Bebop Posted September 17, 2018 Share Posted September 17, 2018 Vad kan få en att avstå Göteborgs fina HiFi-mässa (en gång till)? Jo, målet med alla dessa verktyg som visas upp - dvs MUSIKEN!!! Fru Bebop, Calle_Jr och jag åkte till Tyskland för att lyssna på en av giganterna! Foto: Paul Yates calle_jr, Lasse, tek and 7 others 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted September 17, 2018 Author Share Posted September 17, 2018 Vi letade oss ner till Leipzig som ligger i tyska Sachsen. Det ligger endast ca 10-12 mil från Dresden som är en lika viktig musikstad (nästan) i Tyskland. Båda låg i forna DDR men det var inte så många spår kvar från den tiden. Leipzig och Dresden "tävlar" om vilken som är störst. Båda städerna räknar in lite mer än 500,000 invånare. calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted September 17, 2018 Author Share Posted September 17, 2018 Leipzig är en guldkantad stad om man har lite intresse för klassisk musik. Jag tycker musiken växer när jag insupit atmosfär och kunskap kring musiken men också om människorna bakom och tiden då de verkade. Samtidigt blir jag både imponerad men nästan oförstående hur det varit möjligt för dessa geniala män (oftast) att skapa det de gjort. Det har alltid funnits massor av kompositörer genom århundradena men det är trots allt väldigt få som levt vidare. Är det en slump eller var de verkligen så överlägsna? Jag vet inte. De mest kända kompositörerna och musikerna som fötts, bott eller verkat i Leipzig är dessa: (Jag vet att Till Lindemann i Rammstein är född i Lepzig, men han får inte vara med i detta sällskapet). Vi besökte ett Wagner-muséum mitt i stan som visar hans ungdomsår i Leipzig. Det finns även ett Schumann- och Mendelssohn-haus men det hanns inte med denna gång. Med det blev en hel del Bach och om man behandlar Bach så går det inte komma förbi Felix Mendelssohn-Bartholdy och hans inflytande över att vi känner till Johann Sebastian Bach. Bach var inte född i Leipzig men det var där han verkade som lärare, kantor och organist under sin längsta period. Han levde mellan 1685 och 1750 varav de sista 27 åren var i Leipzig. Han introducerades i St Nicolaikirche 1723 som körmästare. I St Nicolaikirche hördes Juloratoriet och Johannespassionen första gången (enligt kyrkans egen utsago). Fler kantater (berättande musik för solosång, kör och orkester) spelades också upp här första gången. Bach skrev 200 stycken och alla lär ha tillkommit i Leipzig. Hans kantater är ett exempel som är svårt att begripa hur han fick ihop. Under en period på 40 veckor skrev han en kantat var vecka att framföras på gudstjänsterna i denna kyrkan eller i St Thomaskirche (som jag återkommer till). Det innebär alltså komposition för ca 1 timmes musik, hitta och få ihop en text och musik, skriva alla stämmor, kopiera notblad, repetera med musik och kör samt framförande. Han gjorde inte allt själv, men ändå... Den kyrka som förknippas mest med Bach är dock St Thomaskirche, som var Bachs huvudsakliga arbetsplats jämte hans utbildning av lovande musiker. Det är också här han är begravd men det är ett senare verk. Ursprungligen begravdes han och sin fru på kyrkogården till St Johanneskirche (som sköts sönder under senare krig) men flyttades 1950 till St Thomaskirche. (Bild från internet) Naturligtvis pryds utsidan av en staty av Bach. Det är förmodligen ett av de mest fotograferade objekten i stan. juha and calle_jr 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted September 17, 2018 Share Posted September 17, 2018 Även för en som inte är så insatt i klassisk musik så verkar detta bli en spännande och intressant tråd, på detta @Bebop Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taxmannen Posted September 17, 2018 Share Posted September 17, 2018 Det blir spännande att se vad detta leder till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DrKlang Posted September 17, 2018 Share Posted September 17, 2018 Fantastiskt porträtt i början. Vem är det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taxmannen Posted September 17, 2018 Share Posted September 17, 2018 24 minutes ago, DrKlang said: Fantastiskt porträtt i början. Vem är det? Jag gissar på han som var chefsdirigent i min gamla hemstad ”Peking” några år innan jag föddes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted September 17, 2018 Author Share Posted September 17, 2018 34 minutes ago, DrKlang said: Vem är det? Tålamod @DrKlang Det är en världskändis som man får vara ute i god tid för att få biljetter till. Vi hade tur. Alla hans konserter året ut på olika estrader är utsålda sedan länge... @Taxmannen kunde ju haft chansen men är man inte född är det knepigt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted September 17, 2018 Author Share Posted September 17, 2018 Thomaskirche ser inte så "märkvärdig" ut. Den har anor sedan 1200-talet men har haft en brokig historia. Som de flesta lutherska kyrkor är den något mer sparsmakat inredd än de katolska. Denna kyrka är i all väsentlighet knuten till Bachs livsverk sedan ca 1830. Men musiken har funnits där betydligt längre. Kyrkan har världens äldsta gosskör, Thomankören som bildades redan på 1200-talet. Men genom århundradena har den också tjänstgjort som fältsjukhus, militärhögkvarter och vapenlager... Här ges konserter var vecka, antingen kantater/mässor eller orgelkonserter. Att mycket handlar om musik framgår med all tydlighet inuti. I vapenrummet ställs det ut instrument och faksimilkopior av noter och brev från 1700-talet. Här finns två orglar. Den ena kallas Bachorgeln som är ett försök att komma så nära Bachs orgel som möjligt. Den är tillverkad av Gerald Woehl så sent som 2000 och är speciellt anpassad för att spela barockmusik. Den andra orgeln är från 1889 och är byggd av Wilhelm Sauer 1889 och renoverad 2005. Den orgeln är anpassad för de romantiska tonsättarna under 1800-talet (typ Schumann, Liszt, Brahms, Mendelssohn, Bruckner med flera). Vi fick höra båda under lördagens obligatoriska orgelkonsert som presenterade Bach och Liszt. Dessutom fick vi prästens välsignelse... Lasse and calle_jr 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted September 17, 2018 Author Share Posted September 17, 2018 Jag var inne på tidigare att det är intressant att studera lite historia och den tid de stora kompositörerna verkade. Varför växte det t ex fram så mycket musik just här? Vad triggade det hela, s a s? Det finns flera förklaringar, men jag vill lyfta fram två. Till skillnad från den katolska kyrkan lyfte Martin Luther fram musiken som en viktig del i förkunnelsen av Guds ord. Han uppmanade musiker att skriva massor av musik med kärlekens budskap. Detta underlättades också av att Martin Luther översatt bibeln till tyska där det hämtades texter. Den blev också en guideline för hur tyska språket skulle skrivas och den blev också grunden för den grammatik som enade det tyska språket vilket underlättade spridningen av den nya musiken i det som vi idag kallar Tyskland. 1539 predikade Luther sin uppfattning i Thomaskirche och inom ett par år var klostren och helgonen borta också (idag säger man Thomaskirche, inte St Thomas). Detta uppskattades som bekant inte av den katolska sidan, vilket senare mynnade ut i 30-åriga kriget eller reformationen om man så vill. Den stora hjälten i detta sammanhang (för Lutheranerna) var vår egen Gustav II Adolf som första gången red in i Leipzig 1631 och upprättade sitt högkvarter i Thomaskirche. Det ledde fram till "Slaget i Breitenfeld" där svenskar och sachsare stod som segrare över kejsarmakten. Efter kungens död 1632 kom ytterligare ett slag som kallas "Slaget vid Leipzig". Denna gång leddes hären av Lennart Thorstensson som även han stod som segrare. Den Lutherska läran blev därmed permanentad och skapade förutsättningar för ett rikt musikliv. Lägg till detta talanger som Bach som ca 100 år senare sökte sig till Leipzig. Gustav II Adolf seger i Breitfeld hyllas också i ett av kyrkofönstren. Fönstret vid sidan om har Bach i mitten och ännu ett lyfter fram Luther. Ovanstående förklarar lite kring förutsättningarna för ett rikt musikliv men det innebar inte att Bach var en storhet direkt efter hans död... det skulle dröja ytterligare ca 100 år innan han blev den ikon han fortfarande är för musikälskare. calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted September 17, 2018 Author Share Posted September 17, 2018 I Leipzig finns en världens bästa och äldsta symfoniorkestrar med rötter bak till 1400-talet men det officiella startåret är 1781. Sitt stora genombrott fick orkesterna när den blott 26-årige Felix Mendelssohn-Bartholdy tillträdde som chef för orkestern. Han var dock ingen "duvunge". Han var ett musikaliskt underbarn som skrev många av sina verk redan i tonåren, bl a En midsommarnattsdröm vid 17 års ålder (ni vet den där som innehåller "Mendelssohns bröllopsmarch). Men Mendelssohns viktigaste bedrift ( ) var kanske att han grävde fram Bachs musik ur arkiven. Han ansåg att den här musiken får inte glömmas bort. Redan som 20-åring "dammade" han av ett av Bachs största verk, Mattheuspassionen som han tog initiativet till att uppföras för första gången sedan Bachs död 1829, alltså 79 år efter Bachs död. Premiären av "Kristenhetens största musikverk", enligt Mendelssohn spelades upp Berlin. Resten är historia, som det brukar heta. Sedan dess har Bachs stjärna aldrig dalat. Det blev en formidabel framgång för Bachs musik och på den vägen är det än idag. Mendelssohn grävde i fler arkiv än så. Han uruppförde t ex Franz Schuberts 9:e symfoni ("Den stora C-dur-symfonin") ca 100 år efter Schuberts död. Jag tror att ni håller med om att Leipzig musikhistoria har en framskjuten plats. Bachs inflytande på dagens musik kan inte underskattas. Ännu mer kött på benen och "bevis" på detta hittade vi i Bach-museet alldeles intill Thomaskirche. Det är nu dags att gå vidare... vi skall gå vidare. Det är dags för konsert och direktsändning.... calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr. D Posted September 17, 2018 Share Posted September 17, 2018 So you went to Leipzig to listen to a Swedish conductor... that’s great. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted September 17, 2018 Author Share Posted September 17, 2018 It was a good combination... If you can't see/hear them "here" you have to go "there". We tried to get tickets for his 3 concerts in Hamburg later this year, but they are sold out since long time. It was our first time in Leipzig and it was a great trip, even fantastic. Gewandhausorchester plays in Malmö October 11th with Andris Nelson and Håkan Hardenberg and in Stockholm October 12th. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted September 18, 2018 Share Posted September 18, 2018 16 hours ago, Bebop said: Under en period på 40 veckor skrev han en kantat var vecka att framföras på gudstjänsterna i denna kyrkan eller i St Thomaskirche (som jag återkommer till). Det innebär alltså komposition för ca 1 timmes musik, hitta och få ihop en text och musik, skriva alla stämmor, kopiera notblad, repetera med musik och kör samt framförande. - Vill du ha kvalitet eller kvantitet? - Jag tar både och. Bach komponerade och utövade musik som jag tycker är helt väsensskild från tex Mendelssohn och Schumann, och man behöver ha det i åtanke när man lyssnar tycker jag. Dels är det skilda tidsepoker, dels är syftet och visionerna olika. Bach har ett slags världsligt, universellt och ursprungligt uttryck med ett spirituellt budskap. De senare romantikerna har en mer nöjesinriktad eller underhållande stil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted September 18, 2018 Share Posted September 18, 2018 Intressant resa i tid och rum! Skall bli spännande att få följa med! Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted September 18, 2018 Share Posted September 18, 2018 3 minutes ago, calm said: Intressant resa i tid och rum! Skall bli spännande att få följa med! Herbert eller hur? Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted September 18, 2018 Author Share Posted September 18, 2018 3 hours ago, calle_jr said: De senare romantikerna har en mer nöjesinriktad eller underhållande stil. Så kan det kanske uppfattas idag men jag håller inte riktigt med. Då tycker jag att Haydn och Mozart var mer åt det hållet, framför allt Haydn som var anställd för att skriva dansant "underhållningsmusik" i Esterhazys hov. Beethoven bröt mot detta i Eroica-symphonien där han fokuserade på uttrycka sin känslor snarare än att behaga andras. Schubert gjorde både ock. Hans lieder skrevs mer som "underhållning" men hans symfonier, sonater, stråkkvartetter, trios mm hade mindre av det elementet. Att kategorisera de stora romantikernas musik av t ex Mahler, Schumann, Mendelssohn, Brahms, Berlioz och Bruckner som underhållningsmusik känns inte korrekt i min värld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shaft Posted September 18, 2018 Share Posted September 18, 2018 Hur var det med Mendelssohn - skrev han inte bara Ouvertyren när han var 17 år och resten senare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted September 18, 2018 Author Share Posted September 18, 2018 Det är helt korrekt, @shaft Han byggde på musiken 1842 som "Incidential Music" (i Lepzig). Det är i den delen Bröllopsmarschen ingår. shaft 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted September 18, 2018 Share Posted September 18, 2018 8 hours ago, Bebop said: Att kategorisera de stora romantikernas musik av t ex Mahler, Schumann, Mendelssohn, Brahms, Berlioz och Bruckner som underhållningsmusik känns inte korrekt i min värld. Nej, det håller jag med om. Men jämfört med Bach och i brist på bättre ordval. Man kan ju inte kalla den lättsam heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted September 18, 2018 Author Share Posted September 18, 2018 Bach var ju heller inte opåverkad. Danske Dietrich Buxtehude som levde 1637 - 1707 slutade sin karriär som mycket uppskattad kompositör och organist i Lübeck. Bach var en stor beundrare av Buxtehude och det sägs att han vandrade 460 km för att höra hans musik och studera komposition. George Philipp Telemann påverkade säkert också Bach. Telemann hade träffat honom tidigare men jag vet inte i vilket sammanhang. Telemann verkade också i Leipzig en tid som kantor och musiker vid operan. Senare erbjöds han en ny tjänst som kantor i Leipzig men tackade nej. Då fick Bach jobbet istället som tredje alternativ. Kommunikationen var ju inte som nu men jag är säker på att det var som idag med ömsesidig påverkan. I lexikon står t ex att italienska Corelli påverkade Telemann så det fanns trots allt plattformar där musik presenterades och rykten brukar ju inte trotsa några barriärer. Musikens notsystem är som en matematisk verktygslåda där man kan laborera både med tonskalan (do, re mi...), tonlängden per not (helnot, halvnot, kvartsnot...), taktslag mellan takterna (3/4, 4/4...), halva tonstegshöjningar/sänkningar (#, b), glissandon, dynamik osv. Lite knivigare blir det när man lägger till fler stämmor och instrument. Det var väl här Bach exellerade med att olika stämmor vävdes in i varandra på ett nytt sätt och "utmanade" varandra med kanonvariationer i fugorna, kontrapunkt osv. Detta har ju även påverkat undervisning och spelteknik. Jag kan inte tillräckligt med musikteori för att ge en fullständig förklaring, men här bildade han skola. Det innebär inte att det behöver låta som på Bachs tid. Ungefär som fysiker som använder känd matematik i nya sammanhang. Resultatet blir annorlunda men musikens "matematik" är densamma men dess tillämpning utvecklades av Bach. Det är ju rätt talande att många instrumentalister än idag börjar sin dag med att köra en timme Bach. calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shaft Posted September 19, 2018 Share Posted September 19, 2018 18 hours ago, Bebop said: Det är helt korrekt, @shaft Han byggde på musiken 1942 som "Incidential Music" (i Lepzig). Det är i den delen Bröllopsmarschen ingår. Tänkte väl det - hela Midsommarnattsdröm är ju jättebra, men Ouvertyren är fantastiskt frisk och dynamisk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted September 19, 2018 Share Posted September 19, 2018 On 2018-09-17 at 16:02, Bebop said: Jag vet att Till Lindemann i Rammstein är född i Lepzig, men han får inte vara med i detta sällskapet Lite synd Bild: Loudersound Här är en kort snutt från den ena orgelkonserten vi lyssnade på, mest för att exemplifiera orgelklangen med upptagning till iPhone; Det är inte alltid uppskattat varken att fotografera eller filma, och så var det tyvärr på de ställen vi besökte. Så här är ett något mer proffsigt exempel. Detta är från Nikolaikirche, och det är Gewandhausorkester och -kör under ledning av Herbert Blomstedt, dessutom St Thomas gosskör, med Jürgen Wolf som kantor, Nancy Argenta solosopran och Viktoria Mullova spelar solo violin!! Bach, Mendelssohn och Beethoven. Quote French might be the language of love but German is the language of anger. - Till Lindemann Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted September 20, 2018 Share Posted September 20, 2018 On 2018-09-17 at 23:30, Bebop said: Jag tror att ni håller med om att Leipzig musikhistoria har en framskjuten plats. Bachs inflytande på dagens musik kan inte underskattas. Ännu mer kött på benen och "bevis" på detta hittade vi i Bach-museet alldeles intill Thomaskirche. Det pågår ständigt forskning och kartläggning kring JS Bachs gärning, och just nu är det tre forskare vägg i vägg med Bach-museet som lägger pusslet kring hans släkt, kolleger och framför allt elever. Man menar att Bachs egna noteringar är det bästa materialet man funnit hittills. Han nedtecknade själv en del av sitt släktträd, men det gick ju av naturliga skäl bara bakåt i tiden Detta är det enda porträtt som finns av JS Bach från hans levnadstid. Han är här 60 år och denna målning gjordes i två versioner, detta är den ena och den andra hänger på Leipzig historiska museum. Han håller en välutvecklad 6-delad kanon som symboliserar hans framstående position som kompositör. Här är en senare avbildning, i 3D: Originalnoter: En tidig synth: Thomaskirche: Bachorgel: Bebop 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted September 21, 2018 Author Share Posted September 21, 2018 22 hours ago, calle_jr said: Det pågår ständigt forskning och kartläggning kring JS Bachs gärning, Om jag minns rätt har de identifierat 134 elever som Bach hade i Leipzig under åren. Dessas släktträd håller man på att bygga upp för att den vägen kanske hitta mer material och kunskap kring bach. 2004 hittade man en tidigare okänd aria skriven av Bach 1713 för att hylla en av sina välgörare. Läs mer här. calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted September 21, 2018 Share Posted September 21, 2018 Lite fler idolbilder? Felix Mendelssohn Bartholdy Niels Gade Bruno Walter Herbert Blomstedt Wilhelm Furtwängler Franz Schubert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted September 21, 2018 Author Share Posted September 21, 2018 De fem första har alla varit chefdirigenter för Gewandthausorchester i Lepizig. De flesta symfoniorkestrar hade varit stolta om de bara haft en av dem. Finns mycket att berätta om var och en av dem... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted September 21, 2018 Share Posted September 21, 2018 Medan Bebop preparerar sig själv för nästa inlägg i Bachdebatten så kommer här några pausbilder från miljöerna i downtown Leipzig. Man kan nästan inte tro att detta var DDR för inte så länge sedan. Förvisso, det har gått 25 år sedan muren föll, men idag är det en helt annan stad. Jag tycker att man har lyckats bättre än i de flesta andra städer att integrera modern arkitektur med det som har gått att bevara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted September 22, 2018 Share Posted September 22, 2018 (edited) 13 hours ago, Bebop said: De fem första har alla varit chefdirigenter för Gewandthausorchester i Lepizig. Den danske kompositören, violinisten och dirigenten Niels W. Gade inledde sin bana i Köpenhamns orkester. När hans första symfoni blev ratad i Köpenhamn skickade han den till Mendelssohn, som uppförde den i Leipzig 1842 Gade flyttade dit och blev vän med både Mendelssohn, Schumann och Gurlitt. Han tog över som chefsdirigent för Gewandhaus när Mendelssohn dog, men vid krigsutbrottet mellan Danmark och Preussen 1848 tvingades Gade hem (kriget om Slesvig-holstein). Han fick själklart många influenser under sin tid i Sachsen och jag antar att (en av mina favoriter) Elverskud är en av dem. Men han influerade även själv senare nordiska kompositörer som Edvard Grieg och Carl Nielsen. Efter återkomsten till Köpenhamn hade han vid sidan av komponerandet en rad olika tjänster som orkester- och kördirigent, teaterdirektör, kantor med mera. Släkten Gade har flera personer med musikaliska kopplingar. Hans far var instrumentmakare, hans son Axel var violinist och kompositör och jag känner en dansk akustiker som heter Gade Det som tilltalar mig i hans musik är melodierna, balansen mellan orkester, kör och sång, och att han har ett nordiskt folkmusikinslag. Jag tror att Niels Gade var ett större namn i Europa än vi normalt uppmärksammar, och bland annat minns jag hans inskriptioner i Concertgebouw i Amsterdam som ett av kanske 20-30st nämnda kompositörer genom tiderna. Denna inspelning rekommenderas: Från skriften "Hans Christian Andersen and Music": Quote The composer A.P. Berggreen had both Gade and Heise as pupils. He inspired both composers to introduce folk ballad subjects into their compositions as an expression of Danish identity. He himself collected folk ballad melodies - also from abroad - which he published in a series of volumes of folk songs and melodies, Danish as well as from other countries. Edited September 22, 2018 by calle_jr Årtal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted September 22, 2018 Share Posted September 22, 2018 En annan berömd personlighet från Sachsen är Carl Maria von Weber (1786 - 1826). Hans taloperor är inget jag lyssnar på, men hans overtyrer är fantastiska, och även pianokonserter. Han är dock utan tvekan mest känd för sina operor med romantiska och nationalistiska teman. Weber hade stora händer och gillade att skriva för piano. Arrau, Gilels och Richter är exempel på pianister som spelat in hans pianokonserter. Här hör vi Friskytten (Der Freischütz) framförd av Rundfunkchor Leipzig och Staatskapelle Dresden under ledning av Carlos Kleiber (DGG). Lyssna gärna på overtyren, och resterande kan man skippa Von Weber arbetade som dirigent runtom i Europa, både som anställd och på turnéer med egna kompositioner. Han arbetade medvetet med att förankra tysk opera för att balansera dominansen av den italienska operatrenden. Han blev mycket sjuk i London och dog där 1826. Han hade stort inflytande på Richard Wagner som själv såg till att hämta hem hans kropp till Dresden 20 år efter hans död, men även på senare kompositörer som Mahler, Debussy, Stravinsky och Hindemith. Carl Maria von Weber har kallats den subtile maestron, och han var först med att införa taktpinnen i syfte att mer exakt förmedla sina intentioner. Något som senare dirigenter slopat Han införde också en ändrad sittning för orkestern, vilket däremot senare dirigenter också har gjort Weber Piano Sonata No. 3 Op. 49 framförd av Sviatoslav Richter:: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.