jaxho Posted September 7, 2018 Posted September 7, 2018 Varför griper viss musik tag i en och annan känns ointressant? För en tid sedan slölyssnade jag på radio och plötsligt!- en jazzlåt tog ett helt oväntat krafttag kring kulorna och vägrar släppa! Jag drabbades av ett oemotståndligt behov att veta vilken låten var, googlade och tillslut, i triumf kunde jag dra igång den. Jag startar mina lyssningar med den, jag avslutar med den och ibland går den på repeat några gånger. Detta har pågått i några veckor. Liknande har hänt ett ytterst fåtal gånger i mitt musikliv och de låtarna finns kvar på spelschemat, men inte lika frekvent som när dom drabbat mig. För mig är det inte ovanligt att jag går till de låtar som jag gillade i ungdomen, men det händer tydligen även med nya genrer- i detta fallet jazz. Så, här är den, hoppas jag inte har blåst upp förväntningarna alltför mycket. Isåfall, se första raden. https://youtu.be/Rfv2PPz2WsE Keith Jarret- Birth-Mortgage on my soul. Vänligen Jaxho Govinda and YYZ 2 Quote
Apexorca Posted September 7, 2018 Posted September 7, 2018 (edited) 9 hours ago, jaxho said: Varför griper viss musik tag i en och annan känns ointressant? För en tid sedan slölyssnade jag på radio och plötsligt!- en jazzlåt tog ett helt oväntat krafttag kring kulorna och vägrar släppa! Jag drabbades av ett oemotståndligt behov att veta vilken låten var, googlade och tillslut, i triumf kunde jag dra igång den. Jag startar mina lyssningar med den, jag avslutar med den och ibland går den på repeat några gånger. Detta har pågått i några veckor. Liknande har hänt ett ytterst fåtal gånger i mitt musikliv och de låtarna finns kvar på spelschemat, men inte lika frekvent som när dom drabbat mig. För mig är det inte ovanligt att jag går till de låtar som jag gillade i ungdomen, men det händer tydligen även med nya genrer- i detta fallet jazz. Så, här är den, hoppas jag inte har blåst upp förväntningarna alltför mycket. Isåfall, se första raden. https://youtu.be/Rfv2PPz2WsE Keith Jarret- Birth-Mortgage on my soul. Vänligen Jaxho Bra och intressant frågeställning. Glädjande att höra om din upplevelse. Jag har själv råkat på detta flera gånger. Det är verkligen en kick. Att lyssna på musik, uppleva den och förstå den är orsakad av en del olika faktorer. Olika musik är olika komplicerad och kräver liksom olika språk träning för att kunna tolkas. Visst är det ett stort mått av tycker och smak men också förmåga och träning kan spela in. Jag har själv upplevt hur jag plötsligt knäckt koden för viss musik och sedan kunnat njuta hejdlöst, när jag tidigare bara tyckt det varit rörigt eller inte berört mig. Ibland kommer lösningen via att förstå musikutvecklingen till det man hör. Börja från början och ta sig framåt, att se utvecklingen in i en ny era, där man kan höra influenserna och utvecklingen från en äldre genre. Då och först då har den musiken verkligen vuxit för mig och blivit större än jag kanske tidigare insett. Det är inte bara roligare utan jag kan dessutom uppskattat och njuta mer av musiken. Att börja med Miles Bitches Brew utan att lyssnat på det som kommer innan denna platta tror jag gör det svårare att ta till sig än att ta det i utvecklingssteg. Nu var ju Miles alltid först ut, i alla fall tidig förgrundsfigur, i flera viktiga utvecklingssteg i musiken. Men så klart följer de en utveckling som grundats i något tidigare. Det är nog mer komplicerat än så här men jag tror det ligger en del i detta. Man utvecklar sin smak genom erfarenheter, förmåga och att man lär sig lyssna. En viktig förutsättning är nyfikenhet och öppenhet för musik man inte kan eller hört på innan. Edited September 8, 2018 by Apexorca AlfaGTV, jaxho and figge 3 Quote
calm Posted September 8, 2018 Posted September 8, 2018 10 hours ago, jaxho said: Varför griper viss musik tag i en och annan känns ointressant? För en tid sedan slölyssnade jag på radio och plötsligt!- en jazzlåt tog ett helt oväntat krafttag kring kulorna och vägrar släppa! Jag drabbades av ett oemotståndligt behov att veta vilken låten var, googlade och tillslut, i triumf kunde jag dra igång den. Jag startar mina lyssningar med den, jag avslutar med den och ibland går den på repeat några gånger. Detta har pågått i några veckor. Liknande har hänt ett ytterst fåtal gånger i mitt musikliv och de låtarna finns kvar på spelschemat, men inte lika frekvent som när dom drabbat mig. För mig är det inte ovanligt att jag går till de låtar som jag gillade i ungdomen, men det händer tydligen även med nya genrer- i detta fallet jazz. Så, här är den, hoppas jag inte har blåst upp förväntningarna alltför mycket. Isåfall, se första raden. https://youtu.be/Rfv2PPz2WsE Keith Jarret- Birth-Mortgage on my soul. Vänligen Jaxho Onekligen en häftig låt! Introt har jag hört en massa gånger men kan inte placera den just nu. Någon signatur till ett radio eller tv-program? Någon som vet? Calm Quote
Bebop Posted September 8, 2018 Posted September 8, 2018 5 hours ago, calm said: Någon signatur till ett radio eller tv-program? Någon som vet? Jag vill minnas den var signatur i P2 Live eller P2 Dokumentär. Quote
calm Posted September 8, 2018 Posted September 8, 2018 3 hours ago, Bebop said: Jag vill minnas den var signatur i P2 Live eller P2 Dokumentär. Tack! Jo P2-live var det nog! Calm Quote
jaxho Posted September 12, 2018 Author Posted September 12, 2018 On 2018-09-07 at 23:05, Apexorca said: Olika musik är olika komplicerad och kräver liksom olika språk träning för att kunna tolkas. Visst är det ett stort mått av tycker och smak men också förmåga och träning kan spela in. Visst kan det vara så. Ibland är slumpen också med i spelet som du antyder med Miles (tolkar jag). Jag har haft ett lite lugnare men nog så kraftfullt möte med OPETH, via ett tips här på musikforum. Den första låten blev Ghost of perdition https://youtu.be/MDBykpSXsSE. Börjar lugnt, men sen... Den träffade som en fläskläpp. Detta har lett till att jag i sommar har lyssnat på allt OPETH har (på Tidal). Hade tipset varit från en av deras tidiga skivor så hade det nog inte blivit nån fortsatt lyssning. Growling och gitarronani är inte i min komfortzon. Men från ca halva deras produktion så blir det bättre och bättre, tycker jag. Så en ingång som jag gillar är viktigt för mig. Vänligen Jaxho Apexorca and YYZ 2 Quote
YYZ Posted September 13, 2018 Posted September 13, 2018 Opeth har låtar som greppar tag i mig, både i tyngre och finstämda partier. Growling har jag faktiskt börja lära mig uppskatta, för den låtuppbyggnad och harmonier som backar upp i sammanhanget är förträfflig. En kombination med finess av Opeth tycker jag. Lite finstämt, och ja det är samma sångare: https://www.youtube.com/watch?v=Kfpnwk-DXrA Quote
jaxho Posted September 13, 2018 Author Posted September 13, 2018 Håller absolut med. Kontrasterna mellan det grova och Åkerfeldts (i mitt tycke) rena och vackra röst tillför något bra. Tillsammans med musikalisk fantasi och vitalitet så blir det spännande musik, tycker jag. Vänligen Jaxho YYZ 1 Quote
Apexorca Posted September 13, 2018 Posted September 13, 2018 För mig finns det bra musik i alla genrer utom en, vad jag känner till. Tänkte dela lite galenskap från de som skapar sådant. Men det ligger något i det. All ny musik behövs inte och är heller inte bra eller bidrager med något nytt. Dock blir alla former av objektiv diskussion om detta helt lönlös eftersom det är svårt att diskutera tycke och smak. Följande sätt att ta sig an det problemet tycker jag funkar rätt bra dock. På en akademisk nivå finns säkert verktyg att göra någon form av kvalitetsstämpel för musiken. Vill dock påpeka att jag verkligen tycker att man får gilla vilken musik man vill. Det finns oftast något för alla och det viktig med musik är att man njuter av den och får positiva upplevelser av den oavsett vad det är för musik. Utan nydanande musik och utan en bred ny musikscen bir det inge utveckling. Jag kom att tänka på nedanstående inlägg i debatten. För mycket ny musik. Läs dålig musik. jaxho 1 Quote
calle_jr Posted October 14, 2018 Posted October 14, 2018 Som bekant var det Brian Eno som fick uppdraget att skapa startljudet till Windows 95 för över 15 år sedan. Här är det en kille som har saktat ner det 3sek långa ljudet 23 gånger. Då framstår lager på lager av ambienta musikslingor och man känner tydligt igen hans kompositioner. Jag vet inte hur killen på Youtube listat ut att det ska vara just 23 gånger saktare (primtal), men det framstår troligt att det är denna teknik Eno har använt. Dvs han har komponerat 84 stycken musik (på en Mac) och gjort urvalet när hastigheten ökas så att slingans längd blir 3.25sek Quote The idea came up at the time when I was completely bereft of ideas. I'd been working on my own music for a while and was quite lost, actually. And I really appreciated someone coming along and saying, "Here's a specific problem - solve it." The thing from the agency said, "We want a piece of music that is inspiring, universal, blah-blah, da-da-da, optimistic, futuristic, sentimental, emotional," this whole list of adjectives, and then at the bottom it said "and it must be 3.25 seconds long." I thought this was so funny and an amazing thought to actually try to make a little piece of music. It's like making a tiny little jewel. In fact, I made 84 pieces. I got completely into this world of tiny, tiny little pieces of music. I was so sensitive to microseconds at the end of this that it really broke a logjam in my own work. Then when I'd finished that and I went back to working with pieces that were like three minutes long, it seemed like oceans of time. En del anser att man kunde behållt originalkompositionen, eftersom det bättre avspeglar hastigheten med Windows operativsystem YYZ, JWE and jaxho 2 1 Quote
jaxho Posted October 14, 2018 Author Posted October 14, 2018 On 2018-09-13 at 23:14, Apexorca said: För mig finns det bra musik i alla genrer utom en, vad jag känner till. Detta uttalande väcker ju onekligen nyfikenhet, iallafall hos mig. Så, vilken genre dissar du? Vänligen Jaxho Quote
Apexorca Posted October 14, 2018 Posted October 14, 2018 Hehe...taskigt att att hänga ut en ensam stackars genre. Quote
jaxho Posted October 14, 2018 Author Posted October 14, 2018 Sant. Då tror jag på samma som Sten Broman, så får det vara hur det vill. Vänligen Jaxho Quote
Recommended Posts