tek Posted September 12, 2018 Posted September 12, 2018 Väldigt trist, LX521 som jag har är en enligt mig en helt fantastisk högtalare. http://www.linkwitzlab.com/What_is_new_at_linkwitzlab.htm edit: https://www.stereophile.com/content/siegfried-linkwitz-rip Quote
calle_jr Posted September 13, 2018 Posted September 13, 2018 Tråkigt att höra Han har gjort avtryck med sina elektroakustiska lösningar och kommer finnas med länge. Man minns honom och Nelson Pass som delat med sig av sina projekt på ett mycket öppet och osjälviskt sätt. Siegfried Linkwitz (1935-2018) Quote
MatsT Posted September 13, 2018 Posted September 13, 2018 Tråkig nyhet! En av de större profilerna i branschen och han har som sagt lämnat en hel del spår efter sig som kan komma till nytta för efterföljande. I DIY-svängen har han och Nelson Pass varit giganter. Quote
tek Posted September 15, 2018 Author Posted September 15, 2018 Det är lite synd att han är känd bland vissa endast i 'diy-svängen' då hans kapacitet var bra mycket mer. Möjligtvis för att det tekniska intresset kanske är större där.. Finns en rolig anekdot (i en artikel som jag inte hittar nu) om när ingenjörerna på kef skulle köpa mätinstrument från HP där SL arbetade, och mötet slutade med att SL höll föreläsning om audio för besökarna. SL arbetade mycket med RF och som jag förstår det så är baffeln till LX521 utarbetad utifrån hans erfarenheter därifrån (hittar inte den länken heller). Därav det smått udda utseendet på LX521 som jag själv behövde vänja mig vid. Quote
MatsT Posted September 16, 2018 Posted September 16, 2018 Jag menade inte att förringa hans insatser utanför DIY-lägret. Jag kommer ihåg när Linkwitz-Riley kom med sitt filterkoncept och läste med stor förtjusning om Audio Artistry när dessa kom. Linkwitz-transformen är också tämligen genial även om den i grunden är enkel men det är ofta där det geniala ligger. De kommersiella framgångarna utanför DIY (som säkert inte gav så mycket pengar heller) blev inte vad han hade hoppats på och det tycker jag är synd. Jag tycker att han drev på med goda idéer och framförallt på sin hemsida har han gjort mycket för att sprida kunskap. Han behärskade fysiken och funderade även på hur interaktionen fysisk stimuli relativt mänsklig reaktion fungerar, det är relativt få som kombinerar detta. Tråkigt att han lämnat oss som sagt. Quote
tek Posted September 16, 2018 Author Posted September 16, 2018 Jag läste inte det du skrev som negativt eller fel, utan håller med om det du skriver. Audio Artistry var väl SL's försök till en mer konventionell sätt att kränga högtalare. Enligt stereophile la de ner runt millennieskiftet. https://www.stereophile.com/floorloudspeakers/328/index.html Quote
Hifi_Perrra Posted September 19, 2018 Posted September 19, 2018 Visste inte ens om att det fanns en hifi-snubbe som hette så Inte ens nån annan heller! Den enda var väl Bosse på Digitalbild... och han som uppfann QRS vad han nu hette... Hur som helst! Ha det så bra där uppe i Hifi-Himlen o R.I.P. Quote
calle_jr Posted September 20, 2018 Posted September 20, 2018 Linkwitz och Pass tillhör de få i modern tid som kunde berätta vad de höll på med. Det sträcker sig långt utanför DIY tycker jag. Om man jämför med exvis Paravicini, Serblin, Andrew Jones, Manley eller Kuzma så framstår de också som öppna och redovisande. Men de berättar aldrig egentligen vad de håller på med annat än med marknadsföringsspråk. Personer som Khomenko och Kvortrup är väl nånstans mitt emellan. Antagligen anser man att risken för skada är större än nyttan. Quote
YYZ Posted September 20, 2018 Posted September 20, 2018 1 hour ago, calle_jr said: Kvortrup Ska jag kika igenom efter jobbet. Hoppas ok att jag driver ut lite utåt sidan i denna tråd.https://parttimeaudiophile.com/2017/08/12/audio-note-uk-factory-tours-and-life-in-the-fast-lane-with-peter-qvortrup/ Quote
calle_jr Posted September 20, 2018 Posted September 20, 2018 10 hours ago, YYZ said: Ska jag kika igenom efter jobbet. Hoppas ok att jag driver ut lite utåt sidan i denna tråd.https://parttimeaudiophile.com/2017/08/12/audio-note-uk-factory-tours-and-life-in-the-fast-lane-with-peter-qvortrup/ Aaah, jag var i Brighton & Hove i somras och hade planer på att kontakta dem. Det borde jag ha gjort... Jag frågade några sporadiska människor där om de kände till något, men ingen jag träffade visste ens vad det var. Quote
Hifi_Perrra Posted October 8, 2018 Posted October 8, 2018 Det är lite intressant som det i länken att när man ser skivsamlingen längs med väggarna så förknippar i alla fall jag det med att personen ifråga som är ägare till skivorna är intelligent jämfört med om det enbart skulle förvaras på det digitala viset. Samma sak med böcker om hemmet ser ut som ett bibliotek. Omedvetet blir det så. Då tänker man genast att den personen läser många böcker eller är mycket intresserad av musik vilket skulle vara intressant att undersöka, om en ska man säga "synvilla" skulle kunna påverka hur man ser på sådant. Alltså man kan ju bara stapla ett gäng med böcker i ett gäng med bokhyllor som man tex har hittat på vinden hos sina föräldrar och sen bestämma sig för ett par favoriter och skulle nån fråga vilka favoriterna är så kan man ju bara välja den som känns mest bekant.. Ungefär som en studie. Sannolikheten för att nån frågar vilken favoritboken är, är ju mycket högre då det är en rätt vanlig fråga i sammanhanget eller tex favoritskivan. Man ser ju rätt beläst ut om man dessutom råkar ha brillor på sig och nån slags Leif GW väst med rutig skjorta, ungefär som en professor.. Det skulle va skoj o testa Själv är jag ingen bokmal. Läser bara över nätet och som förr var jag en storprenumerant av olika hifi tidningar då jag brukade kolla in det jag handlade men såg jag nåt som såg otroligt vackert ut så kunde det även hända att man handlade det bara på grund av utseendet för att det passade in rent visuellt i bostaden, men då gäller det ju också att man har lite öga för det där att avgöra vad som är snyggt o inte... Nåja, det hade som sagt varit trevligt att testa på Quote
Recommended Posts