dessa geniala män (oftast) att skapa det de gjort. Det har alltid funnits massor av kompositörer genom århundradena men det är trots allt väldigt få som levt vidare. Är det en slump eller var de verkligen så överlägsna? Jag vet inte.

 

De mest kända kompositörerna och musikerna som fötts, bott eller verkat i Leipzig är dessa:

 

Kompositörer.jpg

 

(Jag vet att Till Lindemann i Rammstein är född i Lepzig, men han får inte vara med i detta sällskapet).

 

Vi besökte ett Wagner-muséum mitt i stan som visar hans ungdomsår i Leipzig. Det finns även ett Schumann- och Mendelssohn-haus men det hanns inte med denna gång. Med det blev en hel del Bach och om man behandlar Bach så går det inte komma förbi Felix Mendelssohn-Bartholdy och hans inflytande över att vi känner till Johann Sebastian Bach.

 

Wagnermuseum Leipzig.jpg

 

Bach var inte född i Leipzig men det var där han verkade som lärare, kantor och organist under sin längsta period. Han levde mellan 1685 och 1750 varav de sista 27 åren var i Leipzig. Han introducerades i St Nicolaikirche 1723 som körmästare. 

 

St Nicolaikirche Leipzig.jpg

 

St Nicolaikirche orgel.jpg

 

St Nicolaikirche interiör.jpg

 

I St Nicolaikirche hördes Juloratoriet och Johannespassionen första gången (enligt kyrkans egen utsago). Fler kantater (berättande musik för solosång, kör och orkester) spelades också upp här första gången. Bach skrev 200 stycken och alla lär ha tillkommit i Leipzig. Hans kantater är ett exempel som är svårt att begripa hur han fick ihop. Under en period på 40 veckor skrev han en kantat var vecka att framföras på gudstjänsterna i denna kyrkan eller i St Thomaskirche (som jag återkommer till). Det innebär alltså komposition för ca 1 timmes musik, hitta och få ihop en text och musik, skriva alla stämmor, kopiera notblad, repetera med musik och kör samt framförande. Han gjorde inte allt själv, men ändå... 

 

Den kyrka som förknippas mest med Bach är dock St Thomaskirche, som var Bachs huvudsakliga arbetsplats jämte hans utbildning av lovande musiker.

 

Thomaskirche gavel.jpg

 

Thomaskirche.jpg

Det är också här han är begravd men det är ett senare verk. Ursprungligen begravdes han och sin fru på kyrkogården till St Johanneskirche (som sköts sönder under senare krig) men flyttades 1950 till St Thomaskirche.

 

Bachs grav.jpgBachs grav 2.jpg

(Bild från internet)

 

Naturligtvis pryds utsidan av en staty av Bach. Det är förmodligen ett av de mest fotograferade objekten i stan.

 

JS Bach staty 2.jpg

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minutes ago, DrKlang said:

Fantastiskt porträtt i början. Vem är det? 

 

Jag gissar på han som var chefsdirigent i min gamla hemstad ”Peking” några år innan jag föddes :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minutes ago, DrKlang said:

Vem är det

Tålamod @DrKlang  :71: Det är en världskändis som man får vara ute i god tid för att få biljetter till. Vi hade tur. Alla hans konserter året ut på olika estrader är utsålda sedan länge...

 

@Taxmannen kunde ju haft chansen men är man inte född är det knepigt...:closedeyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thomaskirche ser inte så "märkvärdig" ut. Den har anor sedan 1200-talet men har haft en brokig historia. Som de flesta lutherska kyrkor är den något mer sparsmakat inredd än de katolska. Denna kyrka är i all väsentlighet knuten till Bachs livsverk sedan ca 1830. Men musiken har funnits där betydligt längre. Kyrkan har världens äldsta gosskör, Thomankören som bildades redan på 1200-talet. Men genom århundradena har den också tjänstgjort som fältsjukhus, militärhögkvarter och vapenlager...

 

Här ges konserter var vecka, antingen kantater/mässor eller orgelkonserter. Att mycket handlar om musik framgår med all tydlighet inuti. I vapenrummet ställs det ut instrument och faksimilkopior av noter och brev från 1700-talet.

 

Thomaskirche instrument 2.jpg

 

Här finns två orglar. Den ena kallas Bachorgeln som är ett försök att komma så nära Bachs orgel som möjligt. Den är tillverkad av Gerald Woehl så sent som 2000 och är speciellt anpassad för att spela barockmusik. 

 

Bachorgeln.jpg

 

Den andra orgeln är från 1889 och är byggd av Wilhelm Sauer 1889 och renoverad 2005. Den orgeln är anpassad för de romantiska tonsättarna under 1800-talet (typ Schumann, Liszt, Brahms, Mendelssohn, Bruckner med flera).

 

Thomaskirche orgel 2.jpg

 

Vi fick höra båda under lördagens obligatoriska orgelkonsert som presenterade Bach och Liszt. Dessutom fick vi prästens välsignelse...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag var inne på tidigare att det är intressant att studera lite historia och den tid de stora kompositörerna verkade. Varför växte det t ex fram så mycket musik just här? Vad triggade det hela, s a s? Det finns flera förklaringar, men jag vill lyfta fram två. 

 

Reformatorerna.jpg

 

Till skillnad från den katolska kyrkan lyfte Martin Luther fram musiken som en viktig del i förkunnelsen av Guds ord. Han uppmanade musiker att skriva massor av musik med kärlekens budskap. Detta underlättades också av att Martin Luther översatt bibeln till tyska där det hämtades texter. Den blev också en guideline för hur tyska språket skulle skrivas och den blev också grunden för den grammatik som enade det tyska språket vilket underlättade spridningen av den nya musiken i det som vi idag kallar Tyskland. 

 

1539 predikade Luther sin uppfattning i Thomaskirche och inom ett par år var klostren och helgonen borta också (idag säger man Thomaskirche, inte St Thomas). Detta uppskattades som bekant inte av den katolska sidan, vilket senare mynnade ut i 30-åriga kriget eller reformationen om man så vill. Den stora hjälten i detta sammanhang (för Lutheranerna) var vår egen Gustav II Adolf som första gången red in i Leipzig 1631 och upprättade sitt högkvarter i Thomaskirche. Det ledde fram till "Slaget i Breitenfeld" där svenskar och sachsare stod som segrare över kejsarmakten. Efter kungens död 1632 kom ytterligare ett slag som kallas "Slaget vid Leipzig". Denna gång leddes hären av Lennart Thorstensson som även han stod som segrare. Den Lutherska läran blev därmed permanentad och skapade förutsättningar för ett rikt musikliv. Lägg till detta talanger som Bach som ca 100 år senare sökte sig till Leipzig.

 

Gustav II Adolf seger i Breitfeld hyllas också i ett av kyrkofönstren. Fönstret vid sidan om har Bach i mitten och ännu ett lyfter fram Luther.

 

Gustav II Adolf.jpg

 

Ovanstående förklarar lite kring förutsättningarna för ett rikt musikliv men det innebar inte att Bach var en storhet direkt efter hans död... det skulle dröja ytterligare ca 100 år innan han blev den ikon han fortfarande är för musikälskare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I Leipzig finns en världens bästa och äldsta symfoniorkestrar med rötter bak till 1400-talet men det officiella startåret är 1781. Sitt stora genombrott fick orkesterna när den blott 26-årige Felix Mendelssohn-Bartholdy tillträdde som chef för orkestern. 

 

Gewandhousorchester.png

 

Han var dock ingen "duvunge". Han var ett musikaliskt underbarn som skrev många av sina verk redan i tonåren, bl a En midsommarnattsdröm vid 17 års ålder (ni vet den där som innehåller "Mendelssohns bröllopsmarch). Men Mendelssohns viktigaste bedrift  ( :39: ) var kanske att han grävde fram Bachs musik ur arkiven. Han ansåg att den här musiken får inte glömmas bort. Redan som 20-åring "dammade" han av ett av Bachs största verk, Mattheuspassionen som han tog initiativet till att uppföras för första gången sedan Bachs död 1829, alltså 79 år efter Bachs död. Premiären av "Kristenhetens största musikverk", enligt Mendelssohn spelades upp Berlin. Resten är historia, som det brukar heta. Sedan dess har Bachs stjärna aldrig dalat. Det blev en formidabel framgång för Bachs musik och på den vägen är det än idag.
 

Mattheuspassionen.jpg

 

Mendelssohn grävde i fler arkiv än så. Han uruppförde t ex Franz Schuberts 9:e symfoni ("Den stora  C-dur-symfonin") ca 100 år efter Schuberts död.

 

Jag tror att ni håller med om att Leipzig musikhistoria har en framskjuten plats. Bachs inflytande på dagens musik kan inte underskattas. Ännu mer kött på benen och "bevis" på detta hittade vi i Bach-museet alldeles intill Thomaskirche.

 

Bachmuseum.jpg

 

Det är nu dags att gå vidare... vi skall gå vidare. Det är dags för konsert och direktsändning....:app:

image.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

It was a good combination... If you can't see/hear them "here" you have to go "there". We tried to get tickets for his 3 concerts in Hamburg later this year, but they are sold out since long time. It was our first time in Leipzig and it was a great trip, even fantastic.

 

Gewandhausorchester plays in Malmö October 11th with Andris Nelson and Håkan Hardenberg and in Stockholm October 12th. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 hours ago, Bebop said:

Under en period på 40 veckor skrev han en kantat var vecka att framföras på gudstjänsterna i denna kyrkan eller i St Thomaskirche (som jag återkommer till). Det innebär alltså komposition för ca 1 timmes musik, hitta och få ihop en text och musik, skriva alla stämmor, kopiera notblad, repetera med musik och kör samt framförande.

- Vill du ha kvalitet eller kvantitet?

- Jag tar både och.

:)

 

Bach komponerade och utövade musik som jag tycker är helt väsensskild från tex Mendelssohn och Schumann, och man behöver ha det i åtanke när man lyssnar tycker jag. Dels är det skilda tidsepoker, dels är syftet och visionerna olika. Bach har ett slags världsligt, universellt och ursprungligt uttryck med ett spirituellt budskap. De senare romantikerna har en mer nöjesinriktad eller underhållande stil.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, calle_jr said:

De senare romantikerna har en mer nöjesinriktad eller underhållande stil.

Så kan det kanske uppfattas idag men jag håller inte riktigt med. Då tycker jag att Haydn och Mozart var mer åt det hållet, framför allt Haydn som var anställd för att skriva dansant "underhållningsmusik" i Esterhazys hov. Beethoven bröt mot detta i Eroica-symphonien där han fokuserade på uttrycka sin känslor snarare än att behaga andras. Schubert gjorde både ock. Hans lieder skrevs mer som "underhållning" men hans symfonier, sonater, stråkkvartetter, trios mm hade mindre av det elementet. 

 

Att kategorisera de stora romantikernas musik av t ex Mahler, Schumann, Mendelssohn, Brahms, Berlioz och Bruckner som underhållningsmusik känns inte korrekt i min värld. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, Bebop said:

Att kategorisera de stora romantikernas musik av t ex Mahler, Schumann, Mendelssohn, Brahms, Berlioz och Bruckner som underhållningsmusik känns inte korrekt i min värld.

Nej, det håller jag med om. Men jämfört med Bach och i brist på bättre ordval. Man kan ju inte kalla den lättsam heller.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bach var ju heller inte opåverkad. Danske Dietrich Buxtehude som levde 1637 - 1707 slutade sin karriär som mycket uppskattad kompositör och organist i Lübeck. Bach var en stor beundrare av Buxtehude och det sägs att han vandrade 460 km för att höra hans musik och studera komposition. George Philipp Telemann påverkade säkert också Bach. Telemann hade träffat honom tidigare men jag vet inte i vilket sammanhang. Telemann verkade också i Leipzig en tid som kantor och musiker vid operan. Senare erbjöds han en ny tjänst som kantor i Leipzig men tackade nej. Då fick Bach jobbet istället som tredje alternativ.

 

Kommunikationen var ju inte som nu men jag är säker på att det var som idag med ömsesidig påverkan. I lexikon står t ex att italienska Corelli påverkade Telemann så det fanns trots allt plattformar där musik presenterades och rykten brukar ju inte trotsa några barriärer.

 

Musikens notsystem är som en matematisk verktygslåda där man kan laborera både med tonskalan (do, re mi...), tonlängden per not (helnot, halvnot, kvartsnot...), taktslag mellan takterna (3/4, 4/4...), halva tonstegshöjningar/sänkningar (#, b), glissandon, dynamik osv. Lite knivigare blir det när man lägger till fler stämmor och instrument. Det var väl här Bach exellerade med att olika stämmor vävdes in i varandra på ett nytt sätt och "utmanade" varandra med kanonvariationer i fugorna, kontrapunkt osv. Detta har ju även påverkat undervisning och spelteknik. Jag kan inte tillräckligt med musikteori för att ge en fullständig förklaring, men här bildade han skola. Det innebär inte att det behöver låta som på Bachs tid. Ungefär som fysiker som använder känd matematik i nya sammanhang. Resultatet blir annorlunda men musikens "matematik" är densamma men dess tillämpning utvecklades av Bach.

 

Det är ju rätt talande att många instrumentalister än idag börjar sin dag med att köra en timme Bach.  

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 hours ago, Bebop said:

Det är helt korrekt, @shaft Han byggde på musiken 1942 som "Incidential Music" (i Lepzig). Det är i den delen Bröllopsmarschen ingår.

Tänkte väl det - hela Midsommarnattsdröm är ju jättebra, men Ouvertyren är fantastiskt frisk och dynamisk!

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2018-09-17 at 16:02, Bebop said:

Jag vet att Till Lindemann i Rammstein är född i Lepzig, men han får inte vara med i detta sällskapet

Lite synd :)

 

Bildresultat för Till Lindemann

Bild: Loudersound

 

Här är en kort snutt från den ena orgelkonserten vi lyssnade på, mest för att exemplifiera orgelklangen med upptagning till iPhone;

 

Det är inte alltid uppskattat varken att fotografera eller filma, och så var det tyvärr på de ställen vi besökte.

Så här är ett något mer proffsigt exempel. Detta är från Nikolaikirche, och det är Gewandhausorkester och -kör under ledning av Herbert Blomstedt, dessutom St Thomas gosskör, med Jürgen Wolf som kantor, Nancy Argenta solosopran och Viktoria Mullova spelar solo violin!! Bach, Mendelssohn och Beethoven.

 

 

 

Quote

 

French might be the language of love but German is the language of anger.

- Till Lindemann

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2018-09-17 at 23:30, Bebop said:

Jag tror att ni håller med om att Leipzig musikhistoria har en framskjuten plats. Bachs inflytande på dagens musik kan inte underskattas. Ännu mer kött på benen och "bevis" på detta hittade vi i Bach-museet alldeles intill Thomaskirche.

Det pågår ständigt forskning och kartläggning kring JS Bachs gärning, och just nu är det tre forskare vägg i vägg med Bach-museet som lägger pusslet kring hans släkt, kolleger och framför allt elever. Man menar att Bachs egna noteringar är det bästa materialet man funnit hittills. Han nedtecknade själv en del av sitt släktträd, men det gick ju av naturliga skäl bara bakåt i tiden :)

 

Detta är det enda porträtt som finns av JS Bach från hans levnadstid. Han är här 60 år och denna målning gjordes i två versioner, detta är den ena och den andra hänger på Leipzig historiska museum. Han håller en välutvecklad 6-delad kanon som symboliserar hans framstående position som kompositör.

 

IMG_5156.JPG

 

Här är en senare avbildning, i 3D:

 

IMG_5140.JPG

 

 

Originalnoter:

 

IMG_5146.JPG

 

IMG_5122.JPG

 

IMG_5115.JPG

 

 

En tidig synth:

 

IMG_5143.JPG

 

 

Thomaskirche:

 

IMG_5116.JPG

 

 

Bachorgel:

 

IMG_5121.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 hours ago, calle_jr said:

Det pågår ständigt forskning och kartläggning kring JS Bachs gärning,

Om jag minns rätt har de identifierat 134 elever som Bach hade i Leipzig under åren. Dessas släktträd håller man på att bygga upp för att den vägen kanske hitta mer material och kunskap kring bach. 2004 hittade man en tidigare okänd aria skriven av Bach 1713 för att hylla en av sina välgörare. Läs mer här.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De fem första har alla varit chefdirigenter för Gewandthausorchester i Lepizig. De flesta symfoniorkestrar hade varit stolta om de bara haft en av dem. Finns mycket att berätta om var och en av dem...

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Medan Bebop preparerar sig själv för nästa inlägg i Bachdebatten så kommer här några pausbilder från miljöerna i downtown Leipzig. Man kan nästan inte tro att detta var DDR för inte så länge sedan. Förvisso, det har gått 25 år sedan muren föll, men idag är det en helt annan stad. Jag tycker att man har lyckats bättre än i de flesta andra städer att integrera modern arkitektur med det som har gått att bevara.
 

IMG_5241.JPG

 

IMG_5266.JPG

 

IMG_5316.JPG

 

IMG_5243.JPG

 

IMG_5242.JPG

 

IMG_5318.JPG

 

IMG_5238.JPG

 

IMG_5082.JPG

 

IMG_5091.JPG

 

IMG_5338.JPG

 

IMG_5328.JPG

 

IMG_5394.JPG

 

IMG_5341.JPG

 

IMG_5327.JPG

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 hours ago, Bebop said:

De fem första har alla varit chefdirigenter för Gewandthausorchester i Lepizig.

Den danske kompositören, violinisten och dirigenten Niels W. Gade inledde sin bana i Köpenhamns orkester. När hans första symfoni blev ratad i Köpenhamn skickade han den till Mendelssohn, som uppförde den i Leipzig 1842 :)

Gade flyttade dit och blev vän med både Mendelssohn, Schumann och Gurlitt. Han tog över som chefsdirigent för Gewandhaus när Mendelssohn dog, men vid krigsutbrottet mellan Danmark och Preussen 1848 tvingades Gade hem (kriget om Slesvig-holstein).

Han fick själklart många influenser under sin tid i Sachsen och jag antar att (en av mina favoriter) Elverskud är en av dem. Men han influerade även själv senare nordiska kompositörer som Edvard Grieg och Carl Nielsen. 

Efter återkomsten till Köpenhamn hade han vid sidan av komponerandet en rad olika tjänster som orkester- och kördirigent, teaterdirektör, kantor med mera.

 

 

Släkten Gade har flera personer med musikaliska kopplingar. Hans far var instrumentmakare, hans son Axel var violinist och kompositör och jag känner en dansk akustiker som heter Gade :)

Det som tilltalar mig i hans musik är melodierna, balansen mellan orkester, kör och sång, och att han har ett nordiskt folkmusikinslag. Jag tror att Niels Gade var ett större namn i Europa än vi normalt uppmärksammar, och bland annat minns jag hans inskriptioner i Concertgebouw i Amsterdam som ett av kanske 20-30st nämnda kompositörer genom tiderna.

 

Denna inspelning rekommenderas:

 

Bildresultat för Johannes W. Gade

 

 

Från skriften "Hans Christian Andersen and Music":

Quote

The composer A.P. Berggreen had both Gade and Heise as pupils. He inspired both composers to introduce folk ballad subjects into their compositions as an expression of Danish identity. He himself collected folk ballad melodies - also from abroad - which he published in a series of volumes of folk songs and melodies, Danish as well as from other countries.

 

 

Edited by calle_jr
Årtal

Share this post


Link to post
Share on other sites


En annan berömd personlighet från Sachsen är Carl Maria von Weber (1786 - 1826).

 

IMG_5260.JPG


Hans taloperor är inget jag lyssnar på, men hans overtyrer är fantastiska, och även pianokonserter. Han är dock utan tvekan mest känd för sina operor med romantiska och nationalistiska teman. Weber hade stora händer och gillade att skriva för piano. Arrau, Gilels och Richter är exempel på pianister som spelat in hans pianokonserter.

 

Här hör vi Friskytten (Der Freischütz) framförd av Rundfunkchor Leipzig och Staatskapelle Dresden under ledning av Carlos Kleiber (DGG). Lyssna gärna på overtyren, och resterande kan man skippa :)

 

 

 

Von Weber arbetade som dirigent runtom i Europa, både som anställd och på turnéer med egna kompositioner. Han arbetade medvetet med att förankra tysk opera för att balansera dominansen av den italienska operatrenden. Han blev mycket sjuk i London och dog där 1826. Han hade stort inflytande på Richard Wagner som själv såg till att hämta hem hans kropp till Dresden 20 år efter hans död, men även på senare kompositörer som Mahler, Debussy, Stravinsky och Hindemith.

 

Carl Maria von Weber har kallats den subtile maestron, och han var först med att införa taktpinnen i syfte att mer exakt förmedla sina intentioner. Något som senare dirigenter slopat ;) Han införde också en ändrad sittning för orkestern, vilket däremot senare dirigenter också har gjort ;) ;)

 

Weber Piano Sonata No. 3 Op. 49 framförd av Sviatoslav Richter::

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this