Jump to content

Nya högtalare ifrån Börresen (Aavik, Ansuz)


octavia rs

Recommended Posts

Nu kommer det nya högtalare ifrån mannen bakom Aavik, Ansuz (Raidho). Efter att ha lämnat Raidho som ägs av Dantax så är detta ett märke i helt egen regi.

 

Verkar komma stativare och två olika golvmodeller. Ska bli kul att se vad han åstadkommit med sitt egna märke :)

 

http://borresen-acoustics.com/

 

38879524_664060363965849_4429942398532976640_n.jpg.a986eb8fca80b01023ea3bba00636c10.jpg

 

38810886_664060563965829_978994175435341824_n.jpg.6cda10885065021da590f6fa8ba22df9.jpg

 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Jag har alltid trott att Börresen o Christensen ägde alla tre företagen, eller att det va ett företag med tre olika "grenar" som hade olika namn.

 

Finns det inte massa patent på Radihos diskant med mera här , verkar ju som hans nya företag bygger på samma principer 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, thli72 said:

Jag har alltid trott att Börresen o Christensen ägde alla tre företagen, eller att det va ett företag med tre olika "grenar" som hade olika namn.

 

Nej så är det inte, Raidho startades av michael och Lars 2001 har jag för mig men sen 2009 har det ägts av Dantax och Aavik/Ansuz var deras egna märken.

 

Hur det är med patent osv de har jag ingen aning om det är ju vad jag vet Börresen som designat diskanten till Raidho under den tid han ägt Raidho.

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Blir säkert grymma högtalare detta, har alltid gillat hur Raidho låter när jag hört dom på mässor- - -tyvärr skall dom placeras lite udda så har aldrig passat mig. . ville länge ha ett par X-1 på kontoret men gick inte att placera.

 

Basen på dessa nya ser lite ut som den Magico använder, samma lite udda men snygga utseende i alla fall

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det känns lite som ett statement att namnge dem efter sig själv, han har förmodligen varit väldigt stolt och nöjd med alla sina fantastiska skapelser genom åren, men det är ändå något extra med att sätta sitt eget namn på nånting tänker jag. Jag har höga förväntningar och det råder nog inget tvivel om att det kommer vara riktigt bra högtalare, men sen är det ju det där som med Raidho som är svårt att bortse ifrån som nämns ovan.... placeringskänsligheten, jag tror inte att dessa kommer vara annorlunda på den fronten, men vi får väl se. Priset lär ju också vara en avgörande faktor och det ska bli spännande att se var de tänkt positionera dem nånstans.

 

Högtalare står näst i tur att bytas hemma hos mig och det känns som väldigt bra tajming det här... om stativaren lever upp till förväntningarna, trivs hemma hos mig, och inte ruinerar mig fullständigt, så känns de definitivt som en tänkbar kandidat att utvärdera bland ett gäng andra intressanta högtalare. Jag ser iaf väldigt mycket fram emot att höra dem. Det hade ju varit ett ypperligt tillfälle för dem att provspela lite på Göteborgsmässan innan den riktiga premiären på RMAF Show.... :)

 

Link to comment
Share on other sites

Precis som Octavia skriver så kontrolleras Aavik, Ansuz och de nya varumärket Börresen helt av Michael, Lars och Fritz. Raidho ägs av Dantax, där man inte längre har någon relation. Raidho lever dock vidare, där nya konstruktörer har tagit vid för vidareutveckling av högtalarna.

 

Under en middag med de tre herrarna i München i maj så avslöjade man en del om det nya projektet, och visade lite skisser och renderingar. Utförliga specifikationer och priser kommer inom ett par veckor enligt uppgift med premiärvisning under mässan i Rocky Mountain i början på oktober.

 

Det vore märkligt om det inte fanns vissa likheter med Raidho, då även det är Michaels konstruktion och design, men högtalarna ifrån Borresen är ett nytt koncept ifrån grunden, och har till att börja med helt nya element. Priserna ska enligt uppgift bli lägre än för motsvarande modeller ifrån Raidho.

 

/ Marcus, Perfect sense

 

Link to comment
Share on other sites

Likheterna finns ju såklart där, det vore konstigt annars som sagt. Jämför man dem sida vid sida dock så är det väl framförallt de lite nyare Raidho modellerna som är lite slimmade på samma sätt, men jag tycker ändå Børresen modellerna känns fräscha. Stativarna har fått lite av samma form som golvarna, medans Raidho D1.1 som jag förmodar ska vara närmsta konkurrent är av en betydligt boxigare formfaktor. I slutändan så är det ju matchning det handlar om och jag kan tänka mig att om jag själv hade valt Aavik spåret med förstärkeriet så hade det här varit en match made in heaven....

 

Oavsett så är det mesta de här galna danskarna hittar på oerhört intressant och det ska bli spännande att se vad de ställt till med nu....

Link to comment
Share on other sites

Ungefär som när Hifiklubben försökte kränga det där tv-märket som tillverkade kamera objektiv som skulle vara så bra... Såg ut som hej kom å hjälp men bilden var ju i alla fall utöver det vanliga.. I stil med Loewe.. Kalibrerad på fabrik.. Kan inte minnas vad dom hette men det var en Tysk kamera tillverkare.. Det jag skulle säga är att deras design påminde en del om Dantax på den tiden.. Jag pratar om runt år 2008 alltså, så det är inte några dagens apparater jag pratar om, om nu det finns.. Hur som helst! Hoppas att dessa tar avstånd från Dantax för det är ingen trevlig **** på det stora hela enligt mig i alla fall. Känns mer som att jämföra en Fiat Multipla med en Aventador eller en Maserati Ghibli eller nåt i den stilen... Hade jag varit dom så hade jag bytt företagsnamn hehe... Dom får gärna gå in här o läsa själva för det är mitt tips! 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Hifi_Perrra said:

Lite synd att dom ska behöva förknippas med Dantax bara. Verkligen lågpris märke iaf när det gäller deras tv-apparater. I alla fall vad jag kan minnas. Dantax var en plastig historia. Min farmor hade en sådan tv. I mina ögon skräpet. Men, men, kanske bara jag som minns :D 

 

Den enda koppling Dantax har till Raidho är ägandet. Utan Dantax så hade inte Raidho haft resurserna som krävs för de investeringar som man har gjort längs lägen.

 

Börresen är helt fristående och utan någon relation alls till Dantax och dess ägare.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Perfect sense said:

 

Den enda koppling Dantax har till Raidho är ägandet. Utan Dantax så hade inte Raidho haft resurserna som krävs för de investeringar som man har gjort längs lägen.

 

Börresen är helt fristående och utan någon relation alls till Dantax och dess ägare.

Jag förstår. Var mer att Dantax nämndes och då mindes jag äldre dagar i mitt liv helt enkelt :)

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Hifi_Perrra said:

Jag förstår. Var mer att Dantax nämndes och då mindes jag äldre dagar i mitt liv helt enkelt :)

 

Jag förstår, men det finns som sagt ingen koppling alls Börresen. Att Dantax finansierar Raidho har inte heller någonting att göra med produkterna. 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-08-20 at 19:52, MasterChief said:

 

Dantax har ändrat inriktning...De köpte även Gamut för några månader sedan.

Ok. Ja, det var nära för 4 år sedan ungefär att jag beställde RS7i. Vet inte om den hette så då, men jag diskuterade den i alla fall med Balance om vi skulle plocka hem den. Har för mig att priset var 280.000:- nånting. Vet inte om det var RS7i, men nånting runt det kostade den då i alla fall och såg ut så där.. Det hade jag visserligen glömt bort den eventuella affären men jag kom på det nu när ni nämnde Gamut. Träslaget var den ljusa varianten, det var i den färgen jag tänkte beställa dom i. Var något slags bland trä med olika bitar som liknade ett båtskrov av nåt slag. Kanske enda paret i Sverige i så fall, privatägt. Tror inte det finns så många par i Sverige... Nåja, jag körde på Sonus Faber istället :) 

Edited by Hifi_Perrra
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...
1 hour ago, P-pan said:

Vet vi något angående specifikationerna då det gäller 05:an ?

 

Vad jag läst så är de inte släppta än, första exemplaret är skickat till en mässa i Thailand. 

 

Om jag förstått rätt så är det fyra 8" basar och dubbla 4,5" mellanregister cirka 1,55m hög.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...