Jump to content

Ett hembesök hos DynamikHarry


AlfaGTV

Recommended Posts

Det känns att hifisäsongen börjar närma sig, med ett ökat intresse för egen del och med lite hjälp av vädrets makter.

Lördagen inleddes med stadig frukost och hundpromenad för att efter detta göra en mindre resa till @Dynamik Harry residens!

 

Det skall packas upp och installeras! Men för att trigga smaklökarna så presenterar jag än så länge enbart vår lille idol, som ser till att allt går rätt till!

Jag känner inte namnet, men han är definitivt smålänning!

visit09.JPG

Link to comment
Share on other sites

@Richard har säker rätt angående konstnären! Ser onekligen ut som hans serie "Brain" och den kommer definitivt från Kosta Boda. 
Och jag kan redan nu avslöja att det har skett lite förändringar avseende hårdvaran @calm, men det kommer avslöjas lite vartefter!

 

Ett av de primära syftena med dagens besök var att spana in och dokumentera lite avseende den nya snurran. 
Eftersom jag "snodde" DynamikHarrys AMG Viella blev han ju "tvungen" att skaffa en ny, stackarn... ;)

 

Jag tror det blir svårt att "smyga" fram vad det handlar om så jag visar direkt hur ett RIKTIGT emballage byggs!

visit08.JPG
 

Givetvis var det en Technics SL-1000R som doldes i denna transportlåda av högsta klass. Och eftersom vi båda blev så upptagna av montaget och att följa de tydliga instruktionerna i den rejäla användarmanualen, givetvis på svenska också, blev det inga bilder på den delen.

 

visit06.JPG

Men, efter en stund så stod den i alla fall på sin tilltänkta plats på bänken! :) Eftersom den ersatte en annan Technics, en SL-1200GAE Ltd Edt, så fanns redan en pickup monterad korrekt i ett skal. En trevlig Transfiguration Axia fick den tunga uppgiften att axla (!) bördan av att efterträda den Lyra Atlas som tidigare satt på AMG Viella.

 

Det kommer inte att bli någon ljudanalys i detta reportage då apparaten är helt ny och behöver säkerligen "sätta sig" lite i systemet. Men en sak är redan helt klar och det är att det finns ett driv och en bas som får mycket annat att låta konturlöst och "slött", jädrar vilken pondus denna uppvisar!

 

Link to comment
Share on other sites

DynamikHarry har kablat i princip hela sin anläggning med Jorma kablage och jag kan inte säga annat än att det verkar vara ett mycket gott val. Förutom dessa signal- och strömbärare finns ett antal kablar från Entreq, där dessa syftar till att eliminera oönskade vagabonderande strömmar och spänningar i jordplanet. Ett liknande tänk som @Apexorca påvisat i sin tråd nyligen, fast där handlade det om Nordost produkter.

 

Förutom racket från Entreq finns ett antal olika produkter från samma tillverkare med liknande syften. Enda nackdelen är väl att, "mycket kablar blire'"! :)

 

visit01.JPG

 

Jag kan inte definiera alla produkter här på bilden, men den huvudsakliga strömfördelaren är i alla fall en Kemp PowerSource. Sedan finns det Entreq Cleanus, Olympus, Tellus och Toys'r'us... Nähä, inte den sista... ;) 
På ett par "fossingar" från Entreq står även en liten låda från Synergistic Research, en FEQ. Det här är ju en spännande liten låda som är lite svår att förklara, så jag ber er kika på länken om ni är nyfikna.

 

Den stora svarta lådan med vikta kanter till vänster är i alla fall nätdelen till RIAA-steget, ett makalöst Tom Evans The MasterGroove MkII

visit07.JPG

Jag är personligen mycket förtjust i vad TEAD Mastergroove kan hjälpa oss plocka upp ur rillorna i det svarta guldet, och det är väl därför jag själv också fastnat för det mindre The Groove.

 

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

Förstärkeriet hemma hos DynamikHarry kommer från Tidal, men det är en lite speciell version av deras referensförsteg Presencio om jag förstått rätt. Den är slimmad till att rymmas i en låda istället för två och har inget inbyggt RIAA eller DAC. 

 

Så här ser i alla fall försteget ut:

visit03.JPG

I nedre högra hörnet ser ni även det ena slutsteget som också är en lite egen variant, då det bygger på stereoslutsteget Impulse, men är ett monoblock.

 

Det framgår också av bilden hur digital-stacken ser ut, och lite mera i fokus ser man att det är MSB som står för omvandling av ettor o nollor:
visit04.JPG

Överst tronar en Universal Media Transport från Serie IV, denna har ju en speciell metodik att buffra innehållet från CD-skivorna och sedan klocka ut dem som filer till DACen.

DACen och dess strömförsörjning började som serie IV enheter men uppgraderades till Serie V. Jag kan dock inte minnas vilka graderingar dessa har... (Signature, Diamond etc)

 

DynamikHarry spelar i stort sett bara CD/SACD när det gäller det digitala, och jag har ännu inte fått honom att ansluta till den "mörka sidan" som spelar filer. :)
Det närmar sig dock, och idag nyttjas en Airport Express via optisk digitalsignal in i MSB DACen för att få ljud från mobila enheter ut i högtalarna.

 

Ja, högtalarna ja... Ett par imponerande bjässar med ett vansinnigt upplöst ljud, utan att det blir fakta av alltihop. De byggs av Lawrence Audio i Taiwan och modellen heter Dragon

visit02.JPG

Högtalarna bygger till stor del på element från Accuton, inte olikt de Marten Coltrane som tidigare levererade välljudet hemma hos DynamikHarry.

 

Slutligen får ni en vy från sweetspot, och jag lovar att det är otroligt härligt att lyssna till detta system och häpnas över utsikten från de stora panoramafönstren. Dessa gör dock att fotograferingen (utan blixt eller reflektorer) blev lidande denna gång. Hoppas det var en intressant resa oavsett!

 

visit05.JPG

Möblerat på diagonalen för att minska reflektioner fungerar det utmärkt, även med stora högtalare i ett sparsamt möblerat rum med (uppskattningsvis) runt 6-7meter upp till takåsen.

Ett par transparenta Svanå Wingar hjälper till att slå sönder ett par besvärliga reflektioner. Givetvis finns ett gediget musikbibliotek också, men det hade jag ingen tanke på att avbilda, tyvärr.

 

Lovar att återkomma när spelaren fått några veckor på sig att landa!

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Härligt system och härligt ljus i rummet. Inte minst spännande system i alla fall för mig. För mig en del nya matchningar men med produkter jag känner till. Jag känner inte till högtalarna, men gissar på att de är bra dynamik dem @Dynamik Harry

Här du den nya fjärren till MSB?

 

On 2018-09-10 at 11:32, AlfaGTV said:

DynamikHarry har kablat i princip hela sin anläggning med Jorma kablage och jag kan inte säga annat än att det verkar vara ett mycket gott val. Förutom dessa signal- och strömbärare finns ett antal kablar från Entreq, där dessa syftar till att eliminera oönskade vagabonderande strömmar och spänningar i jordplanet. Ett liknande tänk som @Apexorca påvisat i sin tråd nyligen, fast där handlade det om Nordost produkter.

 

Förutom racket från Entreq finns ett antal olika produkter från samma tillverkare med liknande syften. Enda nackdelen är väl att, "mycket kablar blire'"! :)

 

 

 

Ja herregud vad mycket kablar det blir. Jag körde ju Entreq med mycket god effekt innan. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...