Jump to content

Recommended Posts

Posted
3 hours ago, MatsT said:

Nelson Pass skrev en artikel och mätte lite för några år sedan.

Tack!

Mycket läsvärt.

3 hours ago, secanbj said:

Det bästa är såklart ifall du köper mitt Firstwatt F1J slutsteg, som är designad precis för detta ;-) 

Det erbjudandet bör jag beakta.

Är det till salu?

Posted

Ser bra ut! Jag gillar enkelheten i detta. Men gissar att du behöver lägga i en del dämpning på "väggarna" i din låda för att undvika för mycket resonanser med parallella väggar? Det ser ju närmast ut som en gammal rör-radio med stort kabinett! Jag har en gammal Philips med dubbla 8" i. Alnico magneter kanske? 

Dessa har dessutom även ett kraftigt bomullstyg spända precis bakom elementet. Kan det också vara ett sätt för att få "flödes-resistans" på elementet? 

Ska bli spännande att få höra din åsikt om hur detta låter i jämförelse med fransoserna. Men de behöver nog minst 200 timmar innan de låter som de ska i bas och diskant i min erfarenhet. Så håll ut! Det blir bara bättre. :-) 

Själv spelar jag ju på 15" varianten (som dock är extremt snarlik i sin uppbyggnad) och tycker de fungerar överraskande bra till olika sorters musik. Om den är bra inspelad.... 

Posted
On 2024-08-23 at 13:09, Daniel said:

Vad skådar mitt nordvänstra öga? 👁️😉

Det där med pastis är ”affaire sérieuse” i delar av Frankrike. [Jag arbetade i ett franskt bolag i drygt 20 år och rapporterade till Paris halva tiden.] Framför allt upplevde jag det. Ricard, som står i @calle_jr hylla, brukar anges som fransmännens främsta val och så är det nog sett till volym. Pernod, med något lägre anissmak står inte så högt bland fransmännen. Det säljer vi till utlänningar, brukade mina kolleger säga  Nous expédions Pernod à l’étranger.

Men i södra Frankrike, kring Marseille och neråt Pyrenéerna vid medelhavet är det en hädelse att servera Ricard. Där är det självklara och nästintill det enda valet är ”51” - i vart fall för infödda.

IMG_2334.jpeg

Det är ungefär samma strid som finns mellan franska vs italienska viner och mellan ostarna Comte och Gruyerère. Det leker man inte bort i Frankrike. 

Posted
2 hours ago, Bebop said:

Det där med pastis är ”affaire sérieuse” i delar av Frankrike. [Jag arbetade i ett franskt bolag i drygt 20 år och rapporterade till Paris halva tiden.] Framför allt upplevde jag det. Ricard, som står i @calle_jr hylla, brukar anges som fransmännens främsta val och så är det nog sett till volym. Pernod, med något lägre anissmak står inte så högt bland fransmännen. Det säljer vi till utlänningar, brukade mina kolleger säga  Nous expédions Pernod à l’étranger.

Men i södra Frankrike, kring Marseille och neråt Pyrenéerna vid medelhavet är det en hädelse att servera Ricard. Där är det självklara och nästintill det enda valet är ”51” - i vart fall för infödda.

IMG_2334.jpeg

Det är ungefär samma strid som finns mellan franska vs italienska viner och mellan ostarna Comte och Gruyerère. Det leker man inte bort i Frankrike. 

Precis. De är särskilt petiga med livets väsentligheter i dessa länder. 

Posted

Snyggt och låter säkert finfint👍

Men hur hittar du bland oordningen? Vet du var du ställde (typ bandet) senast eller är de i någon annan ordning än i bokstavsordning?

/byZan

Posted

Jag gillar det skarpt! Kul att det inte bara ser bra ut utan även låter likaså. Vad använder du för källa i köksanläggningen? Streamas det?

Ingen av bilderna avslöjar direkt att det är ett kök som en tittar på, jovisst där är någon kokbok men 96procent verkar vara musik. Är det genomgående för resten av rummen med? :smile:

Posted
3 hours ago, byZan said:

Vet du var du ställde (typ bandet) senast eller är de i någon annan ordning än i bokstavsordning?

Jag ska fixa det :smile::blush:

Mest jobb framför mig med klassiska LP som just nu har en närmast stokastisk indelning på olika ställen i bostaden.

2 hours ago, parsifal said:

Vad använder du för källa i köksanläggningen?

Laptop. Jag streamar SR Play, SVT Play, YouYube och sådant.

Har en extern 24/96 usb-dac.

2 hours ago, parsifal said:

Ingen av bilderna avslöjar direkt att det är ett kök som en tittar på, jovisst där är någon kokbok men 96procent verkar vara musik. Är det genomgående för resten av rummen med?

Själva köksinredningen är på motstående vägg 7m bort, men det är ju i samma rum.

41 minutes ago, Double A said:

Bara säg till när du vill komplettera dom med lite dipolbas, så kommer jag med 21”arna👍😊

:winktongue:

Det kanske går att fälla in dem i taket?