Jump to content

Recommended Posts

Posted
Hejsan allihop! Om någon är nyfiken på att rulla rör på en Tube Box DS och se om det gör någon skillnad så har jag testat 4 röruppsättningar på min och spelat in alltihop i ljudfiler lämpliga för testning.
Jag har skrivit en artikel på Engelska och Svenska om det, och formaterad med bilder. Hur som helst så har jag packat in alla test-filer och dokumentation i en RAR-fil. Tyvärr är den stor, drygt 1 GB.
 
 
Jag avvaktar med spänning kommentarer och resultat av testning. Sant är att det kräver antagligen hyfsad nivå på din ljudutrustning för att verkligen märka skillnaderna här.
Alla ljudfiler är 24/96 flac-0.
 
Jag har lagt upp samma grej på Facebook också.
Jag kan lägga upp hela artikeln jag skrivit som en post på forumet, men den är lite beroende av formatering med bilder och sånt, så jag vet inte om ett word-dokument går att importera rakt av in i en post.
Hur som helst. Hoppas ni tycker det är intressant!
Posted

Ska ladda ner och läsa.

 

On 2018-08-31 at 23:46, SDplus said:

jag vet inte om ett word-dokument går att importera rakt av in i en post.

Det går, men det brukar bli katastrof.

Det bästa är att utgå från en helt oformatterad text (textfil) och bilder separat, och göra formatteringen i forumets editor.

Jag kan titta på det.

 

Posted

Fina rör!

:tongue:

 

On 2018-08-31 at 23:46, SDplus said:

Jag kan lägga upp hela artikeln jag skrivit som en post på forumet, men den är lite beroende av formatering med bilder och sånt

Det är inga problem att lägga upp artikeln.

Om du inte vill göra det själv så kan jag göra det.

 

Posted (edited)

Pro-ject Tube Box DS – Rullning av Rören.
ett experiment

 

Jag vill berätta om ett experiment med rörrullning som jag har gjort nyligen.

Pro-ject Tube Box DS är en RIAA-förstärkare för skivspelare. Den har 12AX7 / ECC83 rör på utgångssteget för förstärkning. Det är en mycket populär modell och är enligt min erfarenhet bättre än dess pris antyder. Du skulle behöva betala mycket mer pengar för att tveklöst få bättre ljudprestanda. Ändå är det medföljande rören rätt mycket lågbudget med tanke på ambitionsnivån. Uppenbarligen är dom mestadels tillräckligt bra, men detta är väl ändå säkerligen en punkt där förbättring kan göras?
 

Så började jag undersöka detta. Vad andra har gjort, hur och varför. Jag undersökte också kompatibla rör. Jag kom fram till den medskickade 12AX7 och varianter som 12AX7WA är identiska med ECC83 (Olika regioner skiljer i beteckning av samma rör). Det är också i de flesta fall kompatibla med 5751 rör. Det var intressant, för jag hörde en massa bra saker om en rörteknik som kallas Triple Mica med antingen Black Plates eller Gray Plates. Folk verkar käbbla över vilka som är bäst, svarta eller gråa. Och så långt jag har sett så är det bara 5751 rör av kompatibla rör som har Triple Mica tekniken. Dessutom skulle New Old Stock (NOS) vara där du hittar de "riktigt bra" rören. Nya rör har bara nyligen börjat vara bra nog för de riktiga rörfantasterna.
 

Så jag ville ha några rör på anständiga prisnivåer. Det bästa nya röret, ett bra NOS-rör 12AX7 och en Triple Mica 5751. Det verkar ingen tvekan om att Genalex Gold Lion ECC83-rören är den bästa nuvarande produktionsröret i 12AX7/ECC83 klassen. Så jag fick tag på ett par som var elektriskt uppmätt för att vara nära matchade (perfekt enligt numren som gavs med rören). Efter det fick jag tag på ett matchat par RCA-rör märkta som Heinz & Kaufman och är Triple Mica Black Plates 5751WA tillverkat 1957. Lite senare fick jag tag på tre rör av GE JAN 12AX7WA-rör tillverkade 1972. Jag skaffade tre rör eftersom min integrerade förstärkare också använder en 12AX7, och jag ville ha ett anständigt reservdelsrör. Vid denna tidpunkt var jag ganska säker på att alla HiFi-testade NOS-rör antagligen kommer att överträffa de medskickade rören i allt utom väldigt dyra rör-förstärkare. Så jag skaffade en extra av det röret i rent god tro. Jag har vid detta laget inte gjort någon rörrullning över huvud taget, bara läst upp mig på det. En notis om JAN-specifikationen. Alla JAN-rör, oavsett tillverkare, står för ”Joint Army Navy”, och som sådan är rör tillverkade enligt militära specifikationer. Medan Triple Mica är en teknik som i sig medför lågt brus och extremt låg mikrofoni så tillverkas JAN-rören med just låg mikrofoni och lågt egenbrus som första krav, samt att alla rör ska ligga inom snäva toleranser. Alla mina "nya" rör har väldigt mycket lägre mikrofoni än de ursprungliga rören, och som sådana borde det inte vara särskilt nödvändigt med dämpningslösningar. Originalrören har en dämpningsring monterade som påminner om en kylfläns.
 

Alla mina rör för detta, Tung-Sol, Genalex, GE och RCA (Heinz & Kaufman).
tungsolcrop.jpggenalexcrop.jpg
gecrop.jpgrcacrop.jpg
 

Min plan var hela tiden var att göra 24/96 inspelningar direkt från Pro-Ject Tube Box DS till mitt focusrite ljudkort. Jag funderade på 24/192, men hittills har det
aldrig visat sig innebära märkbart bättre upplevd ljudkvalitet.
Sen en vecka tillbaks har jag först spelat in fyra album med olika stilar och kvaliteter fyra gånger på de olika rörparen. Jag gjorde också en snabb rör-rullning
och spelade in en kort jingle med samma ljudkort inställningar för att avgöra om det var några nivåskillnader mellan några av rören.
Och 5751-rören var ca 2 db lägre vid detta test, men vid denna tidpunkt så var rören helt ospelade och inte inbrända eller speciellt uppvärmda.
Ursprungligen skulle jag ta ett enminuters utdrag av varje musikstil och för varje rörpar så att folk skulle bestämma om det här var förbättring
nog av ljudet så att det kan vara värt att göra. Men jag insåg att det inte räcker för något av musikstyckena, så de kommer att vara dryga 2 minuter.
Om att rulla rör på Tube Box DS. När jag undersökte detta rekommenderades jag att skaffa ett par socket savers av typen Tubemonger säljer under varumärket Novib.
B9A är Sockelns beteckning. Anledningen till detta skulle vara tvåfalt enligt de som rekommenderar detta.
1. Socket Savern har en minimal vibrationsdämpning inbyggd, eftersom du förmodligen inte kommer att kunna använda de ursprungliga rörens dämpningsfenor.
2. Socket Savern lyfter upp det mesta av röret ur chassit för bättre kylning.
Detta betyder att du måste ta isär Tube Box DS och börja med att få ut originalrören. Först måste du ta bort metallskyddsringarna över rören.
Den delen är lätt, och den kräver en hexbit #2. Att ta bort själva rören är lite knepigt eftersom dämpfenorna monterade på rören passar nästan exakt genom
hålen i höljet. Och det är inte mycket som man kan ta tag i rören med. Det allmänna rådet är att använda ett par fiskelinor på vardera sidan av röret och
fånga tag på dämpningsfenorna och sen försiktigt lyfta hela paketet av rör och dämpfenor upp genom hålet. I mitt fall lossnade även en av dämpfenorna från originalröret.
Dämpfenorna är inte i direkt kontakt med röret på någon punkt. Den hålls på plats på tre punkter av ett gummiaktigt lim och sålunda har dämpfenorna
ingen kylningsfunktion utan är där endast för vibrationsdämpning.
Efter det är det lätt att öppna chassit. Det visar sig dock att det inte finns något rimligt sätt att fästa socket savers på de faktiska socklarna tillräckligt hårt.
Det finns inget hål i kretskortet där sockeln har sitt mitthål, och det enda kvarstående alternativet är att löda bort socklarna från kretskortet för att fixera socket savers
direkt i socklarna, och sedan löda tillbaka socklarna. Jag tänker inte göra det. Jag försökte limma dit dom, men inget lim jag beredd att använda där höll tillräckligt bra.
Så hela operationen var i stort sett bortkastad tid (förutom att ta bort de ursprungliga rören). Socket savers enda funktion nu är att lyfta röret ur chassit.
Att använda socket savers så här så återstår det i princip bara att sätta socket savern först på röret, och sedan sänka ner den i chassits hål och trycka dit den i sockeln.
Så i det läget är det nu bara en sockelförlängare med lite vibrationsdämpning (Och de nya rören tål rätt mycket vibration iom låg mikrofoni).
Socket savern greppar dessutom röret mycket hårdare än kretskortets sockel, så man har inga alternativ kvar. Däremot är inte originalsockeln dålig alls.
Den kommer tåla många byten i sig. Så, iom att socket savern lyfter röret ur chassit med ca en tum så kan du inte att kunna använda skyddsringarna till röret på
chassit längre. Så jag började testa gainskillnaderna genom att snabbt gå igenom alla rörparen. Jag var försiktig med att inte bara stänga av enheten mellan rörbyten
men också att ta ur strömkabeln. Detta var när problem uppstod.
Rören lyfts upp ur chassit och utan skyddsringar plockar rören upp spännings-brum. MYCKET, och jag har inte något i övrigt problem med det i min lyssningsstuga,
dessutom använder jag nätfilter av onödigt hög kvalitet. Dessutom plockas det också upp mobiltelefonstörningar. Det var hemskt. Så jag satte rören direkt till kretskortets
sockel, och det blev bättre, men inte helt. Så jag satte tillbaks skyddsringarna på chassit då rören nu var i originalposition och voila! Alla störningar helt borta! Slutsats:
ANVÄND INTE SOCKET SAVER ELLER HÖJ RÖREN UR CHASSIT!

Återställ alltid chassit till originalkonstruktionen efter att du har bytt ut rören. Allt i konstruktionen har en funktion! Det bästa är att utan att dämpfenorna är det mycket
lättare att greppa toppen av rören och vicka ur det genom hålet. Rätt gott om utrymme nu.

EN DÅLIG IDÉ:


badidea2.jpg

Använd alltid skydden, få det att se ut så här efter varje byte.
original.jpg

Så, med allt det överstökat så kan vi koncentrera oss på tester.

Jag kommer inte att berätta om vad jag tycker var de bästa rören i denna artikel eller ge någon faktisk rekommendation. Poängen är att tillhandahålla material så att vem
som helst kan komma till sin egen slutsats.
Jag kommer att tillgängliggöra utdrag från olika stiler av musik så du kan lyssna dig fram, blindtestvänligt också. Jag vill dock verkligen höra dina åsikter. Det är faktiska
skillnader mellan rören och det inte är lätt att välja en favorit av dom eftersom inget av dessa rör ger alla förbättringar i ett paket. Men de är förbättringar.

Jag använde följande skivor:
Dream Theater – Systematic Chaos. Detta är Audio1 i testfilerna.


dreamtheater.jpg
Edward Grieg – Peer Gynt Suite 1 & 2 (Deutsche Grammophon) (Audio2)
grieg.jpg
Madonna – Ray of Light. Audio3 i testfilerna.
madonna.jpg
Chris Jones – Roadhouses & Automobiles (45 rpm version). Audio3 i testfilerna.
chrisjones.jpg

- Audio1 är ett utdrag ur sången "Constant Motion" av Dream Theater och är Progressiv Metal.
Ganska högljutt men bör avslöja skillnader i förmåga att avslöja detaljer i en komplex hög signal. a.k.a Upplösning.

- Audio2 är ett utdrag från "arabisk dans" från Edvard Griegs andra svit av Peer Gynt.
Det är användbart både för lågt ljudsignal-transparens samt attacker. Även lågnivå muller och tysta passager bör till viss del avslöja brusnivåer.
Denna vinyl är väldigt tyst.

- Audio3 är ett utdrag från sången "Little Star" av Madonna.
Den har några intressanta Lågfrekvenssvep som går mycket lågt i frekvens och fortsätter hela tiden genom stycket medans andra ljud lagrar upp sig när musiken öker i komplexitet.
Ett annat upplösningstest, om än helt annorlunda än Audio1.

- Audio4 är ett utdrag ur låten "No Sanctuary Here" av Chris Jones.
Detta är en 45 rpm mastering med extra högt dynamiskt omfång inspelning från Stockfisch records och är ren Audiofil-glädje. Låten är inte så illa heller...

Jag tänkte att det var läge här att nämna att jag håller på med att rippa alla mina vinyler på digitalt format och det är därför jag började med att rippa en talskiva, eller två,
först på varje rör. Detta för att ge röret tid att värma upp ordentligt under inspelningen av något som inte är känsligt vad gäller ljudkvalitet. Detta var antingen en gammal
barnskiva eller en komediskiva.
Detta visade sig dock inte vara tillräckligt för ett par av rörparen. Ett par lät ganska dåligt till en början. Men efter 6 timmars inspelning öppnade den plötsligt bara upp
och förändrades helt. Så jag var tvungen att spela in rätt mycket igen på det rörparet. Nästa rör hade en liknande utveckling, men lite tidigare och mer subtil. Det första
provade röret var så långt som jag kunde höra solid från början. Aldrig en stor märkbar förändring. Det praktiska är att jag har det inspelat, så att jag kan lägga till
jämförelsespår som bonus-filer. Så därmed är det nu möjligt att göra en intressant jämförelselyssning om varför inbränning kan vara relevant för många rör.


Min skivspelare är väl över genomsnittet. Jag använder en Scheu Premier Mark II med en Airtangent 1b arm. Pickup är Sumiko Blackbird LO. Jag använder också Furutech SK-filter. Skivorna rengörs med Okki Nokki med L'art du son rengöringsvätska och en Onzow fiberduk för att rensa eventuella fuktrester. Jag använder också en antistatpistol innan jag lägger in skivorna i nya innerfodral. Jag borstar av nålen före varje sida med en discwasher nålborste och mer sällan använder jag en Onzow Zerodust nålrengöringsplatta. Ännu mer sällan använder jag en Goldring ultra-sonic nålrengörare. Jag använder också en Furutech SK-III borste för att ta bort eventuella dammpartiklar som råkar falla på skivan innan de spelas.

Om inspelningarna: Jag ville inte ha någon efterbehandling alls. Dessa är alla rakt till flac 24/96 inspelningar. I efterhand klippte jag bara ut spåren, och i de olika musikstyckena använder jag identiska fade-in eller fade-out vid behov. Inspelningsnivåerna har jag försökt att maximera hela albumets max-peak så nära 0 db som möjligt. Även om rören varierar lite bör de ligga inom 1 db maximal varians. Följaktligen bör du inte behöva justera volymen för att jämföra, men justera om du känner behov.

Inspelningar, utklippning av stycken och fade-outs är utförda i Sound Forge 12 pro.

Jag tänkte att detta kommer att bli ett blindtest, om du så vill.
Rör A kommer att vara densamma för varje ljudexempel, men vilket rör som är A,B,C och D kommer att väljas slumpmässigt. Jag kommer att skicka med en textfil med rören avslöjade, så om du vill veta... tjuvkika.
Vänligen, om du svarar på det här och berättar vad du tycker, så berätta också om du gjorde det blint eller inte. Kanske har du tillräcklig självkontroll och vana för att inte låta sån förkunskap påverka dig, men det är sällsynt.
Mycket erfarna testare, och speciellt rörtestare, kommer att veta att ingenting är uppenbarligen bättre bara för att det borde vara det. Så du kan vara utrustad med vanan att hantera förkunskap och till och med kan ha fördel av det. Hur som helst så är nu valet möjligt att göra.

Bonusspåren är från originalinspelningar där vissa rör visade sig inte vara ordentligt "inbrända" ännu. Dessa spår är för de där ute som hävdar att inbränning inte är nödvändigt. Och det här är inte bara uppvärmning, det är skillnad på en helt annan nivå, och efter rätt lång tid utöver vanlig uppvärmning.

Lyssna INTE på bonusspåren förrän du är klar med att jämföra och notera skillnaderna på huvudinspelningarna. Jag har tagit med dem endast för att visa effekter av inbränning. Ett intressant sidoprojekt kanske.

Jag kommer att inkludera alla filer i en rar-fil som innehåller följande:

Audio1-TubeA.flac
Audio1-TubeB.flac
Audio1-TubeC.flac
Audio1-TubeD.flac

Audio2-TubeA.flac
Audio2-TubeB.flac
Audio2-TubeC.flac
Audio2-TubeD.flac

Audio3-TubeA.flac
Audio3-TubeB.flac
Audio3-TubeC.flac
Audio3-TubeD.flac

Audio4-TubeA.flac
Audio4-TubeB.flac
Audio4-TubeC.flac
Audio4-TubeD.flac

AudioDescription.txt
Ljudspårsbeskrivning.txt

ReadMe1st.txt
LäsMig1st.txt

BonusReadMe1st.txt
BonusLäsMig1st.txt

Bonus-Audio1-Tube A First Rip.flac
Bonus-Audio1-Tube D First Rip.flac
Bonus-Audio2-Tube D First Rip.flac

TubeReveal.txt
RörAvslöjare.txt

Pro-Ject Tube Box DS Tube Rolling.doc
Pro-Ject Tube Box DS Rulla Rör.doc

RAR-filen med allt detta i kommer finnas tillgänglig på denna länk:

http://www.sdplus.com/Tube-Test.rar
 

Slutliga kommentarer och förslag:

Jag föreslår att om du kommenterar detta. Använd endast rörens faktiska namn.
Avslöja inte kopplingen mellan bokstäverna och rören i kommentarerna.
Lyssna blint och gör anteckningar om rör A, rör B, rör C och rör D.
Kontrollera sedan den avslöjade textfilen och kommentaren med de riktiga rörnamnen.
På det sättet kan folk som inte vill lyssna på filerna fortfarande veta vad vi pratar om och kan göra hyffsade antaganden bara genom läsning.
Dessutom kan man göra testet efter att ha läst kommentarer och fortfarande göra det blint.

Jag tillhandahåller detta först och främst för de som övervägt att uppgradera rören i sin Tube Box DS.

Om du vill kommentera detta med dina egna slutsatser vill jag verkligen höra/läsa det.

Jag tillhandahåller också detta för alla som rent allmänt är nyfikna på rörskillnader och som vill vara med i diskussionen.

Jag kommer förr eller senare att berätta om mina egna slutsatser, men jag vill inte påverka någon annans slutsatser med mina egna ännu. Jag kommer inte att döma någon annans slutsatser, och hoppas ingen annan gör det heller, eftersom det här rören är riktigt svåra att välja mellan, och med ljud så kommer alltid smaken att variera.

Så, om du kommenterar detta. Var ödmjuk och snäll.

 

Bo Eriksson a.k.a ”SDplus”

Edited by SDplus
Not finished yet!!!
Posted

Ok, det där var inte helt enkelt, men jag fick till det hyffsat. Och ctrl-shift gör inte vad jag väntade i editorn, det sparade och sände. Sen när jag var tvungen att editera in resten i efterhand så blev radbrytningen helt annorlunda, men jag tror det funkar såhär...

Posted

Ang rören i eller öppet kan väl bara ha verklig betydelse vid RIAA förstärkning? För på alla min rörhäckar, utan RIAA sitter de som utombordare och jag kan inte uppfatta några störningar alls. 

Posted

Jag var väldigt förvånad själv. Den går på likspänning, och jag kan inte se att det kan läcka in brum genom direkta elektriska kanaler, eller ens vara nära ens fältmässigt, så att upptäcka så tydliga störningar var en överraskning för mig. Även att de sista störningarna försvann i stort sett helt när jag satte på skyddsringarna förvånade mig. Ett tag trodde jag att den inte gillade andra rör helt enkelt. Om jag drar på max volym utan signal kan man faktiskt fortfarande höra en liten störning av brum i botten. Så isolationen är inte perfekt, men då är störningen så liten att bara nålen i tomspår skulle fullkomligt dränka störningen.

Posted

Fast RIAA och vinyl på max-volym ör nog aldrig helt tyst. 

Det tystaste RIAAt jag hittills hört måste nog vara Canor. Det kan man vrida upp till max på mc och det är precis knäpptyst.

Posted

Iom att de "nya" rören alla är bättre på olika sätt så håller jag på med en mer långtgående test just nu. Jag kör en vecka eller två åt gången på de tre "nya" uppsättningarna. Jag har en ide om vad jag kommer gilla bäst. Men det kan ha ändrats en smula för efter denna test så bytte jag rör i min Vincent SV-237 som jag använder i vinylstugan, och jäklar vad det lyfte ljudet där... Så det är i sig intressant. Normalt har en SV-237 2 st 6N1P-EV och en 12AX7 där. I en jubileumsutgåva så stoppade dom i stället för 6N1P-EV in GE JAN 6BQ7A. Så jag skaffade ett 10-pack sådana samt en extra av GE JAN 12AX7WA som nämns i artikeln. Grejen var att jag tydligen hade jubileumsvarianten, för det satt redan GE JAN 6BQ7A i...

Däremot var den ensamma 12AX7 "made in China" inga fabriksmärken eller något sånt. Jag bytte rubbet ändå... Och det blev så mycket bättre ihop med mina Focal Chorus 836W. Det som var en bra matchning ljudmässigt blev i det närmaste så perfekt man kan tänka sig dessa komponenter kan bli.

 

Hur som helst. Just nu kör jag lite längre med RCA rören i RIAA'n och någon gång nästa vecka ska jag sätta i GE-rören igen, men jag ska under den test-perioden vara delvis bortrest, så det blir väl 2 veckor med den. Sen till slut en vecka eller så med de nyare Genalex-rören igen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...