Jump to content

Recommended Posts

Posted

I helgen var det ett event hos Radiocentralen i Umeå. Stig och grabbarna hade lockat upp Kenneth Englund (KE Audio) och Per kristoffersen (Peak consult, hvergang).

Via den nästan obärbara Qvison-trafon spelade Vitus-förstärkaren RI-100. När jag kom på söndag så skulle dom just till att packa ner stativarna  InCognito 20th anniversary.

Synd, för det var dom som jag var mest intresserad av att höra. Jag hann iallafall med några låtar via dom. Det är ju alltid svårt att tvärt sätta sig för att lyssna och få en uppfattning 

men det jag hörde var mycket lockande. Härlig scenbild. Mycket fin, luftig diskant, utan vasshet och bra separation av instrumenten. Det vore intressant att ta del av andras uppfattning om denna högtalare. Jag tror att den skall till Jönköping snart.

Det var intressant att snacka med Per om hans filosofi runt sina byggen och hur han gör det mesta "in house".

En mycket trevlig träff med mycket snack och musik- kul!

Vänligen Jaxho

Posted

Hej Jaxho,

ett samtal med DSV och högtalarna är tillbaka till Umeå :)  Först skall vi dock ha en demo i Jönköping. Det var mycket lyckat att ha med Per K. 

Jag hoppas få med honom upp till Jönköping också. Förhoppningsvis får vi ihop det någon gång i början av oktober.

Apexorca, nej, vi gjorde ingen demo med och utan Qvison. Umeå har notoriskt dålig ström och det lär bero på en felkoppling i en transformatorstation och den är dyr att reparera så man låter det helt enkelt bero. Vi gjorde den jämförelsen när vi kopplade upp och det var inget snack om saken. Vi fann ingen anledning att störa demo'n av högtalarna med att byta fram och tillbaka.

Vi fick till det bra och det var det viktiga. Det finns ett stort musik och kulturintresse i Umeå och på en träff hos RC är det mer fokus på musik än på teknik. På en träff hos RC har vi ofta musiker eller genuint musik-intresserade. Den här gången hade vi t.ex. en violinist, en trumpetare som även rycker in som dirigent. Den senar gav mig en lektion i klangen hos olika instrument. En av besökarna har 'klippkort' på konserthuset. Om jag fattade det rätt går han på konsert en gång i veckan (slår mina 4 ggr om året...)

Diskussionerna handlade mycket om musik och klang, om analog- vs. digitalåtergivning, framförallt när det gäller piano och violin osv. 

En lyckad träff och vi kommer att ses i Umeå igen :)

Tack Stig & Co.

mvh

Kenneth