Jump to content

Mässan Göteborg 2018


plind

Recommended Posts

Dynaudio har under många mässor haft den stängda dörrens princip, dvs att bara tillåta tillträde på bestämda tider vilket har lett till att jag konsekvent missat deras  tidigare lyssningar. De verkar lättat på detta eftersom jag båda dagarna inte hade några problem att komma och gå som jag ville. De hade en ambitiös Powerpoint-presentation som inte andra hade, vilket jag tycker är intressant om man vet lite om deras konstruktioner i övrigt.

 

P1110423.jpg.e3e147b7a97a1895eb320d9cf05ac995.jpg

 

Nytt modellprogram presenterades i Confidence-serien.Med helt nya egenutvecklade element.

 

P1110421.jpg.28e263c39f1331a230cded502d5ef677.jpg

 

P1110420.jpg.95c6152fbb197d84b68af93b1e8fe429.jpg

 

Mellanregister med ny gummikant.

 

P1110419.jpg.2cd223128dbce51910ff3538a1bb2ddd.jpg

 

och en helt ny diskant med en konkav infästning som skall ge en smalare spridning i vertikalled och leda till mindre reflexer i tak och golv.

 

P1110418.jpg.7e81ea6a4ebf4be45972c33291d515bb.jpg

 

Återkommer till mina lyssningsintryck.

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Ja, den är inte magnetomotorisk utan läser av nålarmens amplitud optiskt i stället för dess hastighet. Det kunde säkert vara en mer effektiv lösning än mc om det inte vore för att vinylskivor är riaa-kodade. Hela vinylkedjan är baserad på hastighet som gör att output faller 6dB per oktav (amplituden halveras när frekvensen dubbleras). Det är inte enkelt att rucka på den kolossen.

Kommer inte ihåg vem som tillverkar den :unsure: Skulle vara kul att få reda på mer.

 

 

Hej

 

Det är DS audio som gör pickuperna  https://www.ds-audio-w.biz/?page_id=39

 

Jag har lyssnat på den på Audioconcept, kanon. Hade jag råd skulle jag köpa den. Kostar 89 kSEK eller nåt liknande med förstärkare

 

tommy

Link to comment
Share on other sites

Dynaudiohögtalarna drevs av elektronik från Mark Levinson.I denna combo.

 

P1110413.jpg.b692ec59cf6b861e0594254a0528f70e.jpg

 

På lördagen stod jag lite vid sidan och fick inte riktigt med hela ljudbildens perspektiv och balans. Men på söndagen placerade jag mig mer centrerat om än långt bak. Måste säga att jag blev imponerad av först och främst att dessa förhållandevis volymmässigt modesta högtalare kunde med lätthet fylla hela den stora lokalen med starkt och homogent ljud. Endast en avgränsning bestående av ett draperi på ungefär en femtedel från frontväggen. Tonal balans med harmoni och lätthet i toppen och ett basstöd som imponerade. Spelades bra omväxlande musik. Onekligen en mycket bra presentation både visuellt med bilder, verbalt med omväxlande danska och svenska representanter och inte minst ljudmässigt med den spelade musiken. Proffsigt genomfört i alla delar som många fler borde ta efter. Får mer och mer förståelse för den stängda dörrens princip och en ostörd lyssning.:tongue:

En av mässans höjdpunkter.:thumbsup:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, calm said:

Magico med tillhörande elektronik och kablar måste rimligen varit det dyraste systemet på hela mässan. Var inne i rummet flera gånger och på söndagen  satt jag mitt i fokus. Kan inte annat än imponeras av detta ljud som är superupplöst och transparent, men trots detta får jag inte riktigt den där livekänslan som borde infinna sig. Detta trots att det var just en live-platta som spelades med en trumpetare som jag tror var Terence Blanchard, så blir det lite för perfekt, lite som Super Ultra High Definition tv med onaturligt starka färger. Vi har olika ljudideal och detta är naturligtvis det allra bästa som förmodligen kan produceras i ljudväg, men det räcker ändå inte att ersätta en riktig livekonsert med alla dess brister. Vet inte vad denna X-faktor är som skall till för att få det att låta helt live-likt. Man får nöja sig med att detta är förmodligen den bästa reproducerade återgivningen som går att få.:tongue: 

Calm

 

Med tanke på att bara elsladdarna hos Stylus kostade mer än Magicohögtalarna, vilket är rätt speciellt, tror jag nog inte att detta system vsr dyrast. Kanske därför jag inte var så överväldigad i det rummet ;-)

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, bfjohansson said:

 

Med tanke på att bara elsladdarna hos Stylus kostade mer än Magicohögtalarna, vilket är rätt speciellt, tror jag nog inte att detta system vsr dyrast. Kanske därför jag inte var så överväldigad i det rummet ;-)

Jo så är det säkert! Nordost Odin genomgående kostar en förmögenhet, dock var nätkabeln till lagervärmningen till skivspelaren av enklare slag, vilket naturligtvis drar ner helhetsintrycket. (Obs! skämtsamt sagt). Jag skulle nog ändå döma dött lopp mellan giganterna. Stylus hade nog lite sämre lokal, då Magico-högtalarna spelade på tvären i det stora rummet. Har hört magi i det rummet tidigare med Magnepaner och ARC-elektronik spela Kind of Blue, So What, som jag aldrig hört den spelas förr eller senare.

Mässljud är alltid mässljud och det måste man alltid ha med i beräkningen. Möjligen en liten teaser om hur det kan låta IRL.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hans-Tommy said:

Hej

 

Det är DS audio som gör pickuperna  https://www.ds-audio-w.biz/?page_id=39

 

Jag har lyssnat på den på Audioconcept, kanon. Hade jag råd skulle jag köpa den. Kostar 89 kSEK eller nåt liknande med förstärkare

 

tommy

Är inte detta ett förhållandevis billigt pris i jämförelse med vissa andra MC picuper? Har sett och hört mc-picuper som ligger norr om 100 kkr:s strecket. Om Harmonix pucken och skivmatta går strax under 40 kkr så är det rimligt att pickupen kostar det dubbla och då ingår ju förstärkaren också. :D:) Om man vill nå toppen finns inga genvägar.:tongue: Vill man dessutom ha Technics spelaren så kostar även den en rejäl slant. Men så får man välljud därefter!

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, calm said:

Spelades bra omväxlande musik. Onekligen en mycket bra presentation både visuellt med bilder, verbalt med omväxlande danska och svenska representanter och inte minst ljudmässigt med den spelade musiken. Proffsigt genomfört i alla delar som många fler borde ta efter. Får mer och mer förståelse för den stängda dörrens princip och en ostörd lyssning.:tongue:

En av mässans höjdpunkter.:thumbsup:

 

Kan bara hålla med om detta, tyckte nog det var en av de bäst genomförda demos och ett av mässans bästa ljud.

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppar lite mellan dagar och olika lokaler.Här kommer ett annat toppnummer.

 

P1110373.jpg.fb95b20470944aed21df86d6037a8c7d.jpg

 

Avantgarde Duo med sina olika hornkonstruktioner i hela registret.  Här i diskret svart men finns i oändliga kombinationer.

P1110369.jpg.fd871c86a56060cf470662914f7a8a6a.jpg

 

Här i profil.

 

P1110378.thumb.jpg.d37eb0c3e9a4cff83e1322b3606f06d6.jpg

 

 

 

Elektronik från Röcklinger i prototyp.P1110379.jpg.216439a121404abae2085faca61c84a5.jpg

och vid sidan skymtar en Luxman integrerad förstärkare.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

En nyhet som presenterades för första gången i Sverige var denna skivspelare:P1110375.jpg.bdb853192d49875335f1261e46bf46c3.jpg

 

Kuzma Stabi R med 9" 4-pointarm. Pickupen missade jag att undersöka men verkar i vart fall inte vara någon av Kuzmas egna.

 

Hur lät det då? Jag skulle säga mycket bra, den avgjort bästa uppställningen under Akkelis regi. Har hört många Avantgarde uppställningar under åren inklusive deras egna på Münchenmässan och denna ligger i topp 5. Lätt och luftigt som horn kan låta, utan att vara direktorienterade in i hornen och därmed ibland lite avsaknad av utläggning av instrumenten i ljudscenen, dessutom med bra balans mellan registren från bas till diskant. Dessa hornhögtalare tjänar onekligen på att har ordentligt tilltagna lyssningsrum och dessutom kräver de lite utrymme för högtalaren i sig. Här blev totalintrycket :thumbsup: dvs tummen upp!

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Jo så är det säkert! Nordost Odin genomgående kostar en förmögenhet, dock var nätkabeln till lagervärmningen till skivspelaren av enklare slag, vilket naturligtvis drar ner helhetsintrycket. (Obs! skämtsamt sagt). Jag skulle nog ändå döma dött lopp mellan giganterna. Stylus hade nog lite sämre lokal, då Magico-högtalarna spelade på tvären i det stora rummet. Har hört magi i det rummet tidigare med Magnepaner och ARC-elektronik spela Kind of Blue, So What, som jag aldrig hört den spelas förr eller senare.

Mässljud är alltid mässljud och det måste man alltid ha med i beräkningen. Möjligen en liten teaser om hur det kan låta IRL.

 

Calm

 

Fattade jag PL audio rätt så låg Siltech kablarna i TAD rummet på en extrem prisnivå, högtalarkablarna låg på 695.000:- paret om jag hörde rätt. . . så kablarna i TAD rummet drar upp det totalpriset rejält.

 

Gillar hur "rent" Magico systemet var. . Vivaldi ONE rätt in i slutstegen hade varit ännu enklare, DET hade varit intressant

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, thli72 said:

Gillar hur "rent" Magico systemet var. . Vivaldi ONE rätt in i slutstegen hade varit ännu enklare, DET hade varit intressant

 

Men då missar man möjligheten att koppla in alla fina analoga källor ;)

 

En sak till, volymkontrollen i Vivaldi One är implementerad i den digitala domänen. Visserligen kan man ställa utsignalen till 0.2, 0.6, 2 eller 6V för att matcha lämplig ingångsnivå till för-, eller slutsteg, men jag är (onödigt?) skeptisk till digitala volymkontroller. Någon som kan slå hål på denna myt?

Link to comment
Share on other sites

Analog?!? vad är det ;)

 

Verkade lustigt nog som man använde volymkontrollen på Rossinin trots att man hade försteg. . .såg att han Magico killen ställde Roosini volymen på -10dB när han spelade

 

Skall bli intressant att se hur volymen på min bartók funkar. . jag kommer ha XLR ut till aktiva högtalare utan försteg emellan

Edited by thli72
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Taxmannen said:

En sak till, volymkontrollen i Vivaldi One är implementerad i den digitala domänen. Visserligen kan man ställa utsignalen till 0.2, 0.6, 2 eller 6V för att matcha lämplig ingångsnivå till för-, eller slutsteg, men jag är (onödigt?) skeptisk till digitala volymkontroller. Någon som kan slå hål på denna myt?

 

Hurvida detta är relevant men såhär skriver Andrew ifrån dCS. Det är kanske inte så konstigt iofs. att de tycker så :)

 

"It’s the same volume control that’s used in all of our products so, yes, it’s in the digital domain with user-configurable output voltages. It’s an extremely high-resolution control so the point at which it starts impacting the actual signal is a very low setting. I’ve run my Vivaldi both amp direct and with a couple of different very high-spec preamps (Boulder 2110 and Moon 850p) and my preference continues to be amp-direct using the dCS volume control."

Link to comment
Share on other sites

Vi fortsätter på Heden i rum som jag helt missade på lördagen.

 

Som detta:

 

P1110386.jpg.9b26afb22c5557ed71637f994f79219c.jpg

 

Accuphase var ett tag sedan jag såg på mässa. Här med till vänster Simply Black skivspelare med Cantus-armen med sannolikt en Miyajima Saboten pickup. Till höger en SME-spelare. Högtalarna är för mig okända. Någon som vet?

 

P1110390.jpg.f63c3ea6a85b808abd367468fade06f8.jpg

 

Mirre från Veteran HiFi som ligger bakom Simply Black och representant för Accuphase vars namn jag glömt.

 

Blev inte så mycket lyssning men desto mer snack kring  min skivspelare för egen del.

 

Kul i vart fall att Accuphase finns på svenska marknaden.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, thli72 said:

Väldigt kul att se Accuphase i Sverige igen, missade att ta en prislista o hittar inget Accuphase på Veteranhifis hemsida . . . saknar mina Accuphase :(

Tror att detta bara var ett tillfällig samprojekt, har aldrig sett någon Accuphase hos Veteran HiFi. Men osvuret är alltid bäst.:39:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, calm said:

Är inte detta ett förhållandevis billigt pris i jämförelse med vissa andra MC picuper? 

Det vill till att den är i toppklass i så fall. Men eftersom det även inkluderar riaa och förstärkning till linjenivå så är det inte något som sticker ut åtminstone.

 

 

11 hours ago, Hans-Tommy said:

Hej

Det är DS audio som gör pickuperna  https://www.ds-audio-w.biz/?page_id=39

Jag har lyssnat på den på Audioconcept, kanon. Hade jag råd skulle jag köpa den. Kostar 89 kSEK eller nåt liknande med förstärkare

Hej.

Tack.

Det är alltså inte en "solcell" utan mer som en optisk switch, dvs kanske ändå digitalteknik :cool:;)

Undrar vad den har för upplösning? Även om panelen som sitter på nålarmen är jätteliten så bör ju sensorn kunna vara ganska stor, den sittter ju i kroppen.

Hur som helst, fiffig, enkel och trovärdig teknik.

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, calm said:

 

 

 

 

På lördagen stod jag lite vid sidan och fick inte riktigt med hela ljudbildens perspektiv och balans. Men på söndagen placerade jag mig mer centrerat om än långt bak. Måste säga att jag blev imponerad av först och främst att dessa förhållandevis volymmässigt modesta högtalare kunde med lätthet fylla hela den stora lokalen med starkt och homogent ljud. Endast en avgränsning bestående av ett draperi på ungefär en femtedel från frontväggen. Tonal balans med harmoni och lätthet i toppen och ett basstöd som imponerade. Spelades bra omväxlande musik. Onekligen en mycket bra presentation både visuellt med bilder, verbalt med omväxlande danska och svenska representanter och inte minst ljudmässigt med den spelade musiken. Proffsigt genomfört i alla delar som många fler borde ta efter. Får mer och mer förståelse för den stängda dörrens princip och en ostörd lyssning.:tongue:

En av mässans höjdpunkter.:thumbsup:

 

Calm

 

Förvånar mig inte att du gillade detta. Dynaudios nya stora satsning ger frukt. Dynaudio Contour 60 tog mig med storm. 

Jag har senaste åren blivit mer och mer imponerad av Dynaudio. Dels beroende på att jag tycker bättre om deras nya design men absolut mest därför att ljudet blivit mer i min smak. Med en bas som inte bara är stram och snabb utan också stor. Min analys är att det funkar bättre med större membran för de lägre registren. Och detta ger goda effekter hela vägen upp genom mellanregister och diskant. Det blir ett mer homogent ljud med mindre pressat basljud och då blir även mellanregister och diskant lugnare och behagligare tror jag. Inte konstigt att det du beskriver alltså verkar funka på de större serierna också.

 

Det hade verkligen varit roligt att höra dessa högtalare, men det får bli en annan gång.

 

@calm Har de släppt sin speciella diskantkonfiguration?

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Ja ha... här rasar tempot fortare än en skogsbrand märker jag.

 

Jag får väl knö in några bilder då... så här i lite efterhand.

 

Transient Design's rum tror jag var två till antalet och Bryston har ju sedan en tid fallit in i produktportföljen :tongue:

 

Transient DesignDSC_3698_8800_003205.JPG

 

Transient DesignDSC_3699_8801_003206.JPG

 

Transient DesignDSC_3700_8802_003207.JPG

 

Lasse ser nästan bekymrad ut på riktigt  :unsure:

Kanske låtlistan blivit omkastad :NailBiting:...

 

Transient DesignDSC_3702_8804_003208.JPG

 

Pylon (högtalarna) var för mig ett helt nytt märke och litenheten i just denna modellen lär passa vilket normalstort sovrum som helst. Övrig elektronik kom mestadels från Line Magnetics.

Alltid bäst att somna in till sköna toner och kuddar kan ju också agera absorbenter då man inte ska sova.

En stor eloge ska jag också ge för att man inte hade tagit bort den stora bekväma soffan, den var väldigt skön att sjunka ner i efter 

att antal timmars flängande mellan de olika utställarna.

 

Transient DesignDSC_3821_8922_003209.JPG

 

Transient DesignDSC_3822_8923_003210.JPG

 

Transient DesignDSC_3823_8924_003211.JPG

 

Och en lagom pimpad Lenco L 75.

 

 

 

Transient DesignDSC_3824_8925_003212.JPG

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, calle_jr said:

Det vill till att den är i toppklass i så fall. Men eftersom det även inkluderar riaa och förstärkning till linjenivå så är det inte något som sticker ut åtminstone.

 

 

Hej.

Tack.

Det är alltså inte en "solcell" utan mer som en optisk switch, dvs kanske ändå digitalteknik :cool:;)

Undrar vad den har för upplösning? Även om panelen som sitter på nålarmen är jätteliten så bör ju sensorn kunna vara ganska stor, den sittter ju i kroppen.

Hur som helst, fiffig, enkel och trovärdig teknik.

 

Dessutom väldigt lågt brus det blir nästan som att spela en cd fast jag vet inte om det beror på skivspelaren, technics ,antagligen en kombination, jag har bara hört pickupen med den skivspelaren

kul att det sker en utveckling även när det gäller pickuper

tycker Tommy 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Har de släppt sin speciella diskantkonfiguration?

 

Ja nu är det bara en diskant men fortfarande samma tanke med att minska spridningen i de vertikala ledet men nu med den speciella waveguiden runt diskanten.

 

Dynaudio är verkligen en av giganterna inom högtalar tillverkning med runt 40000 element i veckan och för utvecklingen av nya Confidence så avsatte man 10 ingenjörer 40h i veckan under 1,5år så det finns resurser att verkligen utveckla något bra :)

 

20180510115930_Dynaudio_Confidence_Munchen_2018_4.thumb.jpg.612f1058db9ca1531c03f992663a2107.jpg

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Så blev det ytterligare några rum på Hifi de lux.

 

Engelholm Audio med den nya högtalaren Jokk 8

 

809742719_P1110392(1).jpg.af58b5af596163d9be951429c44e7854.jpg

 

Namnet var tydligen ett projektnamn som fick ett tillägg då den löstagbara grillen bildar en åtta mellan elementen. Vad jag förstår var högtalaren konstruerad för att  tillgodose ett växande intresse för effektsvaga rörförstärkare med sin höga känslighet på 95 dB men sannolikt även generellt. Aktiv bas med inbyggd förstärkare och DSP för rumskorrigering.

 

P1110394.jpg.811d7296662d1f486dd5f39f85d1ace3.jpg

 

Något som kom till god nytta vid uppställningen i detta något besvärliga rum med rejäla baspucklar som kunde justeras ned ca 6 dB. Därför kändes basen naturlig och inte överbetonad. Pär spelade på min begäran en gammal demoklassiker nämligen Patricia Barbers Norwegian Wood. Utifrån den korta presentationen så kunde jag konstatera att högtalaren presenterade pianot på ett trevligt och avspänt sätt med både kropp och sträng. Patricias normalt siblianta sätt att sjunga med micken precis framför läpparna,  blev här inte på något sätt framträdande hårt eller störande. Trevlig bekantskap!:thumbsup:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, AlfaGTV said:

... tack till alla som pytsar in bilder o kommentarer! :41:

 

Jag pytsar väl in några till då :)

 

Världens dyraste kapsylöppnare... och största också för den delen ?

 

BorresenDSC_3842_8943_003221.JPG

 

Nja, kanske inte bästa användningsområdet för Borresen Acoustics nya högtalare antar jag.

Som vanligt då det gäller Dansk design och utveckling så ligger dessa på topp.

3 modeller finns för dagen att tillgå och modellnamnet på dessa skulle lika gärna kunna vara "In da House" istället för något annat.

Allt tillverkas nämligen på hemmaplan, t.o.m komponenterna i delningsfiltret :thumbsup:

 

BorresenDSC_3829_8930_003213.JPG

 

BorresenDSC_3834_8935_003217.JPG

 

BorresenDSC_3832_8933_003215.JPG

 

BorresenDSC_3836_8937_003219.JPG

 

BorresenDSC_3835_8936_003218.JPG

 

BorresenDSC_3838_8939_003220.JPG

 

BorresenDSC_3830_8931_003214.JPG

 

Det blev kanske lite övervikt sett till antalet närbilder men dessa högtalare tål att synas på nära håll.

Sällan jag har upplevt en sådan "omslutenhet" när jag lyssnat till mässljud.

Högtalarna försvinner väldigt smidigt ur/bort från ljudbilden om man får faktiskt en väldigt hög "att vara där känsla".

Här finns m.a.o väldigt gott om plats för varje individuellt instrument/sång i ljudbilden och de rumsliga proportionerna, sett till inspelningarna vi fick höra, var lätta att uppfatta.

Luftigheten bibehölls även då det spelades "stökmusik" (hårdrock) och det är inte allt för vanligt kan jag tycka.

Var i kedjan man kan hitta det mesta av magin blir svårt att utröna men matchning av helheten brukar ju var en av det viktigaste

parametrarna inom hi-fi och säkert så även här.

Ansuz-kablar, strömrening, apparatfötter och Aaviks elektronik verkar hur som helst trivas väldigt gott i sällskap med dessa

nya "Börresenare" :app:

 

Bara att gratulera manskapet som tagit dessa högtalare från ritbordet och ut i verkligheten och jag hoppas på att snart få lyssna igen.

 

BorresenDSC_3833_8934_003216.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...