Jump to content

Hur en världshit blev till


LasseJ

Recommended Posts

En av mina första favoriter i tidiga tonåren var gruppen 10cc. Det började för min del med "Wall Street Shuffle". Men på bandets tredje LP fanns mastodonthiten "I'm Not In Love" . Med den låten kom det stora genombrottet, även i USA.
10cc bidrog verkligen till att väcka mitt musikintresse. Har sett dem live två ggr. 

 

Nu till "I'm Not In Love".  Men det var nära att låten aldrig släpptes. Medlemmarna i bandet var oense. Från början gick den i bossa nova stil. Eric Stewart hade det första utkastet till låten men fick sedan hjälp av Graham Gouldman. Dock gillade inte Kevin Godley och Lol Creme låten som den lät. Att låten sedan verkligen blev till var mycket på grund av studions sekreterare Kitty (som även är den kvinnliga rösten i låten) som tyckte att låten var bra. Till slut kom Kevin Godley med idén att inte använda några instrument utan bara röster. Nu blev det i slutändan även lite instrument med men låten består mest av gruppmedlemmarnas röster. De tog tre veckor att spela in bara rösterna och hur Eric Stewart gjorde detta rent teknisk är väldigt fascinerande. Detta var innan digitaltekniken hade kommit in i studion. Mer berättar jag inte utan läs hela den intressanta storyn om hur man skapade en hit här:
 

https://www.soundonsound.com/techniques/classic-tracks-10cc-not-love

mvh
Lasse

Edited by LasseJ
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
8 hours ago, LasseJ said:

Ja, riktigt intressant.  Dessutom visade SVT nyss en dokumentär om just 10cc. Finns på SVT play t.o.m. den 5/11.

https://www.svtplay.se/video/19520828/historien-om-10cc

 

Ja, jag råkade se den faktiskt, tror den sändes förra helgen. Klart intressant och det ökade mitt intresse för gruppen som sådan. (Även om jag har ett hyfsat antal av deras plattor)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...