Jump to content

To Clock or not to Clock?


Taxmannen

Recommended Posts

I senaste The Absolute Sound testade man dCS Rossini och jag tyckte att slutsatserna runt den externa klockans vara eller inte vara är intressanta. Att en extern klocka kan vara relevant i de fall man har separata enheter såsom transport, dac, mediaspelare o s v för att se till att jitter minimeras kan jag köpa, men att en välkonstruerad allt i ett-lösning som t ex Rossini skulle vinna på en extern klocka har jag svårare att köpa. Det hade varit intressant att se om slutsatserna hade varit desamma om TAS hade testat klockan med den separata dacen och transporten istället!

 

 

2124014254_IMG_36392.thumb.jpg.ee9dedecbfe24bf8c3ccb7dda2d8fd2a.jpg

Link to comment
Share on other sites

Följer man Computer Audiophile forumet så är klockning väldigt inne just nu tex kan man med mina SOtM produkter få monterat en 10MHz klock ingång som då synkar de interna klockorna med referensen. SOtM kan bygga om de flesta produkter så att man kan klocka dem med deras klockkort och sen synka allt med en 10MHz referens. 

Hurvida de gör några större skillnader och just att ha kablar mellan klockorna debatteras friskt och hurvida man kan skicka dessa signaler och om de faktiskt är som MSB gör bäst att ha dem så nära det de klockar som möjligt. 

 

Jag är själv intresserad av en Rossini och det hade ju varit skönt att känna att man inte behöver klockan då den ju drar iväg priset rätt markant......

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

en 10MHz klock ingång som då synkar de interna klockorna med referensen.

 

Det är väl precis det som man tycker inte skulle behövas med t ex Rossini eftersom det vore urbota korkat att inte se till att allt redan är synkat internt. Liam från dCS som levererade min Vivaldi rekommenderade att jag skulle testa med extern klocka och han menade att det skulle bli ett lyft men även där har jag en inbyggd skepsis att det skulle behövas men osvuret är bäst innan man har provat!

 

2 hours ago, Apexorca said:

MSB har i alla fall hittills menat att klockan inte vinner på att vara extern. Tvärt om enligt dem.

 

Vad är det för typ av interface mellan MSB:s enheter? Jag antar att den interna/uppgraderingsbara klockan i dacarna är "referensklocka" även för en eventuell ansluten transport, eller?

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Taxmannen said:

Det är väl precis det som man tycker inte skulle behövas med t ex Rossini eftersom det vore urbota korkat att inte se till att allt redan är synkat internt.

 

Nu använder ju inte dCS en 10MHz referenssignal ifrån sina externa klockor för att synka sina interna klockor utan det är word clock till alla sina apparater (Vivaldi klockan har däremot en 10MHz ingång om man vill klocka klockan med en bättre signal :Thinking: ) så om de externa ersätter de interna och håller bättre kvalite de har jag ingen aning om men det borde vara något sådant och om det nu är så varför inte direkt ifrån början ha de bättre inbyggda? Man kan ju inte undvika att tänka i banor om att de är för att det gnager ägaren av en dCS DAC att den kan bli bättre med en extern klocka som man valt att göra så.

 

Andra märken som gillar externa klockor är ju Esoteric.

 

43 minutes ago, Taxmannen said:

Vad är det för typ av interface mellan MSB:s enheter? Jag antar att den interna/uppgraderingsbara klockan i dacarna är "referensklocka" även för en eventuell ansluten transport, eller? 

 

Tidigare körde de ju LAN kabel mellan enheterna men nu i de senaste kör man fiber som vad jag kan se är det via SFP moduler.

 

"Our proprietary connection, the Pro ISL interface prioritizes the most efficient aspects of any digital interface, using an infrared laser diode to transmit over a single-mode fiber cable. This enables features like clock sync and error correction, all while obtaining perfect isolation and ensuring the lowest possible jitter."

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är intressant att en reviewer faktiskt vågar sticka ut hakan och hävda att en stor investering i detta fall inte faller honom på läppen utan snarare minskar behållningen av musiken.

Men, själv har jag ingen erfarenhet av någon externt klockad DAC eller transport. Någon här på Euphonia som kör med extern klocka till sin digitalrigg?

Link to comment
Share on other sites

Ja, såklart! Fast det känns ju mera relevant att synka klockningen när man separerar transport, upsampler och dac, precis som du var inne på tidigare. I en "integrerad" digitallösning borde korta signalvägar vara viktigare än ultimat precision, skulle jag kunna tänka mig.

 

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, thli72 said:

Skulle vara lite intressant att se ett liknande test på MSB olika Klock val . .Femto 33 kostar 114.000:- extra mot Femto 77 i Select DAC. . det är en bra hög med pengar för en bättre klocka

 

Jag vill minnas att antingen @Apexorca eller @calm testade att uppgradera klockan i deras MSB-riggar men jag hittar inte tråden just nu :39:

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, AlfaGTV said:

Ja, såklart! Fast det känns ju mera relevant att synka klockningen när man separerar transport, upsampler och dac, precis som du var inne på tidigare. I en "integrerad" digitallösning borde korta signalvägar vara viktigare än ultimat precision, skulle jag kunna tänka mig.

 

Här tror jag de flesta håller med dig att om man delar upp de olika delarna i transport, upsampler, dac så är det bra att ha något som håller styr på alla apparaterna. Men i en allt i ett maskin behöva tillföra externa klockor känns något onödigt.

 

Kollar man på Auralics G2 serie så har de nu ett liknande upplägg med separata lådor men valt att göra ett eget interface som använder hdmi kablar och skickar alla signaler i den mellan apparaterna både ljud och klocka. Även Esoteric använder hdmi i sin bästa serie men vanlig koax för referens klockan.

 

Nästa fråga är kommer kablarna påverka klock signalerna, de finns de som säger det så det ger ju ytterligare en dimension till det hela.

 

Vad som är intressant är att sällan så anges  "phase noise" (korta tids intervall) som är betydligt mer intressant än PPM (långa tids intervall) för audio applikationer. 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Phase_noise

 

En tillverkare som gör en just nu väldigt populär klocka är Tyska Mutec med bra prestanda.

 

https://www.mutec-net.com/product_ref_10.php

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Taxmannen said:

 

Jag vill minnas att antingen @Apexorca eller @calm testade att uppgradera klockan i deras MSB-riggar men jag hittar inte tråden just nu :39:

 

Jo, i min tråd står detta.

Mästarmöte har en vinnare, Galaxy test.

Jag provade en Galaxy klocka till min MSB och det var en stor förbättring. Jag köpte den aldrig dock eftersom jag lyssnar så lite på det digitala mediet. 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Taxmannen said:

 

Jag vill minnas att antingen @Apexorca eller @calm testade att uppgradera klockan i deras MSB-riggar men jag hittar inte tråden just nu :39:

Det stämmer. Jag uppgraderade min klocka på rekommendation av Larry på MSB och Martens. Tog hem den på prov med löfte om test och återlämning om jag inte var nöjd. Tyckte då att skillnaden inte var oväsentlig. I tråden Digitala dagdrömmar post #697 dyker Galaxyklockan upp i mitt system. MSB har lanserat nya klockor därefter.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

En tillverkare som gör en just nu väldigt populär klocka är Tyska Mutec med bra prestanda.

 

Jag har hört Mutec ref 10 tillsammans med en Vivaldi DAC, tyvärr inte i mitt egna system, men där och då kunde jag höra att det var skillnad men vad som blev skillnad  ljudmässigt kan jag inte säga efter den korta stund jag lyssnade. Men jag har på hörsägen fått en indikation på att det blir än mer ”analogt”, ”större soundstage”, ”tystare bakgrund” och ”mer svärta”? Detta har man ju hört förut och t o m skrivit själv! Man bör nog lyssna i sitt egna system för att få svaret om det är en sanning även för en själv? 

 

/byZan

 

 

Edited by byZan
Glömt ord
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Taxmannen said:

@byZan gör det och jag vågar nog sticka ut hakan och påstå att han tycker att den presterar som bäst med den externa klockan ;)

 

Jo så är det.

Men det skulle vara kul att testa med någon ”värsting” klocka för att få höra på skillnaderna och om jag skulle tycka att klockan var värt pengarna? För det är ju kablar emellan som någon skrev och de kan ju också påverka ljudet, eller? Och då är det åter tester i hemmet som måste till för att uppnå sitt ljudideal som förövrigt kan ändras med varje ny pryl man ansluter, jobbigt blir det, men kul och lärorikt och ibland väldigt kostsamt.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, calle_jr said:

Vad är det man synkar mellan en transport, upsamplare och dac, och varför är det viktigt?

 

 

Eftersom varje apparat har sina klockor kommer de att gå olika fort så att säga så de kommer inte vara i synk vilket kan skapa jitter osv.

 

Denna text beskriver det rätt bra.

 

"When you are only looking to use one unit, such as an audio interface, you don’t really have to worry too much about clocking, most interfaces and operating systems will work all this out for you. However, when you start to add multiple units it becomes a little more complex.

 

Multiple devices need to be synced so all your devices are reading and playing back audio at the same rate. This is known as ‘Clocking’ two devices.

 

A simple analogy explaining the need for syncing two devices with a clock signal is by imagining two spinning cogs. They have to be spinning at the same rate for the cogs to mesh together.

 

If one is spinning faster than the other, the teeth will not interlock and things will go haywire; just like your audio will if your equipment isn’t clocked together correctly.

 

When you start to add even more devices to the chain, all these devices need to be working on the same clock signal, just like a long chain of cogs in a row all spinning at the same speed.

 

To provide this clock signal there needs to be just one unit that is designated to send the clock to the rest of the units. Just like a designated driver on a night out, this unit keeps the whole crew under control. We call this the ‘Master Clock’."

Link to comment
Share on other sites

Tack @octavia rs.

 

14 minutes ago, octavia rs said:

Eftersom varje apparat har sina klockor kommer de att gå olika fort så att säga så de kommer inte vara i synk ...

Ja, man får räkna med att de har olika takt, hastighet, start, stopp osv precis som en masterklocka har.

 

14 minutes ago, octavia rs said:

... vilket kan skapa jitter osv.

...men gör de det verkligen?

Intuitivt borde det bara vara viktigt med en klocka som går rätt i DA-omvandlaren.

Skulle vara intressant att se exempel.

 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, calle_jr said:

..men gör de det verkligen?

Intuitivt borde det bara vara viktigt med en klocka som går rätt i DA-omvandlaren.

Skulle vara intressant att se exempel.

 

 

Som sagt det går säkert att diskutera i det oändliga. 

 

Mutec tex kommer ifrån "Pro" värden och där används klockning betydligt mer frekvent.

 

https://www.mutec-net.com/product_ref_10.php#description

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, calle_jr said:

..men gör de det verkligen?

Jag kan förstå att man underlättar om "kugghjulen passar" men jag trodde de flesta såna gär enheter hade buffertar på in- och utgångar där informationen är synkront överförd. Och är det asynkront så finns inte jitter på kartan.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, AlfaGTV said:

är det asynkront så finns inte jitter på kartan.

Ja. Dvs man bygger en krets utan kugghjul.

 

30 minutes ago, octavia rs said:

Mutec tex kommer ifrån "Pro" värden och där används klockning betydligt mer frekvent.

Ja, undrar varför. Inser att de inte hade gjort det om det inte behövts.

Link to comment
Share on other sites

Det som jag tycker är en intressant utveckling, oavsett märke eller uppbyggnad, är att det digitala mediet byggs utifrån möjlighet till att testa olika kombos av moduler, uppgraderingar i form av externa klockor etc. Vad som är optimalt i sammanhanget får var och en bedöma, men uppenbart är att det är skillnad om man ser till slutresultatet dvs den ljudliga effekten. Det är väl den tekniska lösningen som skiljer och som sannolikt ger olika resultat. Men möjligheten att kunna testa olika kombos är onekligen lockande, liksom uppgraderingsmöjligheten.

Har också hört att Mutec-klockan ger en ytterligare nivå till dCS, men utan att själv kunnat lyssna och jämföra.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Hur många kablar är det för just klockan i en Vivaldi stack egentligen. . .har för mig jag läste nått om 25st i Hifi&Musik ( tror dock dom räknade med alla kablar även analoga o digitala för att nå det antalet ) men det kan väl inte stämma?!

 

Min kommande dCS Bartók är mer allt-i-ett så tror inte klockan har SÅ stor nytta där ( kommer köra allt via ROON ) men visst är man sugen att testa. . vilket säkert också är anledningen till ett det finns klockor att köpa. . .ägare blir sugna att testa, o får man sålt en så är det en bra extra peng till kassan

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, thli72 said:

Hur många kablar är det för just klockan i en Vivaldi stack egentligen. . .har för mig jag läste nått om 25st i Hifi&Musik ( tror dock dom räknade med alla kablar även analoga o digitala för att nå det antalet ) men det kan väl inte stämma?!

 

Jag hade 6st klockkablar inkopplade tidigare och nu ”endast” 5st. Hur många in-/utgångar på hela stacken orkar jag inte räkna just nu;)

 

/byZan

 

PS det finns 8st + en Reference in på klockan DS

Edited by byZan
PS…DS
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, thli72 said:

Hmm den där Mutec Ref. 10 är inget som passar min dCS då . . skall den kopplas till Vivaldis klocka?

 

Nope den passar inte din dCS då Mutecen är en referens/masterklocka med 10MHz ut.

Din dCS behöver en/två wordklock med 44.1 och 48kHz (en dac har oftast två klockor internt med frekvenser som är lika med eller multiplar av samplingsfrekvensen 44.1 eller 48kHz).

Man kan komma runt det med dubbla frekvenser genom att låta Roon upp eller nersampla till 88.2 eller 96kHz tex och då kommer dCS dac inte växla mellan sina olika wordklock ingångar. 

 

1 hour ago, byZan said:

Jag tror att jag skulle kunna fixa en test hemma med en Mutec Ref. 10 under hösten, intressant?

 

 

Klart intressant då jag har möjlighet att om jag vill koppla en sådan i mitt system via 10MHz ingångar på mina SOtM prylar.

 

Annars så kan jag oxå bara sälja av fem prylar och ersätta med en dCS Rossini och sen är det bra.....eller :D min "spaghetti" lösning håller på att svämma över bakom racket.

 

En riktigt bra allt i ett lösning med minimalt med externa kablar o dyl som kan ge upphov till massa idéer tror jag är ibland det som varit bäst för mig :105:

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, octavia rs said:

Klart intressant då jag har möjlighet att om jag vill koppla en sådan i mitt system via 10MHz ingångar på mina SOtM prylar.

 

Annars så kan jag oxå bara sälja av fem prylar och ersätta med en dCS Rossini och sen är det bra.....eller :D min "spaghetti" lösning håller på att svämma över bakom racket.

 

En riktigt bra allt i ett lösning med minimalt med externa kablar o dyl som kan ge upphov till massa idéer tror jag är ibland det som varit bäst för mig :105:

 

@octavia rs och @calm ska se om jag kan få till en test, återkommer i tråden isf.

 

Jag har ett ormbo bakom mitt rack men det är sällan någon tittar där som tur är;)

 

En all-i-ett-maskin har sina för- och nackdelar,  i stugan blev det minimalistiska riktigt bra och låter kanon så där är jag nöjd. Hemma låter jag det vara som det är eftersom jag får ha rummet alldeles för mig själv och städar oxå alldeles själv;)

 

/byZan

Edited by byZan
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...