Jump to content

Ny setup på gång


monophonic

Recommended Posts

Hej,

Jag är på jakt efter ett nytt system med en komplett prislapp på ca 15000 kr.

Letar på beg. marknaden men har lyssnat en del i affärer.

Jag kommer antagligen uteslutande strömma musik från dator via USB och telefon/padda via AirPlay 2.

Behöver alltså ha en bra DAC med optisk och USB. Gärna någon analog ingång om jag får lust att flytta upp vinylspelaren, RIAA behövs inte för stunden.

Jag spelar inte jättehögt normalt sett, men vill kunna dra på liiiite ibland. Vill ha detaljerat, fint och stort ljud (som alla andra :)).

 

Grejer jag intresserat mig av genom läsning och lite lyssning är ex. Hegel Röst eller H90, Primare, Peachtree audio. Samt högtalare, ex. Guru Jr (aldrig hört, bara läst), Dynaudio, Totem och Buchardt.

Lyssnade på Röst med Dynaudio x18 här om dagen, blev inte så imponerad som jag trodde, men det kan bero på mig. Lyssnade också på Peachtree Nova 150 med Totem Tribe 1 (blev mkt imponerad av ljudet). Har intresserat mig för Peachtrees lite äldre Novas som är rörhybrider.

 

Har ni några idéer för prisvärd Hi-Fi med begränsad budget? 

 

Vänligen

Mattias

Link to comment
Share on other sites

Ett par Kef LS50W kanske kan hittas begagnade? Får intrycket att de är behäftade med en del kvalitetsbrister, men garantierna tror jag tar hand om detta. Ljudmässigt får du väldans svårt att hitta något likvärdigt ljudmässigt för ens 30Tkr, i min mening.

Annars är det väl begagnatmarknaden jag skulle leta på iaf.

 

Men, hur ser rummet ut där de ska spela? Stativare, golvhögtalare? Kablage? Ström? Etc etc

Link to comment
Share on other sites

Jättefint rum. Som förstahandstest hade jag spelat med högtalarna framför den nedre väggen med snedtak. I andra hand den övre väggen med snedtak. I tredje hand diagonalt. I fjärde hand med högtalarna framför fasadväggen.

Det blir inte lätt att hitta stativare som kan ge någon slags fyllig återgivning i ett så stort rum.

 

Som jag uppfattar dina förutsättningar @monophonic så skulle jag tipsa om nåt från Carlsson eller Bose 901.

Annars finns ju fina förutsättningar med bredbandare från Supravox.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är ju tyvärr inte ett perfekt rum, men mer trivsamt än mitt alternativa rum, det är ett rum i källarplan på ca 18m2. Ligger i samma album som förra bilden.

 

Någon berättade att Guru Jr är väldigt svårmöblerade, att det krävs ett väl förberett rum för dessa. Personen hade dock lite att vinna på att prata ner dessa. Hur ställer ni er till det påståendet? Vill minnas att jag läst motsatsen tidigare, att dessa är rätt lätta att få att låta bra i lite svårare rum. 

Link to comment
Share on other sites

Guru är möjligen lättare att möblera än andra högtalare då det är en parameter mindre att labba med vid installation, nämligen avståndet till väggen bakom. De ska stå kloss an mot väggen. Med fördel dämpas den väggen med lagom stora dämpskivor, men det är ingenting som högtalaren kräver för att låta bra.

 

De ger fantastisk prestanda som i mina öron är svåra att hitta bättre – särskilt för de pengarna.

Edited by shifts
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, shifts said:

Guru är möjligen lättare att möblera än andra högtalare då det är en parameter mindre att labba med vid installation, nämligen avståndet till väggen bakom. De ska stå kloss an mot väggen. Med fördel dämpas den väggen med lagom stora dämpskivor, men det är ingenting som högtalaren kräver för att låta bra.

 

De ger fantastisk prestanda som i mina öron är svåra att hitta bättre – särskilt för de pengarna.

Du verkar ha erfarenhet av dessa! Förslag på försgärkare till dessa, gärna enl kravspec ovan. Vad kräver de för effekt för att låta som bäst?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...