octavia rs Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 1 hour ago, byZan said: En all-i-ett-maskin har sina för- och nackdelar, i stugan blev det minimalistiska riktigt bra och låter kanon så där är jag nöjd. Hemma låter jag det vara som det är eftersom jag får ha rummet alldeles för mig själv och städar oxå alldeles själv Jag mena inte att en allt-i-ett maskin är bättre eller att det är för alla mer ur min egna synvinkel då jag om jag vill kan få in ännu mer lådor och mojänger som sägs lyfta lyssnandet till euphoriska nivåer Det blir dock låda på låda och ännu mer kablar så jag vet inte om det är den bästa vägen, de är tur att det göms i skåpet så framsidan ser någorlunda ut. byZan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 1 hour ago, octavia rs said: Jag mena inte att en allt-i-ett maskin är bättre eller att det är för alla mer ur min egna synvinkel då jag om jag vill kan få in ännu mer lådor och mojänger som sägs lyfta lyssnandet till euphoriska nivåer Inte jag heller och jag förstod att det var så du tänkte i övrigt /byZan octavia rs 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audionet Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 Jag spelar på dCS ibland och har en del erfarenheter av dCS. Jag har dock aldrig provat någon annan extern klocka än dCS egna. Nu spelar jag på en äldre stack, men principen är den samma. Först, antalet kablar dCS klockan behöver är en till varje apparat i kedjan. Har du en upsampler, en transport och en dac så blir det 3st kablar. Tyvärr kan dCS manualen vara lite förvirrande då dom visar alla olika möjligheter till koppling (klocka, digitalt och analogt) vilket gör att de flesta dCS användare har en massa onödiga kablar kopplade. Om jag har hela min kedja kopplad mot klockan och låter den styra så upplever jag en förbättring. Men om jag bryter kedjan och har t.ex. en digitalkälla typ en endpoint utanför så upplever jag den som sämre om övriga delar i kedjan styrs av klockan. På min dCS kan jag välja vad som skall styra. Har jag möjligheten att koppla alla delar till klockan och låter den styra så får jag ut mest ur min dCS stack. Men som i mitt fall har jag en endpoint som inte går att synka mot dCS klockan, då låter jag den ingående signalen från endpointen styra synkningen i varje apparat som ligger med i den kedjan och då är det bättre utan klocka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 9 minutes ago, Audionet said: Först, antalet kablar dCS klockan behöver är en till varje apparat i kedjan. Har du en upsampler, en transport och en dac så blir det 3st kablar. Hmm! Men då har du inte 44,1 och 48 som jag har för då behövs det 2st kablar till vilket blir 5st i mitt fall? /byZan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audionet Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 Jag behöver bara en kabel för att klocka i 44.1 eller 48. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 7 minutes ago, Audionet said: Jag behöver bara en kabel för att klocka i 44.1 eller 48. Nu vet jag ju inte exakt vilken dCS dac du har men har du någon form av styr kabel ifrån dac till klocka som säger till den att ändra frekvens? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audionet Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 Jag har en dCS Scarlatti stack. Behövs ingen styrkabel från dac då klockan är master. Klockan är som en spindel i nätet. En kabel till varje apparat. Sedan ställer jag på klockan om jag skall köra i 44.1 eller 48, finns även ett läge där den väljer själv vill jag minnas. Hur den kan veta vilken frekvens har jag ingen koll på. Man kan även koppla till en yttre referens till klockan. Det är likadant på dCS U-Clock har jag för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 (edited) 17 minutes ago, Audionet said: Behövs ingen styrkabel från dac då klockan är master. Klockan är som en spindel i nätet. En kabel till varje apparat. Sedan ställer jag på klockan om jag skall köra i 44.1 eller 48, finns även ett läge där den väljer själv vill jag minnas. Hur den kan veta vilken frekvens har jag ingen koll på. Man kan även koppla till en yttre referens till klockan. Jag antar att du har en Scarlatti up-sampler för den låser sig till klockfrekvenser oavsett om de stämmer med ingången ifrån källan. Med Rossini transport, dac klocka så använder man tre kablar. Utgång 1 44.1 till dac Utgång 2 48 till dac Utgång 3 44.1 eller 48 till transport styrs via RS232 som länkar ihop de olika enheterna och styr klockval och on/off. De nya klockorna idag är lite annorlunda än de äldre varianterna hur de kopplas. Då sköts allt automatiskt så man behöver inte fundera på vad den håller på med. Edited September 7, 2018 by octavia rs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taxmannen Posted September 7, 2018 Author Share Posted September 7, 2018 7 hours ago, byZan said: Jag tror att jag skulle kunna fixa en test hemma med en Mutec Ref. 10 under hösten, intressant? Absolut! byZan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audionet Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 Ser att de har ändrat till två grupper på Vivaldi och att man då inte kör i Master läget, det fungerar bara med 44,1. Men ser inte att man behöver använda RS 232. Det är enklare på Scarlatti. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 Nu kanske jag är ute på djup vatten när jag har er ”nördar” i tråden men jag chansar på att mina tankar är rätt Vivaldi känner av vilken frekvens som är inkommande och per automatik så väljer den 44,1 eller 48, hur det går till vete tusan? /byZan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 @Audionet, jag kör Worldclock men om jag skulle testa en Mutec ref 10 så tror jag man ställer om till Master clock, rätta mig gärna om jag har fel. /byZan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audionet Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 Vad jag kan se så har Vivaldi transporten bara möjlighet att ansluta till en klocksignal. Men det är två grupper på klockan, en för 44,1 och en för 48. Dac och upsampler känner vilken frekvens den skall låsa på och väljer klocka efter det skulle jag tro utan att veta. Båda måste kopplas till upsampler samt Dac för att kunna köra alla varianter av upsampling. Scarlatti väljer också själv 44,1 eller 48. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audionet Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 På min Scarlatti skulle Mutec kopplas till min klocka som har en ingång för extern klocka. Alla andras kablar sitter i precis som innan. Tittade på Vivaldi klockan och den har också en ingång för extern reference clock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audionet Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 (edited) byZan, du skall ha kvar sync mode auto på DAC om du går med Mutec in i dCS klockan som jag fattar det. Edited September 7, 2018 by Audionet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 Just now, Audionet said: Tittade på Vivaldi klockan och den har också en ingång för extern reference clock. Ja, reference in, en kabel och sedan sköter resten av sig själv vilket är mycket skönt för min del. Precis som du skriver så skulle Mutec bli Masterclock och den står då för hela klockningen? 1 minute ago, Audionet said: byZan, du skall ha kvar sync mode auto på DAC om du går vi klockan som jag fattar det. Nu börjar du prata om annat helt plötsligt, låt mig få läsa på innan du kommer med mer saker jag måste tänka på Ska försöka få låna en Mutec först och se om jag kan själv eller om jag återigen måste ta experthjälp, jag återkommer när det blir dags. Kul tråd och nya funderingar och förhoppningsvis en test framöver, spännande! /byZan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pärr Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 Hej, Det var minst sagt ett tag sedan man var inne här men snubblade över tråden som Taxmannen skapade. Klockning är intressant och jag har testat en del. Har även haft en rad dCS stackar, allt från Delius, Elgar, Elgar +, Scarlatti och sitter nu som ByZan på en komplett Vivaldi stack, dvs inkl. deras Vivaldi Master clock. Jag ska inte röra till det men Vivaldi klockan har 2 grupper utgångar om 4 = 8 totalt. 4 st ombesörjer 44.1 och 4 st ombesörjer 48. Inkopplingen är: 3 st 75 ohm kablar kopplas från 44.1 utgången på klockan till Drive, dac och upsampler. 2 st 75 ohm kablar kopplas från 48 utgången till Dac och upsampler. Övrigt: 2 st Xlr kopplas från upsampler till dac 1 st Xlr kopplas från drive till upsampler 2 st Xlr kopplas från drive till dac (denna koppling ombesörjer SACD) Slutligen återges allt, oavsett samplingsfrekvens, med 2 st Xlr från dac till försteg. Sker som skrivits helt automatiskt och därefter multiplar på det. Vad gäller referensklockor som skickar en 10 MHz signal till Vivaldi masterklockan så gör det skillnad. Hade tidigare en Cybershaft referensklocka från Japan men sitter nu på en produkt som också nämns i tråden, dvs en Mutec Ref 10:a. Den har extremt bra värden för priset jfrt med tex Esoteric. Har dock ej testat cesiumklockor eller liknande. Så ni som kan och har tid att delta i Byzan:s test med Mutec:en ska verkligen göra det så får ni själva bedöma. Jag rekommenderar det verkligen. Jag är hur nöjd som helst. Lycka till alla /Pärr byZan and Taxmannen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 @pärr, klockrent klargörande, tack /byZan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 (edited) 1 hour ago, Audionet said: Men ser inte att man behöver använda RS 232. Det är enklare på Scarlatti. Nej inte på Vivaldi men med Rossini klocka, dac och transport så att utgång 3 på klockan skiftar mellan 44.1 och 48 beroende på vad transporten matar ut som jag förstår det. Edited September 7, 2018 by octavia rs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 Bilder säger mer än 1000 ord som de säger. Det är bara Vivaldi klockan som kan synkas av en extern 10MHz. Vivaldi. Rossini. Audionet 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans-Tommy Posted September 8, 2018 Share Posted September 8, 2018 16 hours ago, pärr said: Hej, Vad gäller referensklockor som skickar en 10 MHz signal till Vivaldi masterklockan så gör det skillnad. Hade tidigare en Cybershaft referensklocka från Japan men sitter nu på en produkt som också nämns i tråden, dvs en Mutec Ref 10:a. Den har extremt bra värden för priset jfrt med tex Esoteric. Har dock ej testat cesiumklockor eller liknande. Så ni som kan och har tid att delta i Byzan:s test med Mutec:en ska verkligen göra det så får ni själva bedöma. Jag rekommenderar det verkligen. Jag är hur nöjd som helst. Lycka till alla /Pärr Hej det finns en test där man provar Vivaldi one med två klockor, http://www.highfidelity.pl/@main-815&lang=en Jag har läst flera tester av Rossinin med och utan klocka och de flesta föredrar med klocka, fast om ni läser ovanstående test så är det som alltid olika åsikter om vad som är det "bästa" ljudet //tommy Taxmannen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted September 8, 2018 Share Posted September 8, 2018 Kanske en naiv fundering när man tittar på Thomanns hemsida på klockprodukter är prissättning av Mutecs produkter relativt vanliga hifi-produkter. Jag misstänker att 38 kkr för en klocka är "billigt" i sammanhanget. Men i jämförelse med deras andra klockprodukter ovanligt dyr. Ca tre gånger jämfört med andra. Generellt är studioprodukter billigare än hifi-motsvarande, men vad motiverar att just denna är ovanligt dyr för att vara studioprodukt? Extremt avancerad eller en prismässigt anpassning till hifi-marknaden? Krävs snart en civilingenjörsexamen för att förstå den digitala tekniken fullt ut. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pärr Posted September 8, 2018 Share Posted September 8, 2018 @calm Intressanta reflektioner och välberättigade frågor. Det raka enkla svaret är ju att Mutec Ref 10 är en referensklocka som lämnar en ultrastabil 10 MHz signal med mycket bra S/N värde. Mutec MC-3 är ju däremot en masterklocka, dvs jämförbar med Vivaldis masterklocka och den lämnar ingen 10 MHz signal men kan givetvis ta emot en från sin Ref 10 "broder". Sant är ju att MC 3 är en del billigare. Det finns dock ett litet problem och det är att det är en hel del knappande framme vid MC 3:an om man vill byta samplingsfrekvens från tex 44.1 till 48 eller multiplar på dessa. Spelar man mycket med olika typer av inspelningar så kan det bli jobbigt i längden att springa fram och tillbaka. Det finns heller ingen fjärr. En lösning är då att ha 2 st MC-3 or som är individuellt förinställda på respektive 44.1 och 48, då behöver man inte springa fram och tillbaka. Men då blir det dubbla pengarna. Men MC 3 är som sagt ingen referensklocka så en sådan behöver man ändå, om man nu tycker det gör skillnad. cybershaft släpper inom kort en ny OCXO klocka i nivå OP 20 som alltså blir något vassare än Mutec 10:an. Jag hade själv OP 14 tidigare. Priset på OP 20 lär hamna på ca 52-53.000 SEK. Alltså fortsatt avsevärt billigare än flera tillverkares referensklockor som tyvärr kan ligga på 200.000 och mer därtill. I det avseendet menade jag att Mutec Ref 10 levererar otroligt väl för pengarna ? som sagt, försök få tillfälle till lyssning. Det är intressant mvh /Pärr calm and byZan 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted September 8, 2018 Share Posted September 8, 2018 4 hours ago, calm said: Krävs snart en civilingenjörsexamen för att förstå den digitala tekniken fullt ut. Calm Kan man ens då förstå den tekniken "fullt ut" ? calm 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted September 8, 2018 Share Posted September 8, 2018 2 hours ago, Apexorca said: Kan man ens då förstå den tekniken "fullt ut" ? Vi får väl hoppas att konstruktörerna av dessa produkter i vart fall ligger i närheten av full insikt. Själv upplever jag mig sprattla i digitalvärldens barnhage. Önskar att man som i dataspel kunde ladda upp ett nytt liv, då j-a.. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted September 9, 2018 Share Posted September 9, 2018 19 hours ago, calm said: Vi får väl hoppas att konstruktörerna av dessa produkter i vart fall ligger i närheten av full insikt. Själv upplever jag mig sprattla i digitalvärldens barnhage. Önskar att man som i dataspel kunde ladda upp ett nytt liv, då j-a.. Calm Haha! Då känner vi oss nog på samma sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taxmannen Posted September 9, 2018 Author Share Posted September 9, 2018 On 2018-09-08 at 10:05, Hans-Tommy said: Det finns en test där man provar Vivaldi one med två klockor, http://www.highfidelity.pl/@main-815&lang=en Intressant, tack för länken! Samtidigt försvinner en del av poängen för egen del om jag skulle peta in två burkar till. Jag valde V1 bland annat av anledningen att jag ville ersätta Transport, Dac och Nätverksspelare med en burk byZan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted September 9, 2018 Share Posted September 9, 2018 Här kan en anekdot om Miles Davis och John Coltrane passa in. Miles tyckte Coltrane spelade för långa solon. Coltrane menade att han kunde inte sluta när han var mitt uppe i sin extas. Det är lätt, sa Miles. "Man tar munstycket ur käften". Här är det lika "enkelt". Man sätter ner foten och säger stopp. calm and Apexorca 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted September 10, 2018 Share Posted September 10, 2018 23 hours ago, Taxmannen said: Intressant, tack för länken! Samtidigt försvinner en del av poängen för egen del om jag skulle peta in två burkar till. Jag valde V1 bland annat av anledningen att jag ville ersätta Transport, Dac och Nätverksspelare med en burk @Taxmannen, jag förstår ditt val och minimerade antalet burkar själv i stugan och är så nöjd med det valet. Hemma är det ett annorlunda tänk och där har jag ett rum där jag får husera själv och därför står där en full stack Vivaldi som jag verkligen gillar fullt ut, både ljud-/funktionsmässigt och även dCS tänk när det gäller konstruktion och alla möjligheter till att kunna koppla koppla in nästan vad som helst. T ex en Referensklocka av annat märke och låta dCS automatik göra resten, sen förmedlar dCS oxå ljuva toner enligt mig, har iofs även hört andra märken göra detsamma och valet man gör är väl som vanligt efter tycke och smak. /byZan Taxmannen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted September 10, 2018 Share Posted September 10, 2018 23 hours ago, Bebop said: Här kan en anekdot om Miles Davis och John Coltrane passa in. Miles tyckte Coltrane spelade för långa solon. Coltrane menade att han kunde inte sluta när han var mitt uppe i sin extas. Det är lätt, sa Miles. "Man tar munstycket ur käften". Kul anekdot 23 hours ago, Bebop said: Här är det lika "enkelt". Man sätter ner foten och säger stopp. Hur tänker du här? Har jag missat något? /byZan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.