Jump to content

MSB Audio, nya DACar


AlfaGTV

Recommended Posts

Är det någon som vet vilka återförsäljare vi har av MSB-produkter i Sverige numera?

Eftersom jag är mycket intresserad av dCS Bartók så blev jag även klart exalterad av MSBs nya produkt, The Discrete DAC.

Tyvärr hittar jag ingen info om MSB på Martens hemsida, då de står som "retailer" på MSBs sida.

http://www.msbtechnology.com/dacs/

 

Link to comment
Share on other sites

Det är väl närmast en fråga för Martens att besvara. Men rimligen borde handlare som säljer deras högtalare ligga nära till hands att också kunna sälja och leverera MSB. Såg att Martens skall vara med på mässan på Heden i år. Kanske ett tillfälle att visa lite nya MSB produkter?

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

 

Det är väl Reference som ligger på 39.5?Premier för 19.5 ska man kunna köra med den analoga modulen. Det springer iväg en del om man sen ska ha Render modul mm.

Jag blandar ihop namnen men inte priset. Premier för ca $19.500 har inte stöd för analoga ingångar (vilket jag tolkade det som att du ville ha?) men däremot Reference för ca $39.500.

Analog Inputs
Not Supported

Om du däremot avser analog volymkontroll kan jag inte hitta någon info om det alls?

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Om du däremot avser analog volymkontroll kan jag inte hitta någon info om det alls?

 

 

Jag såg nu att man måste upp i Reference serien för att få analoga ingångar som även ger deras analoga volym men de verkar vara någon hybrid på Premiers volymkontroll...

 

Hybrid Volume

The Premier DAC comes equipped a high-performance XLR or optimized RCA output module that’s fully shielded. This user-replaceable module provides a bufferless 150Ω output impedance suitable for driving any amplification. Proprietary advanced hybrid analog/digital volume technology allows for a clean and immersive listening experience you have to hear to fully believe.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, thli72 said:

Discrete DAC har väl en volymkontroll? Den är helt digital?

 

Kul att kolla på MSB, men känns som man "måste" ha den finare nätdelen o då drar priset iväg från högt till "inte lösbart för mig" 

Hehe! Jag instämmer delvis, men jag tycker den diskreta nätdel som medföljer The Discrete DAC såg fullt godtagbar ut. Lessnar man kan man ju kompletter med en till sådan, eller Premier nätdelen! :)

 

Undrar vad priserna hamnar på i Svea rike?

Till exempel för en Discrete DAC med Network Audio v2-modulen som tillägg och balanserade utgångar. 

Link to comment
Share on other sites

Skulle gissa att MSB Discrete DAC + Renderer modulen blir i samma prisklass som dCS Bartók utan hörlursdelen . . .kanske inte SÅ oväntat att dCS o MSB+renderer kostar ganska lika i USA.

 

För min del är det Bartók som gäller då hörlursdelen är ett måste. . går inte ens att vettigt ansluta min hörlursförstärkare till MSBn

Link to comment
Share on other sites

Oavsett vem som har agenturen (om det nu är Marten vilket jag förmodar för de delar ju fortfarande med en Select DAC) så görs det ju väldigt lite reklam för MSB här i Sverige. Läser man på mer internationella forum så är det ju många som håller dem väldigt högt speciellt deras nya modeller. Priserna blir väl tyvärr lidande av den svaga kronan just nu men det påverkar ju mer eller mindre allt man är intresserad av :(

 

Marten ställer ju ut på mässan i Göteborg så då kan man ju passa på att fråga om MSB. 

 

Marten / E&E
  • Marten
  • Engström & Engström
  • Jorma Design
  • MSB
Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Marten importerar och säljer i Göteborgsområdet och sålde inte Audioconcept i Stockholm?

 

2 hours ago, octavia rs said:

Oavsett vem som har agenturen (om det nu är Marten vilket jag förmodar för de delar ju fortfarande med en Select DAC) så görs det ju väldigt lite reklam för MSB här i Sverige. Läser man på mer internationella forum så är det ju många som håller dem väldigt högt speciellt deras nya modeller.

 

Så var det även för flera år sedan då HiFi-pressen håller dem till de bästa som finns i digital återgivning. Jämför man med dCS, som är i samma digitala högsta liga, så finns skillnader som smaken får avgöra.  

Mycket har hänt sedan dess men de utvecklas fortfarande. Mr MSB Larry har lämnat och hans söner har tagit över. Det kommer alla MSB ägare snart att erfara och jag tror de blir glada. Blink blink...

Larry var konservativ i min mening. På gränsen till naiv i detta avseende. På ett sätt inger det också respekt. Inget hum bugg och fokus på det som spelar roll. Musikåtergivningen. Det är också något jag tycker hans produkter producerar. Musikfokus. Jag hade förmånen att få några långa samtal med honom.  Produktens funktion var i fokus och produktlinjer, design och flirtiga detaljer mm gjorde han inget nummer av. Mest på ont skulle jag tro. dCS har en helt annan insikt i detta skulle jag tro. Att MSB-produkterna låter bra är väl nästan ingen som motsätter sig, men de har inte riktigt fin-HiFi attribut som många har. Samtidigt kan jag tycka att just dessa attribut blir för iögonfallande och det verkar ibland som de är viktigare än produktens musikprestation. Men så klart behövs en klockren balans mellan dessa. 

 

Min gissning är att det blir ändring på det nu, med sönerna vid rodret. Men vi får se.

Link to comment
Share on other sites

Verkar som att man måste vara Sherlock Holmes för att få tag på en del märken i Sverige :sherlok:

Gillar modulariteten med MSB in- och utgångar.

 

Det är svårt att hitta en dsd dac eller spelare som kan läsa från hårddisk. Eller är det bara sk mediaspelare som kan det?

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Apexorca said:

Jämför man med dCS, som är i samma digitala högsta liga, så finns skillnader som smaken får avgöra.

 

Ja så är det kanske och definitivt så är smakupplevelsen olika. Men Idag undrar jag om man verkligen behöver betala de pengarna för att få riktigt bra ljud? Jag tycker att det verkar finnas väl så bra produkter ut på marknaden idag och det kommer nytt mest hela tiden, så det vi ser idag är säkert bara början på hur det kan komma att se ut i morgon, eller?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

Det är svårt att hitta en dsd dac eller spelare som kan läsa från hårddisk. Eller är det bara sk mediaspelare som kan det?

Ja, jag kan tänka mig att många undviker den delen då det förmodligen är ganska supportdrivande. Men visst behöver apparaten ha en mediaspelar-funktion för att den skall kunna läsa från hårddisk.

Vokalbuläret är rätt rörigt här och det blandas o ges ganska friskt även från tillverkare vill jag påstå.

 

Även om det är orelaterat till MSB så läste jag ett officiellt svar på Auralics forum där man avrådde från att montera in en hårddisk i deras Aries G2 då det skulle försämra ljudet! Orsaken hävdades vara ökad strömförbrukning som i sin tur ökade störningar och värme samt emi/rfi, även om man diskuterade en SSD. Jag blev lite förvånad faktiskt.

Samtidigt är det ju samma linje som förespråkas av Roons team, separera lagring/uppspelning och endpoint.

 

@Apexorca förtydligande kring MSB uppskattas! Jag har ingen stor erfarenhet av deras produkter, bara att de låter ordentligt bra, men utförandet på fjärrkontroller/displayer/manualer/anslutningar aldrig imponerat direkt, snarare tvärtom.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

 

Ja så är det kanske och definitivt så är smakupplevelsen olika. Men Idag undrar jag om man verkligen behöver betala de pengarna för att få riktigt bra ljud? Jag tycker att det verkar finnas väl så bra produkter ut på marknaden idag och det kommer nytt mest hela tiden, så det vi ser idag är säkert bara början på hur det kan komma att se ut i morgon, eller?

 

/byZan

 

Skulle tro det var runt 2010 som det hände något med de digitala produkterna. Vissa märken som tex dCS och MSB hade tagit ett stort steg framåt. Strax efter kom en rad märken till och det blir bara fler och fler. Håller med om at det finns många i dag som blivit mycket bra och till mycket lägre pris än vid ca år 2010. MSB och dCS ligger dock kvar med enorma prislappar på deras toppmodeller. Sådan är digitaltekniken. Spjutspetsprodukter är svindyra och den prestandan blir billigare efter några år.

 

1 hour ago, AlfaGTV said:

 

 

@Apexorca förtydligande kring MSB uppskattas! Jag har ingen stor erfarenhet av deras produkter, bara att de låter ordentligt bra, men utförandet på fjärrkontroller/displayer/manualer/anslutningar aldrig imponerat direkt, snarare tvärtom.

 

Precis! Det är det jag menar och att det nu ryktas om en förändring. Den fjärr jag har verkar vara samma som till min kanal digital!!! Lite fetare kunde den varit när man lägger ner de pengarana på en produkt tycker jag men Larry tycker inte det är någon ide att förbättra något som inte behöver förbättras för ljudåtergivningens skull. Och jag valde ju inte bort MSB för det. Men något är som sagt på gång där...

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Apexorca said:

 

Skulle tro det var runt 2010 som det hände något med de digitala produkterna. Vissa märken som tex dCS och MSB hade tagit ett stort steg framåt. Strax efter kom en rad märken till och det blir bara fler och fler. Håller med om at det finns många i dag som blivit mycket bra och till mycket lägre pris än vid ca år 2010. MSB och dCS ligger dock kvar med enorma prislappar på deras toppmodeller. Sådan är digitaltekniken. Spjutspetsprodukter är svindyra och den prestandan blir billigare efter några år.

 

 

Precis det är det jag menar och att det nu ryktas om en förändring. Den fjärr jag har verkar vara samma som till min kanal digital!!! Lite fetare kunde den varit när man lägger ner de pengarana på en produkt tycker jag men Larry tycker inte det är någon ide att förbättra något som inte behöver förbättras för ljudåtergivningens skull. Och jag valde ju inte bort MSB för det. Men något är som sagt på gång där...

Jo Larry har och hade en mycket bra känsla för hur musik och teknik skulle sammanstråla på ett naturligt sätt utan att överdriva i någon del. De första modellerna till vilka min hör hade i mina öron unika egenskaper som givetvis har utvecklats vidare i senare modeller. När andra produkter lät skarpa och metalliska, var deras ljudfilosofi mer åt det "analoga" hållet, det blev avgörande för mig. Design och annat "bling-bling" lämnar väl en del övrigt att önska, mer än att allt andas byggkvalitet. Mera innehåll än yta. När jag träffade Larry för några år sedan på Münchenmässan så framförde jag synpunkter på hur en så pass dyr produkt kunde levereras med en 20 dollars fjärr, tyckte han att det var en ickefråga. Kanske hans söner har en annan inställning? 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, calm said:

Jo Larry har och hade en mycket bra känsla för hur musik och teknik skulle sammanstråla på ett naturligt sätt utan att överdriva i någon del. De första modellerna till vilka min hör hade i mina öron unika egenskaper som givetvis har utvecklats vidare i senare modeller. När andra produkter lät skarpa och metalliska, var deras ljudfilosofi mer åt det "analoga" hållet, det blev avgörande för mig.

 

Calm

 

Nu har jag inte lyssnat runt lika mycket på DAC som när jag köpte, det har hänt mycket positivt på den sidan sedan dess. Inte minst tex integrerade DAC'ar i exklusiva integrerade förstärkare kom riktigt långt. Då var det i alla fall verkligen som du beskriver. Den mest analogt klingande och mjuka digitala produkt jag hört.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag blir lite nyfiken här på dom två nyare transporterna. . .äldre MSB transporter va baserade på OPPO spelare, men dessa nya står att dom klarar UHD samt att det står "Roon ready o TIDAL" som support på transporten?!

Vad jag vet klarar inte OPPOs UHD spelare Tidal eller Roon. . .så vad är MSB nya transporter byggda på?  O om TRANSPORTEN klarar Roon behöves det i DACen också eller vad är tanken här?

Edited by thli72
Link to comment
Share on other sites

Jag kan bekräfta att det är fortfarande vi på Marten som distribuerar MSB. Det har kommit en hel del mycket spännande nyheter som vi har legat lite lågt med tills allt går att leverera. Nu finns allt för leverans med rimliga leverans tider. Priserna kommer att vara de priser som står på MSB hemsida, fast svensk moms måste läggas på (+ 25%). Återkommer med det snaraste med mer info.

 

mvh

 

Marten

 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-08-22 at 09:30, thli72 said:

Vad jag vet klarar inte OPPOs UHD spelare Tidal eller Roon. . .så vad är MSB nya transporter byggda på? 

 

MSB skriver själva att video delen i dem är baserad på Oppo 203 men hur själva ljud/streamer delen är byggd det har jag inte sett.

 

On 2018-08-22 at 09:30, thli72 said:

O om TRANSPORTEN klarar Roon behöves det i DACen också eller vad är tanken här?

 

DAC behöver inte Renderer modulen om man har transporten men sen tror jag det skiljer en del i vilka ljudformat de olika nätverkskopplingarna klarar.

 

@- Marten - kommer ni ha några av de nya modellerna på mässan i Göteborg?

 

 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, - Marten - said:

Vill också bekräfta att MSB renderer modul är Roon ready. Vi spelar själva med Roon Nucleus+ med mycket gott resultat.

 

Enligt MSB är de inte certifierade än som Roon Ready men det är på gång.

 

Frågan har varit uppe på Roons forum idag.

 

"I asked msb about the progress this week. Here is the conversation about it.

Me: Any progress in the process?

MSB: Wrapping up the final changes this week! Depending on Roon, we could be certified by next week."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...