Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej octavia rs

Jag har inte provat produkten men skulle gärna, som du, vilja veta mer vad den mäter

Tittade på några av filmerna på Youtube där man mäter det man bl.a. kallar ” Dirty Electricity” med denna produkt, eller liknande, och det verkar som de, på olika sätt, försöker mäta frekvensinnehållet i elnätet när grundtonen (50/60 Hz) har filtrerats bort.

Det saknas i stort sett normer i frekvensområdet 2-150 kHz (ovanför övertonerna och under långvågsbandets (radio) undre gräns. Detta försvårar naturligtvis, att hänvisa till något när man vill beskriva vad man mäter, men man borde ändå kunna berätta betydligt mer vad man mäter.

”Störsignaler” i frekvensområdet 2-150 kHz kommer ofta från ”switchfrekvenser” i spänningsregleringen i switchade nätdelar och från arbetsfrelkvensen i Power Factor Corrector (PFC) som båda dessutom kan variera upp och ned i frekvens.

Det man ansluter som filter (ett är märkt GRENWAVE),  i en del filmsekvenser, är troligen en kondensator. Sätter man in en kondensator mellan fas och nolla så skapar man en strömväg, en ”kortslutning” för högre frekvenser så ”switchströmmen” kan vandra tillbaka till källan. (Impedansen för en kondensator minskar, som bekant, med frekvensen)

”Drivimpedansen” för switchfrekvenserna är ofta ganska hög och därför ganska lätt att ”kortsluta” (dämpa) med en kondensator. Kondensatorer återfinns ofta i apparaternas EMC-filter och switchfrekvenserna vandrar därför i elnätet, inte uppåt mot distributionstransformatorn som övertonerna gör, utan oftare till elapparater försedda med EMC-filter och dämpas där.

Edited by CommonMode
Posted
21 hours ago, CommonMode said:

Det saknas i stort sett normer i frekvensområdet 2-150 kHz (ovanför övertonerna och under långvågsbandets (radio) undre gräns. Detta försvårar naturligtvis, att hänvisa till något när man vill beskriva vad man mäter, men man borde ändå kunna berätta betydligt mer vad man mäter.

Får se om jag köper den när jag ändå beställer lite annat ifrån Audiophonics men just att man inte riktigt vet vad den mäter och vad man får för värde av det den mäter så känns den kanske inte helt optimal :Thinking:

Posted

Hej octavia rs

Utan hänvisning till en norm eller en beskrivning av vad den mäter så vet du inte vad den mäter.

Mäter du och får ett utslag (ett mätvärde) så torde det vara i frekvensområdet över nätfrekvensen (med 50/60 Hz bortfiltrerad).

Får du inget utslag på mätinstrumentet så kan det bero på att du har inte har så mycket av de störningar (som instrumentet möter) i ditt elnät. Du kan då prova att ansluta olika typer av switchade nätdelar i samma uttag som mätaren.

Eftersom filmerna på Youtube innehöll anslutning av filter (som jag tror är en kondensator mellan fas och nolla) och utslaget då minskade så kan du pröva göra samma sak.

Anslut en kondensator avsett för minst 250 V (jag brukar ta till 500 V) på 1 mikrofarad eller något däråt mellan fas och nolla och titta om utslaget ändras (minskar). Du kan naturligtvis sedan testa med olika större och mindre kondensatorer för att se skillnaden.

Jag berättade tidigare för dig att jag har testat att använda motorkondensatorer som verkar ”hänga med” upp till 60-80 kHz innan dämpningen minskar.

Om du handlar ett instrument, så vore det kul att höra vad du kunde se och ev. påverka gällande mätutslag.

Posted
8 hours ago, CommonMode said:

Om du handlar ett instrument, så vore det kul att höra vad du kunde se och ev. påverka gällande mätutslag.

Som sagt jag får se om jag tycker det är värt pengarna. Jag har ju en dedikerad strömförsörjning till min hifi och allt som är kopplat där måste vara där så jag kan inte påverka de störningar där är om de kommer ifrån någon av de apparaterna.

8 hours ago, CommonMode said:

Anslut en kondensator avsett för minst 250 V (jag brukar ta till 500 V) på 1 mikrofarad eller något däråt mellan fas och nolla och titta om utslaget ändras (minskar). Du kan naturligtvis sedan testa med olika större och mindre kondensatorer för att se skillnaden.

Jag har X-kondensatorer som ligger så visst jag skulle kunna prova med dem och se om de skulle bli någon skillnad (om jag nu köper instrumentet)

Posted

Hej octavia rs

Jag är medveten om att du ägnat speciell omsorg gällande strömförsörjning till din HiFi. Men instrumentet kan du utvärdera genom att ansluta det på andra platser, testa med filterkondensatorer där och sedan jämföra med matningen till din HiFi.

Men så länge du inte vet vad instrumentet mäter kan det vara svårt att dra alltför stora slutsatser vid ”avstörningsarbete”.

Däremot, som jag skrev tidigare, så torde det nog filtrera bort nätfrekvensen (någorlunda bra) som är den starkaste signalen i elnätet och därigenom ge en möjlighet att mäta och jämföra.

Så länge du inte vet mer blir det lite av en ”leksak”.